هیات وزیران در جلسه مورخ 28/8/1374 بنا به پیشنهاد شماره 1196 – 80/2143- 102 مورخ 21/5/1374 سازمان برنامه و بودجه و تأیید وزارتخانههای کشاورزی، جهاد سازندگی و امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (76) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه چگونگی اجرای طرحهای مربوط به وزارتین کشاورزی و جهاد سازندگی موضوع تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه چگونگی اجرای طرحهای مربوط به وزارتین کشاورزی و جهاد سازندگی موضوع تبصره (76) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1374,08,28
ماده 1 – در این آییننامه واژههای اختصاری زیر، به جای عبارتهای مشروح مربوط، به کار میروند:
الف – وزارتین: وزارت کشاورزی و وزارت جهاد سازندگی.
ب – بانک: بانک کشاورزی و سرپرستیهای استان.
ج – سازمانهای استان: سازمان کشاورزی و سازمان جهاد سازندگی استانها.
د – کمیته مشترک: کمیته مرکب از نمایندگان یکی از وزارتین، حسب مورد، و سازمان برنامه و بودجه.
ماده 2 – اهم وظایف کمیته مشترک به شرح زیر میباشد:
الف – بررسی دلایل رد یا قبول توجیه طرحهای ارسالی از طرف بانک.
ب – بررسی و تصویب طرحهایی که از نظر بانک موجه تشخیص داده شدهاند.
ج – بررسی و موافقت با تامین وثایق مورد نظر بانک از محل موجودی حسابهای مخصوص در مواردی که اعطای تسهیلات موضوع این آییننامه به متقاضیان از نظر ارایه وثایق با اشکال مواجه باشد.
د – بررسی شرایط اجرای هر طرح و امکانات استفادهکنندگان از تسهیلات موضوع این آییننامه و تأثیر سرمایهگذاری بر درآمد افراد ذینفع و تعیین درصد میزان وام یا بخشودگی تمام یا قسمتی از سود یا سود و اصل سهمالشرکه وزارتین از قرار مشارکت مدنی و فروش اقساطی به عنوان کمک بلاعوض.
تبصره 1 – کمیته مشترک میتواند به منظور تسریع در اجرای طرحهای موضوع این آییننامه بخشی از وظایف خود را با دستورالعمل و ضوابط مشخص به سازمانهای استان و سازمان برنامه و بودجه واگذار نماید.
تبصره 2 – دبیرخانه کمیته مشترک در وزارتین یا سازمانهای استان – حسب مورد – تشکیل میشود.
ماده 3 – کلیه طرحها و پروژههای قابل اجرا در زمینههای آب و خاک کشاورزی، دام و طیور و شیلات، احیای منابع طبیعی و آبخیزداری مشمول تبصره (76) و مفاد این آییننامه میباشند.
تبصره – شناسایی و تعیین مشخصات کلیه طرحها و پروژههای موضوع ماده (3) این آییننامه، حسب مورد بر عهده وزارتین و سازمانهای استان است. وزارتین و سازمانهای استان طرحها و پروژههای یاد شده و کلیه اطلاعات مربوط را به صورت کتبی برای انجام اقدامهای بعدی به بانک معرفی میکنند. در هر صورت تعیین اولویت طرحها و پروژهها بر عهده وزارتین – حسب مورد – است.
ماده 4 – تمامی امور مربوط به بررسی و ارزیابی طرح، برآورد حجم سرمایهگذاری لازم، میزان و نوع وثایق مورد نیاز، طول مدت قرارداد اجرای طرح، طول مدت و چگونگی بازپرداخت اصل و سود تسهیلات اعطایی بر عهده بانک است که در قالب ضابطهها و معیارهای متداول اعتباری و بانکی انجام میگیرد وگزارش توجیهی لازم نیز توسط بانک تنظیم میشود.
ماده 5 – عملیات اجرایی پروژههای مصوب تا خاتمه عملیات حسب مورد بر عهده وزارتین (سازمانهای استان) و یا سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم ازبخش خصوصی و یا تعاونی است که بنا به تشخیص و معرفی وزارتین (سازمانهای استان) صورت میگیرد. وزارتین (سازمانهای استان) به همراه معرفی طرح، نسبت به معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان مجری طرح نیز اقدام میکنند. مجری طرح مکلف است کلیه همکاریهای لازم را با بانک در مورد ارایه اطلاعات مورد نیاز بانک به عمل آورد.
تبصره 1 – در صورتی که با ترغیب و تشویق وزارتین و بانک، متقاضیان حوزه عمل طرح شامل افراد متشکل در گروههای زراعت جمعی شرکتهای تعاونی روستایی، تعاونی تولید روستایی، سهامی زراعی، تعاونی کشاورزی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، در هر یک از مراحل اجرایی طرح مایل به مشارکت در سرمایهگذاری و استفاده از تسهیلات موضوع این آییننامه باشند، مشروط به واگذاری وکالت و نمایندگی اجرایی به مجری طرح، میتوانند به نسبت سهمی که ازکل هزینه طرح قبول میکنند با بانک و وزارتین (سازمانهای استان) مشارکت کنند.
تبصره 2 – نظارت فنی بر اجرای طرح در هر مورد بر عهده وزارتین (سازمانهای استان) است. این موضوع مانع حق نظارت بانک بر پیشرفت عملیات اجرایی طرح از نظر کمی و کیفی و نحوه جذب تسهیلات نخواهد بود.
ماده 6 – بانک موظف است گزارش توجیهی طرحهایی را که پس از بررسیهای انجام شده موجه تشخیص میدهد، همچنین دلایل نداشتن توجیه طرحهایی که موجه تشخیص نداده است را حداکثر ظرف یک ماه به کمیته مشترک ارسال کند، در غیر این صورت طرح در کمیته مشترک قابل تصمیمگیری خواهد بود.
تبصره 1 – طرحهایی که از نظر بانک موجه تشخیص داده شدهاند با صدور مصوبه کمیته مشترک قابل اجرا خواهند بود.
تبصره 2 – طرحهایی که از نظر بانک کاملاً توجیه نشدهاند، حتیالمقدور در ابتدا سعی میشود با نظر و توصیههای کمیته مشترک پس از بررسی طرح و اعمال تعدیلات لازم در زمینههای مورد اشکال فنی یا مالی، نسبت به رفع اشکال اقدام گردد، در صورت عدم امکان بر طرف ساختن اشکالات از نظر تطبیق طرح با ضوابط اعتباری بانک، در صورتی که هنوز نظر وزارت به هر علت بر اجرای طرح مزبور باشد، کل منابع مالی مورد نیاز طرح فقط از محل منابع مالی وزارتین (سازمانهای استان) تامین میشود و بانک در این مورد فقط به عنوان کارگزار اعتباری عمل مینماید.
ماده 7 – تنظیم روابط بانک با استفادهکننده از تسهیلات موضوعی این آییننامه، براساس مقررات و آییننامههای اعتباری بانک مفاد این آییننامه و قرارداد مشارکت مدنی است که در ارتباط با تأمین منابع مالی، نحوه اجرای طرح، و نظارت بر عملیات اجرایی و مصارف وجوه، میان بانک و استفادهکننده منعقد میشود. طول مدت قرارداد مشارکت مدنی حداکثر سه سال است.
ماده 8 – سقف برداشت نهایی از اعتبار هر طرح مربوط به برنامههای مختلف، همچنین میزان برداشت از هر تخصیص اعتبار توسط وزارتین (سازمانهای استان) به ترتیبی تعیین میشود که مجموع برداشتهای مورد اشاره از سی درصد (30%) سرجمع اعتبارات عمرانی ملی و استانی مصوب برنامه مربوط تجاوز نکند.درصد یاد شده از محل اعتبارات موضوع این آییننامه با درخواست وزیر مربوط یا رئیس سازمان در هر استان، در صورتی که اختیارات وزیر در این خصوص به رئیس سازمان در استان تفویض شده باشد، توسط خزانه به حسابهای مخصوص برنامهها موضوع ماده (3) این آییننامه نزد شعبه مرکزی بانک و یا شعبه مرکزی استانها افتتاح خواهد شد، تودیع میشود و با اعلام مراتب از سوی دستگاه مربوط، مبالغ مزبور توسط ذیحساب به حساب هزینه قطعی منظور میشود. موجودی این حسابها به عنوان وجوه تخصیص یافته برای اجرای طرحهای مصوب کمیته مشترک تلقی میشود و بانک به میزان سهم وزارتین مربوط(سازمانهای استان) در تامین منابع مالی این طرحها از حسابهای یاد شده برداشت میکند.
ماده 9 – منابع مالی لازم برای طرحهای مصوب کمیته مشترک با توجه به مفاد ماده (6) این آییننامه و براساس مندرجات قرارداد منعقد شده میان بانک دستگاه اجرایی طرح براساس دو سهم بانک و یک سهم وزارتین (سازمانهای استان) و متقاضیان ذیربط در حساب وجوه مشارکت مدنی نزد بانک کشاورزی متمرکزمیشود.
تبصره – انعقاد قرارداد مشارکت مدنی در مورد طرحهای مصوب موکول به تأمین و تکافوی موجودی حسابهای مخصوص نزد بانک برای پرداختهای حداقل سال اول اجرای هر طرح و پرداخت احتمالی تعهدات و تضمینهای سررسید همان سال و مراعات مواد (10) (13) این آییننامه است.
ماده 10 – برای تسریع در امر بهرهبرداری از طرحها و بازیافت سرمایهگذاری انجام شده، بانک و وزارتین (سازمانهای استان) کوشش میکنند تا هر طرح حتیالمقدور به بخشهای کوچکتری تقسیم شود، به گونهای که عملیات هر بخش موضوع یک فقره قرارداد مشارکت مدنی جداگانه قرار گیرد تا به مجرد آماده بهرهبرداری شدن هر بخش، قراردادهای فروش اقساطی لازم با متقاضیان مربوط منعقد شود.
ماده 11 – در صورتی که اعطای تسهیلات بانکی موضوع این آییننامه به متقاضیان فقط از نظر وثایق مورد نظر بانک با اشکال مواجه شود، با تصویب کمیته مشترک میتوان تضمین لازم را از محل موجودی حساب مخصوصی تأمین کرد.
ماده 12 – کمیته مشترک میتواند با عنایت به شرایط اجرای طرح و امکانات اشخاص حقیقی و حقوقی شرکتکننده در اجرای طرح و درآمد حاصل از اجرای طرح، تمام یا قسمتی از سود یا سود واصل سهمالشرکه وزارتین (سازمانهای استان) از قرارداد مشارکت مدنی و فروش اقساطی را به عنوان کمک بلاعوض تلقی کند و مورد بخشودگی قرار دهد. در این صورت تنظیم قراردادهای مربوط، با متقاضیان به گونهای است که فقط متضمن وصول تمام اصل و سود سهمالشرکه بانک و سهم خارج از شمول بخشودگی اصل و سود سهمالشرکه وزارتین (سامانهای استان) باشد.
ماده 13 – بانک موظف است هر ساله مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط تسهیلاتی را که از محل بودجه عمومی تامین شده است، در حساب جداگانهای نگهداری نماید تا به عنوان پشتوانه و توسعه طرحهای موضوع ماده (3) این آییننامه در اختیار وزارتین (سازمانهای استان) قرار داده شود.
تبصره – از منابع سهمالشرکه وزارتین (سازمانهای استان) که توسط بانک وصول میشود، دو درصد (2%) به عنوان کارمزد به بانک تعلق خواهد داشت.
ماده 14 – سود مورد انتظار بانک برای سهم خود از مجموع تسهیلات اعطایی به طرحهای موضوع این آییننامه در مرحله مشارکت مدنی و در مرحله فروش اقساطی بر اساس مفاد تبصره (77) قانون برنامه دوم توسعه اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و از حداقل نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتباربرای این قبیل فعالیتها در زمینه هزینههای سرمایهای تجاوز نمیکند.
ماده 15 – بانک موظف است حسابهای مربوط به اجرای طرحهای موضوع این آییننامه را به صورتی نگهداری کند که در هر زمان اطلاعات مربوط به منابع و مصارف، با تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطایی به هر طرح و وضعیت موجودی و برداشتهای حسابهای مخصوص به آسانی قابل تحصیل باشند و هر سه ماه گزارش جامع عملکرد موضوع این آییننامه را به دبیرخانه کمیته مشترک ارسال نماید.
معاون اول رئیس جمهور– حسن حبیبی
منبع سایت صلح