هیات وزیران در جلسه مورخ 3/2/1374بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای دادگستری و کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به استناد قانون «صدور اسناد مالکیت اراضی مشمول اصلاحات ارضی در روستاها و شهرهای مشمول» – مصوب 1372 – آییننامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیرتصویب نمود:
آئیننامه اجرایی قانون صدور اسناد مالکیت اراضی مشمول اصلاحات ارضی در روستاها و شهرهای مشمول
مصوب 1374,02,03
ماده 1 – سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است اجرای قانون صدور اسناد مالکیت اراضی مشمول اصلاحات ارضی در روستاها و شهرهای مشمول را بنحو مقتضی جهت اطلاع عموم آگهی نماید.
ماده 2 – ثبت محل مکلف است با وصول درخواست کتبی و اسناد رسمی مالکیت متقاضی به شرح زیر نسبت به صدور سند مالکیت اقدام نماید:
الف) چنانچه ملک سابقه ثبت در دفتر املاک داشته باشد و سند رسمی به صورت مشاع تنظیم شده باشد پس از اخبار، در دفتر املاک جاری ثبت و سند مالکیت صادر خواهد شد.
ب) اگر ملک جزء املاک مجهولالمالک بوده و پرونده ثبتی نداشته یا در صورت داشتن پرونده ثبتی، تحدید حدود نشده باشد مطابق ماده (144) قانون ثبت اقدام میگردد و در صورت وصول اعتراض مطابق ماده (145) همان قانون عمل خواهد شد.
پ) اگر ملک تحدید حدود گردیده باشد عملیات ثبتی به نام صاحب سند رسمی ادامه یافته و سند مالکیت صادر خواهد شد.
تبصره – در مواردی که دارندگان سند رسمی مشاعی به صدور اسناد مالکیت مفروز توافق داشته باشند و مراتب را در ضمن صورتجلسهای همراه با نقشه افرازیارایه نمایند، واحد ثبتی سند مالکیت مفروز صادر خواهد کرد.
ماده 3 – هزینههای ثبتی صدور اسناد مالکیت موضوع این آییننامه مطابق مقررات عمومی ثبت از متقاضیان دریافت و به حساب خزانه واریز میشود و دونسخه فیش پرداختی به ثبت محل تسلیم میگردد و ثبت محل مکلف است این فیشها را همه ماهه تنظیم و برای منظور شدن در بودجه سالانه برای وصول پنجاه درصد موضوع تبصره (2) قانون صدور اسناد مالکیت اراضی مشمول اصلاحات ارضی در روستاها و شهرهای مشمول به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال کند.
ماده 4 – هزینههای مربوط به نقشهبرداری بر عهده متقاضیان است که طبق تعرفهای که از سوی سازمان ثبت تعیین میشود پرداخت میشود.
معاون اول رییس جمهور-حسن حبیبی
منبع سایت صلح