آیین نامه اجرایی مدارس
مصوب 1378,06,17
مقدمه
اهمیت و نقش آموزش و پرورش در بهسازی و توسعه زندگی فردی و اجتماعی موجب شده است که جامعه و اولیای دانش آموزان انتظار داشتهباشند که مدرسه محیطی رشد دهنده، پویا و زمینه ساز پرورش استعدادهای بالقوه و خداداد فرزندان آنان باشد. تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش و لزوم توجه به روحیات و ویژگیهای نسل جوان، تفاوت های ناشی از شرایط جغرافیایی ومحیطی و محدودیت منابع وامکانات، ایجاب می کند که اداره امور مدارس مبتنی بر افزایش قدرت تصمیم گیری ، استقلال نسبی، انعطاف پذیری و روشهای غیرمتمرکز و مشارکت جویانه باشد تا بتواند فضای عمومی مدرسه را پویا، پرنشاط و فعال نموده و توانمندی های و خلاقیت های مدیران، معلمان و دانش آموزان را به خوبی شکوفا و متجلی سازد. بدین جهت لازم دیده شد آیین نامه اجرایی مدارس با توجه به سیاست ها و راهبردهای اساسی آموزش و پرورش از جمله تمرکززداییف مدرسه محوری و توسعه و مشارکت همه بعدی تنظیم گردد و با تفویض اختیارات لازم به مدارس، زمینه مناسب تری برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت فراهم شود.
ماده 1– مدرسه مهمترین نهاد اجتماعی، تربیتی و آموزشی و اصلی ترین رکن تعلیم و تربیت است که به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد دینی، اخلاقی ،علمی ، آموزشی ، اجتماعی و کشف استعدادها و هدایت و رشد متوازن روحی و معنوی و جسمانی آنان، برابر ضوابط و دستورالعملهای وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره می شود.
تبصره – مدارس دوره ابتدایی«دبستان» ، مدارس دوره راهنمایی تحصیلی« مدرسه راهنمایی تحصیلی» ، و مدارس دوره متوسطه« دبیرستان»1 نامیده می شوند.
ماده 2– مدرسه با همکاری کلیه کارکنان و با مشارکت دانش آموزان و اولیای آنان زیر نظر مدیر مدرسه اداره می شود . تعداد کارکنان مدرسه و شرح وظایف هر یک از آنان پس از تأیید مراجع ذیرب، توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود.
ماده 3– ارکان مدرسه عبارتند از:
1-مدیر مدرسه.
2-انجمن اولیاء و مربیان.
3-شورای مدرسه.
4-شورای معلمان.
5-شورای دانش آموزان.
ماده 4– مدیر مدرسه در برابر کلیه امور مدرسه مسئولیت دارد و به عنوان نماینده وزارت آموزش و پرورش، مسئول حسن اجرای فعالیت های آموزشی، پرورشی، مالی و اداری مدرسه می باشد و موظف است قبل از شروع سال تحصیلی با برنامه ریزی های صحیح آموزشی و پرورشی و بکارگیری همه امکانات بنحوی تلاش نماید که ارزیابی پایان سال تحصیلی بیانگر ارتقا و رشد کیفی و مطلوب دانش آموزان درابعاد مختلف باشد.
ماده 5– انتصاب مدیران مدارس برابر آیین نامه انتصاب مدیران مصوب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود.
ماده 6– مدیران مدارس باید باوظایف و مسئولیتهای خود و با شرح وظایف همکاران بخوبی آشنا باشند مدیر مدرسه موظف است شرح وظایف مصوب هر یک از کارکنان مربوط را به اطلاع آنان برساند و بر اجرای صحیح آن نظارت کند.
ماده 7– مدیر مدرسه موظف است انجمن اولیاء و مربیان، شورای مدرسه، شورای معلمان و شورای دانش آموزان را در مدرسه تشکیل دهد و بر چگونگی ثبت و نگهداری سوابق و صورت جلسات مربوط نظارت کند.
ماده 8– به منظور تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانش آموزان جهت کمک به ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی و گسترش ارتباط خانه و مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان تشکیل می شود.
ماده 9– ترکیب اعضا و وظایف انجمن اولیاء و مربیان مدارس به شرح زیر است:
الف – ترکیب اعضا:
1-مدیر مدرسه
2-یکی از معاونین به انتخاب مدیر.
3-نماینده معلمان.
4-یکی از مربیان امور تربیتی و در صورت نبودن مربی، یکی از معلمان آگاه به مسائل تربیتی به انتخاب مدیر.
5-منتخبین اولیای دانش آموزان .
تبصره: تعداد اولیای دانش آموزان و نحوه انتخاب آنان جهت عضویت در انجمن و چگونگی و زمان تشکیل جلسات برابر آیین نامه انجمن مرکزی اولیا و مربیان خواهد بود.
ب – شرح وظایف
1- تأمین مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیاء و تقویت هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه ومدرسه
2- برنامه ریزی و تشکیل جلسات عمومی اولیای دانش آموزان .
3- برنامه ریزی و تصمیم گیری جهت تشکیل جلسات آموزش خانواده.
4- همکاری و مشارکت با شورای معلمان در برگزاری کلاسهای فوق برنامه.
5- همکاری و مشارکت با مدیر مدرسه در اجرای فعالیتهای پرورشی، برگزاری اردوهای دانش آموزی و بازدید از مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی.
6- همکاری و مشارکت درباره چگونگی قدردانی ازکارکنان، اولیا و دانش آموزان پرتلاش مدرسه با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه.
7- جلب همکاری اولیای دانش آموزان جهت مشارکت و کمک به ارتقا کیفیت فعالیتهای مربوط و ارائه پیشنهادهای لازم به مدیر مدرسه.
8- تلاش و همکاری برای جلب مشارکت اولیای دانش آموزان ، صاحبان حرف، افرادخیر و موسسات خیریه در تأمین امکانات مورد نیاز و بهبود اداره امور مدرسه.
9- نظارت بر چگونگی اخذ کمکهای مردمی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.
10- نظارت بر نحوه هزینه وجوه حاصل از کمکهای مردمی، خدمات فوق برنامه، سرانه دانش آموزان و کمکهای شوراهای آموزش و پرورش.
11- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت سرویس رفت و آمد دانش آموزان .
12- انتخاب نماینده برای شرکت در شورای مدرسه.
13- انجام اموری که براساس بخشنامه های انجمن مرکزی اولیا و مربیان به عهده انجمن مدرسه محول می گردد.
تبصره– در مدارس شبانه روزی ، مدارس بزرگسالان و مدارس کم جمعیتی که برابر آیین نامه انجمن مرکزی اولیا و مربیان، امکان تشکیل انجمن نمی باشد، وظایف انجمن به مدیر مدرسه واگذار می شود.
ماده 10– به منظور توسعه مشارکت، همکاری و استفاده از تجارب معلمان، مربیان و اولیای دانش آموزان در اداره مدرسه، بهبود فرایند تصمیم گیری، ارتقای کیفی فعالیتهای آموزشی و پرورشی و اداری، تدوین برنامه های سالانه مدرسه و هماهنگی امور و نظارت بر فعالیتهای مربوط، در هر یک از مدارس شورایی به نام شورای مدرسه تشکیل می گردد.
ماده 11– ترکیب اعضا و شرح وظایف شورای مدرسه به شرح زیر است:
الف – ترکیب اعضاء:
1-مدیر مدرسه.
2-یکی از معاونین به انتخاب مدیر.
3-یک نفر از مربیان امور تربیتی یا مشاوران به انتخاب مربیان و مشاوران مدرسه.
4-نماینده شورای معلمان.
5-نماینده انجمن اولیا و مربیان.
تبصره– در صورت لزوم مدیر مدرسه می تواند از نماینده شورای دانش آموزان و برحسب مورد از افراد ذیربط و صاحب نظر برای شرکت در جلسات شورا دعوت کند.
ب – شرح وظایف:
1- بررسی و تأیید برنام های پیشنهادی سالانه مدرسه که از سوی مدیر، در چارچوب مقررات ضوابط مربوط ، به شورا ارائه می شود.
2- بررسی و اتخاذتصمیم در مورد پیشنهادهای ارائه شده از سوی شورای معلمان، انجمن اولیا و مربیان و شورای دانش آموزان .
3- بررسی و تأیید برنامه های مربوط به بزرگداشت ایام ا… و مناسبت های مختلف دینی و ملی و انقلابی
4- بررسی و تأیید برنامه های مربوط به مسابقات علمی ، ورزشی، فرهنگی و هنری در سطح مدرسه.
5- بررسی و تأیدی برنامه اردوها و بازدیدهای دانش آموزان از مراکز علمی ، فرهنگی ، حرفه ای.
6- بحث و اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی برگزاری امتحانات با رعایت مقررات و دستورالعملهای مربوط.
7- تصمیم گیری در مورد تشویق و ترغیب دانش آموزان برابر مندرجات بند«ب» فصل ششم این آیین نامه
8- تصمیم گیری در مورد تخلفات امتحانات داخلی دانش آموزان برابر با آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی
9- تصمیم گیری در خصوص لباس و پوشش دانش آموزان ، در چارچوب مبانی و ضوابط مندرج در فصل پنجم این آیین نامه .
10- بحث وتبادل نظر و ارائه راهکارهای مناسب به منظور:
11- ارتقای هر چه بیشتر دانش معلمان و کارکنان مدرسه.
12-ترویج و گسترش فعالیتهای پرورشی، تقویت اعتقادات دینی و مکارم اخلاقی و فراهم آوردن امکانات و زمینه های برگزاری شایسته مراسم گوناگون عبادی- سیاسی.
13- توسعه تربیت بدنی از طریق آماده کردن وسایل ورزشی، برگزاری مسابقات و برنامه ریزی در جهت تلفیق برنامه های ورزشی مدرسه با مفاهیم تربیت اسلامی.
14- حفظ و توسعه نمودهای عینی اخلاق و آداب اسلامی در مدرسه و تزیین فضای آن به شعارهای مناسب.
15- ارتقای سطح بهداشت مدرسه از قبیل بهداشت محیط، مواد غذایی، کنترل بیماریها و بررسی نحوه انجام معاینات دانش آموزان و آموزش بهداشت به آنان.
16- بهبود وضعیت فضا و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی،نمازخانه، امکانات ورزی و کتابخانه.
17- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به رفع مشکلات اخلاقی و رفتاری دانش آموزانی که دارای مشکل اخلاقی و رفتاری خاص می باشند، با حفظ و رعایت شأن و کرامت انسانی آنان.
تبصره– درمواردی که به تشخیص مدیر مدرسه، مشکل اخلاقی و رفتاری دانش آموزان ، محرمانه باشد، موضوع مربوط در جلسه ای، با شرکت مدیر و یکی از معاونان مدرسه به انتخاب مدیر و نماینده مربیان تربیتی مدرسه بررسی و تصمیم لازم اتخاذ می شود.
ماده 12– ریاست شورای مدرسه با مدیر مدرسه است و مسئولیت تعیین دستور جلسات و اجرای تصمیم های شورا نیز برعهده وی خواهد بود.
تبصره – دبیر شورای مدرسه در اولین جلسه از بین اعضا تعیین می شود. دبیر شورا موظف است خلاصه ای از مذاکرات یا تصمیمات متخذه هر جلسه را ثبت نموده و به امضای اعضای شورا برساند.
ماده 13– در هر سال تحصیلی مدیر باید در اولین فرصت و حداکثر تا پایان مهرماه نسبت به تشکیل شورای مدرسه اقدام کند.
ماده 14– شورای مدرسه با حضور مدیر و حداقل 3 نفر دیگر از اعضا رسمیت می یابد و مصوبات آن با حداقل 3 رأی موافق قابل اجرا می باشد. مصوبات شورا نباید با آیین نامه ها و مقررات عمومی کشور و ضوابط وزارت آموزش و پرورش مغایرت داشته باشد.
ماده 15– در مدارسی که به علت کم بودن تعداد دانش آموز و عدم حضور برخی از افراد موضوع بند الف ماده 11، تعداد اعضای شورای مدرسه کمتر از 4 نفر شود، شورا تشکیل نمی شود و وظایف شورای مدرسه به مدیر واگذار می گردد.
ماده 16– به منظور بحث و تبادل نظر و هماهنگی در امور آموزشی ، پرورشی و اداری مدرسه و تأمین مشارکت معلمان، در حسن جریان آموزشی و پرورشی مدرسه شورایی به نام شورای معلمان با شرکت همه معلمان، مربیان مدرسه تشکیل می گردد.
ماده 17– وظایف شورای معلمان به شرح زیر است:
1-بررسی و تبادل نظر و مشارکت موثر و کارآمد در برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدرسه.
2-بررسی و تبادل نظر پیرامون چگونگی افزایش اثربخشی روشهای تدریس.
3-چاره اندیشی برای تأمین مشارکت فعال دانش آموزان در فرایند آموزش و پرورش.
4-بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان و تلاش در ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی و پرورشی.
5-بررسی و تبادل نظر به منظور هماهنگ کردن نحوه تشویق و تبیه دانش آموزان .
6-بحث و تبادل نظر و اتخاذ تدابیر مناسب در مورد مسائل آموزشی ، پرورشی و انضباطی دانش آموزان و بهبود اداره مدرسه
7-بحث و تبادل نظر درباره محتوای کتابهای درسی و انعکاس آن به مسئولین ذیربط از طریق مدیر مدرسه.
8-تبادل نظر و هماهنگی در مورد نحوه استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی.
9-ارائه راهکارهای مناسب برای ترغیب دانش آموزان به منظور انجام مطالعات درسی و غیردرسی.
10– ایجاد هماهنگی در ارتباط با چگونگی و میزان تکالیف درسی دانش آموزان .
11– همکاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص چگونگی تشکیل کلاسهای فوق برنامه یا مشارکت انجمن اولیا و مربیان و رعایت ضوابط مربوط.
12– بررسی منابع آموزشی ، کمک آموزشی و پرورشی و انتخاب و معرفی کتب، نشریات، نوارهای صوتی و تصویری جهت استفاده در مدرسه با رعایت سایر مقررات.
13– انتخاب نماینده معلمان، جهت شرت در شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان
ماده 18– ریاست شورای معلمان به عهده مدیر و در غیاب مدیر بر عهده نایب رییس است که توسط شورای معلمان تعیین می شود. رئیس شورای معلمان مسئول تعیین دستور جلسات و اجرای تصمیماتی است که اتخاذ می شود.
تبصره 1– مدیر مدرسه می تواند در صورت لزوم از متخصصین تعلیم و تربیت، معلمان بازنشسته، کارشناسان و مسئولین آموزش و پرورش و اولیای دانش آموزان جهت شرکت در شورای معلمان و تبادل نظر در زمینه های مربوط دعوت کند.
تبصره 2– دبیر شورای معلمان در اولین جلسه توسط اعضا تعیین می شود و موظف است خلاصه ای از مذاکرات یا تصمیمات متخذه هر جلسه را ثبت نموده و به امضای اعضای شورا برساند.
ماده 19– مدیران مدارس موظفند اولین جلسه شورای معملان را حداکثر در دهه اول مهرماه تشکیل دهند. تشکیل جلسات شورای معلمان به صورت ماهانه خواهد بود.
ماده 20– به منظور مشارکت دانش آموزان در امور مربوط به مسائل آموزشی ، پرورشی و انضباطی و ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم بین دانش آموزان و اولیای مدرسه، شورای دانش آموزان تشکیل می شود.
ماده 21– ترکیب اعضا و شرح وظایف شورای دانش آموزان به شرح زیر است:
الف – ترکیب اعضا:
ترکیب شورای دانش آموزان ، تعداد و نحوه انتخاب اعضا برابر دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت آموزش و پرورش تنظیم و ابلاغ می گردد.
ب – شرح وظایف:
1- بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش آموزان در بخشی از وظایف آموزشی و پرورشی و اجرائی مدرسه و ارائه پیشنهاد به شورای مدرسه.
2- همکاری در برنامه ریزی و اجرای مناسبتهای ملی و مذهبی و انقلابی در مدارس.
3-اداره نشریه دیواری و اداره امور کتابخانه مدارس.
4-همکاری در برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری ، علمی و ورزشی دانش آموزان .
5- همکاری در برگزاری بازدیدهای علمی و اردوهای تفریحی و مذهبی.
6- برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدارس.
7- تشکیل و اداره تعاونی دانش آموزان در مدارس.
8- همکاری در امور انتظامی و بهداشتی مدرسه.
9- بحث و بررسی پیرامون مسائل مختلف آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس در چارچوب ضوابط و مقررات و انتقال نظرات و پیشنهادهای دانش آموزان به شورای مدرسه.
10- انتخاب نماینده برای شرکت در سایر شوراهایی که دارای نماینده دانش آموزان می باشند.
11- ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویق دانش آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی مدرسه دارند.
ماده 22– مدیر مدرسه موظف است نسبت به تشکیل شورای دانش آموزان برابر دستورالعمل ابلاغی در هر سال اقدام نماید. جلسات شورای دانش آموزان هر ماه دو بار تشکیل می شود.
تبصره – برای اثربخشی بیشتر شورای دانش آموزان ، یکی از معاونان یا مربیان امور تربیتی مدرسه به انتخاب مدیر، برتشکیل جلسات شورای دانش آموزان نظارت نموده و مشکلات آنان را پیگیری می نماید.
ماده 23– تصمیمهای شورای دانش آموزان با رأی اکثریت، تأیید شده تلقی می گردد و پس از تأیید نهایی شورای مدرسه قابل اجرا خواهد بود.
فصل سوم – مقررات مربوط به ثبت نام و انتقال دانش آموزان
ماده 24– ثبت نام دانش آموزان برای ورود به هر یک از دوره های تحصیلی در مدارس داخل کشور با اصل شناسنامه ودر مدارس خارج ازکشور با اصل شناسنامه یا گذرنامه صورت می گیرد.
تبصره 1– در پایه اول دبستان وهنگام انتقال دانش آموزان از یک مدرسه به مدرسه دیگر، مدیر مدرسه باید پس از رویت شناسنامه و مطابقت تصویر( فتوکبی) شناسنامه، صحت شرط سنتی دانش آموز را در ظهر آن گواهی و امضاء ناید. گواهی مذکور باید در پرونده تحصیلی دانش آموز ضبط و نگهداری شود.
تبصره 2– در شهرستانهایی که طرح سنجش آمادگی تحصیلی، بینایی و شنوایی نوآموزان برای ورود به دبستان اجرا می شود، ارائه گواهی سلامتی و بلامانع بودن ثبت نام دانش آموزان در مدرسه عادی که توسط پایگاههای سنجش صادر می شود، ضروری است.
ماده 25– مدیران مدارس باید هنگام ثبت نام دانش آموز در پایه اول ابتدایی، کارت بهداشتی تنظیم شده از سوی مراکز بهداشتی را مطالبه ودر پرونده تحصیلی دانش آموز ضبط ونگهداری نمایند.
ماده 26– پذیرفتن دانش آموز بصورت مستمع آزاد ممنوع است.
ماده 27– ثبت نام دانش آموزانی که محل سکونت آنان به مدرسه نزدیک تر است، در اولویت خواهد بود.
تبصره – ثبت نام از دانش آموزانی که والدین آنان هر دو شاغل هستند در مدرسه نزدیک به محل کار پدر و مادر بلامانع است.
ماده 28– برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه وتعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان و دریافت هر گونه وجه در زمان ثبت نام مجاز نیست و نباید دانش آموزی به دلایل مذکور از ثبت نام محروم شود.
تبصره – مدارسی که دارای قانون و ضوابط خاس می باشند از حیث ثبت نام تابع قوانین و مقررات مربوط به خود خواهند بود.
ماده 29– در مدرسه برای هر دانش آموز پرونده تحصیلی تشکیل می شود. پرونده تحصیلی در هر دوره نشان دهنده وضعیت تحصیلی دانش آموز در آن دوره خواهد بود و باید علاوه بر مدارک مندرج در دستورالعمل ثبت نام، شامل کارنامه های سنوات قبل همان دوره تحصیلی نیز باشد. برای دانش آموزان دوره راهنمایی وجود کارنامه تحصیلی پایه پنجم ابتدایی و برای دانش آموزان دوره متوسطه، وجود گواهینامه دایم یا موقت پایه سوم راهنمایی در پرونده تحصیلی ضرورت دارد.
تبصره – افرادی که با استفاده از ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی یا برابر مقررات با شرکت در امتحان ورودی موفق به ادامه تحصیل می شوند، نیاز به کارنامه تحصیلی سنوات قبل ندارند.
ماده 30– مدیر مدرسه موظف است حداکثر تا دو ماه پس از شروع سال تحصیلی پرونده تحصیلی کلیه دانش آموزان را بررسی نماید و چنانچه دانش آموزی برخلاف مقررات ثبت نام شده باشد، نسبت به هدایت او به پایه استحقاقی اقدام کند.
تبصره – اگر بعد از گذشت دو ماه از شروع سال تحصیلی مشخص شود دانش آموزی در همان سال یا سالهای تحصیلی قبل برخلاف مقررات ثبت نام شده ، مدیر مدرسه باید موضوع را به اداره آموزش و پرورش گزارش نماید. در این گونه موارداداره آموزش و پرورش موظف است در اسرع وقت نسبت به تعیین سرنوشت تحصیلی دانش آموز و پیگیری موضوع از طریق مراجع ذیربط اقدام کند.
ماده 31– حداقل وحداکثر سن برای ثبت نام به شرح ذیل خواهد بود:
الف – دوره ابتدایی
1-در مناطق شهری حداقل سن ثبت نام در پایه اول دبستان 6 سال تمام و حداکثر آن 8 سال تمام است. حداکثر سن ثبت نام در پایه های دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی به ترتیب 10، 11، 12 و 13 سال تمام خواهد بود.
2-در مناطق روستایی و عشایری حداقل سن ثبت نام در پایه اول دبستان 6 سال تمام و حداکثر آن 10 سال تمام است. حداکثر سن ثبت نام در پایه های دوم، سوم ، چهارم و پنجم ابتدایی به ترتیب 12، 13، 14 و 15 سال تمام خواهد بود.
ب – دوره راهنمایی تحصیلی
1- در مناطق شهری حداکثر سن ثبت نام در پایه های اول، دوم و سوم به ترتیب 14، 15 و 16 سال تمام است.
2- در مناطق روستایی و عشایری حداکثر سن ثبت نام در پایه های اول، دوم و سوم راهنمایی تحصیلی به ترتیب 16، 17 و 18 سال تمام است.
ج – دوره متوسطه
در مناطق روستایی، عشایریو شهری حداکثر سن ثبت نام در پایه های اول، دوم و سوم متوسطه ودوره پیش دانشگاهی به ترتیب 17،18،19 و 20 سال تمام است.
تبصره 1– ملاک محاسبه سن دانش آموز جهت ثبت نام، اول مهرماه خواهد بود.
تبصره 2– ملاک تعیین شهر و روستا برای رعایت حداکثر سن مجاز ثبت نام، تقسیمات کشوری خواهد بود. چنانچه برخی روستاها در طول سال تحصیلی به محدوده شهری منضم شوند ادامه تحصیل دانش آموزان آن مناطق، استثنائاً فقط تا پایان همان سال تحصیلی ، تابع شرایط سنی روستا خواهد بود.
ماده 32– حداقل سن تحصیل در مدارس بزرگسالان در دوره راهنمایی تحصیلی و متوسطه به ترتیب 14 و 16 سال خواهد بود.
تبصره – دانش آموزانی که به علت از دست دادن شرایط سنی، از ادامه تحصیل در مدارس روزانه منع می شوند با هر سنی می توانند در مدارس بزرگسال ثبت نام نمایند و ادامه تحصیل دهند.
ماده 33– افرادی می توانند در امتحانات متفرقه پایه پنجم ابتدایی شرکت کنند که سن آنان در اول مهرماه سال تحصیلی مربوط حداقل به 10 سال تمام رسیده باشد. در امتحانات متفرقه پایه های بالاتر رعایت شرط سنی ضرورت نخواهد داشت.
ماده 34– ثبت نام مجدد دانش آموزان غیرمشمول نظام وظیفه که ترک تحصیل کرده اند، با رعایت شرایط سنی در پایه تحصیلی مربوط بلامانع است.
ماده 35– حداکثر تعداد سالهای مردودی در هر پایه تحصیلی در دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی دو سال خواهد بود.
ماده 36– رعایت شرط سنی در ثبت نام دانش آموزان مدارس استثنایی و مدارس ایرانی خارج از کشور تابع مقررات مربوط به خود خواهد بود.
ماده 37– ثبت نام دانش آموزان پسری که به سن مشمولیت مقرر در قانون خدمت وظیفه عمومی می رسند تابع مقررات و دستورالعلمهایی است که با هماهنگی نظام وظیفه از طریق وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود.
ماده 38– دانش آموزان دختری که در حین تحصیل ازدواج می کنند می توانند به یکی از روشهای زیر ادامه تحصیل دهند:
1-طبق مقررات در امتحانات متفرقه شرکت نمایند.
2-طبق مقررات در مدارس بزرگسالان تحصیل نمایند.
3-در صورت داشتن شرایط سنی در مدارس روزانه ثبت نام نمایند و بدون حضور در کلاس، مانند سایری در امتحانات شرکت نمایند.
4-بارعایت سادگی کامل و بدون هیچگونه آرایش و وجه ظاهری ازدواج و خودداری کامل از ابراز مسائل ازدواج با دیگر دانش آموزان ، مانند سایری در مدارس روزانه به تحصیل ادامه دهند.
ماده 39– انتقال دانش آموزان در جریان سال تحصیلی از یک مدرسه به مدرسه دیگر با موافقت مدیر مدرسه و از یک منطقه و ناحیه به سایر مناطق و نواحی آموزش و پرورش با موافقت اداره آموزش و پرورش تا یک ماه قبل از شروع امتحانات پایانی ممکن خواهد بود.
تبصره 1– منظور از امتحانات پایانی موضوع این ماده، در نظام سالی امتحانات آخر سال و در نظام نیمسالی- واحدی امتحانات پایان نیمسال است.
تبصره 2– پرونده تحصیلی و نمره های امتحانی این گونه دانش آموزان باید حداکثر تا یکماه پس از انتقال دانش آموز، به مدرسه جدید ارسال شود.
ماده 40– انتقال دانش آموزان از مدارس روزانه به مدارس شبانه و بزرگسالان و بالعکس با رعایت سایر شرایط تا دو ماه قبل از شروع امتحانات پایانی بلامانع است.
تبصره – دانش آموزان دوره متوسطه که به علت از دست دادن شرایط سنی به دبیرستانهای شبانه و مدارس بزرگسالان منتقل می شوند، اجازه بازگشت به مدارس روزانه نخواهند داشت.
ماده 41– مدیران مدارس موظفند هنگام ثبت نام از دانش آموزان ، علاوه بر رعایت مفاد این آیین نامه، دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان را نیز که توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود ، رعایت نمایند.
فصل چهارم – مقررات مربوط به شرایط بهداشتی و ایمنی مدارس
ماده 42– باید سعی شود در هر مدرسه نمازخانه، کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه، سالن ورزشی، سالن اجتماعات ، مکان و وسایل لازم برای کمکهای اولیه و مراقبت های پزشکی و اطفای حریق و . براساس ضوابط و معیارهای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.
ماده 43– مدیران مدارس موظفند برای کمک به بهبود بهداشت و سلامت محیط مدرسه براموری از قبیل تأمین آب آشامیدنی، سرویس های بهداشتی، توجه به پاکیزگی لباس، بدون موی سر دانش آموزان ، تهویه و تأمین روشنایی کلاسها همواره مراقبت کامل معمول دارند.
ماده 44– مدیران مدارس باید ابتدایی سال تحصیلی نسبت به بیمه( حوادث) نمودن دانش آموزان اقدام کنند و در خصوص چگونگی استفاده از مزایای آن، دانش آموزان و خانواده آنان را راهنمایی نمایند.
ماده 45– در مدرسه باید حداقل دوبار در سال از دانش آموزان معاینه پزشکی بعمل آید. مدیران مدارس باید با کمک انجمن اولیاء و مربیان نهایت همکاری را با مسئولان و سازمانهای بهداشتی برای تأمین بهداشت وسلامت دانش آموزان داشته باشند.
ماده 46– در مناطقی که مربی بهداشت با مرکز بهداشتی درمانی برای اجرای برنامه بهداشتی وجود نداشته باشد و انجمن اولیاء و مربیان نیز قادر به تأمین آن نباشد، مدیر مدرسه باید در اسرع وقت با تهیه گزارش لازم مراتب را به اطلاع اداره آموزش و پرورش محل برساند تا اقدامات لازم برای اجرای برنامه های مربوط به مراقبتهای بهداشتی و خدمات ایمنی صورت گیرد.
ماده 47– در مواردی که در اثر شیوع بیماری واگیردار یا به هر دلیل دیگر در ارتباط با شرایط بهداشتی و ایمنی مدرسه، ادامه تحصیل دانش آموزان با خطر احتمالی مواجه باشد، مدیر مدرسه باید با نظر کارشناسان مربوط و موافقت اداره آموزش و پرورش نسبت به تعطیل نمودن مدرسه بصورت موقت اقدام کند و اهتمام نماید که در اسرع وقت ترتیب ادامه تحصیل دانش آموزان در محل دیگرداده شود.
ماده 48– مدیران مدارس موظفند به هنگام مشاهده علائم بیماری در دانش آموز مراتب را به اطلاع اولیای وی برسانند تا ترتیب درمان دانش آموز قبل از سرایت بیماری به دیگر دانش آموزان داده شود.
ماده 49– دانش آموزی که به سبب ابتلا به بیماری واگیردار غیبت کند، هنگام بازگشت به مدرسه برای اطمینان از بهبود باید گواهی صحت مزاج ارائه نماید.
ماده 50– دانش آموزانی که ضعف بینایی یا شنوایی دارند باید در ردیف های مناسب کلاس قرار گیرند و در مورد دانش آموزانی که با دست چپ می نویسیند نباید هیچگونه ممانعتی بعمل آید و پیش بینی محل مناسب برای نشستن و تأمین شرایط مناسب برای آنها مورد توجه قرار گیرد.
فصل پنجم – پوشش و لباس دانش آموزان
ماده 51– لباس دانش آموزان باید از نظر دوخت و رنگ ، ساده و دارای ظاهری آراسته و متناسب با محیط آموزشی و تربیتی مدرسه باشد.
ماده 52– دانش آموزان باید علاوه بر استفاده از پوشش مناسب در مدرسه، درآمد و رفت به مدرسه نیز از لباس و پوشش مناسب و فاقد هر گونه تصویر و نوشته استفاده کنند.
ماده 53– پوشش دانش آموزان دختر شامل1) چادر، مانتو، شلوار، مقنعه 2) مانتو، شلوار و مقنعه می باشد.
تبصره – چادر بهترین حجاب و مناسب ترین پوشش می باشد . شایسته است مدیران مدارس ضمن رعایت عدم اجبار، دانش آموزان دختر را به استفاده از آن تشویق و توصیه کنند.
ماده 54– رنگ مانتو، شلوار و مقنعه دانش آموزان دختر باید ضمن توجه به شرایط سنی و جغرافیایی میان رنگ های مناسب انتخاب شود.
ماده 55– حجاب دختران علاوه بر پوشش، نشان وقار وعفاف آنان است، شکل و دوخت لباس آنان باید با شئون اسلامی متناسب باشد.
فصل ششم – مقررات انضباطی دانش آموزان
ماده 56– دانش آموزان در دوران تحصیل موظفند موازین اسلامی و مقرراتآموزش وپرورش را در اخلاق و رفتار خویش رعایت کنند که اهم آنها به شرح زیر است:
2-رعایت ادب و احترام نسبت به مدیر، معاون، معلمان ، مربیان و دیگرکارکنان مدرسه.
3-رعایت حسن رفتار و اخلاق و هکاری با سایر دانش آموزان
4-سعی شایسته در تحصیل،رعایت مقررات آموزشی و تربیتی، انجام فرائض دینی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی مدرسه.
5-حضور به موقع در مدرسه و خروج از آن در پایان ساعات مقرر( حضور در مدرسه در غیر ساعات مقرر برای استفاده از زمین ورزش، آزمایشگاه، کتابخانه، فعالیتهای پرورشی و. منوط به اجازه ولی دانش آموز و موافقت مدیر و به سرپرستی او یا یکی از کارکنان مدرسه مجاز خواهد بود.)
6-حضور مرتب در مدرسه و کلاس درس در تمام مدتی که مدرسه رسماً دایر است.
7-رعایت بهداشت و نظافت فردی و همکاری با دانش آموزان دیگر و مسئولین مربوط در پاکیزه نگهداشتن فضای مدرسه.
8-استفاه از لباس، کفش،جوراب ساده و مناسب و اصلاح موی سر متناسب با شئون دانش آموزی برای پسران و رعایت حجات مناسب برای دختران.
9-خودداری از بکاربردن وسایل تجملی و آرایشی و پرهیز از همراه آوردن اشیاء گرانبها و وسایل غیرمجاز به مدرسه
10-خودداری از خرید و فروش در مدرسه به غیر از مواردی که در آیین نامه شرکت تعاونی دانش آموزی پیش بینی شده اشت.
11-مراقبت از وسایل شخصی و اهتمام در حفظ و نگهداری اموال، تجهیزات و ساختمان مدرسه.
(چنانچه دانش آموزی به وسایل وساختمان مدرسه یا سایر دانش آموزان خسارت وارد آورد، باید خسارت وارده توسط دانش آموز یا ولی وی جبران شود).
ماده 57– برگه هایی که در موقع ثبت نام توسط دانش آموز و ولی او تکمیل می شود، باید حاوی اهم وظایف انضباطی دانش آموزان باشد تا ضمن آگاهی و توجه، دانش آموز و ولی او انجام این وظایف را تعهد کنند.
ماده 58– مدیر موظف است در مواردی که دانش آموز تأخیر ورود مکرر یا غیبت غیرموجه داشته باشد، مراتب را به اطلاع ولی وی برساند تا با همکاری ولی چاره جویی لازم انجام گیرد.
تبصره – در صورت عدم مراجعه ولی دانش آموز برای تعیین وضعیت غیبت، مدیر مدرسه موظف است با نظر شورای مدرسه تصمیم مقتضی اتخاذ نماید و مراتب را کتباً به ولی دانش آموز ابلاغ کند.
ماده 59– مدیر مدرسه باید برای ترغیب دانش آموزان به انجام صحیح وظایف خویش برنامه هایی را تهیه و با تأیید شورای مدرسه اجرا کند.
ماده 60– دانش آموزانی که وظایف خود را به نحو شایسته انجام می دهند، به روشهای زیر مورد تشویق قرار می گیرند:
1-تشویق شفاهی در کلاس در حضور دانش آموزان .
2-تشویق شفاهی در مراسم صبحگاهی در حضور کلیه دانش آموزان .
3-تشویق کتبی و شفاهی در کلاس و اعلام آن به ولی دانش آموز.
4-تشویق کتبی و شفاهی در حضور کلیه دانش آموزان .
5-اعطای جایزه یا لوح تقدیر با امضای مدیر مدرسه در حضور همه دانش آموزان .
6-تشویق کتبی و اعطای لوح تقدیر از طرف اداره آموزش و پرورش.
7-معرفی برای شرکت در اردوهای تربیتی، آموزشی و فرهنگی.
8-اعطای نشان های دانش آموزی برابر ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش .
تبصره – اتخاذ تصمیم در مورد بند 1 با معلم و مربی دانش آموز و بندهای 2 لغایت 5 توسط مدیر مدرسه و بندهای 6و7 پس از تأیید شورای مدرسه انجام خواهد گرفت.
ماده 61– در انجام تشویق شفاهی یا کتبی باید موارد ذیل رعایت شود:
1-برنامه های تشویقی مدرسه باید روح امید، تعاون، عشق به کار و کوشش و جدیت را در همه دانش آموزان برانگیزد.
2-ملاک اصلی در تشویق، سعی و کوشش دانش آموز و میزان پیشرفت وی در مقایسه با وضع قبلی خود باشد.
3-تشویق باید به گونه ای انجام پذیرد که علت آن برای فردی که تشویق می شود و سایر دانش آموزان روشن باشد.
4-جوایزی که تهیه می شود باید متناسب با سن و ذوق دانش آموز باشد و ارزش آموزشی و تربیتی آن مورد توجه قرار گیرد.
5-خلاصه تشویق های مهم باید در پرونده های تحصیلی دانش آموزان درج شود و در صورت عدم حضور اولیاء به نحو مناسب به اطلاع آنان برسد.
6-تشویق هیچ دانش آموزی نباید سبب تحقیر دانش آموز دیگری شود و در اعمال تشویق ها نباید تبعیض واستثنایی بین دانش آموزان قائل شد.
ماده 62– قصور و سهل انگاری دانش آموزان نسبت به انجام وظایف خود تخلف محسوب می شود مدیر، شورای مدرسه، معاونان و مربیان موظفند قبل از اعمال هر گونه تنبیه به وضع و موقعیت محصل آگاهی یابند و در جستجوی انگیزه و علت تخلف برآیند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.
ماده 63– تنبیه باید توجه دانش آموز را به اشتباه خود جلب و زمینه مناسب را برای ایجاد رفتار مطلوب در وی فراهم نماید لذا اعمال تنبیه باید متکی به یافته های علمی و استفاده از الگوهای مناسب تغییر رفتار باشد تا موجب تجری دانش آموز و اصرار وی بر تکرار اشتباه نشود.
ماده 64– دانش آموزان متخلفی که راهنمایی ها و چاره جویی های تربیتی، در آنها مفید و موثر نمی افتد، با رعایت تناسب به شرح زیر مورد تنبیه قرار می گیرند:
1-تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی.
2-تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش آموزان کلاس مربوط.
3-تغییر کلاسف در صورت وجود کلاسهای مکرر.
4-اخطار کتبی واطلاع به ولی دانش آموز.
5-اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز، حداکثر برای مدت سه روز
ماده 65– اعمال هر گونه تنبیه دیگری از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش آموزان تبعیض واستثنایی قائل شد.
ماده 66– اعمال تنبیه مندرج در بندهای 1و2 بر عهده معلم و مربی مربوط و بند 3 بر عهده مدیر و بندهای 4و5 پس از موافقت شورای مدرسه بر عهده مدیر است. در مورد بند 6 علاوه بر تأیید شورای مدرسه، اخذ موافقت اداره آموزش و پرورش نیز ضروری است.
ماده 67– در دبیرتسانهای وابسته به سایر وزارتخانه ها، سازمانها و مراکز غیروابسته به آموزش و پرورش و سایر واحدهای آموزشی که به علت منحصر به فرد بودن یا نظایر آن، انتقال دانش آموز از یک مدرسه به مدرسه دیگر ممکن نمی باشد، در صورت استمرار تخلف، شورای مدرسه با موافقت اداره آموزش و پرورش نسبت به اخراج دانش آموز از آن مدرسه اقدام می نماید.
تبصره – در مواردی که لازم است ولی دانش آموز در جریان تخلف فرزندش قرار گیرد، باید قبلاً حساسیتهای ولی بررسی و آنگاه با روش مناسب او را در جریان رفتار فرزندش قرار داد.
ماده 68– در صورتی که دانش آموزی به علت تخلف از مدرسه ای به مدرسه دیگر منتقل شود و نهایتاً تشخیص داده شود که نظم آموزشی و تربیتی را بر هم می زند و موجب انحراف و گمراهی دانش آموزان دیگر می شود، با تأیید شورای مدرسه و موافقت اداره آموزش و پرورش مربوط در نوبت اول از حضور در مدارس منطقه یا ناحیه آموزشی مربوط و برای نوبت دوم تا مدتی که اداره آموزش و پرورش استان تعیین می نماید ، از حضور در کلسه مدارس محروم می شود و از اولیای او خواسته می شود که تعلیم و تربیت فرزند خویش را بیرون از مدرسه بر عهده گیرند.
ماده 69– اعمال تنبیهات انضباطی مقرر دراین آیین نامه باید با رعایت نکات زیر انجام پذیرد.
1-تنبیه انضباطی باید جنبه روشنگرانه و آگاه کننده داشته باشد.
2-تربیت و تدریج مناسب در اجرای تنبیه رعایت شود.
3-به شرایط جسمی و روانی، سنی ، خانوادگی و اجتماعی دانش آموز توجه شود.
4-تنبیه با تخلفی که دانش آموز مرتکب شده ،متناسب باشد.
5-خیرخواهی مدرسه برای دانش آموز و ولی او بیان وروشن شود.
6-فاصله زمانی بین وقوع تخلف و اجرای تنبیه، نزدیک و منطقی باشد.
7-شیوه های جبران تخلف به دانش آموز ارائه گردد و از او خواسته شود که خطا و تخلف خود را جبران کند.
8-در اجرای تنبیه، آبروی دانش آموز حفظ شود و از تنبیه در حضور جمع جز در موارد ضروری اجتناب گردد.
د – وظایف مدرسه در ارتباط با مقررات انضباطی:
ماده 70– مدیر مدرسه موظف است همکاران خود را نسبت به موارد انضباطی آگاه کند و ممنوعیت تنبیه بدنی را تذکر دهد و در صورت مشاهده تخلف، مراتب را جهت اطلاع و اقدام لازم به اداره آموزش و پرورش منطقه گزارش دهد.
ماده 71– تنبیه و تشویق اعمال شده و نتیجه آن در رفتار دانش آموز باید در دفتر انضباطی دانش آموزان درج شود و در تعیین نمره انضباط مورد توجه قرار گیرد.
تبصره – سوابق تخلف و تنبیه دانش آموز در پایان هر سال تحصیلی امحاء خواهد شد تا سابقه نامناسبی برای دانش آموز باقی نماند.
ماده 72– چنانچه دانش آموزی به اتهام جرمی از طریق مراجع قضایی بطور موقت بازداشت شود، پس از آزادی، شورای مدرسه نحوه ادامه تحصیل وی را تعیین می کند که پس از تأیید اداره آموزش و پرورش اجرا می شود.
ماده 73– مدیر مدرسه موظف است با همکاری معلمان، مربیان وشورای دانش آموزان ، وظایف دانش آموزان و چگونگی تشویق ها و اجمالی از تنبیه های پیش بینی شده در این آیین نامه را به تناسب سن و فهم دانش آموزان و به اقتضای شرایط، به آنان آموزش دهد.
ماده 74– کلیه درآمدهای مدرسه( سرانه دانش آموزان و وجوه حاصل از خدمات فوق برنامه، کمکهای شوراهای آموزش و پرورش مناطق و کمکهای مردمی) باید به حساب بانکی مدرسه واریز و با رعایت مقررات مربوط، تحت نظر شورای مالی مدرسه هزینه شود. در روستاها و مناطقی که کمک کنندگان دسترسی به بانک نداشته باشند، مدیر مدرسه به ازای دریافت کمک های نقدی، قبض شماره دار و معتبر صادر و به اولیاء تحویل می دهد. وجوه جمع آوری شده در اولین فرصت با هماهنگی انجمن اولیاء و مربیان باید به حساب بانکی مدرسه واریز شود و در پایان هر سال تحصیلی گزارش عملکرد کمک های مردمی با امضای مدیر و ریئس انجمن اولیاء و مربیانبه شورای آموزش و پرورش شهرستان ارسال گردد.
ماده 75– شورای مالی مدرسه در هر سال تحصیلی با عضویت رئیس انجمن اولیا و مربیان، نماینده شورای معلمان و مدیر مدرسه تشکیل می شودو باید اسناد هزینه به امضای اعضای شورای عالی برسد.
ماده 76– برداشت از حساب مدرسه با دو امضاء از سه امضای شورای مالی مدرسه( امضای مدیر و یک نفر دیگر از اعضای شورای مالی مدرسه) صورت خواهد گرفت واعضای شورای مالی در مقابل انجام هزینه ها مسئولیت مشترک خواهند داشت.
ماده 77– کلیه اموال خریداری شده و اهدایی مدرسه باید مطابق مقررات مربوط شماره گذاری و در دفتر امور مدرسه ثبت شود.
ماده 78– استفاده از کمک های مردمی برای تشویق کارکنان، معلمان و مربیان مدرسه می بایست با موافقت انجمن اولیاء و مربیان مدرسه صورت پذیرد.
ماده 79– گرفتن هر گونه وجه بابت هزینه گردش های علمی، تفریحی و تربیتی باید متناسب با توان پرداخت خانواده ها،ضروری بودن انجام هزینه و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه باشد.
ماده 80– دستورالعمل لازم در خصوص مقررات مالی با رعایت مفاد این آیین نامه توسط معاونت اداری و مالی وزارت آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ می شود.
ماده 81– از اول مهرماه تا آخر شهریور ماه سال بعد یک سال تحصیلی محسوب می گردد. دوره آموزش رسمی و امتحانات در هر سال تحصیلی از اول مهرماه تا پایان خرداد ماه سال بعد خواهد بود، مگر در شرایط خاص که با تصویب مراجع ذیربط توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.
ماده 82– در اوقات رسمی حضور مدیر، معاونان، معلمان و سایر کارکنان در مدرسه جز در مواردی که برابر قانون مجاز شناخته شده، الزامی است.
ماده 83– برنامه کار مدارس مطابق با جداول ساعات درسی و هفتگی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم می شود و قبل از شروع سال تحصیلی به اطلاع معلمان می رسد.
ماده 84– تعطیلات ضمن سال تحصیلی مدارس برابر تعطیلات رسمی کشور خواهد بود. تعطیلات اضطراری، برابر تصمیم اداره کل آموزش و پرورش استان عملی خواهد شد و در صورت بروز اینگونه تعطیلی ها، در فرصت مناسب باید نسبت به جبران کمبودی که از این لحاظ در مدت تحصیل رسمی سالانه روی می دهد اقدام شود.
ماده 85– مدارس در ایام تابستان برای انجام کارهای اداری باز هستند و عوامل اداری و اجرایی مدارس باید به نحوی از مرخصی سالیانه خود استفاده نمایند که منجر به تعطیلی مدرسه نشود.
تبصره – تعطیلات رسمی مدارس خارج از کشور به وسیله اداره کل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور پیشنهاد و پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش اجرا می گردد.
ماده 86– محیط مدرسه باید مشوق و نشاط آور باشد. مدیران مدارس موظفند با نظارت مستمر به حجم تکالیف درسی و فعالیت های آموزشی و پرورشی و متعادل کردن دفعات امتحانات کلاسی شرایط را فراهم آورند که از خستگی مفرط دانش آموزان جلوگیری شود.
ماده 87– در ماه مبارک رمضان و دهه اول ماه محرم حتی الامکان باید از برگزاری امتحان خودداری شود.
تبصره – در روزهای 19 و 23 ماه مبارک رمضان کلاسهای نوبت صبح با دو ساعت تأخیر شروع می شود وبرگزاری امتحان در این دو روز مجاز نیست.
ماده 88– ورود بازرسان وناظران اعزامی و افرادی که مورد شناخت مدیر هستند به مدرسه بلامانع است. ورود افراد متفرقه و کسانی که از طرف سایر دستگاهها و سازمان ها برای انجام امری خاص به مدرسه مراجعه می کنند، پس از هماهنگی با اداره آموزش و پرورش مربوط مجاز می باشد.
ماده 89– مدیر مدرسه موظف است نسبت به حفظ ساختمان و نگهداری و استفاده درست از وسایل و تجهیزات مدرسه مراقبت لازم را بنماید. تنظیم درست و نگهداری سوابق اداری ودفاترآمار، اموال، امتحانات و مالی و نگهداری آن قسمت از سوابق تحصیلی دانش آموزان که تحویل نشده است، با رعایت دستورالعمل های مربوط، در مدرسه الزامی است و مدیران مدارس موظفند در بازرسی ها و مراجع افراد ذیصلاح اداری، سوابق مربوط را به رویت ودر صورت لزوم به تأیید آنان برسانند.
تبصره – امحاء اوراق امتحانی دانش آموزان و سایر نوشته ها و مدارکی که جنبه دایمیندارد با رعایت مقررات مربوط و تنظیم صورتجلسات لازم، انجام می گیرد.
ماده 90– مدیر و کارکنان و دانش آموزان مدرسه الگوهای اخلاقی و اسلامی هستند و موظف به رعایت حقوق همه مردم به ویژه همسایگان مدرسه می باشند.
ماده 91– دایر بودن مدرسه در ایام تعطیل رسمی و اوقات فراغت، برای فعالیتهای فوق برنامه آموزشی و پرورشی، پس از تأیید شورای مدرسه با مسئولیت مستقیم مدیر مدرسه ، مجاز است.
ماده 92– مدیر مدرسه مجازنیست فضای مدرسه و امکانات و تجهیزات آن را بدون تأیید شورای مدرسه و موافقت اداره آموزش و پرورش در اختیار اشخاص یا سازمانها و مراکز دیگر قرار دهد.
ماده 93– درایام انتخابات رسمی از قبیل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر، ضمن اینکه تشویق وترغیب دانش آموزان جهت حضور در انتخابات ضروری است، محیط مدرسه باید از هر گونه گرایش به گروهها یا افراد خاص مبرا باشد و هر گونه استفاده از محیط وامکانات مدرسه برای تبلیغ از نامزدهای انتخاباتی و برگزاری سخنرانی له یا علیه نامزدها موجب پیگرد قانونی است.
ماده 94– اعزام دانش آموزان جهت بازدید و گردشهای علمی، تربیتی و تفریحی در محدوده شهرستان محل تحصیل با موافقت شورای مدرسه و رضایت کتبی اولیای دانش آموزان بلامانع است. مدیر مدرسه موظف است موافقت شورای مدرسه را به اداره آموزش و پرورش مربوط ارسال نماید.
ماده 95– برای اعزام دانش آموزان به خارج از محدوده شهرستان محل تحصیل، علاوه بر اخذ رضایت کتبی اولیا و موافقت شورای مدرسه، موافقت اداره آموزش و پرورش محل نیز ضروری است.
ماده 96– انجام بازدیدهای علمی، تفریحی و تربیتی در ایام برگزاری امتحانات رسمی مدارس و یک هفته قبل از آن، ممنوع است.
ماده 97– دستورالعملهای اجرائی لازم در خصوص سرویس آمد و شد و اعزام دانش آموزان جهت بازدیدها و گردشهای تفریحی، علمی و تربیتی توسط مسئولان ذیربط در وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده 98– تشکیل هر گونه انجمن یا شورایی در مدرسه به غیر از موارد مندرج در این آیین نامه، قبل از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش مجاز نیست.
تبصره – انجمن ها و شوراهایی که براساس مقررات عمومی کشور مانند مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت دولت تشکیل می شوند تابع مقررات خاص خود خواهند بود.
ماده 99– در صورتیکه به دلایل قانونی و موجه امکان تشکیل انجمن اولیاء و مربیان یا یکی از شوراهای مدرسه وجود نداشته باشد یا انجمن یا شورای تشکیل شده منحل گردد، مسئولیت ها وظایف مربوط به مدیر مدرسه واگذار می شود و مدیر مدرسه موظف است پس از برطرف شدن مشکل مربوط، در اسرع وقت نسبت به تشکیل انجمن اولیاء و مربیان یا شورای مذکور اقدام کند.
ماده 100– در مواردی که تصمیم های اتخاذ شده در انجمن اولیا و مربیان یا هر یک از شوراهای مدرسه، با نظر مدیر مغایر باشد، مدیر موضوع را به اداره آموزش و پرورش مربوط منعکس کرده و برابر نظر اداره اقدام می کند.
ماده 101– از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، مقررات مغایر لغو کلیه مدارس مشمول مفاد این آیین نامه خواهند بود. مدارس استثنایی، شبانه روزی، استعدادهای درخشان ، نمونه دولتی، غیرانتفاعی مدارس وابسته به سایر وزارتخانه ، نهادها و مراکزغیروابسته به آموزش و پرورش که بر اساس قوانین و مقررات خاص تأسیس می شوند، بجز در مواردی که تابع قوانین خاص خود هستند، مشمول مفاد این آیین نامه خواهند بود.
موضوع: آیین نامه اجرایی مدارس که با مجوز مورخ 17 /6 /1378 شورای عالی آموزش و پرورش در جلسات کمیسیون معین مطرح و به تصویب رسیده است، صحیح است در سال تحصیلی 79-78 به صورت آزمایشی به اجرا گذاشته شود.
حسین مظفر
رییس شورای عالی آموزش و پرورش
منبع سایت صلح