آئین نامه اجرائی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت
مصوب 1370,10,22با اصلاحات و الحاقات بعدی
هیات وزیران در جلسه مورخ 22 / 10 / 1370 بنا به پیشنهاد شماره 4971 / د مورخ 19 / 8 / 1370 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده ( 21 ) قانون نظام همآهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13 / 6 / 1370، آئین نامه اجرائی قانون مذکور را که در این آئین نامه به اختصار ‹‹قانون ›› نامیده می شود به شرح زیر تصویب نمود :
ماده 1 – سنوات خدمت قابل قبول در محاسبه افزایش سنواتی شامل سنوات خدمتی می باشد که با توجه به قوانین و مقررات مربوط تا تاریخ تصویب قانون جزو سنوات خدمت قابل قبول مستخدم در اعطای پایه یا عناوین مشابه محاسبه می شود.
ماده 2 – تخصیص مشاغل مستخدمان مشمول این آئین نامه به گروههای ورودی به شرح جدول پیوست می باشد.
تبصره – تغییرات و اصلاحات بعدی در گروههای فوق و تخصیص گروه ورودی به مستخدمینی که مشاغل آنان دارای ویژگیهای خاص و پیچیده بوده و از حساسیت بالائی برخوردار است یا دارای مهارتهای خاص و خارق العاده می باشند با پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تائید شورای امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 3 – افزایش سنواتی مستخدمان هنگام تطبیق وضع با توجه به جمع سنوات خدمت قابل قبول مستخدمان ضرب در سه درصد ( 3% ) حقوق مبنای مستخدمان در گروههای استحقاقی که به تناسب سالهای خدمت و مدرک تحصیلی به آنان تعلق می گیرد محاسبه می شود. کسرسال نیز به نسبت ماههای خدمت هنگام تطبیق وضع مورد محاسبه قرار می گیرد.
ماده 4 – منظور از حقوق سال قبل مستخدمان مندرج در ماده ( 2 ) قانون ، آخرین حقوق گروه استحقاقی مستخدم و افزایش های سنواتی اعمال شده قبلی وی می باشد.
ماده 5 – همطرازی تحصیلات غیر رسمی مستخدمان هر یک از مقاطع تحصیلی از نظر ارزش استخدامی بجز در مواردی که قانون تعیین کرده باشد توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور انجام خواهد شد.
ماده 6 – مستخدمانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده دار مقامات مذکور در تبصره ( 2 ) ماده یک و همطراز آن بوده یا می باشند در صورتی که مستخدم رسمی یا ثابت دولت باشند پس از پایان تصدی مقام صرفنظر از مدرک تحصیلی و شغل مورد تصدی به ترتیب در گروههای ( 16 ) تا ( 20 ) جدول حقوق تخصیص می یابند و حقوق هر یک از آنان براساس عدد مبنای گروه مربوط و افزایشهای سنواتی قبلی اعمال گردیده تعیین خواهد شد.
ماده 7 – مقامات همطراز مقاماتی هستند که طبق ضوابط و مقررات مربوط، همطراز با یکی از مقامات مندرج در -تبصره ( 2 ) ماده یک شناخته شده یا از حقوق مقامات مذکور استفاده نموده یا می نمایند و همطرازان بعدی به پیشنهاد دستگاه مربوط و تائید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیات وزیران تعیین خواهند شد.
ماده 8 – پس از تطبیق وضع ، ضریب افزایش سنواتی اسرا، مفقودالاثرها و مستخدمانی که به درجه رفیع شهادت نائل شده یا می شوند پنج درصد ( 5 %) در هر سال خواهد بود.
تبصره – اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که به درجه رفیع شهادت نایل شده یا می شوند مشمول حکم مندرج در این ماده می باشند.
ماده 9 – سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است ضوابط و فرمهای مربوط به ارزشیابی متصدیان مشاغل عمومی را تهیه و جهت اجراء به دستگاههای مشمول قانون ابلاغ نماید. دستگاههای مذکور نیز مکلفند در مورد متصدیان مشاغل اختصاصی خود که ضوابط کلی آن توسط سازمان مذکور تعیین می شود فرمهای ارزشیابی مربوط را تهیه و به مرحله اجراء در آورند.
ماده 10 – سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است پس از هماهنگی با دستگاههای مذکور در تبصره ( 4 ) ماده یک قانون پیشنهاد مشترک مربوط به تغییر ضریب جدول حقوق موضوع ماده ( 33 ) قانون استخدام کشوری و میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران و نیز حداقل و حداکثرهای حقوق مستخدمان شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت را با توجه به شاخص هزینه زندگی قبل از ابلاغ بخشنامه بودجه هر سال جهت تصویب به هیات وزیران پیشنهاد نماید.
ماده 11 – حداقل میزان فوق العاده شغل مستخدمان مشمول قانون به شرح جدول پیوست خواهد بود.
تبصره 1 – اصلاح و تغییر درصدهای مذکور در جدول فوق با توجه به نوع کار وظائف و مسئولیتها براساس حقوق مبنای گروههای شغلی مورد تصدی مستخدمان همچنین تعیین فوق العاده شغل مقامات موضوع تبصره ( 2 ) ماده یک قانون در قوه مجریه به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد بود.
تبصره 2 – بالاترین مقامات دستگاههای اجرائی می توانند فوق العاده شغل کارکنانی را که به لحاظ کیفیت کار استحقاق دریافت فوق العاده شغل مندرج در جدول را ندارند تا ( 50%) مندرج در ماده ( 4 ) قانون تقلیل دهند.
ماده 12 – مشاغل مدیریت و سرپرستی موضوع تبصره ( 1 ) ماده چهار قانون شامل مشاغلی است که در طرحهای طبقه بندی مشاغل دستگاههای مشمول قانون استخدام کشوری یا سایر طرحهایی که به تائید شورای امور استخدامی کشور می رسد بعنوان مشاغل مدیریت و سرپرستی شناخته شده یا بشود.
ماده 13 – مشاغل تخصصی و تحقیقی موضوع تبصره ( 2 ) ماده چهار قانون شامل مشاغلی است که تصدی آن مستلزم داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ( لیسانس ) یا بالاتر بوده و در شرح وظایف مربوط انجام وظائف تخصصی و تحقیقی پیش بینی شده باشد. تشخیص سایر مشاغلی که استثنائا”، بدون نیاز به مدرک تحصیلی مذکور در زمره مشاغل تخصصی و تحقیقی قرار می گیرند به پیشنهاد دستگاه ذیربط با سازمان امور اداری و استخدامی کشور می باشد. مشاغل آموزشی موضوع تبصره مزبور نیز شامل مشاغل طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و مشاغلی که تدریس جزو وظائف اصلی شغل باشد خواهد بود.
افزایش فوق العاده شغل متصدیان مشاغل موضوع این ماده و ماده ( 12 ) به میزان حداکثر تا بیست و پنج درصد ( 25 %) حقوق مبنای گروه مربوط به پیشنهاد دستگاه ذیربط و تصویب شورای حقوق و دستمزد معین خواهد شد.
تبصره – تعیین فوق العاده های موضوع مواد فوق برای مقامات قوای مقننه و قضائیه به عهده مراجع ذیصلاح آنان خواهد بود.
ماده 14 – فوق العاده شغل موضوع مواد ( 11 ) ، ( 12 ) و ( 13 ) این آئین نامه بین حداقل و حداکثرهای تعیین شده توسط شورای حقوق و دستمزد با توجه به کارآئی و نحوه انجام خدمات با نظر بالاترین مقام دستگاه یا مقام مجاز از طرف وی تعیین و پرداخت خواهد گردید.
ماده 15 – سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک سال نسبت به تعیین استاندارد مشاغل عمومی قابل استاندارد اقدام نماید.
دستگاههای مشمول قانون نیز مکلفند ظرف همین مدت استاندارد مشاغل خاص دستگاه ذیربط را تعیین و جهت تائید به سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیشنهاد نمایند. تعیین میزان فوق العاده کارانه در مشاغل عمومی به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و در مشاغل اختصاصی به پیشنهاد دستگاه ذیربط و تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد بود.
ماده 16 – همطرازی حقوق و فوق العاده شغل متصدیان دارای مدرک تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد ( فوق لیسانس ) و معادل آن که در مشاغل مطالعاتی ، تحقیقاتی و آموزشی انجام وظیفه می نمایند با مراتب اعضای هیات علمی برای تعیین حقوق و فوق العاده شغل موضوع ماده ( 8 ) قانون براساس دستورالعملی که به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب شورای حقوق و دستمزد می رسد خواهد بود.
تبصره 1 ـ مراکز و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی – حسب مورد – توسط وزارتخانههای علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور تعیین میشوند.
تبصره 2 ـ واحدهای مطالعاتی دستگاههای اجرایی توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تعیین میشوند.
تبصره 3 ـ مشاغل آموزشی ، مطالعاتی و تحقیقاتی بر اساس ضوابط طرح طبقه بندی مشاغل توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تعیین میشوند .
ماده 17 – اعطای گروه تشویقی به مستخدمان مشمول تبصره ( 4 ) ماده سه قانون علاوه بر گروه استحقاقی در مجموع حداکثر شامل دو ( 2 ) گروه و تا گروه بیست ( 20 ) جدول موضوع ماده یک قانون مزبور خواهد بود. ضوابط اعطای گروههای تشویقی به مشمولان این ماده و نیز نحوه اعطای امتیازات مذکور در تبصره ماده ( 17 ) قانون با توجه به امتیازات قبلی مشمولان تبصره مزبور توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به دستگاهها ابلاغ خواهد گردید.
ماده 18 – از تاریخ 1 / 1 / 1370 حقوق وظیفه مستخدمانی که به درجه رفیع شهادت نائل شده یا می شوند همانند مستخدمان شاغل تعیین می شود. مستخدمان مزبور با رعایت ضوابط طرح طبقه بندی مشاغل در گروههای مربوط تخصیص یافته و همواره از دو ( 2 ) گروه بالاتر استفاده خواهند نمود و از افزایش سنواتی تا رسیدن به شرایط عمومی بازنشستگی ( 30سال خدمت ) از زمان استخدام مشابه شاغلان برخوردار خواهند شد و پس از مدت مزبور حقوق وظیفه آنان طبق مقررات و ضوابط مربوط به حقوق بازنشستگی تعیین و پرداخت می گردد.
ماده 19 – حداکثر عدد مبنای جدول حقوق موضوع ماده ( 16 ) قانون ، عدد مبنای گروه بیست ( 20 ) جدول می باشد.
ماده 20 – در صورتی که بر اثر تطبیق وضع مستخدمان با مقررات قانون مجموع حقوق مبنای استحقاقی مربوط و افزایش سنواتی و فوق العاده شغل آنان از مجموع حقوق گروه و پایه و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه قبلی کمتر شود مابه التفاوت تحت عنوان تفاوت تطبیق حقوق به آنان پرداخت شده و در تعیین حقوق بازنشستگی و وظیفه مبنای محاسبه قرار می گیرد و هر گونه افزایش بعدی ناشی از ارتقای گروه ، افزایش سنواتی و فوق العاده شغل تا استهلاک کامل از مابه التفاوت مزبور کسر خواهد گردید.
ماده 21 – در کلیه دستگاههای مشمول قانون برای اجرای قانون و آئین نامه های اجرائی و دستورالعمل های مربوط، کمیته ای متشکل از معاون اداری و مالی ، مدیرکل کارگزینی ، مدیرکل تشکیلات یا مدیران اداری عناوین مشابه مربوط، بالاترین مسوول طبقه بندی مشاغل و نیز معاون هر یک از شاخه های تخصصی حسب مورد تشکیل می گردد.
ماده 22 – فوق العاده شغل مستخدمان مشمول این آئین نامه در سال 1370 به میزان مورد عمل در تاریخ 1 / 1 / 1370 می باشد و از تاریخ 1 / 1 / 1371 فوق العاده شغل مستخدمان مذکور به میزان مقرر در جدول پیوست و اصلاحات بعدی آن تعیین و پرداخت خواهد شد.
ماده 23 – فوق العاده های موضوع مواد ( 39 ) و ( 40 ) قانون استخدام کشوری تا قبل از ابلاغ تغییرات و اصلاحات مربوط به میزان مورد عمل در تاریخ 1 / 1 / 1370 قابل پرداخت خواهد بود
ماده 24 : کلیه دستگاههای مشمول ماده ( 12 ) قانون نظــام هماهنـگ پرداخــت کارکنان دولت مصوب 13/6/71 مکلفند به منظورتطبیق وضع مستخدمین خود ازتاریــخ 1/1/1371 دستور العمل چگونگی اجرایی قانون نظـام هماهنگ پرداخت در سازمان خود را حداکثرظرف مدت پنج ( 5 ) ماه تهیه وپس ازتایید سازمان امور اداری واستخدامی کشوربه تصویب هیات وزیران برسانند .
تبصره 1 – آن تعداد ازدستگاههای مذکوردرماده ( 12 ) قانون که بااستفاده از مفاد آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران می توانند قانون نظام هماهنگ پرداخت رابه اجرا درآورند مجازند پس ازاصلاح طرحهای طبقه بندی مشاغل باتایید سازمان امــــور اداری واستخدامی کشور و یا با استفاده از طرح طبقه بندی مشاغل عمومی دولت نسبت به تطبیق وضـع مستخدمین رسمـی یا ثابت خود با قانون مزبور از تاریخ 1/1/1371 اقدام نمایند .
تبصره2– همترازی حقوق و فوق العاده شغل متصدیان دارای مدرک تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) و معادل آن که در مشاغل مطالعاتی، تحقیقاتی و آموزشی انجام وظیفه می کنند، با مراتب هیات علمی دانشگاهها در دستگاههای موضوع این ماده که نسبت به اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت اقدام کرده اند، براساس مقررات و دستوالعملهای موضوع ماده(16) این آیین نامه و با تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور صورت می گیرد.
ماده 25 ـ هرگونه افزایش و تغییر در میزان حقوق، مزایا، فوق العاده ها و سایر تسهیلاتی که برای کارکنان مشمول ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب 1370 ـ تصویب یا در نظر گرفته میشود، با تأیید وزارت کشور در مورد کارکنان شهرداریهای سراسر کشور ـ به جز شهرداری تهران ـ با تأمین اعتبار لازم در بودجه شهرداریها به اجرا در می آید.
تبصره ـ مؤسسات تابع و وابسته شهرداریها در صورتی مشمول این ماده میشوند که ماده (1) اصلاحی آییننامه استخدامی شهرداری تهران را رعایت کرده باشند.
جدول تخصیص مشاغل موضوع ماده ( 2 ) آئین نامه :
– مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها مدرک پایان دوره ابتدائی و سیکل می باشد حداقل در گروه یک تخصیص می یابند.
– مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احزار آنها پایان دوره کامل متوسطه می باشد حداقل گروه 3 تخصیص می یابند.
– مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احزار آنها فوق دیپلم می باشد حداقل در گروه 5 تخصیص می یابند.
– مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها لیسانس می باشد حداقل در گروه 7 تخصیص می یابند.
– مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها فوق لیسانس می باشد حداقل در گروه 9 تخصیص می یابند.
– مجموعه مشاغلی که شرایط تحصیلی احراز آنها دکترا می باشد حداقل در گروه 10 تخصیص می یابند.
جدول حداقل فوق العاده شغل موضوع ماده ( 11 ) آئین نامه :
– حداقل فوق العاده شغل مشاغلی که گروه ورودی آن در جدول موضوع ماده یک قانون یک می باشد ( 50 %) پنجاه درصد.
– حداقل فوق العاده شغل مشاغلی که گروه ورودی آن در جدول موضوع ماده یک قانون سه می باشد ( 55 %) پنجاه و پنج درصد.
– حداقل فوق العاده شغل مشاغلی که گروه ورودی آن در جدول موضوع ماده یک قانون پنج می باشد ( 60 %) شصت درصد.
– حداقل فوق العاده شغل مشاغلی که گروه ورودی آن در جدول موضوع ماده یک قانون هفت می باشد ( 80 %) هشتاد درصد.
– حداقل فوق العاده شغل مشاغلی که گروه ورودی آن در جدول موضوع ماده یک قانون نه می باشد ( 80% ) هشتاد درصد.
– حداقل فوق العاده شغل مشاغلی که گروه ورودی آن در جدول موضوع ماده یک قانون ده می باشد ( 100 %) صد درصد.
حسن حبیبی – معاون اول رئیس جمهور
منبع سایت صلح