هیات وزیران در جلسه مورخ 26/3/1378 بنا به پیشنهاد شماره 9233/1 مورخ 12/5/1376 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده ( 23 ) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین – مصوب 1373 – آیین نامه تعیین تعرفه ارایه خدمات علمی ، فنی و کارشناسی سازمان میراث فرهنگی کشور را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده 1 – تعرفه خدمات طراحی و نظارت سازمان میراث فرهنگی به شرح زیر تعیین می شود:
بند الف – حق الزحمه طراحی و نظارت برای ساخت بناهای جدید،در حدود قوانین خود بر اساس تعرفه خدمات مشاوره سازمان برنامه و بودجه محاسبه و دریافت خواهد شد.
بند ب – حق الزحمه پژوهش و تهیه طرح مرمت و احیای ابنیه ، اماکن و محوطه های تاریخی حداکثر تا سقف درصدهای موضوع جدول زیر محاسبه و دریافت خواهد شد.
برآورد هزینه تمام شده ( میلیون ریال ) | مرحله اول( پژوهش و مطالعه در طرح اولیه ) | مرحله دوم( تهیه نقشه های اجرایی ) | مرحله سوم ( نظارت عالی ) |
300 – 100 | 15% | 13% | 10% |
500 – 301 | 14% | 12% | 9% |
1000 – 501 | 13% | 11% | 8% |
5000 – 1000 | 12% | 10% | 7% |
از 5000 به بالا | 10% | 9% | 6% |
تبصره 1 – در صورتی که حق الزحمه محاسبه شده در هر ردیف ، کمتر از حداکثر حق الزحمه ردیف قبل باشد، رقم اخیر دریافت می گردد.
تبصره 2 – حق الزحمه مدیریت اجرای طرح ، معادل بیست (20% ) درصد برآورد هزینه تمام شده طرح تعیین می گردد.
تبصره 3 – چنانچه طرح ، نیاز به طرح اجرایی معماری داخلی داشته باشد، به حق الزحمه مرحله دوم ده (10 %) درصد اضافه می شود.
تبصره 4 – حق الزحمه تهیه طرحهای شهرسازی بر اساس تعرفه های سازمان برنامه و بودجه و طرحهای احیای بافت های تاریخی بر اساس تعرفه های وزارت مسکن و شهرسازی تعیین خواهد شد.
تبصره 5 – سازمان میراث فرهنگی کشور مکلف است به منظور فراهم نمودن مبانی اطلاعاتی دقیق و قابل استناد برای بهنگام سازی تعرفه های موضوع این آیین نامه در سالهای آینده ، آمار عملکرد هزینه های طرحهای مرمت و احیای ابنیه ، اماکن و محوطه های تاریخی را تنظیم و به دولت ارایه نماید.
بند ج – حق الزحمه کارشناسی برای تشخیص ماهیت تاریخی – فرهنگی اموال منقول و غیر منقول تاریخی – فرهنگی بر اساس هر ( نفر – روز ) کارشناس ، یکصد هزار ریال دریافت خواهد شد.
بند د – حق الزحمه مطالعات تاریخی ، باستان شناسی ، مردم شناسی و سایر مطالعات مرتبط با میراث فرهنگی که به درخواست متقاضی و خارج از حدود وظایف سازمان می باشد، بر اساس مفاد بند «ج» ماده ( 1 ) تعیین و دریافت خواهد شد. استعلام دستگاههای اجرایی در جهت اجرای طرحهای مورد نظر اشخاص حقیقی یا حقوقی از موضوع بندهای «ج» و «د» ماده ( 1 ) مستثنی خواهد بود .
تبصره – در صورتی که محل انجام کارشناسی بیش از سی کیلومتر خارج از محل استقرار سازمان باشد، به ازای هر روز 000/50 ریال به مبلغ مذکور اضافه خواهد شد. تامین هزینه ایاب و ذهاب و اقامت بر عهده متقاضی خواهد بود.
ماده 2 – تعرفه خدمات آزمایشگاهی سازمان میراث فرهنگی به شرح زیر تعیین می شود:
الف – تعرفه بخش پلاسمای جفت شده به روش القایی ( PCI )
1- نمونه مایع بدون استاندارد برای هر عنصر 000 /40 ریال
2 – نمونه مایع با استاندارد برای هر عنصر 000/35 ریال
3 – نمونه جامد بدون استاندارد برای هر عنصر 000 /50 ریال
4 – نمونه جامد با استاندارد برای هر عنصر 000/45 ریال
ب – تعرفه بخش متالوگرافی
1 – آماده سازی نمونه 000/60 – 000/40 ریال
2 – بررسی ساختاری 000/90 – 000/70 ریال
3 – ریز سختی سنجی 000/40 ریال
4 – تهیه فیلم نگاتیو و اسلاید 000/50 ریال
5 – بررسی وضعیت خوردگی در ریز ساختارها 000/90 – 000/70 ریال
6 – بررسی و گزارش کیفی نوع آلیاژ 000/80 – 000/60 ریال
ج – تعرفه بخش پراش اشعه ایکس ( DRX )
1 – آماده سازی نمونه 000/10 ریال
2 – تهیه الگوی پراش اشعه X 000/40 ریال
3 – تعیین کانی های موجود به صورت کیفی تا سه فاز 000/30 ریال
4 – تعیین کانی ها ( چهار فاز ) 000/40 ریال
5 – تعیین کانی ها ( پنج فاز و بیشتر ) 000/50 ریال
6 – آنالیز کانی های رسی 000/100 ریال
د – تعرفه بخش تبدیل فوریه – مادون قرمز ( TF – RI )
1 – نمونه مایع آلی و معدنی 000 /100 ریال
2 – نمونه ویسکوز 000 /110 ریال
3 – نمونه پودر 000 /130 ریال
4 – نمونه جامد 000/135 ریال
5 – نمونه هایی که به روش معمولی امکان آماده سازی وجود ندارد و پوشش سطحی (طیف گیری با میکروسکوپ RI) 000 /150 ریال
6 – شناسایی کامل نمونه با کمک فایلهای موجود در حافظه کامیپوتر 000/25 ریال
هـ – تعرفه بخش سالیابی ترمولومینسانس
1 – سالیابی DLT برای درخواستهای داخل پژوهشگاه میراث فرهنگی 000/500 ریال
2 – سالیابی DLT برای درخواستهای خارج از پژوهشگاه میراث فرهنگی 000/600 ریال
و – تعرفه بخش فلوئورسانس اشعه ایکس ( FRX )
1 – تهیه قرص پودری 000/15 ریال
2 – تهیه قرص ذوبی 000/30 ریال
3 – آنالیز نیمه کمی ( حداکثر تا 5 عنصر ) 000/60 ریال
4 – آنالیز نیمه کمی ( حداکثر تا 10 عنصر ) 000/100 ریال
5 – آنالیز کمی ( حداکثر تا 5 عنصر ) 000/100 ریال
6 – آنالیز کمی ( حداکثر تا 10 عنصر ) 000/150 ریال
ز – تعرفه بخش سالیابی کربن 14 ( 14C – سالیابی 14 C ) برای هر نمونه 000/500/4 ریال
ح – تعرفه بخش پتروگرافی
1 – تهیه مقطع نازک 000/20 ریال
2 – مطالعه کیفی مقاطع نازک 000/50 ریال
3 – مطالعه بافت و ساختار نمونه 000/50 ریال
4 – تهیه عکس و اسلاید 000/50 ریال
ط – تعرفه بخش الکتروشیمی
1 – آماده سازی نمونه 000 /20 ریال
2 – تعیین عناصر به صورت کیفی برای هر عنصر 000/40 ریال
3 – مطالعه در مورد میزان خوردگی 000/100 ریال
ی – تعرفه بخش میکروسکوپی ( میکروسکوپ کانفوکال )
1 – آماده سازی نمونه 000/15 ریال
2 – بررسی ریز ساختاری ( ساعتی ) 000/100 – 000/80 ریال
3 – تهیه فیلم و نگاتیو و اسلاید ( ساعتی ) 000/60 ریال
ماده 3 – تعرفه های بخش مرمت سازمان میراث فرهنگی شامل خدمات فنی تزیینات وابسته به بنا و مرمت اشیای موزه ای به شرح زیر تعیین می شود :
بند الف – خدمات فنی تزیینات وابسته به بنا ( بر اساس متر مربع )
ثبت و مستند نگاری تصویری و فنی | فن شناسی و آسیب شناسی | ارایه طرح اجرایی | انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی |
000/200 ریال | 000ر300 ریال | 000ر500 ریال | 000ر1000 ریال |
بند ب – مرمت اشیای موزه ای شامل آثار فلزی ،سفال ، پارچه ،کاغذ، شیشه ، چوپ ،سنگ وغیره ( بر اساس نفر – روز ) :
تکنسین و کاردان | کارشناس | بالاتر از کارشناس |
000/100 ریال | 000/200 ریال | 000/250 ریال |
تبصره 1 – تمامی هزینه های مورد نیاز برای اجرای طرح از قبیل عکس ، اسلا ید، چاپ ، خدمات آزمایشگاهی و هزینه مواد مصرفی بر اساس تعرفه های اعلام شده ، به مبالغ موضوع جداول فوق افزوده می شود.
تبصره 2 – حق الزحمه بازدید کارشناسی در موارد لازم ، بر اساس بندهای «هـ » و «ج» و تبصره ( 3 ) بند «ب»ماده ( 1 ) این آیین نامه محاسبه ودریافت خواهد شد.
تبصره 3 – معادل بیست (20% ) درصد جمع مبلغ هزینه های خدمات ارایه شده بیشتر از 000/000/30 ریال به عنوان حق الزحمه مدیریت اجرای طرحها محسوب و در جمع نهایی در نظر گرفته خواهد شد.
ماده 4 – تعرفه خدمات مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی به شرح زیر تعیین می گردد:
بند الف – تعرفه حق عضویت
شرح | مدت | هزینه |
1 – کارمندان رسمی سازمان میراث فراهنگی | دائم | رایگان |
2 – کارمندان قراردادی سازمان میراث فرهنگی کشور | پایان قرارداد | رایگان |
3 – دانشجویان مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی | یکسال | 000/20 ریال |
4 – دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی | یکسال | 000/10 ریال |
5 – اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی | یکسال | 000/70 ریال |
6 – سایر اشخاص حقیقی و حقوقی | یکسال | 000/200 ریال |
بند ب – تعرفه خدمات پایگاههای اطلاعاتی
نوع خدمات | قطع | تعداد/واحد | هزینه |
1 – جستجو در پایگاه | _____ | _____ | رایگان |
2 – ذخیره اطلاعات روی دیسک | _____ | یک رکورد | 200 ریال |
3 – چاپ اطلاعات روی کاغذ | |||
پرینتر سوزنی | 4 A | یک صفحه | 800 ریال |
پرینتر لیزری | 4 A | یک صفحه | 000/1 ریال |
4 – چاپ فهرست برگه | 12×5/7 | یک برگ | 150 ریال |
5 – اسکن تصویر و ذخیره فایل | |||
روی دیسک تصویر سیاه و سفید | 4 A | یک برگ | 000/2 ریال |
تصویر رنگی | 4 A | یک برگ | 000/20 ریال |
6 – چاپ فایل تصویری | |||
پرینتر سوزنی | 4 A | یک برگ | 000/2 ریال |
پرینتر لیزری | 4 A | یک برگ | 000/7 ریال |
7 – کپی رویCD | ____ | یک عدد | 000/8 ریال |
بند ج – تعرفه خدمات چاپ نقشه
نوع خدمات | قطع | چک پلات | کاغذ معمولی | کاغذ مخصوص |
1 – پلات نقشه سیاه و سفید یا تک رنگ | ||||
0A | 000/10 ریال | 000/12 ریال | 000/35 ریال | |
1 A | 000/7 ریال | 500/8 ریال | 000/25 ریال | |
2 A | 000/5ریال | 500/6 ریال | 000/15 ریال | |
3 A | 500/3 ریال | 000/4 ریال | 000/10ریال | |
4 A | 500/2ریال | 000/3ریال | 000/6 ریال | |
2 – پلات نقشه رنگی | ||||
0A | __ | 000/20 ریال | 000/42 ریال | |
1 A | __ | 000/15 ریال | 000/30 ریال | |
2 A | __ | 500/8 ریال | 000/20 ریال | |
3 A | __ | 000/5 ریال | 000/13 ریال | |
4 A | __ | 500/3 ریال | 000/8 ریا ل | |
3 – پلات تصاویر رنگی | ||||
0A | __ | 000/150 ریال | 000/150 ریال به بالا | |
1 A | __ | 000/100 ریال | 000/140 ریال | |
2 A | __ | 000/45ریال | 000/50 ریال | |
3 A | __ | 000/25 ریال | 000/30 ریال | |
4 A | __ | 000/15ریال | 000/25ریال |
بند د – تعرفه خدمات تکثیر وفتوکپی
نوع خدمات | قطع | تعداد/واحد | هزینه | |
1 – فتوکپی سیاه و سفید | ||||
یک رو | 4 A | یک برگ | 250 ریال | |
دو رو | 4 A | یک برگ | 350 ریال | |
یک رو | 3 A | یک برگ | 450 ریال | |
دو رو | 3 A | یک برگ | 650 ریال | |
2 – فتوکپی رنگی | ||||
یک رو | 4 A | یک برگ | 500/2 ریال | |
یک رو | 3 A | یک برگ | 000/5 ریال | |
3 – تکثیر با کپی پرینتر | ||||
شمار 300 تا 500 | 4 A | یک برگ | 200 ریال | |
شمار 1000 به بالا | 4 A | یک برگ | 150 ریال |
بند هـ – تعرفه خدمات لابراتوار عکس
نوع خدمات | قطع | تعداد/واحد | هزینه |
1 – ظهور فیلم سیاه و سفید | ____ | یک حلقه | 000/4 ریال |
2- چاپ کنتاکت سیاه و سفید | |||
25×20 | یک برگ | 000/11ریال | |
30×20 | یک برگ | 000/12ریال | |
30×24 | یک برگ | 000/14ریال | |
3- – چاپ عکس سیاه و سفید | |||
13×9 | یک قطعه | 500/2ریال | |
18×13 | یک قطعه | 500/3ریال | |
25×20 | یک قطعه | 000/13ریال | |
30×20 | یک قطعه | 000/14ریال | |
30×24 | یک قطعه | 000/16ریال | |
40×30 | یک قطعه | 000/22 ریال |
تبصره 1 – تعدیل حق الزحمه های موضوع تعرفه های فوق، سالانه براساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منوط به تصویب شورای اقتصاد خواهد بود.
تبصره 2 – تهیه کپی ، پرینت ، پلات و اسکن برای بار دوم از یک موضوع به منظور تغییر موارد نیم بها محسوب خواهد شد.
تبصره 3 – دانشجویان با ارایه کارت معتبر از سی (30% ) درصد تخفیف خدمات استفاده خواهند کرد.
حسن حبیبی-معاون اول رییس جمهور
منبع سایت صلح