تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار که بر اساس اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بهاستناد ماده 15 آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی موضوع مصوبه شماره 40720 مورخ 2 /8 /73 هیأت وزیران اتخاذ شده است جهت اجرا ابلاغ می شود.
آییننامه مالی ـ معاملاتی ـ استخدامی ـ نظام پرداخت سازمان تعزیرات حکومتی
مصوب 1373,09,08با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1) ـ بودجه سازمان از منابع زیر تأمین می شود:
الف ـ بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی که همه ساله ضمن قانون بودجه در ردیف خاصی پیش بینی می گردد.
ب ـ مبالغی که توسط ریاست جمهوری تامین و به صورت کمک در وجه سازمان پرداخت می شود.
ماده 2) ـ تمامی بودجه و اعتبارات سازمان خارج از شمول قانون محاسبات و سایر مقررات عمومی بوده و منحصراً مشمول مقررات زیر است:
1 ـ قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 6 /11 /64 مجلس شورای اسلامی.
2 ـ آئین نامه اجرایی قانون مذکور در بند 1، مصوب 21 /2 /65 هیئت وزیران.
3 ـ آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی مصوب 2 /8 /73 نمایندگان ویژه رئیس جمهور در ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار که بر اساس اختیار ناشی ازتصویبنامه شماره.40214 /ت287هـ مورخ 23 /7 /73به تصویب رسیده است.
4 ـ این آئین نامه
ماده3(اصلاحی 18/12/1381)ـ ذیحسابان سازمان از میان کارکنان دولت به پیشنهاد سازمان و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب میگردند.
تبصره ـ ذیحساب ستاد مرکزی سازمان، مدیرکل امور مالی و ذیحسابان ادارات کل استانها، رییس اداره امور مالی اداره کل استان خواهند بود.
ماده4ـ چکها و اسناد هزینه تعهدآور با امضای مشترک رییس سازمان یا مقام مجاز از طرف وی و ذیحساب معتبر خواهد بود.
تبصره ـ افتتاح حسابهای بانکی و معرفی امضاهای مجاز حسب مورد از طریق خزانهداری کل یا خزانه معین استان انجام میگیرد.
ماده5 ـ اختیار و مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و حواله به عهده وزیر دادگستری یا رییس سازمان یا افراد مجاز از طرف آنان و مسئولیت تأمین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات لازمالاجرا در سازمان، به عهده ذیحساب خواهد بود.
تبصره1ـ اختـیارات و مسئولیتهای موضـوع این ماده حسب مورد کلاً یا بعضاً قابل تفویض است.
تبصره2ـ در مواردی که تهیه اسناد و مدارک برای برخی هزینهها مقدور نباشد، بنا به تشخیص رییس سازمان و یا مقامات مجاز، بعد از پرداخت به هزینه قطعی منظور میشود.
تبصره3ـ مهلت تعهد و پرداخت هزینههای سازمان که از محل اعتبارات مصوب هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای تأمین شده و تا پایان اسفند ماه وجه آن توسط خزانهداری کل یا خزانه معین استان در اختیار ذیحسابی مربوط قرار گرفته باشد به ترتیب برای اعتبارات هزینهای پایان فروردین ماه و اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای پایان تیرماه سال بعد میباشد.
ماده 6) ـ در مورد وجوه باقیمانده و هزینه نشده در پایان هر سال به ترتیب زیر اقدام میشود:
1 ـ در مورد بودجه مصوب سازمان موضوع بند الف ماده 1 وجوه مانده به حساب خزانه برگشت داده میشود.
2 ـ در مورد آن قسمت از بودجه که از محل کمک ریاست جمهوری تامین شده، وجوه مانده به حساب ریاست جمهوری برگشت داده میشود.
3ـ مانده وجوهی که از محل درآمد تبصره (5) ماده واحده قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی و سایر منابع در اختیار سازمان قرار میگیرد به سال مالی بعد منتقل خواهد شد.
ماده 7 ) ـ انجام هر گونه هزینه و ایجاد دین مازاد بر اعتبار به عهده سازمان ممنوع می باشد مگر در مواردی از امور پیمانکاری که عرفاً خرید کالا یا انجام خدمات مستلزم ادامه آن در سالهای بعد باشد و مراتب قبلاً تا مبلغ دویست میلیون رالش به تائید وزیر دادگستری و پیش از آن به تأیید رییس جمهور رسیده باشد.
ماده 8 ) ـ نصاب معاملات از نظر میزان و مبلغ و مسئولیت و مقررات مربوطه همان است که در قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند، تصویب شده است.
ماده 9 ) ـ کارکنان سازمان اعم از روسای شعب رسیدگی و سایر مأمورین با رعایت شرایط احراز مندرج در طرح طبقه بندی به یکی از طرق زیر تامین میشود.
1 ـ از طریق استخدام رسمی.
2 ـ از طریق استخدام قراردادی تمام وقت یا پاره وقت.
3 ـ از طریق مأموریت از سایر سازمانها به صورت تمام وقت یا پاره وقت.
تبصره1ـ انتخاب افراد برای استخدام در سازمان از طریق آزمون استخدامی و مسابقه و در صورت ضرورت با مصاحبه تخصصی بنا به تشخیص سازمان و با توجه به اصل شایستگی و مراحل گزینش خواهد بود.
تبصره2ـ کارکنان خرید خدمت در حکم کارکنان پیمانی بوده و از حقوق و مزایای استخدام پیمانی برخوردار میباشند.
تبصره3ـ انتصاب افراد در پست رییس و عضو شعبه سازمان مستلزم قبولی در مصاحبه و طی حداقل سه ماه دوره آموزشی، کارآموزی و کارورزی است.
تبصره4ـ سوابق خدمتی کارکنان قراردادی و پیمانی سازمان در صورت تبدیل وضعیت به پیمانی و رسمی جزو سنوات خدمتی آنها محسوب میگردد.
تبصره5 ـ سازمـان میتوانـد با عقد قرارداد با اشـخاص حقیـقی و حقـوقی تأیید صلاحیت شده براساس فعالیت مشخص، حجم کار معین و ساعتی بخشی از خدمات مورد نیاز خود را تأمین نماید.
ماده10ـ کارکنان رسمی سازمان از بین واجدین شرایط پس از گزینش و مصاحبه استخدام میشوند و از نظر طبقهبندی مشاغل، مشمول طرح طبقهبندی و رسته خاصی است که به پیشنهاد رییس سازمان به تأیید وزیر دادگستری خواهد رسید.
ماده 11 ) ـ کارکنان قراردادی اعم از تمام وقت یا پاره وقت از نظر امتیازات و تکالیف تابع قراردادهایی خواهند بود که با سازمان منعقد مینمایند، اینگونه قراردادها واجد هیچگونه تعهد استخدامی برای طرفین نیست. ولی کارکنان مشمول این قراردادها با پرداخت حق بیمه از بیمههای درمانی سازمان تأمین اجتماعی استفاده خواهند کرد.
ماده 12) ـ کارکنان قراردادی سازمان از بین دانشجویان، بازنشستگان کشوری و لشکری، روحانیون و سایر طبقات که حسب مورد شرایط لازم را برای تصدی مشاغل سازمان داشته باشند برگزیده و به استخدام قراردادی در میآیند.
تبصره (منسوخه 18/12/1381)ـ سازمان میتواند مستخدمین قراردادی تمام وقت واجد شرایط خود را با داشتن حداقل مدرک کاردانی و دو سال سابقه همکاری با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به رسمی تبدیل نماید.
ماده 13 ) ـ کارکنان قراردادی پاره وقت به صورت ساعتی با سازمان همکاری می نمایند، سازمان میتواند با قضات و کارکنان مشاغل در سایر سازمانهای دولتی وخصوصی نیز در ساعت غیر اداری یا در صورت استفاده مستخدم از مرخصی بدون حقوق قرارداد منعقد نماید.
ماده 14) ـ کسانی که از مؤسسات دیگر به سازمان مأمور خدمت میشوند میتوانند با رعایت آئین نامه مأموریتها موضوع ماده 11 قانون استخدام کشوری بدون محدودیت مندرج در ماده 1 آئین نامه مذکور با حفظ سمت در مؤسسه متبوع، با سازمان همکاری نمایند و حقوق و مزایای مستمر خود را حسب توافق دو دستگاه از سازمان تعزیرات یا از مؤسسه متبوع خود دریافت نمایند. در صورتیکه به علت نیاز دستگاه متبوع مستخدم موضوع این ماده، حفظ سمت میسرنباشد، با توجه به شرایط احراز در یکی از سمتهای خالی در سازمان منصوب می شود.
ماده15ـ حقوق و مزایا و فوقالعادهها براساس فصل دهم قانون مدیریـت خدمات کشوری، آییننامهها و دسـتورالعملهای سازمان در سـقف اعتبارات مـصوب و با تأیید رییس سازمان قابل پرداخت خواهد بود.
ماده16ـ سازمان مجاز است در شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت به تعداد لازم مجتمع تعزیرات حکومتی زیر نظر ادارات کل ایجاد نماید. رییس یا سرپرست مجتمع معاون اداره کل استان خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهوری - حسن حبیبی
منبع سایت صلح