هیأت وزیران در جلسه مورخ 8 /3/ 1379 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملی جوانان و به استناد بند (ی) تبصره (3) قانون بودجه سال 1379 کل کشور، آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی تبصره (3) قانون بودجه سال 1379 کل کشور
مصوب 1379,03,08با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1 – تسهیلات اعتباری در سال 1379 به شرح جداول موضوع این آئین نامه از طریق بانکهای تجاری (ملی ایران، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران) و همچنین از طریق بانکهای تخصصی (کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن) که از این پس به اختصار بانکهای عامل نامیده می شوند و توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردند، اعطا می شود.
تبصره – در اجرای بند «ب» تبصره (3) قانون بودجه سالجاری ، سهم بخشهای مختلف اقتصادی از افزایش در مانده کل تسهیلات بانکی طی سال 1379 براساس تصویب شورای پول و اعتباربه شرح زیر تعیین میگردد:
-بخش اقتصادی | سهم بر اساس درصد |
کشاورزی | 25/0 |
صنعت و معدن | 33/5 |
مسکن و ساختمان* | 29/0 |
صادرات | 8/0 |
بازرگانی داخلی، خدمات و متفرقه | 4/5 |
جمع | 100/0 |
* هفتاد درصد (70%) از سهم بخش مسکن و ساختمان صرفاً برای مسکن اختصاص مییابد.
* بیست درصد (20%) افزایش تسهیلات برنامه ریزی شده سال جاری بانکها برای بخش غیر دولتی با اولویت به بخشهای تولیدی (اعم از سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش) و صادراتی خارج از نسبتهای فوق عمل خواهد شد.
ماده 2 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ تصویب این آییننامه حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به تعیین و ابلاغ سهم هریک از بانکهای عامل برحسب استان اقدام نماید.
تبصره 1 – بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از ابلاغ سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، مراتب را برای اجرا به کلیه واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ نمایند.
تبصره 2 – سازمان برنامه و بودجه موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تصویب این آیین نامه طرح های دولتی که مشمول تضمین دولت قرار خواهند گرفت را تعیین، تضمین و ابلاغ نماید.
تبصره 3 – تعریف مناطق توسعه نیافته در سال 1379 توسط سازمان برنامه و بودجه و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری تعیین و به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای اجرایی ذی ربط ابلاغ خواهد شد.
تبصره 4 – تغییر در مانده پنج هزار و چهار صد میلیارد ریالی موضوع این آیین نامه بر اساس مبلغ اصل تسهیلات، قبل از اضافه شدن سود و کارمزد متعلق حساب می شود.
تبصره 5 – بانکها موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را بدون تعلل و در اسرع وقت و به تدریج حداکثر تا دی ماه سال 1379 به طور کامل به طرحهای مصوب اختصاص دهند.
ماده 3 – باز پرداخت تمام یا قسمتی از تسهیلات بانکی به شرح جداول موضوع این آیین نامه حسب مورد توسط سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می گردد. سازمان برنامه و بودجه مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول بانک های عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه را که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می گردد، در لایحه بودجه سالهای بعد پیش بینی و منظور نماید، تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک های عامل پرداخت شود. تضمین دولت نافی وظایف بانکها جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی و تأیید توجیه اقتصادی طرحها نبوده و استفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به باز پرداخت به موقع مانده مطالبات بانکها از محل تسهیلات تکلیفی می باشند. بانکهای عامل موظفند برای حفظ حقوق خود، اقدامات قانونی و نظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح به عمل آورند.
تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول موضوع این آیین نامه با تضمین و تعهد سازمان برنامه و بودجه توسط بانک عامل پرداخت می گردد و در مواردی که اعطای تسهیلات به شرکتها و دستگاههای دولتی توسط سازمان برنامه و بودجه تضمین و تعهد نگردد، در این صورت اعطای تسهیلات به این قبیل شرکتها و دستگاههای دولتی غیرتکلیفی بوده و صرفاً بر اساس دریافت تأمین های کافی و لازم توسط بانک عامل امکان پذیر خواهد بود. پرداخت تسهیلات سرمایه ای به شرکتهای دولتی منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده وامهای قبلی است.
ماده 4 – ارقام مندرج در جداول این آیین نامه با توافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه تا پایان آذرماه 1379 حداکثر تا ده درصد (10 ٪) از محل کاهش سایر ارقام جداول مذکور حداکثر برای یکبار قابل افزایش می باشد، مشروط بر اینکه سهم بخش غیردولتی هفتاد درصد (70 ٪) کاهش نیابد.
ماده 5 – بانکهای عامل موظفند هر سه ماه یک بار گزارش تسهیلات اعطایی در قالب این آیین نامه را به تفکیک موارد مصرف به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملی جوانان و دستگاههای ذی ربط و دفتر هیأت دولت منعکس نمایند تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراتب به کمیسیونهای برنامه و بودجه، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، دیوان محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس، اصول (88) و (90) قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گزارش گردد.
فصل دوم – تسهیلات اعطایی به بخش دولتی:
تسهیلات اعطایی به بخش دولتی شامل سرمایه در گردش و سرمایه گذاری به شرح زیر می باشد:
بخش اول – سرمایه در گردش بخش دولتی :
ماده 6 – بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز دستگاههای دولتی برای خرید محصولات اساسی کشاورزی و دامی، تهیه و تدارک نهاده های کشاورزی و تنظیم بازار به شرح قسمت (ج) جدول شماره (1) (خدمات و تنظیم بازار) و جدول شماره (3) پیوست این آیین نامه را به صورت تسهیلات کوتاه مدت و براساس جدول گردش نقدینگی تأیید شده توسط سازمان برنامه و بودجه، تأمین و اعطا نمایند.
ماده 7 – چنانچه دستگاههای اجرایی ذی ربط به دلیل ضرر و زیان خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی در سالهای گذشته به بانک عامل مانده بدهکاری داشته باشند، تأمین و پرداخت اعتبار تصویبی مندرج در ماده (6) این آیین نامه توسط بانکهای عامل صرفاً منوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی سررسید شده دستگاههای بدهکار به آنان بوده و سازمان برنامه و بودجه موظف است در خصوص پوشش و بازپرداخت بدهیهای مذکور به بانک های عامل اقدامات لازم را به عمل آورد تا امکان اعطای تسهیلات به دستگاههای مذکور توسط بانکهای عامل فراهم گردد.
ماده 8 – اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانکهای عامل به دستگاهها و شرکتهای دولتی صرفاً براساس مبالغ مندرج در قسمت ششم و مندرجات بند «ج» تبصره (2) قانون بودجه سال 1379 کل کشور به ترتیبی مجاز است که رشد تسهیلات اعطایی به بخش دولتی در مجموع از سی درصد (30 ٪) تجاوز ننماید.
بخش دوم – سرمایه گذاری بخش دولتی :
ماده 9 – بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری را بابت طرحهای سرمایه گذاری به شرح جدول شماره (2) پیوست این آیین نامه که به صورت موردی برحسب طرح (تا سقف مجاز تسهیلات) توسط سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می گردد، تأمین و پرداخت نمایند.
ماده 9 – بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری را بابت طرحهای سرمایه گذاری به شرح جدول شماره (2) پیوست این آیین نامه که به صورت موردی برحسب طرح (تا سقف مجاز تسهیلات) توسط سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می گردد، تأمین و پرداخت نمایند.
فصل سوم – تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی:
تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی شامل بخش سرمایه در گردش و بخش سرمایه گذاری به شرح زیر خواهد بود:
بخش اول – سرمایه در گردش بخش غیر دولتی:
ماده 10 – بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی از تسهیلات اعتباری تخصیصی به شرح جدول شماره (6) پیوست این آیین نامه را حسب مورد با معرفی دستگاه ذی ربط در اختیار معرفی شدگان مربوط که در زمینه های تهیه و تدارک و توزیع نهادهها و عوامل تولید بخشهای کشاورزی و صنایع وابسته و تهیه و توزیع کالاها و مایحتاج ضروری کارکنان دولت، نیروهای مسلح، عشایر و سایر اقشار مردم، همچنین تهیه و تدارک مواد لازم برای قالیبافان تحت پوشش وزارتخانههای جهاد سازندگی و تعاون، شرکت سهامی فرش ایران، سازمان صنایع دستی و سایر مؤسسات حمایتی فرش فعالیت دارند و همچنین سرمایه در گردش سایر موارد صنعتی و صنوف تولیدی، تأمین و در اختیار متقاضی قرار دهند.
ماده 11 – توزیع اعتبارات ماده (10) این آیین نامه و سهم هر یک از دستگاههای اجرایی ذی ربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی و نیز اعتبارات موضوع تبصره (4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور براساس دستورالعمل جداگانه ای است که مشترکاً توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین نامه ابلاغ خواهد شد.
بخش دوم – سرمایه گذاری بخش غیر دولتی:
ماده 12 – بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرحهای سرمایه گذاری در بخش غیردولتی به شرح جدول شماره (7) پیوست و تسهیلات موضوع ماده (22) این آیین نامه را در سطح ملی و استانی و با اولویت پرداخت به طرحهای مصوب نیمه تمام سالهای گذشته خود که از منابع اعتباری تبصره های قوانین بودجه سنواتی استفاده نموده اند در چارچوب ضوابط این آیین نامه اعطا نمایند.
تبصره 1 – کمیته های برنامه ریزی استان و بانکهای عامل موظفند بررسی و تصویب طرحها را با در نظر گرفتن حجم عملیات، مدت زمان اجرا، کل هزینه های سرمایه ای و جاری و سایر شاخص های مؤثر مورد توجه قرار دهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح مطابق برنامه زمانبندی پیش بینی شده حاصل شود. فهرست طرحهای مصوب و نیاز آموزش و اشتغال طرحها هرماهه به ادارات کار و امور اجتماعی استانها داده خواهد شد.
تبصره 2 – تشخیص ملی یا استانی بودن طرحهای معرفی شده به سیستم بانکی با رعایت ضوابط این آیین نامه به عهده دستگاه اجرایی ذی ربط خواهد بود .
تبصره 3 – بانکهای عامل موظفند یک نسخه از قرارداد با مجریان طرحهای سرمایه گذاری بخش غیردولتی موضوع این آیین نامه را بلافاصله با ذکر تعداد اشتغال پیش بینی شده به سازمان ملی جوانان و ادارات کل کار و امور اجتماعی استانها ارسال نمایند.
ماده 13 – طرحهای نیمه تمام از نظر این آییننامه عبارتند از:
الف – طرحهایی که با استفاده از منابع اعتباری بانکهای عامل در قالب تبصره های سنواتی سالهای گذشته ایجاد شده است، لیکن تاکنون به عللی که خارج از تعلل و قصور مجری طرح بوده است راهاندازی نشده و به بهره برداری نرسیده اند. علیهذا توجیهات مالی، اقتصادی و فنی این قبیل طرحهای نیمه تمام برای استفاده از تسهیلات تکمیلی باید ضرورتاً قبلاً به تأیید بانک عامل رسیده باشد.
تبصره – بخشهایی که مدت اجرای طرحهای آنها کمتراز یک سال می باشد (از قبیل طرحهای آب و خاک، آبخیزداری، منابع طبیعی، مسکن، حمل و نقل و تولید فیلم …) یا طرح نیمه تمام نداشته باشند، در اولویت می باشند و مجازند پس از ابلاغ این آیین نامه نسبت به معرفی طرح جدید در قالب ضوابط و جداول این آیین نامه اقدام نمایند.
تبصره – بخشهایی که مدت اجرای طرحهای آنها کمتراز یک سال می باشد (از قبیل طرحهای آب و خاک، آبخیزداری، منابع طبیعی، مسکن، حمل و نقل و تولید فیلم …) یا طرح نیمه تمام نداشته باشند، در اولویت می باشند و مجازند پس از ابلاغ این آیین نامه نسبت به معرفی طرح جدید در قالب ضوابط و جداول این آیین نامه اقدام نمایند.
ماده 14 ـ سهم آورده مجری در خصوص طرحهای سرمایه گذاری غیر دولتی در مورد طرحهای مربوط به صنایع روستایی ، مدارس غیر انتفاعی، خود اشتغالی ، آبخیزداری ، جنگل و مرتع ، زراعت و باغداری ، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی ، طرحهای امور دامپزشکی ، تکثیر و پرورش ماهی و میگو به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری طرح و حداقل هفت درصد (7%) و در مورد طرحهای پژوهشی و فرهنگی، خدمات فنی و مهندسی و آزمایشگاهی حداقل ده درصد (10%) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین میشود و طرحهای مربوط به آب و خاک، آبیاری و زهکشی و حوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی از سهم آورده مجری طرح معاف میباشند و برای بقیه طرحها سی و پنج درصد (35%) خواهد بود.
ماده 15 – تعاونیهایی که هفتاد درصد (70 ٪) از اعضای آنان را ایثارگران شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا، فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، زنان، مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، عشایر و تعاونی بانوان و یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور و یا ترکیبی از آنان تشکیل میدهد با تأیید وزارت تعاون از پرداخت تمام سهم آورده معاف می باشند.
ماده 16 ـ دستگاه تأیید کننده توجیه فنی و اقتصادی طرحهای فرهنگی، علمی، آموزشی و خود اشتغالی حسب مورد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی می باشند.
ماده 17 ـ بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب اعم از ملی و استانی را براساس شرایط مندرج در این آیین نامه و متناسب با پیشرفت اجرای طرح در هر مرحله همزمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شده در اختیار مجریان طرحها قرار دهند. با احتساب طول مدت اجرای طرح، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری حداکثر ده سال برای طرحهای تولیدی، طرحهای آب و خاک، باغبانی، آبخیزداری و منابع طبیعی، احداث ساختمان سینما، مدارس غیرانتفاعی و بیمارستانها و برای سایر طرحها حداکثر هفت سال از زمان اولین پرداخت تسهیلات خواهد بود. تاریخ شروع بازپرداخت پس از تاریخ پیش بینی شده برای بهره برداری طرح که در ابتدا مشخص می گردد، تعیین می شود.
ماده 18 ـ ضوابط مربوط به وثیقه یا تضمین طرحهای ملی و استانی سرمایه گذاری بخش غیردولتی به شرح زیر خواهد بود:
الف – سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت مکلف است مانده مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل، ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری به طرحهای مصوب موضوع این آیین نامه را در لوایح بودجه سالهای بعد منظور و از طریق بانک مرکزی به بانکهای عامل پرداخت نماید.
ب – کلیه مستحدثات، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه در وثیقه بانکهای عامل قرار خواهند گرفت و چنانچه براساس ضوابط موجود بانکها، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد، بانکهای عامل علاوه بر توثیق مستحدثات و اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب می شوند، می توانند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین از متقاضی سفته نیز دریافت نمایند. در مورد طرحهای زیربنایی آب و خاک، آبخیزداری و منابع طبیعی و بخش فرهنگ تضمین تسهیلات اعتباری تنها از طریق دریافت سفته از متقاضی انجام خواهد شد. همچنین بانکهای عامل می توانند نسبت به قبول رهن اراضی موضوع مواد (31) و (32) آیین نامه اجرایی لایحه قانون اصلاح قانون واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1359 – براساس اجاره نامه و یا سند این اراضی اقدام نمایند. در این موارد کل طرح اعم از زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته می شود.
ماده 19 ـ دستگاههای اجرایی می توانند با تأیید سازمان برنامه و بودجه قسمتی از اعتبارات مندرج در برنامه «کمکهای فنی و اعتباری» خود را برای تأمین قسمتی از سود و کارمزد تسهیلات بخش غیردولتی موضوع این آیین نامه حداکثر به میزان چهل درصد (40 ٪) سود و کارمزد متعلقه در سال 1379 اختصاص دهند.
همچنین دستگاههای اجرایی مجازند یارانه مذکور را از محل اعتبارات موضوع بند (ط) تبصره (3) قانون بودجه سال 1379 کل کشور با رعایت مفاد آیین نامه مربوط تأمین نمایند .تفاوت سود و کارمزد طرحهای مربوط به تعاونیها متناسباً از طریق دستگاههای اجرایی ذی ربط تأمین می شود.
ماده 20 ـ کلیه دستگاههای اجرایی موضوع این آیین نامه که به معرفی طرحها به بانکهای عامل می پردازند، موظفند حداکثر تا پایان مرداد ماه 1379 فهرست طرحهای نیمه تمام خود را که واجد شرایط مندرج در ماده (13) این آیین نامه می باشند، به بانکهای عامل معرفی نمایند. چنانچه مجموع سقف تسهیلات هر بخش نسبت به مبلغ تسهیلات مورد نیاز طرحهای نیمه تمام همان بخش مازاد داشته باشد دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش نسبت به معرفی طرحهای جدید با اولویت طرحهای ویژه اشتغال زا برای جوانان منطقه و یا طرحهایی که در مناطق توسعه نیافته اجرا می شود به سازمان برنامه و بودجه اقدام نمایند.
دستگاههای اجرایی طرحهای متقاضیان را به انضمام گزارش توجیهی اقتصادی مطابق سهم های مندرج در جداول پیوست این آئین نامه و میزان یارانه سود و کارمزد مربوط را به بانکهای عامل معرفی خواهند نمود. بانکهای عامل موظفند در مورد طرحهای موضوع بند «الف» ماده (13) این آیین نامه ظرف مدت حداکثر (20) روز و در مورد طرحهایی که در بانکهای عامل سابقه ندارند ظرف حداکثر سه ماه فهرست طرحهای تأیید شده خود را به دستگاه اجرایی ذی ربط اعلام نمایند و حداکثر یک هفته پس از تکمیل مدارک نسبت به عقد قرارداد با صاحبان طرحها اقدام نمایند.
تبصره 1 ـ تأیید مجدد دستگاه اجرایی ذی ربط صرفاً به لحاظ پوشش تفاوت سود مورد تعهد دولت خواهد بود.
تبصره 2 ـ در صورتی که طرحهای متقاضی تسهیلات دارای شرایط مساوی باشند، اولویت در اعطای تسهیلات با طرحی است که واجد اشتغال زایی بیشتری باشد یا محل اجرای آن در مناطق توسعه نیافته باشد.
ماده 21 – مهلت معرفی طرحهای سرمایه گذاری غیر دولتی ملی به بانک عامل لغایت بهمن ماه 1379 و مهلت عقد قرارداد بین مجریان و بانکهای عامل لغایت مرداد ماه 1380 میباشد.
ماده 22 ـ سهم هر استان براساس مفاد بند (ج) تبصره (3) قانون بودجه سال 1379 کل کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد.
ماده 23 ـ گردش کار اعطای تسهیلات استانی به شرح زیر خواهد بود:
1 – کمیته برنامه ریزی استان سهم هر شهرستان را از تسهیلات استانی براساس شاخصهای مندرج در بند «ج» تبصره (3) قانون بودجه سال 1379 کل کشور تعیین می کند. همچنین سهم بخش تعاون و مناطق توسعه نیافته توسط کمیته برنامه ریزی استان تعیین می شود.
2 – هر یک از مجریان طرحها اعم از طرحهای جدید یا نیمه تمام تقاضای خود را برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع تبصره (3 ) قانون بودجه به دستگاه اجرایی ذی ربط اعلام می نماید. دستگاه اجرایی طرحهای تعاونی (به استثنای طرحهای تعاونیهای روستایی) اداره کل تعاون استان می باشد.
افراد بازخرید شده موضوع تبصره (38) قانون بودجه سال 1379 کل کشور برای استفاده از تسهیلات بانکی موضوع این آیین نامه در اولویت قرار دارند.
3 – دستگاههای اجرایی موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین نامه طرحهای مورد نظر با اولویت طرحهای نیمه تمام و با اشتغالزایی بیشتر را انتخاب و به سازمان برنامه و بودجه استان (دبیرخانه اجرایی تبصره) ارسال نمایند.
4 – بانکهای عامل موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست طرحهای نیمه تمام را که از تسهیلات اعتباری تبصره های تکلیفی سنواتی استفاده نمودهاند به سازمان برنامه و بودجه استان ارسال دارند.
5 – سازمان برنامه و بودجه استان با رعایت الزامات قانونی و سیاستهای منطقه ای مورد نظر کمیته برنامه ریزی استان، طرحهای موضوع فهرستهای دریافتی از بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی را در جلسات گروه کارشناسی کمیته برنامه ریزی استان متشکل از نمایندگان استانداری، سازمان برنامه و بودجه (دبیر)، دستگاه اجرایی ذی ربط (حسب مورد)، بانک عامل (حسب مورد) اداره کل تعاون، اداره کل کار و امور اجتماعی و نماینده دفتر مناطق محروم مستقر در استان (در مورد طرحهای مناطق توسعه نیافته با حق رأی و نماینده سازمان ملی جوانان) مطرح نموده و طرحهای موجه را به بانک عامل ارسال می دارند.
6 – بانکهای عامل موظفند حداکثر تا پانزده روز نتیجه بررسیهای خود را در مورد طرحهای ارسالی همراه با تعیین میزان سهم آورده مجری و تسهیلات اعتباری مورد نیاز به تفکیک سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش به دبیرخانه کمیته برنامه ریزی استان ارسال نمایند.
7 – کمیته برنامه ریزی استان با حضور نماینده سازمان ملی جوانان طرحهای تأیید شده توسط بانک را بدون تغییر در اعتبار پیشنهاد شده توسط بانک عامل تصویب یا رد می نماید.
تبصره – بانکهای عامل موظفند حسب مورد تغییرات مورد نظر کمیته برنامه ریزی استان در خصوص مبانی طرحها (از قبیل ظرفیت، نوع تولید) را بررسی و نتیجه را مجدداً برای تصویب به کمیته برنامه ریزی استان عودت نمایند.
8 – اعطای تسهیلات مربوط به طرحهای خود اشتغالی تا سقف هفت میلیون رالص با معرفی اداره کل کار و امور اجتماعی استان و طرحهای آب و خاک و آبیاری تحت فشار با معرفی سازمان کشاورزی استان و طرحهای آبخیزداری و منابع طبیعی و اصلاح مراتع، امور عشایر و بهسازی و بهداشتی کردن کارگاههای قالیبافی با معرفی سازمان جهاد سازندگی استان به بانک عامل، مورد عمل قرار خواهد گرفت. به منظور رعایت الزامات قانونی، اداره کل کار و امور اجتماعی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و سازمان کشاورزی و سازمان جهاد سازندگی استان موظف به ارسال همزمان فهرست طرحهای معرفی شده به سازمان برنامه و بودجه استان (دبیرخانه اجرایی تبصره) می باشند.
تبصره – مبلغ هشتاد میلیارد رالا از تسهیلات خود اشتغالی به مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بیست میلیارد رالر به مدد جویان سازمان بهزیستی اختصاص می یابد تا با معرفی دستگاههای اخیرالذکر در اختیار متقاضیان قرار گیرند. توزیع استانی ارقام مذکور توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تعیین و ابلاغ خواهد شد.
ماده 24 – زمان تصویب طرح در کمیته برنامه ریزی استان تا پایان سال 1379 و زمان عقد قرارداد تا پایان مردادماه سال 1380خواهد بود.
ماده 25 – سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و وارد کنندگان دان مرغ با معرفی وزارت جهاد سازندگی و تسهیلات مربوط به کارخانجات فرآوری چای با معرفی کمیته موضوع مصوبه شماره 1614 /34مورخ 10 /12/ 1378شورای اقتصاد پرداخت خواهد شد.
ماده 26 – نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی به اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند «د» تبصره (28) قانون بودجه سالجاری مطابق دستورالعمل اجرایی تبصره (28) قانون بودجه سال 1377 کل کشور که توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد سازندگی و بانک مرکزی ابلاغ گردیده است، خواهد بود.
ماده 27 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف موضوع تبصره (3) موظف است:
1 ـ در جهت تسهیل امر ازدواج ایثارگران، دانشجویان، مددجویان، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و سایر اقشار با استفاده از منابع اعتباری قرض الحسنه بانکها و بر اساس دستورالعمل جداگانه ای مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت که حداکثر تا پانزدهم مردادماه سال 1379 با هماهنگی سازمان ملی جوانان تهیه خواهد نمود نسبت به اعطای وام قرضالحسنه مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق اقدام نماید.
2 ـ با استفاده از منابع قرضالحسنه، بانکهای عامل، تسهیلات مورد لزوم صندوقهای قرض الحسنه رفاه دانشجویان وابسته به وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دانشگاههای کشور را حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1379 تأمین و به آنان ابلاغ نماید.
3 ـ در اجرای بند “ب” ماده (181) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، وام از محل منابع قرض الحسنه و در صورت عدم تکافو تسهیلات بانکی مورد نیاز با معرفی وزارت کشور در اختیار مالکان واحدهای مسکونی ، تجاری ، صنعتی ، معدنی ، کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه در شهر و روستا قرار خواهد گرفت. خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوازم خانگی و همچنین ماشین آلاتی که ممر معاش آنها بوده و در اثر حوادث غیرمترقبه دچار خسارت گردیده اند ، به تشخیص وزارت کشور میتوانند از تسهیلات اعتباری موصوف استفاده نمایند. مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده مطالبات معوق سالهای قبل نظام بانکی توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین و پرداخت خواهد شد.
تبصره – وزارت کشور میتواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به دستگاههای اجرایی ذیربط واگذار نماید.
4 – به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاههای دانشجویی اعم از دانشجویان دانشگاهها، طلاب مدارس علوم دینی و براساس دستورالعمل جداگانه ای که حداکثر تا پایان خردادماه سال 1379 بوسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه تهیه خواهد شد، بانکهای عامل نسبت به تأمین تسهیلات بانکی مورد لزوم جهت تحقق اهداف فوق اقدام خواهند نمود.
5 – در اجرای ماده (8) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت، به ایثارگران و کارگران، تسهیلات مورد نیاز جهت خرید سهام کارخانجات و شرکتهای دولتی با رعایت مواد (2) و (12) قانون مزبور در اختیار شرکت سرمایه گذاری شاهد و شرکتهای تعاونی یا سهامی ایثارگران، رزمندگان و بسیجیان قرار خواهد گرفت .دستورالعمل لازم بطور جداگانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه تهیه و به بانکهای عامل ابلاغ خواهد شد.
6 ـ در اجرای بند «ح» تبصره (3) قانون بودجه سال 1379 کل کشور، تسهیلات لازم از منابع سیستم بانکی و با معرفی دستگاههای ذی ربط برای تأمین مسکن بیست هزار نفر از آزادگان، خانواده معظم شهدا و جانبازان 25 ٪ به بالا تأمین خواهد شد. اعتبار لازم برای پرداخت تفاوت سود و کارمزد تسهیلات این بند از محل اعتبار تبصره (49) قانون بودجه سال 1379 تأمین می شود.
تبصره – سقف اعطای تسهیلات، شرایط، نوع و میزان حمایتها مطابق بند (الف) تبصره (49) خواهد بود.
ماده 28 – در اجرای بند «و» تبصره (3) قانون بودجه سال 1379 کل کشور، در جهت رفع حوایج ضروری کارکنان بازنشسته کشوری و لشگری به نسبت (2) و (1) مبلغ دویست و هشتاد میلیارد (000 /000 /000 /280) راله تسهیلات اختصاص می یابد. پنجاه درصد (50 ٪) از مبلغ مذکور توسط صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری و پنجاه درصد (50 ٪) بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی تأمین می شود.
تبصره 1 – پنجاه درصد (50 ٪) سهم تعیین شده توسط صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری از طریق بانک عامل با سود دوازده درصد (12 ٪) تأمین و برای مدت سه سال در اختیار بازنشستگان کشوری قرار می گیرد.
تبصره 2 – پنجاه درصد سهم سیستم بانکی به میزان یکصد و چهل میلیارد (000 /000 /000 /140) رالع برای مدت سه سال و با حداقل نرخ بخش خدمات تأمین و اعطاء خواهد شد، بطوری که دوازده درصد (12 ٪) از سود تسهیلات توسط بازنشسته و ما بقی تا نرخ سود بخش خدمات به عنوان تفاوت سود مورد تعهد دولت منظور و توسط دولت پرداخت خواهد شد.
تبصره 3 – دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده مشترکاً توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه خواهد شد .
ماده 29 – تسهیلات موضوع بند (15) جدول شماره (6) این آیین نامه به متقاضیان معرفی شده از سوی شرکت ملی گاز ایران برای لوله کشی گاز داخل منازل (به ازای هر واحد مسکونی یک میلیون رال0) اعطا خواهد شد.
ماده 30 – در اجرای بند «ھ» تبصره (3) قانون بودجه سال 1379 کل کشور به منظور سرمایه گذاری در جهت ایجاد اشتغال مولد جهت فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاهها با اولویت ایثارگران فارغ التحصیل شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا و جلوگیری از فرار مغزها مبلغ یکصد میلیارد رال اختصاص می یابد.
تبصره 1 – کمیته ای متشکل از دفتر فناوری ریاست جمهوری (دبیرخانه کمیته)، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ملی جوانان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه اجرایی ذی ربط (حسب مورد) تشکیل و نسبت به بررسی و پذیرش طرحها اقدام خواهد کرد.
تبصره 2 – دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده شامل شرایط دانشجویان ممتاز، میزان وام، نوع پروژهها و… مشترکاً توسط سازمان برنامه و بودجه، سازمان ملی جوانان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری تهیه خواهد شد.
ماده 31 ـ دفتر امور مناطق محروم کشور – ریاست جمهور مسئولیت نظارت بر سهم مناطق توسعه نیافته در تبصره (3) را بر عهده دارد؛ بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی ذی ربط در مورد سهم مناطق توسعه نیافته با دفتر یاد شده همکاری می نماید.
معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی
جدول شماره (1): خلاصه تغییر در مانده تسهیلات تبصره (3) قانون بودجه سال1379
ارقام: میلیارد ریال
موضوع تسهیلات | تغییر در مانده | ||||||
جاری در (گردش) | سرمایه ای | جمع | |||||
غیر دولتی | دولتی | غیر دولتی | دولتی | غیر دولتی | دولتی | ||
الف | تسهیلات با اهداف اجتماعی و فرهنگی | 53 | 190 | 6 | 40 | 59 | 230 |
1 | قرض الحسنه ازدواج | 53 | . | 0 | 0 | 53 | 0 |
2 | صندوق های رفاه دانشجویی | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | 50 |
3 | تأمین کالای اساسی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | واگذاری سهام به ایثارگران | 0 | 0 | 6 | 0 | 6 | 0 |
5 | الگوی مصرف مسکن | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | رفع حوائج بازنشستگان | 0 | 140 | 0 | 0 | 0 | 140 |
7 | مسکن اجتماعی | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
8 | چاپ کتب درسی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | تکمیل خوابگاههای دانشجویی | 0 | 0 | 0 | 40 | 0 | 40 |
ب | تسهیلات با اهداف اشتغالزایی | 0 | 0 | 2368 | 0 | 2368 | 0 |
1 | استانی | 0 | 0 | 2268 | 0 | 0 | 0 |
1ـ1 | اعتبار متمرکز (دراختیاررئیس جمهور) | 0 | 0 | (500) | 0 | 0 | |
2 | ملی(موضوع بند هـ تبصره 3) | 0 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
ج | تسهیلات با اهداف ارائه خدمات تنظیم بازار | 0 | 0 | 88 | 0 | 88 | 0 |
1 | اتحادیه و شرکتهای تعاونی مصرف، مسکن آموزش و پرورش | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | کالا رسانی به مردم و نیروهای مسلح (سازمان اتکا) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | اتحادیه مصرف کارکنان دولت و کارگران | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | تعاونیهای مصرف و مسکن کارکنان هیأتهای علمی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | اجرای مفاد بند «د» تبصره (28) قانون بودجه سال 79 | 0 | 0 | 88 | 0 | 88 | 0 |
د | تسهیلات با اهداف تولیدی و زیربنایی | 0 | 0 | 1265 | 1390 | 1265 | 1390 |
1 | طرحهای زیر بنایی دولتی | 0 | 0 | 0 | 1390 | 0 | 1390 |
2 | حوادث غیر مترقبه | 0 | 0 | 300 | 0 | 300 | |
3 | توسعه فضاها و فعالیتهای آموزشی و فرهنگی | 0 | 0 | 211 | 0 | 211 | 0 |
4 | طرحهای تولیدی و خدماتی حائز اولویت و ارتقاء کیفیت | 0 | 0 | 754 | 0 | 754 | 0 |
جمع | 53 | 190 | 3727 | 1430 | 3780 | 1620 |
جدول شماره (2) فهرست شرکتهای دولتی استفاده کننده از تسهیلات بانکی و باز پرداخت آن در
قانون بودجه سال 1379
ارقام : میلیون ریال
شماره | ردیف بودجه ای | -عنوان شرکت | سقف مجاز تسهیلات * | باز پرداخت | تسهیلات تکلیفی تضمینی (تغییر در مانده) |
1 | 200100 | سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران | 000/400 | 000/400 | |
2 | 201000 | شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سفید رود | 000/15 | ـ | 000/10 |
3 | 201500 | شرکت سهامی شیلات ایران | 000/30 | ـ | |
4 | 201520 | شرکت سهامی صید صنعتی | 000/10 | ـ | |
5 | 202500 | شرکت سهامی کشت و صنعت دامپروری مغان | 450/38 | 410/8 | |
6 | 202600 | شرکت سهامی کشت و صنعت شهید بهشتی | ـ | ـ | |
7 | 202700 | شرکت سهامی کشت و صنعت شهید رجائی | ـ | ـ | |
8 | 203000 | شرکت سهامی کشت و صنعت جیرفت | ـ | ـ | |
9 | 203500 | شرکت سهامی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه | 000/30 | 700/7 | |
10 | 203700 | شرکت سهامی خاص توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن | 136/024/2 | ـ | |
11 | 203900 | شرکت پشتیبانی امور دام کشور | 000/700/3 | 000/700/3 | |
12 | 205500 | شرکت سهامی مجتمع گوشت فارس | 000/27 | 500/25 | |
13 | 207000 | بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی | ـ | 000/1 | |
14 | 208000 | شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران | 000/20 | 251/20 | |
15 | 210000 | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای تهران | ـ | 097/13 | |
16 | 210500 | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای فارس | ـ | 164/8 | |
17 | 211000 | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای اصفهان | ـ | 529/13 | |
18 | 211500 | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای خراسان | ـ | 493/7 | |
19 | 212500 | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای غرب | ـ | 294/6 | |
20 | 213000 | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای کرمان | ـ | 108/13 | |
21 | 213500 | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای سیستان و بلوچستان | 000/40 | 489/35 | 000/40 |
22 | 214000 | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای هرمزگان | ـ | 934/7 | |
23 | 214500 | شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان | 000/10 | 765/39 | |
24 | 216000 | شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی | ـ | 453/5 | |
25 | 216500 | شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور | ـ | 779/166 | |
26 | 218500 | شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان | ـ | 736/10 | |
27 | 219000 | شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران و گلستان | ـ | 373/22 | |
28 | 219500 | شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان شرقی و اردبیل | ـ | 904/54 | |
29 | 219600 | شرکت سهامی آب منطقه ای یزد | ـ | 675/132 | |
30 | 219800 | شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران | 609/842 | 708/102 | 000/530 |
31 | 219900 | شرکت سهامی سازمان آب زنجان | ـ | 373/1 | |
32 | 220000 | شرکت ملی نفت ایران | 000/325/1 | 000/975 | |
33 | 220170 | شرکت سهامی پالایش نفت بندرعباس | 000/15 | ـ | |
34 | 220300 | شرکت سهامی کارخانجات لوله سازی اهواز | 000/100 | ـ | |
35 | 220480 | سازمان خدمات هلیکوپتری | 000/15 | ـ | |
36 | 220500 | شرکت ملی گاز ایران | 000/140 | ـ | |
37 | 220760 | شرکت صنایع ملی گاز | 000/50 | ـ | |
38 | 220770 | شرکت حمل و نقل هوائی | 160/11 | ـ | |
39 | 221000 | شرکت سهامی تولید و انتقال نیروی برق ایران (توانیر) | 728/1 | 550/1 | 000/320 |
40 | 221500 | شرکت سهامی برق منطقه ای تهران | 905/9 | ||
41 | 222000 | شرکت سهامی برق منطقه ای فارس | 598/23 | ـ | |
42 | 222500 | شرکت سهامی برق منطقه ای اصفهان | 000/15 | ـ | |
43 | 222300 | شرکت سهامی برق منطقه ای خراسان | 158/17 | ـ | |
44 | 223500 | شرکت سهامی برق منطقه ای آذربایجان | 226/4 | ـ | |
45 | 224000 | شرکت سهامی برق منطقه ای غرب | 500/7 | ـ | |
46 | 224500 | شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان | 253/4 | ـ | |
47 | 225000 | شرکت سهامی برق منطقه ای سیستان و بلوچستان | 000/10 | ـ | |
48 | 225500 | شرکت سهامی برق منطقه ای هرمزگان | 882/5 | ـ | |
49 | 226000 | شرکت سهامی برق منطقه ای مازندران | 402/4 | ـ | |
50 | 226500 | شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان | 516/1 | ـ | |
51 | 227000 | شرکت سهامی ساخت و تهیه کالاهای برق ایران ـ ساتکاب | ـ | 733/6 | |
52 | 228000 | شرکت سهامی برق منطقه ای باختر | 420/12 | ـ | |
53 | 229200 | شرکت سهامی برق منطقه ای یزد | 096/9 | ـ | |
54 | 230000 | شرکت ملی فولاد ایران | ـ | 089/61 | |
55 | 230110 | شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان | 000/500 | 200/117 | |
56 | 230160 | شرکت سهامی سنگ آهن مرکزی ایران | 000/100 | ـ | |
57 | 230290 | شرکت سهامی فولاد کاویان | 000/15 | 000/30 | |
58 | 230430 | شرکت سهامی فولاد اهواز | 000/300 | 000/80 | |
59 | 230460 | شرکت سهامی فولاد مبارکه | 000/300 | 600/142 | |
60 | 230490 | شرکت سهامی گل گهر | 000/25 | 600/7 | |
61 | 230500 | شرکت ملی صنایع مس ایران | 000/500 | ـ | 000/40 |
62 | 231000 | شرکت سهامی آلومینیوم ایران | 000/150 | 000/100 | |
63 | 231500 | شرکت سهامی کل معادن ایران | 000/70 | ـ | 000/20 |
64 | 232000 | شرکت ملی صنایع پتروشیمی | 000/600 | 880/13 | |
65 | 233000 | شرکت سهامی پتروشیمی رازی | 000/100 | 094/3 | |
66 | 233600 | شرکت سهامی پتروشیمی اصفهان | ـ | 043/10 | |
67 | 234500 | شرکت سهامی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران | 000/150 | 370/39 | 000/120 |
68 | 234520 | شرکت سهامی شهاب خودرو | 6 | ـ | |
69 | 234530 | شرکت سهامی چرخشگر | 000/25 | 500/8 | |
70 | 234580 | شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) | 000/650 | ـ | |
71 | 234590 | شرکت سهامی زامیاد | 000/75 | 132/13 | |
72 | 234600 | شرکت سهامی پارس خودرو | 000/300 | ـ | |
73 | 234660 | شرکت سهامی هپکو | 500/52 | 162/9 | 0 |
74 | 234700 | شرکت سهامی مهندسی تکنو تار | 000/5 | 000/3 | |
75 | 234720 | شرکت سهامی آهنگری تراکتور سازی ایران | 000/10 | ـ | |
76 | 234730 | شرکت سهامی ریخته گری تراکتور سازی ایران | 000/15 | 235/4 | |
77 | 234740 | شرکت سهامی موتور سازان تراکتور سازی ایران | 000/10 | ـ | |
78 | 234820 | شرکت سهامی کشتی سازی اروندان | 000/1 | ـ | |
79 | 234870 | شرکت سهامی کمباین سازی ایران | 000/20 | ـ | |
80 | 234880 | شرکت سهامی چدن چکش خوار ایران | 000/2 | 532/4 | |
81 | 234900 | شرکت سهامی صنعتی دریائی ایران | 000/10 | 000/3 | |
82 | 234910 | شرکت سهامی گسترش خدمات فنی | 000/10 | 000/10 | |
83 | 234970 | شرکت سهامی صنایع ماشین ابزار ایران | 000/3 | 000/3 | |
84 | 237000 | شرکت سهامی دخانیات ایران | 000/50 | 000/50 | |
85 | 246000 | شرکت سهامی ماشین سازی اراک | 000/54 | 025/14 | |
86 | 247000 | شرکت سهامی ماشین سازی پارس | 000/2 | 000/2 | |
87 | 249500 | شرکت سهامی تولیدی ادوات کشاورزی اراک | 500/2 | 350/771 | |
88 | 251000 | شرکت سهامی تراکتور سازی ایران | 000/180 | 239/68 | |
89 | 251500 | شرکت سهامی کشتی سازی خلیج فارس | 000/10 | ـ | |
90 | 254400 | شرکت سهامی قالب های بزرگ صنعتی ایران | 000/4 | ـ | |
91 | 254500 | شرکت سهامی صنایع هواپیمائی (صها) | 870/126 | ـ | |
92 | 255000 | شرکت سهامی پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها) | 842/35 | ـ | |
93 | 255100 | شرکت سهامی هلی کوپتر سازی ایران (هسا) | 000/250 | 262/55 | 000/90 |
94 | 256000 | شرکت سهامی نکا چوب | 000/3 | ـ | |
95 | 256500 | شرکت سهامی تولیدی و تجهیزات ایمنی راهها | 500/4 | 000/2 | |
96 | 257000 | شرکت سهامی شهرکهای صنعتی ایران | ـ | 000/2 | |
97 | 257030 | شرکت سهامی شهرک صنعتی استان مازندران | ـ | 945/1 | |
98 | 257200 | شرکت سهامی صانع | 200/16 | ـ | |
99 | 257300 | شرکت سهامی مرکز تحقیقات صنایع سنگین | 000/5 | 183 | |
100 | 257400 | شرکت سهامی واگن پارس | 066/43 | 073/41 | |
101 | 261000 | شرکت سهامی غله کشور | 000/000/4 | 000/000/4 | |
102 | 262000 | شرکت سهامی چای کشور | 000/360 | 000/360 | |
103 | 262500 | شرکت سهامی فرش ایران | 000/36 | 000/36 | |
104 | 263000 | شرکت سهامی سازمان صنایع دستی ایران | ـ | 000/60 | |
105 | 263450 | شرکت سهامی صنایع ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی ایران | 000/5 | ـ | |
106 | 263500 | شرکت سهامی خدمات حمایتی کشاورزی | 000/500/1 | 000/500/1 | |
107 | 265000 | شرکت سهامی سازمان تعاون مصرف شهر و روستا | 000/520 | 000/520 | |
108 | 267500 | سازمان حسابرسی | ـ | 400 | |
109 | 268000 | شرکت سهامی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران | 600/2 | ـ | |
110 | 268500 | سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | 000/10 | 500/2 | |
111 | 268600 | شرکت سهامی انتشارات علمی و فرهنگی | 428 | ـ | |
112 | 272500 | شرکت سهامی مهندسین مشاور صنعتی ایران | ـ | 650 | |
113 | 273500 | شرکت سهامی هواپیمائی خدمات ویژه | 000/6 | 000/6 | |
114 | 273600 | شرکت سهامی مزرعه نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران | 000/3 | 800 | |
115 | 274910 | شرکت سهامی بهمن گستر بیستون | 000/5 | ـ | |
116 | 280500 | شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران | 000/100 | 000/61 | |
117 | 280970 | شرکت خدمات تعاون | 000/25 | 000/25 | |
118 | 281000 | شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران | 000/100 | ـ | |
119 | 281100 | شرکت سهامی خاص هتلهای ایران | ـ | 200/2 | |
120 | 281500 | شرکت خدمات هوایی کشور ـ آسمان | 000/40 | 000/24 | |
121 | 282000 | سازمان توسعه راههای ایران | 000/4 | 000/2 | |
122 | 282060 | شرکت سهامی بازرگانی خیبر «هاماردگ» | ـ | 717 | |
123 | 283000 | شرکت مخابرات ایران | ـ | 332/304 | |
124 | 283100 | شرکت پست جمهوری اسلامی ایران | ـ | 000/3 | |
125 | 284500 | سازمان ایرانگردی و جهانگردی | 000/10 | – | |
126 | *285100 | شرکت سهامی عمران شهرهای جدید | 500/42 | 461/8 | 000/25 |
127 | 285110 | شرکت سهامی عمران شهر جدید هشتگرد | 000/8 | 000/2 | (4500) |
128 | 285120 | شرکت سهامی عمران شهر جدید پرند | 000/3 | 300 | (2000) |
129 | 285140 | شرکت سهامی عمران شهر جدید اندیشه | 000/5 | 530 | (2500) |
130 | 285150 | شرکت سهامی عمران شهر جدید مهاجران | ـ | 960 | 0 |
131 | 285160 | شرکت سهامی عمران شهر جدید عالی شهر | 000/1 | – | (1000) |
132 | 285180 | شرکت سهامی عمران شهر جدید گل بهار | 000/5 | – | (2500) |
133 | 285190 | شرکت سهامی عمران شهر جدید سهند | 000/5 | 800/1 | (3500) |
134 | 285200 | شرکت سهامی عمران شهر جدید بهارستان | 000/5 | 575/2 | (3000) |
135 | 285210 | شرکت سهامی عمران شهر جدید صدرا | 000/5 | 97 | (3500) |
136 | 285220 | شرکت سهامی عمران شهرجدید بینالود | 500/2 | ـ | (1000) |
137 | 285300 | شرکت سهامی عمران شهرجدید فولاد شهر | 000/3 | 200 | (1500) |
138 | 286500 | سازمان ملی زمین و مسکن | 000/790 | 309/15 | 000/15 |
139 | 286650 | شرکت عمران و بهسازی شهری | 000/100 | ـ | 000/20 |
140 | 287000 | گروه ملی صنعتی فولاد ایران | 404/17 | – | |
141 | 287500 | شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) | 000/300 | – | |
142 | 288100 | شرکت سهامی نساجی ایران | 694/5 | 739/2 | |
143 | 288390 | شرکت سهامی خاص طراحی مهندسی و تأمین قطعات خودرو پارس | 000/30 | 000/30 | |
144 | 290710 | شرکت سهامی صنعت گوشت تهران | – | 000/2 | |
145 | 290720 | شرکت سهامی تولید و بسته بندی گوشت زیاران | 000/50 | 000/50 | |
146 | 290740 | شرکت سهامی تولیدی موتورـ گیربکس واکسل اسیا | 000/50 | 000/10 | |
147 | 290760 | شرکت سهامی پیستون سازی نیروی محرکه | 000/4 | 000/3 | |
148 | 290770 | شرکت سهامی کارخانجات کمک فنر ایندامین | 000/7 | 000/2 | |
149 | 290800 | شرکت سهامی خدمات صنعتی تراکتور سازی ایران | 000/2 | – | |
150 | 290840 | شرکت سهامی ابزاران | 614/3 | 750/1 | |
151 | 290920 | شرکت سهامی بازرسی کیفیت و استاندارد ایران | 000/1 | – | |
152 | 291110 | شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام | – | 950/134 | |
153 | 291120 | شرکت سهامی پتروشیمی بندر اراک | – | 806/164 | |
154 | 291130 | شرکت سهامی پتروشیمی خراسان | – | 121/72 | |
155 | 291140 | شرکت سهامی پتروشیمی تبریز | – | 654/194 | |
156 | 291160 | شرکت سهامی حمل و نقل پتروشیمی | – | 200/1 | |
157 | 291220 | شرکت سهامی تولید پمپهای بزرگ آبی | 000/5 | 000/3 | |
158 | 291260 | شرکت سهامی تجهیز و نگهداری تأسیسات ساختمانهای ورزشی | 500/2 | – | |
159 | 291350 | شرکت سهامی مجتمع کشتی سازی خلیج فارس | 000/100 | – | |
160 | 291370 | شرکت ماشینهای الکتریکی سنگین جوین | 000/12 | 830 | |
161 | 291380 | شرکت دیزل سنگین ایران | 000/15 | – | |
162 | 291390 | شرکت گسترش انفورماتیک ایران | 000/5 | 000/5 | |
163 | 291400 | شرکت سهامی صنایع شیشه نشکن | 000/3 | 200/1 | |
164 | 291410 | شرکت سهامی تولید سموم علف کش | 000/5 | – | |
165 | 291440 | شرکت سهامی شتاب خودرو | 000/20 | – | |
166 | 291490 | شرکت سهامی احداث صنعت | 000/100 | – | |
167 | 291500 | شرکت سهامی فولاد اسفراین | 919/22 | 909/17 | |
168 | 291540 | شرکت سهامی صنایع آموزشی | 000/5 | – | |
169 | 291570 | شرکت سهامی تجهیزات مدارس ایران | 000/8 | 000/8 | |
170 | 291640 | مرکز تهیه و توزیع کالا | 000/100 | 000/100 | |
171 | 291650 | شرکت سهامی دامپروری و کشاورزی اله آباد | – | 300/2 | |
172 | 291990 | شرکت سهامی بازرگانی سایپا یدک | 000/28 | 000/28 | |
173 | 292430 | شرکت سهامی خدمات عمومی و بهداشت صنعتی و خدمات درمانی صنعت نفت | 000/20 | – | |
174 | 292440 | شرکت پالایش نفت اراک | 000/10 | – | |
175 | 292450 | شرکت پالایش نفت کرمانشاه | 000/5 | – | |
176 | 292460 | شرکت پالایش نفت اصفهان | 000/15 | – | |
177 | 292470 | شرکت پالایش نفت لاوان | 000/5 | – | |
178 | 292480 | شرکت پالایش نفت تبریز | 000/10 | – | |
179 | 292490 | شرکت پالایش نفت شیراز | 000/5 | – | |
180 | 292500 | شرکت پالایش نفت تهران | 000/10 | – | |
181 | 292510 | شرکت پالایش نفت آبادان | 000/15 | – | |
182 | 293210 | شرکت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک | 000/30 | – | 000/10 |
183 | 293230 | شرکت سهامی بازرسی کیفیت سایپا (سایکو) | 500/1 | – | |
184 | 293280 | شرکت سهامی شهرکهای صنعتی استان گلستان | – | 176/1 | |
185 | 293290 | شرکت سهامی کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی | 578/15 | 200/9 | |
186 | 293300 | شرکت سهامی سرمایه گذاری و توسعه نیوان ابتکار | 000/10 | – | |
187 | 293310 | شرکت سهامی تولیدی پویا صنعت گلپایگان | 000/2 | – | |
188 | 293320 | شرکت سهامی تولیدی بهران محور | 000/4 | – | |
189 | 293330 | شرکت سهامی ملی نفت ایران ـ بین الملل | 000/50 | – | |
190 | 293340 | شرکت سهامی صنایع کاغذ مراغه | 700/25 | – | |
191 | سقف شناور (در اختیار رئیس جمهور) | 000/150 | |||
جمع |
* تسهیلات این ستون به استثنای آن قسمت که در ستون آخر تعیین شده است تکلیفی نیست و صرفاًسقف مجاز تسهیلات قابل اعطاء به شرکتهای دولتی است که به استناد بند «ج» تبصره 3 قانون بودجه سال 1379تعیین شده است.
جدول شماره (3): تسهیلات بانکی کوتاه (یک ساله) برای تأمین کالاهای اساسی
توسط دستگاههای مباشر دولت و شرکتهای دولتی در سال 1379
ارقام: میلیارد ریال
شماره | ردیف بودجهای | -عنوان دستگاه اجرائی/ شرکت | سقف مجاز تسهیلات | بازپرداخت | تغییردرمانده |
1 | 200100 | سازمان مرکزی تعاون روستائی | 400 | 400 | 0 |
2 | 203900 | شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور | 700/3 | 700/3 | 0 |
3 | 261000 | شرکت سهامی غله کشور | 000/4 | 000/4 | 0 |
4 | 262000 | شرکت سهامی چای کشور | 60 | 60 | 0 |
5 | 262500 | شرکت سهامی فرش ایران | 36 | 36 | 0 |
6 | 263500 | شرکت سهامی خدمات حمایتی کشاورزی | 500/1 | 500/1 | 0 |
7 | 265000 | شرکت سهامی سازمان تعاون مصرف شهر و روستا | 520 | 520 | 0 |
8 | 265500 | سازمان گسترش خدمات بازرگانی | 870/1 | 870/1 | 0 |
9 | 208000 | شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران | 20 | 20 | 0 |
جمع کل | 106/12 | 106/12 | 0 |
* ارقام فوق سقف تسهیلات مجاز است و سیستم بانکی موظف است در قالب جدول گردش تفدینگی کمیته، توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ میشود نسبت به اعطای تسهیلات اقدام نماید.
جدول شماره (4): سایر تسهیلات جاری بخش دولتی
ارقام: میلیارد ریال
شماره | دستگاه اجرائی/ شرکت | موضوع تسهیلات | سقف مجاز تسهیلات پرداختی | بازپرداخت | تغییردرمانده |
1 | وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ودانشگاه پیام نور | صندوقهای رفاه دانشجویی | 90 | 40 | 50 |
2 | سازمانهای بازنشستگی کشوری و لشگری | رفع حوائج بازنشستگان | 140 | 0 | 140 |
3 | سازمان اتکا | سازمان اتکا | 50 | 50 | 0 |
4 | وزارت مسکن و شهرسازی | مسکن اجتماعی | 100 | 100 | 0 |
جمع | 380 | 190 | 190 |
جدول شماره (5) : سایر تسهیلات سرمایه گذاری بخش دولتی
ارقام: میلیارد ریال
شماره | دستگاه اجرائی/شرکت | موضوع تسهیلات | سقف مجاز تسهیلات پرداختی | بازپرداخت | تغییردرمانده |
1 | دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی | خوابگاههای دانشجویی | 126 | 86 | 40 |
جمع | 126 | 86 | 40 |
جدول شماره (6): تسهیلات برای امور جاری بخش غیر دولتی
ارقام: میلیاردریال
شماره | موضوع تسهیلات | تسهیلات پرداختی | بازپرداخت | تغییردرمانده |
1 | اتحادیه و شرکتهای تعاونی مصرف و مسکن کارکنان آموزش و پرورش | 120 | 120 | 0 |
2 | سرمایه در گردش بخش کشاورزی (تبصره 4 قوانین بودجه سال 76 و قبل از آن) | 600/1 | 600/1 | 0 |
3 | اتحادیه تعاونیهای مرز نشینان | 11 | 11 | 0 |
4 | اتحادیه تعاونیهای عشایری | 30 | 30 | 0 |
5 | اتحادیه مصرف کارکنان دولت | 35 | 35 | 0 |
6 | اتحادیه مرکزی تعاونیهای مصرف کارگران (امکان) | 18 | 18 | 0 |
7 | قرض الحسنه ازدواج | 400 | 347 | 53 |
8 | تعاونیهای مصرف و مسکن اعضای هیأتهای علمی | 10 | 10 | 0 |
9 | خود کفایی در تأمین گوشت قرمز و پودر ماهی * | 737 | 737 | 0 |
10 | چاپ کتبی درسی (شرکت افست و چاپ و نشر) | 68 | 68 | 0 |
11 | سرمایه در گردش واحدهای صنعتی موضوع مصوبه شماره 41955/ت 20153 مورخ 14/10/77 هیأت وزیران و صنوف تولیدی** | 150 | 150 | 0 |
12 | سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و وارد کنندگان دان مرغ | 000/1 | 000/1 | 0 |
13 | سرمایه در گردش تولید کنندگان پنبه و واحدهای نساجی (صندوق پنبه ایران) | 250 | 250 | 0 |
14 | سرمایه در گردش کارخانجات فرآوری چای | 300 | 300 | 0 |
15 | لوله کشی گاز داخل منازل | 200 | 200 | 0 |
* نحوه اعطای تسهیلات خودکفائی گوشت قرمز و پودر ماهی (موضوع تبصره 28 قانون بودجه سال 1379) تابع دستورالعمل ابلاغی سال 1377 خواهد بود.
** سرمایه در گردش واحدهای صنفی تولیدی با معرفی وزارت بازرگانی.
جدول شماره(7): تسهیلات مربوط به طرحهای تولیدی، خدماتی و فرهنگی حائز اولویت و ارتقاء کیفیت بخش غیر دولتی (ملی)
ارقام: میلیارد ریال
ردیف | -عنوان دستگاه اجرائی | میزان تسهیلات | ملاحظات |
1 | وزارت صنایع | 375 | شامل تسهیلات مورد نیاز مصوبه شماره 41955/ت 20153 مورخ 14/10/77 هیأت وزیران 20 میلیارد ریال از این تسهیلات با معرفی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای متقاضیان احداث آزمایشگاههای همکار اختصاص مییابد. |
2 | وزارت معادن و فلزات | 56 | |
3 | وزارت کشاورزی | 85 | |
4 | وزارت جهاد سازندگی | 56 | حداقل 10 میلیارد ریال به طرحهای جنگل و مرتع اختصاص دارد |
5 | وزارت نیرو | 122 | شبکه های آبیاری و زهکشی |
6 | وزارت آموزش و پرورش | 94 | ایجاد مدارس غیر انتفاعی |
7 | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | 70 | |
8 | حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی | 28 | مجموعه فرهنگی و هنری سینما آزادی |
9 | صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران | 19 | |
10 | شهرداری تهران | 40 | موضوع بندهای 3 و 4 مصوبه شماره 16104/22533 مورخ 31/2/79 هیأت وزیران |
11 | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | 20 | ساخت واحدهای درمانی و بهداشتی |
جمع | 965 |
* به استثنای ردیف های (8) ، (9) و (10) ، 30٪ از تسهیلات فوق برای طرحهای تعاونی که تا پایان آذر ماه توسط وزارت تعاون به بانک عامل معرفی می شود اختصاص خواهد یافت.
منبع سایت صلح