هیأت وزیران در جلسه مورخ 1372/1/11 بنا به پیشنهاد مشترک نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده، سازمان برنامه وبودجه و وزارت کشور و به استناد تبصره (31) قانون بودجه سال 1372 کل کشور آییننامه اجرایی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی تبصره (31) قانون بودجه سال 1372 کل کشور
مصوب 1372,01,11
ماده 1 ـ اجازه داده میشود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده منظور در قسمت سوم ـ ج پیوست شماره یک قانون بودجه سال 1372 بر حسب فصل ـ برنامه بنا به پیشنهاد ستاد بازسازی استان و تصویب کمیته برنامهریزی استان ذی ربط به طرح و پروژه شهرها و روستاهای در حال بازسازی بین دستگاههایاجرایی استان تفکیک شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان و در چهارچوب ضوابط این آییننامه به مصرف برسد همچنین مبلغ دویست و هشتاد میلیارد (280000000000) ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف 503041 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1372 جهت تأمین خساراتآسیب دیدگان از جنگ و همچنین تأمین تفاوت سود و کارمزد وامهای اعطایی در این خصوص در چارچوب ضوابط این آییننامه قابل مصرف میباشد.
تبصره 1 ـ اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت استثنا است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی کهبه موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنا هستند – مصوب 1364 – و در چارچوب ضوابط این آییننامه هزینهمیشود.
تبصره 2 ـ اسامی شهرستانهای جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است:
1 ـ شهرستان آبادان و اروند کنار، 2 ـ شهرستان خرمشهر، 3 ـ شهرستان دشت آزادگان، 4 ـ شهرستان مهران، 5 ـ شهرستان دهلران، 6 ـ شهرستان قصر شیرین،7 ـ شهرستان گیلانغرب، 8 ـ شهرستان سرپل ذهاب، 9 ـ شهرستان پاوه، 10 ـ شهرستان بانه و مریوان.
تبصره 3 ـ تأمین اعتبار برای طرحها و پروژههای نیمه تمام بازسازی مناطق آسیبدیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در تبصره فوق و نیزنقاطی از مناطق جنگزده قبلی که نیاز به بازسازی دارند با هماهنگی ستاد مرکزی بازسازی و وزارت کشور مشمول این آییننامه میباشد.
ماده 2 ـ مراحل تصویب طرحها، مبادله موافقتنامهها و تخصیص اعتبارات موضوع این آییننامه به شرح زیر انجام میشود:
1 ـ طرحها و برنامههایی که از طرف ستاد بازسازی استان به کمیته برنامهریزی استان ارسال میشود، حداکثر ظرف یک هفته توسط کمیته مذکور بررسی وتصویب میگردد و به دستگاههای اجرایی ذی ربط و سازمان برنامه و بودجه جهت مبادله موافقتنامه ابلاغ خواهد شد.
تبصره ـ کل اعتبارات تبصره (31) تخصیص یافته تلقی شده و کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند، تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق جنگزدهرا مقدم بر سایر اعتبارات تعیین و ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود.
2 ـ دستگاههای اجرایی پس از دریافت ابلاغ موضوع بند (1) این ماده حداکثر ظرف یک هفته موافقتنامه لازم را تنظیم حسب مورد به سازمان برنامه و بودجهمرکز و استان ارسال مینمایند. سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از دریافت موافقت نامهها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام مینماید رونوشت کلیه موافقتنامهها از سوی سازمان برنامه و بوجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده ارسال خواهد شد.
3 ـ جابجایی بین طرحهای بازسازی مطابق مفاد تبصره (18) قانون بودجه سال 1372 انجام خواهد شد.
ماده 3 ـ ذی حساب مربوط مجاز است عنداللزوم و بر اساس درخواست دستگاه ذی ربط جهت تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشینآلات طرحها وپروژههای موضع این آییننامه وجود مورد نیاز را (که در موافقتنامه مربوط نیز درج شده است) به حساب کارخانهها یا شرکتهای دولتی طرف قرارداد واریزنمایند.
تبصره ـ مقصود از دستگاه ذی ربط، دستگاهی است که اعتبار آن کسر میگردد.
ماده 4 ـ ضوابط پرداخت خسارات وارد شده به اشخاص (موضوع ماده یک این آییننامه) و اقدامات لازم جهت بازگشت مهاجرین از قبیل پرداخت وام، تأمین وتحول زمین و غیره توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده ابلاغ میشود و این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرحها و پروژهها بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجرا میباشد.
تبصره ـ سهم قطعی هر استان جهت تأمین خسارت آسیب دیدگان از جنگ توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده و باهماهنگی وزارت کشور تعیین و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط توسط ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده بابنیاد مسکن استان ذی ربط به خسارت دیدگان پرداخت شود.
ماده 5 ـ وجوه لازم برای پرداخت هزینههای طرحها و پروژههای موضوع این آییننامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آیین نامه براساس درخواست وجه ذی حساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذی ربط (که از طرف خزانه در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا میشود) واریز خواهد شد.
تبصره 1 ـ در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب، وظیفه ذی حساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسوول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانیتوسط مسوول امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط (که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع این آیین نامه به وزارت امور اقتصادی و داراییمعرفی میشود) با رعایت مقررات این آیین نامه انجام خواهد شد.
تبصره 2 ـ سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب توسط مسوول امور مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساببانکی موضوع این ماده واریز میشود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس درخواستهای مسوول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر واریزوجوه از حساب دریافتی نمایندگی خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذی حساب، منظور خواهد شد.
ماده 6 ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانی (مجری طرحهای موضوع این آیین نامه) موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (در مورد وجوهدریافتی) به صورت ماهیانه تهیه و پس از تأیید ذی حساب مربوط برای نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجهارسال نمایند.
ماده 7 ـ مسوولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف او و مسوولیت تأمین اعتبار واعمال نظارت و پرداخت (طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذی حساب یا مسوول امور مالی دستگاه میباشد.
ماده 8 ـ در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواهگردان ضرورت داشته باشد. ذی حساب یا مسوول امور مالی هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا بیست و پنج درصد (25%) اعتبار مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایییا مقام مجاز از طرف او به عنوان تنخواهگردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذی ربط واریز نماید، پرداختهای بعدی در قبال ارائه سند هزینه، مجازخواهد بود.
ماده 9 ـ دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثربه میزان بیست و پنج درصد (25%) مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی و یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسوولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی، در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده 10 ـ اسناد هزینههای انجام شده با رعایت بند «و» «قانون نحوه هزینه کردن که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومیدولت مستثنا هستند ـ مصوب 1364 ـ «و مقررات این آییننامه پس از تنظیم و گواهی مسوولین مربوط، با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقاممجاز از طرف او و ذی حساب یا مسوول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی هستند.
1 ـ تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تأمین کالا از قبل قابل پیشبینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورتگیرد. و دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آنها هیچگونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند.تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
2 ـ در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند (1) و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
3 ـ در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک در موارد جزیی صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
4 ـ در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر، گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانکدایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.
5 ـ در مورد کارهایی که به پیمانکار محول میشود، قرارداد مربوط و تأیید تحویل کالا و با انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یامقام مجاز از طرف او.
تبصره ـ مسوول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی میتوانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینههای موضوع این ماده را کهاز محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام میشود به صورت کلی یا جزیی به مسوول امور مالی استان مربوط تفویض نمایند.
ماده 11 ـ خرید خودرو سنگین و ماشینآلات بر اساس مقررات مربوط و با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفاً برای انجام طرحهای بازسازی و نوسازی مناطقجنگزده متناسب با حجم عملیات اجرایی طرح مجاز میباشد.
ماده 12 ـ آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره (31) قانون بودجهسال 1372 کل کشور خریداری یا ایجاد میشوند اموال دولتی به شمار میروند و تمامی امکاناتی که از محل اعتبارات بازسازی خریداری شده است مشمولتبصره (30) قانون بودجه سال جاری بوده و بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده تعیین تکلیف میشوند.
ماده 13 ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژههای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مکلفند حساب اعتبار موضوع این آییننامه را نگهداری و در مواردی که ازطرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام میشود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه نمایند. دیوان محاسبات کشور حسابمذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد.
ماده 14 ـ تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتباراتبازسازی مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد پس از اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه حسب مورد از محل اعتبار موضوع این آییننامه قابل پرداخت است.
ماده 15 ـ هزینههای جاری، پرسنلی و ستادی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه فقط از محل اعتبارمربوط قابل پرداخت است.
ماده 16 ـ گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آییننامه هر چهار ماه یکبار توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده به رئیس جمهور ارائه میشود.
حسن حبیبی ـ معاون اول رئیس جمهور
منبع سایت صلح