هیأت وزیران در جلسه مورخ 23/12/1374 در اجرای تبصره (30) قانون بودجه سال 1375 کل کشور، آیین نامه تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه اجرایی تبصره (30) قانون بودجه سال 1375 کل کشور
مصوب 1374,12,23
ماده 1 – اجازه داده می شود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده کشور منظور در قانون بودجه سال 1375 کل کشور به شرح زیر پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه (مرکز یا استان حسب مورد) و در چارچوب ضوابط این آیین نامه به مصرف برسد:
الف ـ مبلغ دویست و هشتاد و دو میلیارد(000/000/000/282) ریال اعتبارات عمرانی استانی طرحها و پروژه های بازسازی مناطق جنگزده منظور در جدول جداگانه پیوست قانون بودجه سال 1375 کل کشور (مطابق جدول پیوست این آیین نامه) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی و تایید ستاد بازسازی استان ذی ربط برای شهرها و روستاهای در حال بازسازی تعیین می شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف برسد.
ب ـ مبلغ یکصد و سی و هشت میلیارد(000/000/000/138) ریال اعتبار عمرانی پروژه های مربوط به طرحهای عمرانی ملی بازسازی مناطق جنگزده منظور در جدول جداگانه پیوست قانون بودجه سال 1375 کل کشور(مطابق جدول پیوست این آیین نامه) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی و ذی ربط و تایید ستاد مرکزی بازسازی تعیین می شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان (حسب مورد) به مصرف برسد.
ج – مبلغ دویست و هشتاد میلیارد (000/000/000/280) ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف 503291 قمست چهارم قانون بودجه سال 1375 کل کشور جهت تأمین خسارات آسیب دیدگان از جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده اند و تا پایان سال 1373 دارای پرونده می باشند همچنین تأمین خسارات وارد شده به اشخاص، ناشی از موارد فوق و هزینه آماده سازی محل اسکان مهاجران و تأمین تفاوت تسهیلات اعطایی در این خصوص قابل مصرف خواهد بود.
تبصره 1 – اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی کشور مستثنی است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند ـ مصوب 1364 ـ و در چارچوب ضوابط این آیین نامه هزینه می شود.
تبصره 2 – اسامی شهرستانهای مناطق جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است :
1 – شهرستان آبادان
2 – شهرستان خرمشهر
3 – شهرستان دشت آزادگان
4 – روستاهای غرب کرخه از شهرستان شوش
5 – روستاهای دارخوین
6 – شهرستان مهران
7 – شهرستان دهلران
8 – شهرستان قصرشیرین
9 – شهرستان گیلانغرب
10 – شهرستان سرپل ذهاب
11 – روستاهای شهرستان جوانرود و بخش ثلاث باباجانی
12 – روستاهای شهرستان پاوه و شهرنوسود
13 – شهرستان بانه
14 – شهرستان مریوان
تبصره 3 – تأمین اعتبار برای طرحها و پروژه های نیمه تمام بازسازی و پرداخت خسارتهای مردمی مناطق آسیب دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در تبصره فوق و نیز نقاط یا پروژه هایی از مناطق جنگزده قبلی یا مناطق آسیب دیده از جنگ که نیاز به بازسازی دارند پس از تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مشمول این آیین نامه می باشند.
تبصره 4 – واحدهایی که در مناطق ممنوعه قرارگرفته اند و مالکان آنها به دلیل معارض نظامی تا پایان سال 1373 قادر به تشکیل پرونده نشده اند، بعد از تایید شورای تأمین استان مبنی براینکه روستا یا منطقه ای که واحد مذکور در آن قرار گرفته است و تا زمان تصویب قانون و بعد از آن جزو مناطق ممنوعه بوده و به همین دلیل تشکیل پرونده داده نشده و برآورد خسارت نگردیده اند در صورت آزاد شدن محل برای بازسازی، تأمین خسارت مهاجران خسارات دیده مذکور مشمول کمک های پیش بینی شده در این آیین نامه خواهد بود.
تبصره 5 – در کلیه مناطق جنگزده کشور ثبت نام از کسانی که نتوانسته اند در ستاد بازسازی تشکیل پرونده دهند و دارای مدارک مثبته می باشند به مدت (2) ماه از تاریخ 1/2/1375 تا تاریخ 1/4/1375 تمدید می گردد.
ماده 2 – مراحل مبادله موافقتنامه ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آیین نامه به شرح زیر انجام می شود:
1 – دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی ملی و استانی موظفند بند (الف و ب) تبصره (30) قانون بودجه سال 1375 کل کشور بلافاصله پس از ابلاغ قانون بودجه سال جاری و این آیین نامه و تایید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (حسب مورد) نسبت به مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه های مربوط، با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان اقدام نمایند. ستادهای بازسازی و دستگاههای اجرایی و سازمان برنامه و بودجه موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه های بازسازی حداکثر تا نیمه خرداد ماه سال 1375 انجام شود.
2 – به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژه ها و هزینه نمودن اعتبارات حسب اولویتهای مناطق جنگزده در حال بازسازی، مفاد موافقتنامه طرحها و پروژه های ملی بین دستگاههای اجرایی و سازمان برنامه و بودجه همچنین پیشنهاد تخصیص اعتبار طرحهای فوق الذکر پس از کسب نظر از ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور خواهد بود.
3 – کل اعتبارات تبصره (30) قانون بودجه سال 1375 کل کشور تخصیص یافته تلقی می شود و کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند، تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق جنگزده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود.
4 – سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقتنامه ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می نماید. رونوشت کلیه موافقتنامه ها از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده یا ستاد بازسازی استان ارسال خواهد شد و به استناد بند ( الف)و(ب) تبصره (30) قانون بودجه سال 1375 کل کشور مفاد موافقتنامه بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی ذیربط نباید مغایر تایید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (حسب مورد) باشد.
5 – جابجایی بین طرحهای بازسازی پس از کسب نظر از ستاد مرکزی بازسازی یا استان (حسب مورد) طبق مفاد تبصره (18) قانون بودجه سال 1373 کل کشور انجام خواهد شد.
ماده 3 – ذی حساب مربوط مجاز است درصورت لزوم و براساس درخواست دستگاه ذی ربط جهت تهیه و تأمین مصالح ساختمانی ، تجهیزات و ماشین آلات طرحها و پروژه های موضوع این آیین نامه وجوه مورد نیاز را (که در موافقتنامه مربوط نیز درج شده است) به حساب کارخانه ها یا شرکتهای دولتی طرف قرارداد واریز نماید.
تبصره ـ مقصود از دستگاه ذی ربط دستگاهی است که اعتبار آن کسر می گردد.
ماده 4 – ضوابط و دستورالعملهای پرداخت خسارت وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی (موضوع ماده 1این آیین نامه) و اقدامات لازم برای بازگشت مهاجران از قبیل پرداخت وام، تأمین و تحویل زمین، نحوه توزیع هزینه آماده سازی محل اسکان مهاجرین در مناطق مختلف جنگزده کشور و تأمین تفاوت تسهیلات اعطایی به مهاجرین و اشتغال و اسکان و اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده کشور و سایر موارد توسط نماینده ویژه وییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده ابلاغ می شود و این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجرا می باشد.
تبصره – سهم قطعی هراستان برای تأمین خسارات آسیب دیدگان از جنگ توسط نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط توسط ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده یا بنیاد مسکن استان ذی ربط به خسارت دیدگان پرداخت شود.
ماده 5 – وجوه لازم برای پرداخت هزینه های طرحها و پروژه های موضوع این آیین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته وبا رعایت مقررات این آیین نامه براساس درخواست وجه ذی حساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذی ربط که از طرف خزانه در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا می شود واریز خواهد شد.
تبصره 1 – در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب، وظیفه ذی حساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسوول امورمالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی توسط مسوول امورمالی واحد استانی دستگاه مربوط (که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع این آیین نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می شود) با رعایت مقررات این آیین نامه انجام خواهد شد.
تبصره 2 – سهم اعتباری هریک از دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب توسط مسوول امورمالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان در خواست و به حساب بانکی موضوع این ماده واریز می شود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال براساس درخواستهای مسوول امورمالی و گواهی بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی نمایندگی خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذی حساب، منظور خواهد شد.
ماده 6 – دستگاههای اجرایی ملی و استانی (مجری طرحهای موضوع این آیین نامه) موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (در مورد وجوه دریافتی) به صورت ماهانه تهیه و پس از تایید ذی حساب مربوط (در مورد هزینه ها) برای نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند.
ماده 7 – مسوولیت تشخیص ، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف او و مسوولیت تأمین اعتبار و اعمال نظارت و پرداخت (طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد برعهده ذی حساب یا مسوول امورمالی دستگاه می باشد.
ماده 8 – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت داشته باشد، ذی حساب یا مسوول امورمالی هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثرتا ده درصد (10%) اعتبار مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او به عنوان تنخواه گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذی ربط واریز نماید، پرداختهای بعدی در قبال ارایه سند هزینه، مجاز خواهد بود. به هرحال ذی حسابهای مرکز یا استانها حق پرداخت هیچ گونه وجهی که در موافقتنامه قید نگردیده یا افزون بر ارقام مندرج در موافقتنامه باشد تحت هیچ عنوان ندارند و درصورت پرداخت، ذی حساب مسوول می باشد.
ماده 9 – دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان بیست و پنج درصد(25%) مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی به تشخیص و مسوولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده 10 – اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند ( و) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند ـ مصوب 1364 ـ و مقررات این آیین نامه پس از تنظیم و گواهی مسوولین مربوط، با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او و ذی حساب یا مسوول امورمالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی هستند:
1 – تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد ضروری که نیاز به تأمین کالا از قبل قابل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری ها وبانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آنها هیچ گونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند. تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
2 – در مورد خریدهای داخلی ، فاکتور خرید یا صورتمجلس خرید، با رعایت مفاد بند (1) این ماده و قبض انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.
3 – در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک در موارد جزیی، صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.
4 – در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا موضوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع .
5 – در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می شود، قرارداد مربوط و تایید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او.
تبصره – مسوول امورمالی وزارت جهادسازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می توانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده را که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام می شود به صورت کلی یا جزیی به مسوول امورمالی استان مربوط تفویض نمایند.
ماده 11 – خرید هرگونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آیین نامه تابع مقررات مربوط به قانون بودجه سال 1373 کل کشور خواهد بود.
ماده 12 – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرایی امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره (30) قانون بودجه سال 1375 کل کشور خریداری یا ایجاد می شوند اموال دولتی به شمار می روند و تمامی امکاناتی که از محل اعتبارات بازسازی خریداری شده است ، مشمول تبصره (31) قانون بودجه سال 1375 کل کشور بوده و براساس آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده تعیین تکلیف می شوند.
ماده 13 – دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مکلفند حساب اعتبار موضوع این آیین نامه را نگهداری و در مواردی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نمایند. دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد.
ماده 14 – تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چهارچوب اعتبارات بازسازی مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد با رعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است .
ماده 15 – هزینه های جاری، پرسنلی و ستادی ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است .
ماده 16 – گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آیین نامه هر سه ماه یکبار توسط دستگاههای اجرایی ذی ربط استانی و ملی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد. دستگاههای اجرایی ملی نیز گزارش عملکرد طرحهای بازسازی مربوط به خود را هر سه ماه یکبار به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد نمود.
ماده 17 – پنج نفر از نمایندگان شهرهای جنگزده شامل استان خوزستان سه نفر، استان ایلام یک نفر و استان کرمانشاه یک نفر با تصویب و معرفی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر براجرای مفاد تبصره (30) قانون بودجه سالجاری به دعوت ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (حسب مورد) در جلسات ستادبازسازی شرکت خواهند نمود.
معاون اول رییس جمهور– حسن حبیبی
منبع سایت صلح