اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 30 / 4 / 1376 با توجه به اختیار تفویضی هیأت وزیران ( موضوع تصویبنامه شماره 16632 / ت 30 هـ مورخ 13 / 2 / 1373 ) و به استناد بند « الف » ماده (4) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۲ ـ آیین نامه حقوق و دستمزد کارکنان سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی را به شرح زیر تصویب نمودند:
آیین نامه حقوق و دستمزد کارکنان سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی
جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1376,04,30با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده ۱ ـ واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در این آیین نامه دارای تعاریف زیر است :
الف ـ سازمان: عبارت از سه سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران در قشم ، کیش ، چابهار و دبیرخانه شورای عالی است .
ب ـ منطقه: عبارت از هر یک از سه منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران است .
پ ـ وظیفه: عبارت از تلاشی انسانی است که برای رسیدن به هدفی معین در سازمان انجام میشود . این تلاش میتواند ذهنی یا جسمی باشد.
ت ـ شغل: عبارت از مجموعه وظایف و مسؤولیتهای مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان به عنوان کار واحد شناخته شده است.
ث ـ پست: عبارت از مجموعه ای از وظایف و مسؤولیتهای مرتبط است که انجام خدمات یک فرد را ایجاب میکند.
ج ـ مشاغل تخصصی: عبارت از مشاغلی است که به اعتبار ماهیت وظایف و هدفهای سازمانی ، طبع کار آنها مستلزم داشتن پاره ای اطلاعات و دانشهای از پیش کسب شده است.
چ ـ شرایط احراز شغل: عبارت از مجموعه تواناییها ، قابلیتها ، اطلاعات و مهارتهایی است که داشتن آنها برای انجام وظایف و قبول مسؤولیتهای شغل ضروری است.
ح ـ ارزشیابی شغل: عبارت از مقایسه مهارتها ، مسؤولیتها ، کوششها و شرایط محیط کار هر یک از مشاغل سازمان به منظور تعیین ارزش و اهمیت نسبی آنها با استفاده از معیارها و ضوابط مورد سنجش است.
خ ـ تجربه: عبارت از شناسایی و راهبری اکتسابی است که در انجام کاری به مرور زمان و حین انجام خدمت به دست میآید.
د ـ شرح وظایف: عبارت از شرح منظم و مدونی است که وظایف ، مسؤولیتها و اختیارات مشاغل سازمان را مشخص میسازد.
ذ ـ تطبیق: عبارت است از وفق دادن وضع کارکنان سازمان با ضوابط آیین نامه حقوق و دستمزد.
ر ـ حقوق مبنا: عبارت است از مجموع عوامل ارزیابی ضربدر ضریب جدول ( ارزش ریالی عوامل ارزیابی ).
ز ـ حداقل مزد: عبارت از حداقل دستمزد یا حقوقی است که به منظور حمایت از نیروی کار ، بر اساس ماده (۲۶) آیین نامه مقررات اشتغال نیروی انسانی ، بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران تعیین و اعلام میشود.
ژ ـ حقوق پایه: عبارت است از مجموع حقوق مبنا به علاوه حداقل مزد به اضافه افزایش سنواتی .
س ـ حق جذب: عبارت است از درصدی از حقوق پایه که بر اساس نیاز سازمان به نیروهای متخصص و با توجه به فراوانی و یا کمبود آنها در بازار کار ، بر اساس جدول شماره (15) این آیین نامه پرداخت میگردد.
ش ـ حقوق ماهانه: عبارت از دریافت مقرری ثابت ، بر اساس آیین نامه حقوق و دستمزد سازمان بابت انجام وظایف طی روزهای ماه است که شامل حقوق پایه به علاوه فوق العاده جذب و اشتغال در منطقه میباشد.
ص ـ فوق العاده اشتغال در منطقه: عبارت است از درصدی از حقوق پایه به اضافه فوق العاده جذب که به منظور جذب نیروی انسانی برای اشتغال در منطقه بر اساس جدول شماره (16) پرداخت میشود.
ض ـ ابتکار: عبارت از آفرینش روشهای تازه برای پیشبرد کارها ( نوآوری) است.
ط ـ مهارت: عبارت از دارا بودن قابلیت و توانایی کافی برای انجام وظایف به نحو دقیق و مطلوب است.
ظ ـ کوشش فکری: عبارت از تلاش ذهنی است که در جهت کشف یا استقرار ارتباطهای کاملتر بین پدیدهها صورت میگیرد.
ع ـ کمیته ارزیابی و تطبیق: به منظور ارزیابی مشاغل کارکنان هر سازمان و تعیین شرایط احراز شغل در سازمان و تطبیق وضع کارکنان شاغل با ضوابط و مقررات ذیربط در هر سازمان کمیته ای مرکب از سه نفر شامل مدیرعامل یا نماینده ایشان ، معاون اداری و مالی و مدیر امور اداری تشکیل میشود.
غ ـ کمیته نظارت و هماهنگی: به منظور ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای این آیین نامه ، کمیته ای مرکب از سه نفر تحت ریاست یکی از معاونان دبیرخانه به انتخاب دبیر تشکیل میگردد.
فصل دوم ـ روش تعیین حقوق و دستمزد کارکنان
ماده ۲ ـ کلیه کارکنان سازمانها و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران مشمول این آیین نامه هستند.
ماده 3 ـ حقوق پایه کارکنان از مجموع ارزش ریالی عوامل ارزیابی ـ موضوع ماده (4) ـ به علاوه حداقل مزد ـ موضوع بند « ز » ماده (1) این آیین نامه ـ و با افزایش اضافات سنواتی تشکیل میشود.
ماده ۴ ـ عوامل ارزیابی :
به منظور تعیین حقوق کارکنان سازمان ، از روش امتیازی شخص ـ شغل استفاده میشود. بر این اساس خصوصیات فردی قابل اندازه گیری کارکنان تحت عنوان مشخصه های فردی ( مهارتها ) ، همچنین عوامل تشکیل دهنده مشاغل سازمان تحت عنوان عوامل شغلی مشخص میشود.
تبصره ۱ ـ مشخصه های فردی ( مهارتها ) شامل تحصیلات کلاسیک ، تجربه و دوره های آموزشی و عوامل شغلی شامل مسؤولیتها و کوششهای فکری و جسمانی و شرایط محیط کار است.
تبصره ۲ ـ تخصیص امتیازات شغل مستلزم رعایت حداقل و حداکثر شرایط احراز هر شغل بوده و به تحصیلات و تجربه مازاد بر حداکثر شرایط احراز شغل امتیازی تعلق نخواهد گرفت. در موارد استثنا که سازمان به دلیل وجود تواناییها و سوابق ، علاقمند به گماردن فردی خارج از ضوابط و شرایط احراز باشد ، مورد صرفاً با تأیید مدیرعامل سازمان عملی خواهد بود. در این صورت با توجه به میزان مغایرت سوابق و تحصیلات فرد با حداقل شرایط احراز ، طبق نظر کمیته ارزیابی حقوق و دستمزد سازمان درصدی بین ۵۰ % تا ۹۰ % از امتیازات شغل به وی تعلق میگیرد و امتیازات فردی عیناً محاسبه میشود. میزان امتیاز هر عامل و درصد آن نسبت به کل امتیازات در جدول شماره (1) آمده است.
جدول شماره (1)
میزان امتیاز هر عامل و درصد آن نسبت به کل امتیازات
عوامل اصلی | عوامل فرعی | امتیاز | درصد امتیاز عامل نسبت به کل امتیازهای سیستم |
مشخصههای فردی ( مهارتها ) عوامل شغلی | تحصیلات تجربه دوره های آموزشی مسؤولیت سرپرستی تماس و ارتباط فرمها و گزارشها مشاغل تخصصی و مسؤولیت مالی کوششهای فکری کوششهای جسمانی شرایط محیط کار | ۲۷۰۰ ۱۸۰۰ ۴۰۰ ۱۶۰۰ ۴۵۰ ۴۰۰ ۱۲۰۰ ۹۰۰ ۳۰۰ ۲۵۰ | ۲۷ % ۱۸ % ۴ % ۱۶ % 5 / 4 % ۴ % ۱۲ % ۹ % ۳ % ۵ / ۲ % |
جمع امتیازها | ۱۰۰۰۰ | ۱۰۰ % |
ماده ۵ ـ مشخصه های فردی تعیین حقوق کارکنان ( مهارتها ) :
عبارت از مجموعه تواناییهای اکتسابی است که در اثر آموختن عملی ، نظری یا فراگیری علمی برای فرد حاصل میشود.
(۴۹۰۰) امتیاز معادل چهل و نه درصد (49 % ) کل امتیازها به مشخصه های فردی ( مهارتها ) اختصاص داده میشود.
الف ـ تحصیلات کلاسیک: تحصیلات کلاسیک عبارت است از مجموعه معلومات لازم برای تصدی و انجام وظایف هر شغل که از طریق دوره های دبستانی ، راهنمایی ، دبیرستانی و دانشگاهی به دست میآید. ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به میزان و محل تحصیل و ارتباط رشته تحصیلی مورد نیاز با شغل دارد.
(۲۷۰۰ ) امتیاز معادل بیست و هفت درصد (۲۷ %) از کل امتیازها به عامل تحصیلات کلاسیک اختصاص مییابد.
(۲۲۰۰ ) امتیاز معادل بیست و دو درصد (22 %) از کل امتیازها به عامل سطوح تحصیلی اختصاص مییابد.
چگونگی تقسیم بندی امتیازهای سطوح تحصیلی به شرح جدول شماره (2) تعیین میشود.
جدول شماره (2)
-جدول امتیازات و سطوح تحصیلی
مقاطع تحصیلی دورههای تحصیلی | دروه نهضت سواد آموزی | پایان دوره ابتدایی | پایان دوره راهنمایی | پایان دوره دبیرستان | فوق دیپلم | لیسانس | فوق لیسانس | دکترا | کلاس اول | کلاس دوم | کلاس سوم | کلاس چهارم |
دوره مقدماتی نهضت سواد آموزی | ۸۰ | |||||||||||
دوره تکمیلی نهضت سواد آموزی | ۱۶۰ | |||||||||||
دوره ابتدایی | ۲۰۰ | ۴۰ | ۸۰ | ۱۲۰ | ۱۶۰ | |||||||
دوره راهنمایی | ۴۰۰ | ۲۵۰ | ۳۰۰ | |||||||||
دوره دبیرستان | ۸۰۰ | ۴۵۰ | ۵۵۰ | ۶۵۰ | ||||||||
دوره دانشگاهی | ۱۱۰۰ | ۱۶۰۰ | ۱۹۰۰ | ۲۲۰۰ |
تبصره ـ مدرک تحصیلی معادل از هشتاد درصد (80 %) امتیاز مدرک تحصیلی مربوط برخوردار است.
امتیاز دانشگاه و ارتباط رشته تحصیلی
(۵۰۰) امتیاز معادل پنج درصد (5 %) کل امتیازها به شرح جدول شماره (3) به دانشگاه و ارتباط رشته تحصیلی اختصاص مییابد.
تبصره ۱ ـ (300) امتیاز از امتیازات فوق الذکر به دانشگاه محل تحصیل و (200) امتیاز به ارتباط رشته تحصیلی با شغل اختصاص مییابد.
جدول شماره (3)
-جدول امتیاز دانشگاه و ارتباط تحصیلی
ردیف | سطوح تحصیلی | امتیاز دانشگاه | امتیاز ارتباط رشته تحصیلی با شغل | |||
دانشگاههای گروه الف | دانشگاههای گروه ب | دانشگاههای گروه ج | کاملاً مرتبط | نیمه مرتبط | ||
۱ | دکترا | ۳۰۰ | ۲۷۵ | ۲۵۰ | ۲۰۰ | ۱۰۰ |
۲ | فوق لیسانس | ۲۵۰ | ۲۲۵ | ۲۰۰ | ۱۸۰ | ۹۰ |
۳ | لیسانس | ۲۰۰ | ۱۷۵ | ۱۵۰ | ۱۴۰ | ۷۰ |
۴ | فوق دیپلم | ۱۵۰ | ۱۲۵ | ۱۰۰ | ۸۰ | ۴۰ |
تبصره ۲ ـ گروه بندی دانشگاهها ( اعم از داخل و خارج ) بر اساس تقسیم بندی وزارت فرهنگ و آموزش عالی میباشد.
ب ـ تجربه:
تجربه عبارت از مدت زمانی است که برای آشنایی با روشهای کار از طریق انجام امور مربوط به وظایف هر شغل به دست میآید. ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات عامل تجربه بستگی به مدت زمانی دارد که تجربه ها در آن زمان به دست می آید .
(۱۸۰۰) امتیاز معادل هجده درصد (18 %) از کل امتیازها به عامل تجربه اختصاص مییابد.
تبصره ۱ ـ در نظام حقوق و دستمزد کارکنان سازمانهای مناطق آزاد ، سوابق خدمتی افراد به دو دوره ده ساله تقسیم میشود و امتیاز متعلقه با در نظر گرفتن میزان تحصیلات در هر زمان و رعایت مفاد تبصره (2) ماده (4) به شرح جدول شماره (4) محاسبه میشود.
تبصره ۲ ـ استخراج امتیازها از بالاترین مدرک تحصیلی به پایین صورت میپذیرد.
تبصره 3 ـ در تطبیق با شرایط احراز پست ، هر دو سال تجربه مرتبط معادل یک سال تحصیل و حداکثر تا یک درجه افزایش مدرک محاسبه میشود. در صورت گذراندن حداقل (300) ساعت دوره آموزشی مرتبط در فاصله بین دیپلم تا لیسانس تا دو درجه افزایش مدرک تحصیلی قابل قبول خواهد بود.
تبصره ۴ ـ در تخصیص امتیازات تجربه با در نظر گرفتن تجارب منطبق ، مرتبط و غیرمرتبط به ترتیب معادل ۱۰۰ % ، ۷۵ % و ۲۵ % اعداد جدول تجربه محاسبه میشود.
جدول شماره (4)
-جدول امتیازهای تجربه
مدت و زمان دورههای تحصیلی | کل امتیازها | ۱۰ سال اول | ۱۰ سال دوم | ||
امتیاز هر سال | جمع | امتیاز هر سال | جمع | ||
دکترا | ۱۸۰۰ | ۱۰۸ | ۱۰۸۰ | ۷۲ | ۷۲۰ |
فوق لیسانس | ۱۵۵۰ | ۹۳ | ۹۳۰ | ۶۲ | ۶۲۰ |
لیسانس | ۱۲۸۰ | ۷۷ | ۷۷۰ | ۵۱ | ۵۱۰ |
فوق دیپلم | ۱۰۴۰ | ۶۶ | ۶۶۰ | ۳۸ | ۳۸۰ |
دیپلم | ۸۰۰ | ۵۰ | ۵۰۰ | ۳۰ | ۳۰۰ |
سیکل | ۶۰۰ | ۳۵ | ۳۵۰ | ۲۵ | ۲۵۰ |
پنجم ابتدایی و پایین تر | ۳۵۰ | ۲۰ | ۲۰۰ | ۱۵ | ۱۵۰ |
ج ـ دوره های آموزشی:
دوره های آموزشی به آن دسته از دوره هایی اطلاق میشود که کارکنان به منظور فرا گرفتن مهارتهای مورد نیاز سازمان و ارتقای سطح آگاهیهای تخصصی و آشنایی با روشهای جدید انجام کار در مراکز آموزشی مورد تأیید سازمان شرکت نموده و گواهینامه رسمی پایان دوره دریافت کرده باشند.
(۴۰۰) امتیاز معادل چهار درصد (4 %) کل امتیازها به عامل دوره های آموزشی اختصاص مییابد. ملاک تخصیص امتیاز به این عامل بستگی به نوع و ساعات طی دوره های آموزشی به شرح جدول شماره (5) دارد.
جدول شماره (5)
-جدول امتیازهای دورههای آموزشی
نوع دوره | امتیاز ( هر ۱۰ ساعت) | حداکثر امتیاز |
عمومی | ۱ | ۲۰۰ |
نیمه تخصصی | ۵ / ۱ | ۳۰۰ |
تخصصی | ۲ | ۴۰۰ |
تبصره ۱ ـ شرایط استفاده از امتیاز دوره های نیمه تخصصی داشتن حداقل مدرک دیپلم و دوره های تخصصی داشتن حداقل مدرک لیسانس است.
تبصره ۲ ـ اگر فردی شرایط تحصیلی لازم برای کسب امتیاز دورهای را نداشته باشد و دوره مربوط را بگذراند ، از امتیاز مربوط به دوره یک رده پایین تر برخوردار میشود.
ماده ۶ ـ عوامل شغلی :
عبارت از عواملی هستند که به ماهیت وضعیت شغل بستگی دارد و شامل خصوصیات فردی شاغل نمیشود. مشاغل سازمان بر اساس میزان کوششهای فکری و جسمانی مورد نیاز و میزان و نوع مسؤولیتهای مربوط مورد ارزیابی قرار میگیرد.
(۵۱۰۰) امتیاز معادل پنجاه و یک درصد (۵۱ %) از کل امتیازها به عوامل شغلی تعلق میگیرد.
ماده ۷ ـ عوامل اساسی ارزیابی مشاغل سازمان عبارت است از :
الف ـ عامل مسؤولیتها و تخصص :
عامل مسؤولیتها به وظایفی گفته میشود که شاغل در قبال افراد یا ضوابط یا یک مجموعه سازمانی دارد.
(۳۶۵۰) امتیاز معادل سی و شش و نیم درصد (5 / 36 %) کل امتیازها به عامل مسؤولیتها و تخصص تعلق میگیرد. عامل مسؤولیتها و تخصص با توجه به مشاغل سازمان به عوامل فرعی زیر تقسیم میشود:
الف – 1- عامل مسؤولیت سرپرستی :
سرپرستی عبارت از نظارت و رسیدگی ، کمک و ارشاد ، تعلیم ، هماهنگی و تقسیم کار بین افراد تحت سرپرستی به منظور انجام صحیح کار است.
(۱۶۰۰) امتیاز معادل شانزده درصد (16 %) از کل امتیازها به عامل مسؤولیت سرپرستی اختصاص مییابد.
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به تعداد افراد تحت سرپرستی ، کیفیت کار و ماهیت پست سازمانی به شرح زیر دارد :
الف – 1 – 1- سرپرستی افراد :
سرپرستی افراد عبارت از نظارت ، رسیدگی ، کمک ، ارشاد ، تعلیم ، آموزش ، هماهنگی و تقسیم کار بین افراد تحت سرپرستی به منظور انجام صحیح کار است و شامل دو نوع سرپرستی مستقیم و سرپرستی غیرمستقیم میشود.
(۴۰۰) امتیاز معادل چهار درصد (4 %) از کل امتیازها به عامل سرپرستی افراد اختصاص مییابد.
الف – 1 – 1 – ۱- سرپرستی مستقیم :
سرپرستی مستقیم آن است که فرد مستقیماً در ارتباط با کار سایر کارکنان تحت نظارت خود قرار گیرد. ملاک تعیین درجات و امتیازهای متعلقه به شرح زیر است :
درجه ۱ ـ به ازای هر نفر از کارکنان ساده اداری ، مالی ، فنی ، بازرگانی و مشابه (4) امتیاز ، حداکثر (۸۰) امتیاز.
درجه ۲ ـ به ازای هر نفر از کارکنان ارشد اداری ، مالی ، فنی ، بازرگانی و مشابه (12) امتیاز ، حداکثر (96) امتیاز.
درجه ۳ ـ به ازای هر نفر از کارشناسان و سرپرستان اداری ، مالی ، فنی ، بازرگانی و مشابه (26) امتیاز ، حداکثر (۱۳۰) امتیاز.
درجه ۴ ـ به ازای هر نفر از رؤسای بخش واحدهای اداری ، مالی ، فنی ، بازرگانی و مشابه (36) امتیاز ، حداکثر (۱۸۰) امتیاز.
درجه ۵ ـ به ازای هر نفر از مدیران امور واحدهای مختلف سازمان (48) امتیاز ، حداکثر (240) امتیاز.
الف – 1 – 1 – 2 – سرپرستی غیرمستقیم :
سرپرستی غیرمستقیم آن است که فرد به واسطه افراد دیگر با کار سایر کارکنان در واحد تحت نظارت خود مرتبط باشد. تعداد نفرات سرپرستی غیرمستقیم با همان درجات مشخص شده در سرپرستی مستقیم ، طبق جدول شماره (۶) ارزیابی میشود.
جدول شماره (6)
-جدول امتیازهای عامل سرپرستی افراد
درجات سرپرستی | مسؤولیت سرپرستی | ||||
سرپرستی مستقیم | سرپرستی غیرمستقیم | ||||
امتیاز هر نفر سرپرستی مستقیم | حداکثر امتیاز | تعداد نفرات سرپرستی غیرمستقیم | امتیازات نفرات سرپرستی غیرمستقیم | حداکثر امتیاز | |
۱ | ۴ | ۸۰ | ۱۲ | ۴ | ۴۸ |
۲ | ۱۲ | ۹۶ | ۸ | ۱۰ | ۸۰ |
۳ | ۲۶ | ۱۳۰ | ۴ | ۲۵ | ۱۰۰ |
۴ | ۳۶ | ۱۸۰ | ۴ | ۴۰ | ۱۶۰ |
۵ | ۴۸ | ۲۴۰ | ـ | ـ | ـ |
الف – 1 – 2 – سرپرستی سطوح و واحدهای سازمانی
سرپرستی سطوح و واحدهای سازمانی عبارت از اختصاص امتیاز برای ارزیابی کمیت و کیفیت حیطه نظارت و ضرورت مهارت در اداره و هماهنگی فعالیتهای تحت نظارت در نظام تشکیلاتی سازمان است.
(۱۲۰۰) امتیاز معادل دوازده درصد (12 %) از کل امتیازها به عامل سرپرستی سطوح و واحدهای سازمانی اختصاص مییابد.
ملاک تخصیص امتیاز به این عامل بستگی به سطح سازمانی و کمیت و کیفیت انجام وظایف به شرح جدول شماره (۷) دارد.
جدول شماره (7)
-جدول امتیازهای سطوح سرپرستی
ردیف | سطوح سرپرستی | امتیاز |
۱ | قایم مقام سازمانها | ۱۲۰۰ |
۲ | معاونان سازمانها | ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ |
۳ | مدیران عامل شرکتهای تابعه | ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ |
۴ | مدیران امور سازمانها | ۵۰۰ تا ۸۰۰ |
۵ | رؤسا | ۳۰۰ تا ۶۰۰ |
۶ | سرپرستان | ۱۰۰ تا ۴۰۰ |
۷ | مسؤولین | ۰ تا ۲۰۰ |
تبصره ـ به جانشینان و سرپرستان هر سطح مدیریت یا معاون مدیر 80 % امتیازات عامل سرپرستی مربوط به مدیر مربوط تعلق خواهد گرفت.
الف – 2 – عامل تماس و ارتباط :
عامل تماس و ارتباط عبارت است از ارتباط با دیگران برحسب الزامات شغلی به منظور انجام و رفع مشکلات کار و ایجاد حسن تفاهم و هماهنگی در جهت پیشبرد اهداف سازمان. ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به نوع و اهمیت ارتباط دارد.
در تخصیص امتیاز مسؤولیت تماس و ارتباط ، حدود و وسعت ارزیابی به گونه ای تنظیم میشود که در صورت عدم تماس و ارتباط لازم ، بخشی از امور واحد یا سازمان مختل شده و شاغل باید در مقابل اثرات آن پاسخگو باشد . ارزیابی مسؤولیت تماس و ارتباط شاغلان و ملاک تعیین درجات مختلف ، بستگی مستقیم به اهمیت و اثرات برقراری تماس و ارتباط در داخل و خارج سازمانها دارد.
(۴۵۰) امتیاز معادل چهار و نیم درصد (5 / 4 %) از کل امتیازها به عامل تماس و ارتباط تعلق میگیرد.
الف – 2 – 1 – عامل تماس و ارتباط داخلی سازمان :
(۲۰۰) امتیاز معادل دو درصد (2 %) از کل امتیازها به عامل مسؤولیت تماس و ارتباط داخلی سازمان تعلق میگیرد.
ملاک تعیین درجات مختلف این عامل بستگی به اهمیت و اثرات برقراری تماس و ارتباط در داخل سازمان به ترتیب زیر دارد:
درجه ۱ ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی موظف است در سطح همکاران در واحد سازمانی ، تماس و ارتباط مؤثر کاری برقرار کند. (40 امتیاز)
درجه ۲ ـ شاغل به منظور انجام وظایف جاری علاوه بر همکاران ، موظف است با ارباب رجوع داخل سازمان ، تماس و ارتباط مؤثر کاری برقرار کند. (۸۰ امتیاز)
درجه ۳ ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی علاوه بر تماس مؤثر کاری با همکاران و ارباب رجوع ، با سایر واحدهای سازمانی در تهران و منطقه در تماس بوده و ضمن کسب یا ارایه اطلاعات لازم ایجاد هماهنگی میکند. (۱۲۰ امتیاز)
درجه ۴ ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ، علاوه بر تماس و ارتباط مؤثر کاری با کلیه واحدهای سازمان در تهران و منطقه با مدیران واحدهای مختلف سازمانی در تماس بوده و ضمن کسب یا ارایه اطلاعات و ایجاد هماهنگی ، با تشکیل جلسات موجب تأمین اهداف معین میشود. (۱۶۰ امتیاز)
درجه ۵ ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ، علاوه بر تماس مؤثر کاری با کلیه مدیران واحدها در تهران و منطقه ، به منظور تأمین هدفهای معین و اصولی واحدهای مختلف سازمانی ، با مدیرعامل در تماس و ارتباط مستقیم است. (۲۰۰ امتیاز)
الف – 2 – 2 – عامل تماس و ارتباط با خارج از سازمان :
(۲۵۰) امتیاز معادل دو و نیم درصد (۵ / ۲ %) از کل امتیازها به عامل مسؤولیت تماس و ارتباط با خارج از سازمان اختصاص مییابد.
ملاک تعیین درجات مختلف این عامل بستگی به اهمیت و اثرات این گونه تماسها به ترتیب زیر دارد:
درجه ۱ ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ملزم به تماس و ارتباط کاری با خارج از سازمان در سطح همردیفان مانند فروشندگان ، کارکنان اداری ، کارکنان فنی و نظایر آن است. (۵۰ امتیاز)
درجه ۲ ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ملزم به تماس و ارتباط نسبتاً مهم با خارج از سازمان در سطح کارشناسان و مسؤولان دوایر برای پیگیری مسایل فنی ، مالی ، اداری و بازرگانی است. (۱۰۰ امتیاز)
درجه ۳ ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ملزم به تماس و ارتباط مؤثر و مهم با خارج از سازمان در سطح رؤسای ادارات دولتی و بخش خصوصی برای حل و فصل مسایل فنی ، مالی ، اداری و بازرگانی است. (۱۵۰ امتیاز)
درجه ۴ ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ملزم به تماس و ارتباط مؤثر و بسیار مهم با خارج از سازمان در سطح مدیران کل و مدیرانعامل بوده و برای تأمین هدفهای معین و اصولی سازمان و عقد قراردادهای تجاری ، مذاکرات لازم را انجام میدهد. (۲۰۰ امتیاز)
درجه ۵ ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی علاوه بر تماس و ارتباط مؤثر و مهم با مدیران عامل و مدیران کل شرکتها و ادارات دولتی ، با مقامات بالای وزارتخانه ها مانند معاونان وزرا ، همچنین با خارج از کشور به منظور تأمین هدفهای اساسی سازمان در ارتباط است. (۲۵۰ امتیاز)
اعطای امتیاز به درجات مختلف عامل تماس و ارتباط بر اساس جدول شماره (۸) میباشد.
جدول شماره (۸)
-جدول امتیاز عامل تماس و ارتباط
نوع تماس | درجات | امتیاز | نوع تماس | درجات | امتیاز |
داخل سازمان | ۱ | ۴۰ | خارج از سازمان | ۱ | ۵۰ |
۲ | ۸۰ | ۲ | ۱۰۰ | ||
۳ | ۱۲۰ | ۳ | ۱۵۰ | ||
۴ | ۱۶۰ | ۴ | ۲۰۰ | ||
۵ | ۲۰۰ | ۵ | ۲۵۰ |
الف – 3 – عامل فرمها و گزارشها :
عامل فرمها و گزارشها عبارت از تهیه ، ثبت و ضبط اطلاعات و سوابق طرحها ، نقشه ها ، کروکیها و آمارهای مختلف و تجزیه و تحلیل فرمها به منظور ارایه گزارشهای لازم است.
(۴۰۰) امتیاز معادل چهار درصد (۴ %) از کل امتیازها به عامل فرمها و گزارشها اختصاص مییابد.
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به نوع و اهمیت فرمها و گزارشها به ترتیب زیر دارد:
درجه ۱ ـ شاغل فرمهای ساده را تکمیل و آمارهایی از قبیل حضور و غیاب و خرید و فروش را ثبت ، جمع آوری یا نگهداری میکند و گزارشهای ساده را ـ در حد ثبت یا استخراج وقایع ـ تعیین میکند. (۵۰ تا ۱۵۰ امتیاز)
درجه ۲ ـ شاغل فرمهای مشکل و پیچیده را تنظیم کرده و نوع وقایع را مشخص و تفکیک میکند. (۱۰۰ تا ۲۰۰ امتیاز)
درجه ۳ ـ شاغل فرمهای مشکل و پیچیده را بررسی کرده و گزارشهای نسبتاً مهم یا طرحهای معمولی را تهیه میکند. (۱۵۰ تا ۲۵۰ امتیاز)
درجه ۴ ـ شاغل مسؤولیت بررسی ، تجزیه و تحلیل فرمها ، تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی مهم حقوقی ، اقتصادی ، مالی ، فنی و اداری را به منظور اخذ تصمیمهای نهایی در یک واحد سازمانی بر عهده دارد. (۲۰۰ تا ۳۰۰ امتیاز)
درجه ۵ ـ شاغل مسؤولیت بررسی ، تجزیه و تحلیل فرمها ، تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی مهم حقوقی ، اقتصادی ، مالی ، فنی و اداری را به منظور اخذ تصمیمهای نهایی در چند واحد سازمانی بر عهده دارد. (۲۵۰ تا ۴۰۰ امتیاز)
تبصره ـ متخصصان و کارشناسان مورد نیاز با تشخیص سازمان هر منطقه میتوانند از امتیاز یک درجه بالاتر بهره مند شوند. اعطای امتیاز به درجات مختلف عامل فرمها و گزارشها به شرح جدول شماره (9) صورت میگیرد.
جدول شماره (۹)
-جدول امتیازهای عامل فرمها و گزارشها
درجات | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
امتیاز | ۵۰ تا ۱۵۰ | ۱۰۰ تا ۲۰۰ | ۱۵۰ تا ۲۵۰ | ۲۰۰ تا ۳۰۰ | ۲۵۰ تا ۴۰۰ |
الف – 4 – عامل مسؤولیت مالی ، داراییها و مشاغل تخصصی :
مسؤولیت مالی و داراییها عبارت از حدود مسؤولیت در مورد نگهداری ، کنترل ، دریافت ، پرداخت و استفاده از وجوه نقد و اوراق بهادار و انجام کنترل عملیات مالی ، نگهداری اموال و دارایی و اختیار تصویب هزینه های جاری و سرمایه ای ، سفارشها و نگهداری اموال و داراییهاست. ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به میزان ارزش و اهمیت وجوه ، اوراق و اسناد بهادار و میزان مسؤولیت نگهداری اموال و داراییها در انجام عملیات مالی دارد.
(۱۲۰۰) امتیاز معادل دوازده درصد (12 %) از کل امتیازها به عامل مسؤولیت مالی ، داراییها و مشاغل تخصصی اختصاص مییابد.
عامل مسؤولیت مالی و دارایی به دو نوع مسؤولیت به شرح زیر تقسیم بندی میشود:
الف 4 – 1 – عامل مسؤولیت مالی نقدی
این امتیاز به مشاغلی داده میشود که شاغل ، مسؤولیت مستقیم وجوه نقدی را دارا باشند و با اندازه و میزان وجوه و حجم عملیات نقدی تحت اختیار به عنوان دریافت کننده یا پرداخت کننده یا تنخواه دار بستگی مستقیم داشته باشد. 250 امتیاز
امتیاز مسؤولیت مالی نقدی با توجه به حجم عملیات و میزان وجوه نقد به هشت درجه به شرح جدول شماره (10) تقسیم بندی میشود.
الف – 4 – 2 – عامل مسؤولیت مالی اوراق بهادار و نگهداری اموال و داراییها
این امتیاز به مشاغلی داده میشود که فقط با اوراق بهادار و نگهداری اموال و داراییها سرو کار داشته باشند. 250 امتیاز
امتیاز مسؤولیت مالی اوراق بهادار و نگهداری اموال و داراییها به هفت درجه به شرح جدول شماره (10) تقسیم بندی میشود.
جدول شماره (۱۰)
-جدول امتیازهای عامل مسؤولیت مالی و داراییها
نوع مسؤولیت | ||||
درجه | مسؤولیت مالی نقدی | امتیاز | مسؤولیت مالی اوراق بهادار و نگهداری اموال و داراییها | امتیاز |
۱ | تا مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۴۰ | تا مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۵۰ |
۲ | تا مبلغ ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۷۰ | تا مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۷۵ |
۳ | تا مبلغ ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۹۰ | تا مبلغ ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۱۰۰ |
۴ | تا مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۱۲۰ | تا مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۱۲۵ |
۵ | تا مبلغ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۱۴۰ | ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۱۵۰ |
۶ | تا مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۱۶۰ | تا مبلغ ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۱۷۵ |
۷ | تا مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۲۰۰ | تا مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۲۰۰ |
۸ | بالاتر از ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۲۵۰ | بالاتر از ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال | ۲۵۰ |
تبصره مشاغلی که با وجوه نقدی سر و کار دارند از امتیاز ستون مسؤولیت مالی نقدی و مشاغلی که با اسناد و اوراق بهادار ، کنترل عملیات و نگهداری اموال و داراییها سر و کار دارند از امتیاز ستون اوراق بهادار و کنترل عملیات و نگهداری اموال و داراییها استفاده میکنند و مشاغلی که با هر دوعامل یاد شده توأماً سر و کار دارند ، بنا به مورد از مجموع امتیازهای درجات مربوط در هر ستون استفاده میکنند.
الف – 4 – 3 – عامل مسؤولیت مشاغل تخصصی
امتیاز مسؤولیت مشاغل تخصصی طبق جدول شماره (۱۱) به شاغلان متخصص تعلق میگیرد. (۱۲۰۰ امتیاز)
جدول شماره (۱۱)
-جدول مشاغل تخصصی
رشته تحصیلی مورد نیاز شغل شغل | فنی ـ مهندسی | مالی ـ حقوقی اداری ـ بازرگانی | سایر رشته ها |
قایم مقام و معاونین یا سازمان و مدیران عامل شرکتهای تابعه | ۱۲۰۰ ـ ۱۰۰۰ | ۱۱۰۰ ـ ۹۰۰ | ۱۰۰۰ ـ ۸۰۰ |
مدیران امور سازمان و شرکتها | ۱۰۰۰ ـ ۸۰۰ | ۹۰۰ ـ ۷۰۰ | ۸۰۰ ـ ۶۰۰ |
رؤسا و کارشناسان ارشد | ۸۰۰ ـ ۶۰۰ | ۷۰۰ ـ ۵۰۰ | ۶۰۰ ـ ۴۰۰ |
سرپرستان و کارشناسان و تکنسینهای ارشد | ۶۰۰ ـ ۴۰۰ | ۵۰۰ ـ ۳۰۰ | ۴۰۰ ـ ۲۰۰ |
مسؤولین و تکنسینها | ۴۰۰ ـ ۲۰۰ | ۳۰۰ ـ ۱۰۰ | ۲۰۰ ـ ۵۰ |
متصدیان | ۲۰۰ ـ ۵۰ | ۱۰۰ ـ ۵۰ | ۵۰ ـ ۰ |
تبصره 1 – امتیازهای جدول عامل مسؤولیت مالی و داراییها و جدول عامل مسؤولیت مشاغل تخصصی ، مشروط به اینکه مجموع امتیازهای آنها از (1200) تجاوز نکند ، با یکدیگر قابل جمع است.
تبصره 2 – تعلق امتیاز مشاغل تخصصی موکول به دارا بودن تحصیلات و تجربه منطبق یا مرتبط با شرایط احراز پست محوله بوده و توسط کمیته ارزیابی تعیین میشود.
ب ـ عامل کوششها
(۱۲۰۰) امتیاز معادل دوازده درصد (۱۲ %) از کل امتیازها به عامل کوششها اختصاص مییابد.
عامل کوششها عبارت از بکارگیری متعارف تلاش فکری و جسمانی توسط شاغل به منظور انجام وظایف شغلی محوله است و به دو نوع عامل کوشش فکری و کوشش جسمانی به شرح زیر تقسیم بندی میشود :
ب ـ ۱ ـ عامل کوشش فکری
(۹۰۰) امتیاز معادل نه درصد (۹ %) از کل امتیازها به عامل کوشش فکری اختصاص مییابد.
کوشش فکری عبارت از تلاش فکری با دقت ، درجه تمرکز ذهنی ، میزان قدرت تصمیم گیری ، تجزیه و تحلیل مسایل ، طراحی ، برنامه ریزی ، تجسم ، قضاوت ، سرعت انتقال ، ابتکار و تدوین خط مشی و مقررات فکری معروفه و نتایج حاصل به شرح درجات زیر است :
درجه ۱ ـ شغل مستلزم کاربرد مهارتها و روشهای ساده و تکراری بوده و نیاز به دقت تمرکز حواس داشته ، یا با ابزار اندازه گیری ساده سر و کار دارد. (۷۵ تا ۱۵۰ امتیاز)
درجه ۲ ـ شغل مستلزم تجزیه و تحلیل مسایل و روشهای مختلف بوده و نیاز به اتخاذ تصمیم برای تغییر یا تطبیق بعضی از موارد مهم روشها برای انجام کار دارد. (۱۵۰ – ۳۰۰ امتیاز)
درجه ۳ ـ شغل مستلزم طراحی یا تهیه و تدوین روشهای مختلف بوده و با مسایل و مشکلاتی مواجه میشود که نیاز به ابتکار ، خلاقیت و در بعضی موارد قضاوت و تصمیم گیری دارد. (۳۰۰ – ۵۰۰ امتیاز)
درجه ۴ ـ شغل مستلزم اتخاذ تصمیم در موارد مختلف و تغییر برنامه و خط مشی برای واحد سازمانی است. (۵۰۰- ۷۰۰ امتیاز)
درجه ۵ ـ شغل مستلزم اتخاذ تصمیم و تغییر خط مشی برای واحدهای مختلف سازمان و شرکتهای تابعه است (۷۰۰ – ۹۰۰ امتیاز)
تبصره – متخصصان و کارشناسان مورد نیاز ، به تشخیص سازمان میتوانند از امتیاز یک درجه بالاتر و محققان از امتیاز تا دو درجه بالاتر بهره مند شوند.
اعطای امتیاز به درجات مختلف عامل کوشش فکری به شرح جدول شماره (12) است.
جدول شماره (۱۲)
-جدول امتیازهای عامل کوشش فکری
درجات | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
امتیاز | ۷۵ تا۱۵۰ | ۱۵۰تا۳۰۰ | ۳۰۰تا۵۰۰ | ۵۰۰تا۷۰۰ | ۷۰۰تا۹۰۰ |
ب – 2 – عامل کوشش جسمانی
(۳۰۰) امتیاز معادل سه درصد (۳ %) از کل امتیازها به عامل کوشش جسمانی اختصاص مییابد.
کوشش جسمانی عبارت از نوع ، میزان و تکرار کوششهای جسمانی و حد سختی و صعوبت حرکات مورد نیاز برای انجام وظایف است.
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به میزان نیروی جسمانی مصرف شده و نتایج حاصل از آن دارد.
اعطای امتیاز کوشش جسمانی به مشاغل مطابق جدول شماره (۱۳) صورت میگیرد.
جدول شماره (۱۳)
-جدول امتیازهای عامل کوشش جسمانی
ردیف | اجزای عامل کوشش جسمانی | تا۱ ساعت | تا۲ ساعت | تا۳ ساعت | تا۴ ساعت | تا۵ ساعت | تا۶ ساعت | تا۷ ساعت | از۷ ساعت به بالا | |
۱ | بالا رفتن یا خم و راست شدن | ـ | ـ | ۲۰ | ۴۰ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۳۰ | ۱۵۰ | |
۲ | ایستادن | ـ | ـ | ۴۰ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۳۰ | ۱۷۰ | ۲۳۰ | |
۳ | تمرکز قوای سمعی و بصری | ـ | ۲۰ | ۴۰ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۳۰ | ۱۷۰ | ۲۳۰ | |
۴ | نشستن مداوم جهت کار با ماشین | ـ | ـ | ۲۰ | ۴۰ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۰۵ | ۱۹۰ | |
۵ | حرکات بدنی مستلزم صرف نیروی جسمانی | ـ | ـ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۰۵ | ۱۳۰ | ۱۵۰ | ۱۹۰ | |
۶ | جابجا کردن یا حمل اشیاء بدون وسایط نقلیه یا وسیله دستی | ۱۰تا۲۰کیلو | ـ | ۴۰ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۰۵ | ۱۳۰ | ۱۵۰ | ۲۳۰ |
۲۱تا۳۰کیلو | ۴۰ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۰۵ | ۱۳۰ | ۱۹۰ | ۲۳۰ | ۲۷۰ | ||
از ۳۱ کیلو به بالا | ۶۰ | ۸۵ | ۱۳۰ | ۱۹۰ | ۲۱۰ | ۲۴۰ | ۲۶۰ | ۳۰۰ | ||
۷ | کشیدن یا حمل و نقل اشیاء با وسیله دستی | ۱۰۰تا۲۰۰ کیلو | ـ | ـ | ۲۰ | ۴۰ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۰۵ | ۱۳۰ |
۲۰۱تا۳۰۰ کیلو | ـ | ۲۰ | ۴۰ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۰۵ | ۱۳۰ | ۱۹۰ | ||
از ۳۰۱ کیلو به بالا | ۲۰ | ۴۰ | ۶۰ | ۸۵ | ۱۰۵ | ۱۳۰ | ۱۹۰ | ۱۳۰ |
تبصره – در اعطای امتیاز عامل شرایط کار ، فقط جزء مؤثر عامل مورد توجه قرار میگیرد و به هریک از مشاغل فقط امتیاز یک ردیف از ردیفهای جدول بالا اختصاص داده میشود.
پ ـ عامل شرایط کار (۲۵۰) امتیاز معادل دو و نیم درصد (۵ / ۲ %) از کل امتیازها به عامل شرایط کار اختصاص مییابد.
این عامل عبارت از میزان نامطبوع بودن محیط کار به دلیل وجود عوامل ناراحت کننده فیزیکی و شیمیایی است. ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به مدت و درصد شدت شرایط نامساعد محیط به شرح -جدول شماره (۱۴) دارد.
جدول شماره (۱۴)
-جدول امتیازهای عامل شرایط کار
ردیف | اجزای عامل شرایط نامساعد محیط کار | تا۲ساعت | ۲تا۴ساعت | ۴تا۶ساعت | از۶ساعت به بالا |
۱ | دود، بخار، گاز | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
۲ | محیط کثیف | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
۳ | گرد و غبار | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
۴ | سر و صدا | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
۵ | رطوبت | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
۶ | گرما و سرما | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
۷ | نور(کم یا شدید) | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
۸ | بوی نامطبوع | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
۹ | لرزش و ارتعاش | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
۱۰ | تنهایی | ۱۰ | ۱۵ | ۲۰ | ۲۵ |
ماده ۸ ـ کارکنان پاره وقت ـ ساعتی و بازنشسته
۱ ـ ۸ ـ حق الزحمه کارکنانی که به صورت پاره وقت و ساعتی با سازمان همکاری دارند با درنظر گرفتن هزینه های بالا سری کارکنان تمام وقت شامل بیمه ، تعطیلات و مرخصی و غیره با توجه به ساعات و نوع همکاری آنان با سازمان بین ۳۰ % تا ۶۰ % علاوه بر حق الزحمه تعیین شده بر اساس این آیین نامه میباشد.
۲ ـ ۸ ـ سازمان میتواند در صورت نیاز ، از کارکنان بازنشسته دستگاهها به صورت حق الزحمه ای اعم از پاره وقت ، ساعتی یا تمام وقت در مشاغل کارشناسی استفاده نماید.
در صورت ضرورت واگذاری اداره واحدی به کارمند بازنشسته ، سمت سرپرستی اداره واگذار خواهد شد که در این صورت ۸۰ % از مزایای پست ریاست یا مسؤولیت ذی ربط به وی تعلق میگیرد.
سنوات خدمت بازنشسته ها تا حداکثر (۵) سال علاوه بر حداقل تجربه شرایط احراز شغل قابل محاسبه است.
تبصره – این قبیل کارکنان از مزایای رفاهی این آیین نامه و پاداش پایان خدمت به میزان ساعات کارکرد با فرمول زیر استفاده خواهند نمود.
ساعات کارکرد ˟ مزایای رفاهی مرتبط = مزایای رفاهی فرد
150
ماده ۹ – ضریب ریالی امتیازهای موضوع این آیین نامه (۱۵۵) ریال است.
ماده ۱۰ ـ به کارکنان شاغل در سازمانها و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ، فوق العاده هایی به شرح زیر پرداخت میشود:
۱ – فوق العاده جذب
به منظور امکان بهره گیری از تخصصهای ویژه مورد نیاز سازمانها و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و تأمین نیروی یاد شده از بازار کار نیروی انسانی کشور ، فوق العادهای به عنوان فوق العاده جذب به شرح جدول شماره (۱۵) پرداخت میشود.
تبصره ۱ ـ میزان فوق العاده جذب بستگی به میزان نیاز سازمانها و فراوانی یا کمیابی تخصص مورد نیاز در بازار کار نیروی انسانی داشته و از طریق شناخت و ارزیابی دو عامل مؤثر یاد شده تعیین میشود.
– فوق العاده جذب توسط کمیته ارزیابی حقوق تعیین و با تصویب مدیرعامل قابل اجراست.
– میزان فوق العاده جذب در پایان هر سال با توجه به میزان کارآیی فرد ، مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد گرفت.
– فوق العاده مذکور با توجه به میزان ارتباط مدرک تحصیلی و تجربه فرد ، با شرایط احراز شغل مورد تصدی توسط کمیته تطبیق تعیین میشود.
تبصره ۲ – فوق العاده جذب بر مبنای درصدی از حقوق پایه افراد محاسبه و پرداخت میشود.
جدول شماره (۱۵)
-جدول فوق العاده جذب
رشته تحصیلی و تجربه مدرک | فنی و مهندسی | مالی ـ حقوقی اداری ـ بازرگانی | سایر رشته ها | ||||||
مرتبط | نیمه مرتبط | غیر مرتبط | مرتبط | نیمه مرتبط | غیر مرتبط | مرتبط | نیمه مرتبط | غیر مرتبط | |
لیسانس به بالا | ۱۵ %تا۷۰ % | 5 / 7 % تا۳۵ % | تا۳۰ % | ۱۰ %تا۶۰ % | ۵ %تا۳۰ % | تا۲۰ % | 5 / 7 %تا۵۰ % | ۴ % تا ۲۵ % | تا ۸ % |
فوق دیپلم | تا۳۰ % | تا۱۵ % | ـ | تا۲۰ % | تا۱۰ % | ـ | تا۱۵ % | تا ۸ % | ـ |
دیپلم | تا۲۰ % | تا۱۰ % | ـ | تا۱۵ % | تا ۸ % | ـ | تا۱۰ % | تا ۵ % | ـ |
زیر دیپلم | تا ۱۵ % | تا ۸ % | ـ | تا ۱۰ % | تا ۵ % | ـ | تا۱۰% | تا ۵ % | ـ |
۲ – فوق العاده اشتغال در منطقه
به پرسنل شاغل در منطقه ، بر مبنای درصدی از حقوق پایه و فوق العاده جذب ، فوق العاده اشتغال طبق جدول شماره (۱۶) پرداخت میشود.
جدول شماره (۱۶)
-جدول فوق العاده اشتغال در منطقه
مقطع تحصیلی | لیسانس به بالا | دیپلم تا لیسانس | زیر دیپلم |
درصد فوق العاده اشتغال | ۵۰ % تا۷۰ % | ۳۰ % تا۶۰ % | تا ۴۰ % |
تبصره 1 – میزان فوق العاده اشتغال در منطقه طبق جدول فوق و با در نظر گرفتن پارامترهایی چون محل تولد ، محل سکونت ، نیاز استخدامی ، محل اشتغال قبلی و غیره (به نسبت) طبق نظر کمیته ارزیابی و تصویب مدیر عامل تعیین و پرداخت میشود. این فوق العاده به کارکنان قراردادی (غیر روزمزد) نیز قابل پرداخت است.
تبصره 2 ـ فوق العاده اشتغال در منطقه فقط برای مدت حضور و کارکرد در منطقه قابل پرداخت است و به مأموریت خارج از منطقه تعلق نمیگیرد.
۳ ـ فوق العاده اضافه کار
فوق العاده اضافه کار کارکنان سازمان طبق فرمول زیر محاسبه و پرداخت میشود :
ساعات اضافه کار ˟ 4 / 1 ˟ حقوق ماهانه = فوق العاده اضافه کار
192
تبصره – حقوق ماهانه شامل حقوق پایه به اضافه فوق العادههای جذب و اشتغال در منطقه است.
۴ – عیدی و پاداش پایان سال
عیدی کارکنان بر اساس مصوبات مربوط به عیدی کارکنان مشمول قانون کار و پاداش پایان سال به میزان یک ماه حقوق پایه و حق جذب پرداخت میشود.
5 – کارانه
به کارکنانی که در طول سال منشاء خدمات مؤثری گردند در چهارچوب بودجه مصوب بر اساس دستورالعملی که به تصویب هیأت مدیره هر سازمان ( در مورد دبیرخانه به تصویب دبیر شورا ) میرسد ، هر سه ماه یک بار پاداش کارآیی (کارانه) پرداخت خواهد شد.
ماده 11– به منظور رفاه کارکنان شاغل در سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مزایایی به قرار زیر در نظر گرفته شده است .
1 – کمک هزینه مسکن
به کارکنان سازمانهای مناطق آزاد شاغل در منطقه با درنظر گرفتن وضعیت تأهل و تجرد مشروط بر اینکه از امتیازات مربوط به واگذاری زمین و مسکن یا خانه سازمانی استفاده نکرده باشند ، کمک هزینه مسکن به شرح زیر پرداخت میشود:
الف ـ کمک هزینه مسکن افراد مجرد ماهانه به میزان 25 % مجموع حقوق پایه به علاوه فوق العاده جذب به نحوی که حداقل از مبلغ 000 / 200 ریال کمتر نباشد.
ب ـ کمک هزینه مسکن افراد متأهل ماهانه به میزان 50 % مجموع حقوق پایه به علاوه فوق العاده جذب به نحوی که حداقل از مبلغ 000 / 400 ریال کمتر نباشد.
ج ـ به کمک هزینه مسکن افراد متأهل دارای فرزند به ازای هر فرزند (حداکثر تا دو فرزند) به میزان 5 % مجموع حقوق پایه به علاوه فوق العاده جذب (حداقل برای هر فرزند 50000 ریال) افزوده میشود.
تبصره ۱ ـ مبالغ حداقل مندرج در بندهای «الف» ، «ب» و «ج» فوق الذکر همه ساله به میزان افزایش ضریب حقوق و مزایا اضافه خواهد شد.
تبصره 2 – به پرسنل مأمور شاغل در تهران با توجه به میزان و نوع استفاده از امتیاز زمین و مسکن آماده فروش با قیمت ترجیحی میتوان تا پنجاه درصد (50 %) کمک هزینه مسکن موضوع بندهای (الف ، ب و ج) پرداخت نمود.
تبصره ۳ ـ در صورتی که زن و شوهر هر دو در سازمان شاغل باشند ، کمک هزینه مسکن همسر معادل افراد مجرد و کمک هزینه اولاد منحصراً به یک نفر آنان پرداخت میشود.
تبصره ۴ ـ در صورتی که زن و شوهر هر دو در سازمان شاغل باشند ، تسهیلات مسکن واگذاری زمین و مسکن فقط به یک نفر از آنها تعلق خواهد گرفت.
تبصره ۵ ـ کارکنان زن شاغل در سازمانهای مذکور در صورتی که افراد تحت تکفل نداشته باشند از نظر پرداخت هزینه مسکن به عنوان مجرد تلقی میشوند.
تبصره 6 ـ پرداخت کمک هزینه مسکن موضوع بندهای « ب و ج » کارکنان منوط به سکونت عایله آنان در منطقه است.
۲ ـ تأمین مسکن
سازمان میتواند پس از ارزیابی میزان اجاره بهای منازل سازمانی ، نسبت به اجاره موقت منازل مذکور به کارکنان خود اقدام نماید. در این صورت میزان مابه التفاوت مبلغ اجاره و کمک هزینه مسکن متعلقه ـ موضوع بند (۱) این ماده توسط هر یک از طرفین به دیگری پرداخت میشود.
تبصره ـ حداکثر مدت استفاده از خانه سازمانی فوق در صورتی که از مزایای واگذاری زمین و یا مسکن استفاده شده باشد سه سال است.
۳ ـ واگذاری زمین
سازمان میتواند طبق دستورالعمل مربوط نسبت به فروش زمین با قیمت ترجیحی برای احداث واحد مسکونی به کارکنان خود اقدام کند. در این صورت کارکنان حداکثر تا پایان مهلت مقرر در تبصره موضوع بند (۲) حق استفاده از منزل سازمانی را خواهند داشت.
۴ ـ واگذاری مسکن
سازمان میتواند طبق دستورالعمل مربوط نسبت به فروش مسکن آماده با شرایط خاص به کارکنان خود اقدام نماید. در این صورت از تاریخ فروش و تحویل مسکن هیچیک از مزایای ردیفهای (۱) ، (۲) و (۳) فوق الذکر به آنان تعلق نمیگیرد.
۵ ـ وام تهیه یا تأمین مسکن
سازمان و دبیرخانه میتوانند به کارکنان خود تا بیست میلیون ریال وام خرید یا تعمیر یا تبدیل به احسن برای منزل مسکونی در قالب اعتبار مصوب در بودجه سالانه بر اساس ضوابطی که به تأیید دبیرخانه خواهد رسید پرداخت و در اقساط پنج ساله مستهلک کنند.
6 ـ واگذاری زمین یا مسکن
سازمان میتواند طبق دستورالعمل مربوط زمین مناسب برای احداث واحد مسکونی یا مسکن آماده با قیمت ترجیحی در اختیار کارکنان خود قرار دهد. در صورت واگذاری مسکن ، کارکنان حق استفاده از مسکن سازمان یا کمک هزینه مسکن را ندارند و در صورت واگذاری زمین با قیمت ترجیحی ، حداکثر تا پایان مهلت موضوع تبصره ذیل بند (2) ماده (11) حق استفاده از امتیازات موضوع بند (1) را خواهند داشت.
۷ ـ هزینه آب و برق
با توجه به هزینه سنگین آب و برق در منطقه پنجاه درصد (۵۰ %) هزینه آب و برق کارکنان شاغل در منطقه تا سقفی که هر ساله توسط هیأت مدیره سازمان هر منطقه تصویب میشود توسط سازمان قابل پرداخت است.
7 ـ کمک هزینه ایاب و ذهاب
سازمانهای مناطق آزاد در صورت امکان وسیله ایاب و ذهاب برای تردد کارکنان به محل کار را فراهم میکنند. در غیر این صورت کمک هزینه ایاب و ذهاب برابر 15 % حقوق پایه به علاوه حق جذب مشروط بر اینکه حداقل از 000 / 75 ریال در ماه کمتر و از حداکثر 000 / 175 ریال در ماه بیشترنباشد ، پرداخت میشود. حداقل و حداکثر مذکور همه ساله به میزان ضریب افزایش حقوق و مزایا اضافه میشود.
الف ـ به کارکنان ساکن منطقه ۵۰ % هزینه رفت و برگشت خود و خانواده تحت تکفل (حداکثر ۵ نفر) از منطقه در صورت مسافرت تا چهار بار در سال پرداخت میشود.
ب ـ به آن دسته از کارکنان ساکن در منطقه که بر اساس قرارداد مربوط میتوانند ۱۹۲ ساعت کار ماهانه را در ایام کمتری انجام دهند و بقیه ماه را از تعطیلی استفاده کنند ، ۶۵ % هزینه بلیط رفت و برگشت ماهانه فرد قابل پرداخت است.
ج ـ خانواده درجه یک کارکنان ردیفهای «الف» و «ب» (حداکثر ۴ نفر) میتوانند یک بار در سال با استفاده از پنجاه درصد (۵۰ %) تخفیف بلیط رفت و برگشت به منطقه سفر کنند.
د ـ کارکنان مأمور یا شاغل در دفاتر تهران سازمانهای مناطق و نیز کارکنان دبیرخانه شورای عالی میتوانند برای خود و اعضای خانواده درجه یک (حداکثر 5 نفر) در هر سال یک بار برای حداکثر (4) روز از پنجاه درصد (50 %) هزینه بلیط و هزینه اقامت در منطقه استفاده کنند.
ه ـ کارکنان دبیرخانه و خانواده درجه یک آنان حداکثر (۵) نفر میتوانند سالانه یکبار (حداکثر به مدت ۵ روز) از صد درصد تخفیف بلیط ومحل اقامت که توسط منطقه پرداخت خواهد شد به یکی از مناطق مسافرت نمایند.
9 – عایله مندی
به کارکنان سازمان و دبیرخانه اعم از زن و مرد به ازای هر فرزند ماهیانه مبلغ 40000 ریال (حداکثر دو فرزند) به عنوان حق عایله مندی پرداخت میشود. این مبلغ همه ساله به نسبت ضریب افزایش حقوق و مزایا اضافه میشود.
10 ـ هدایا
به هر یک از کارکنان سازمان و دبیرخانه برای اعیاد و مراسم رسمی از جمله نیمه شعبان ، دهه مبارک فجر ، روز زن و غیره سالانه معادل مبلغ 000 / 500 ریال هدیه پرداخت میشود. مبلغ مذکور همه ساله به نسبت ضریب افزایش حقوق و مزایا اضافه خواهد شد.
11 – کمکهای غیرنقدی
به هر یک از کارکنان سازمان و دبیرخانه سالانه معادل هفتصد و پنجاه هزار (000 /750) ریال خواربار و سایر مایحتاج ضروری تهیه و تحویل داده میشود. این مبلغ همه ساله به نسبت افزایش ضریب حقوق و مزایا اضافه میشود.
12 ـ غذای کارکنان
به ازای هر روز کار در منطقه دو وعده و در تهران یک وعده غذای گرم داده میشود یا معادل ریالی آن به کارکنان پرداخت میشود.
13 ـ هزینه بیمه و درمان
سازمان و دبیرخانه میتوانند پس از توافق با سازمان تأمین اجتماعی سهم درمان کارکنان خود (29 / 7 حق بیمه) را بر اساس دستورالعملی که تهیه خواهد شد صرف هزینه درمان آزاد کارکنان کند.
14 – بیمه عمر و حوادث
سازمان و دبیرخانه میتوانند کارکنان و مدعوین خود را نزد یکی از شرکتهای بیمه داخلی در قالب اعتبار پیش بینی شده در بودجه سنواتی بیمه عمر و حوادث کنند.
15 – شرکتهای تعاونی و صندوق پس انداز:
سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد میتوانند برای رفاه حال کارکنان خود مبادرت به تأسیس صندوق پس انداز و شرکتهای تعاونی کارمندی (مسکن ، مصرف و اعتبار) به صورت مشترک یا مستقل نموده و همه ساله به میزان پیش بینی شده در بودجه به این واحدها کمک کنند.
تبصره – دستورالعمل صندوق پس انداز فوق الذکر به تصویب دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خواهد رسید.
16 – وام ضروری
سازمان و دبیرخانه میتوانند برای رفع حوایج ضروری به کارکنان خود مبلغی به عنوان وام ضروری پرداخت و ظرف سه سال مستهلک نمایند. میزان این وام بر اساس دستورالعملی که به تأیید هیأت مدیره هر سازمان خواهد رسید تعیین میشود.
ماده ۱۲ – اضافات سالانه
اضافات سالانه بر اساس مصوبات شورای عالی مناطق آزاد محاسبه و پرداخت میشود. بدیهی است این اضافات از میزان مصوبات شورای عالی کار کمتر نخواهد بود.
ماده ۱۳ – اضافات سنواتی
در قبال هر سال خدمت در سازمان و دبیرخانه مبلغی به عنوان حق سنوات خدمت پرداخت میشود. مبلغ اضافات سنواتی همه ساله بین سه تا پنج درصد حقوق پایه و حق جذب ( با توجه به میزان کارآیی) توسط بالاترین رده مدیریت قسمتها تعیین و تحت عنوان اضافه سنواتی به طور جداگانه در ذیل حقوق پایه قرار میگیرد.
ماده ۱۴ – ترفیعات و تغییر شغل
ترفیعات و تغییر شغل با در نظر گرفتن شرایط احراز شغل جدید و ارزشیابی مجدد شغل و شاغل به عمل خواهد آمد.
ماده ۱۵ – سایر موارد
۱ ـ مزایایی که طبق قوانین و مقررات مربوط به جانبازان ، آزادگان و ایثارگران تعلق میگیرد در مورد کارکنان جانباز و آزاده و ایثارگر سازمان و دبیرخانه نیز اجرا میشود.
۲ ـ امتیازات مربوط به تعیین حقوق و مزایای مدیران عامل هریک از سازمانها و دبیر شورای عالی مناطق آزاد بر اساس جمع امتیازهای فردی هر یک و حداکثر امتیازهای شغلی مندرج در این آیین نامه محاسبه میشود.
۳ ـ مرخصی سالانه کارکنان سازمانهای مناطق آزاد تجاری و دبیرخانه سی روز میباشد که در صورت عدم امکان استفاده به علت نیاز سازمان تا (۱۵) روز آن در سال قابل ذخیره و یا بازخرید میشود. در هر صورت کلاً بیش از (۶۰) روز مرخصی قابل ذخیره نیست.
ماده 16 – فوق العاده مأموریت و هزینه سفر
– فوق العاده مأموریت روزانه کارکنان تمام وقت معادل 30 / 4 / 1 حقوق پایه و حق جذب و فوق العاده مأموریت روزانه کارکنان ساعتی معادل هشت ساعت نرخ هر ساعت کار محاسبه و پرداخت میشود. حق الزحمه عادی کارکنان ساعتی در ایام مأموریت معادل هشت ساعت محاسبه و قابل پرداخت است.
– فوق العاده مأموریت روزانه اعضای غیر موظف هیأت مدیره سازمان و هر یک از شرکتها معادل فوق العاده روزانه مأموریت بالاترین عضو موظف هیأت مدیره و مدیرعامل قابل محاسبه و پرداخت است.
– در اعزام به مأموریت وسیله ایاب و ذهاب تا مبدأ خروجی و بالعکس ، بلیط وسیله نقلیه و همچنین محل اقامت و غذا توسط سازمان تأمین میشود. در غیر اینصورت هزینه های مربوط به ارائه اسناد مثبته قابل پرداخت خواهد بود. فوق العاده مأموریت و هزینه سفر خارج از کشور طبق جدول شماره ( 17) قابل پرداخت است.
ردیف | رده شغلی | همترازی با جدول مصوب دولت | هزینه هتل | هزینه غذا | فوق العاده |
1 | مدیران عامل سازمانها و دبیر شورای عالی | همتراز معاونان وزرا | در حد مخارج انجام شده | در حد مخارج انجام شده | 90 دلار |
2 | قائم مقام و معاونان سازمانها و قائم مقام و معاونان دبیرخانه | همتراز مشاورین وزرا | 150 دلار | 50 دلار | 70 دلار |
3 | مدیران | همتراز مدیران کل | 150 دلار | 50 دلار | 65 دلار |
4 | کارشناسان و دیگر کارکنان | همتراز کارشناسان و … | 100 دلار | 50 دلار | 50 دلار |
تبصره 1 – مبالغ مندرج در جدول فوق با تصویبنامه هیأت دولت در خصوص تعیین ارز مورد نیاز مأمورین اعزامی به خارج از کشور با توجه به رده های همترازی افزایش خواهد یافت.
تبصره 2 ـ در سفرهایی که به صورت هیأت انجام مییابد ، کلیه هزینههای ستون (1) به وسیله رییس هیأت پرداخت و فقط مبلغ مربوط به ستون (2) به هر یک از افراد پرداخت میشود. در مورد سفرهای انفرادی ، کلیه وجوه مربوط به ستونهای (1) و (2) به شخص مأمور پرداخت میشود.
ماده ۱۷ – با توجه به تفاوتهای سازمانهای هر یک از مناطق آزاد و نقشهای متفاوت آنها در رسیدن به اهداف مورد نظر ، تعیین شرایط احراز هر یک از مشاغل با تصویب هیأت مدیره سازمان قابل اجراست.
ماده ۱۸ – شرکتهای تابعه سازمانهای مناطق آزاد تابع آیین نامه های مصوب مجامع خود خواهند بود.
ماده 19 – این متن جایگزین تصویبنامه شماره 42154 / ت16497 ک مورخ 6 / 4 / 1375 میشود تا ابتدای سال 1376 به اجرا گذارده شود.
این تصویبنامه در تاریخ 11 / 5 / 1376 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی
منبع سایت صلح