هیات وزیران در جلسه مورخ 12 /10 /1378 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 10002/4965 مورخ 14 /9 /1378 وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و کشور و تایید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور
مصوب 1378,10,12
1 – تعاریف و طبقه بندی طرحها، اختصارها و مراجع بررسی و تصویب
1 – طرح جامع سرزمین :
این طرح در بند (1) ماده (1) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن – مصوب 1353 – تعریف شده است .
2 – طرحهای کالبدی ملی و منطقه ای :
با هدف مکانیابی برای گسترش آینده شهرهای موجود و ایجاد شهرها و شهرکهای جدید، پیشنهاد شبکه شهری آینده کشور یعنی اندازه شهرها، چگونگی استقرار آنها در پهنه کشور و سلسله مراتب میان شهرها به منظور تسهیل مدیریت سرزمین و امر خدمات رسانی به مردم و پیشنهاد چهارچوب مقررات ساخت و ساز در کاربریهای مجاز زمینهای سراسر کشور.
3 – طرح توسعه و عمران ( جامع ) ناحیه ای :
این طرح در اجرای وظایف محول شده در قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن – مصوب 1353 – و تصویب نامه شماره 70971/ت407هـ مورخ 5/11/1373 هیات وزیران ، به منظور تدوین سیاستها و ارایه راهبردها در زمینه هدایت و کنترل توسعه و استقرار مطلوب مراکز فعالیت ، مناطق حفاظتی و همچنین توزیع متناسب خدمات برای ساکنان شهرها و روستاها در یک یا چند شهرستان که از نظر ویژگیهای طبیعی و جغرافیایی همگن بوده و از نظر اقتصادی ، اجتماعی و کالبدی دارای ارتباطات فعال متقابل باشند، تهیه می شود.
4 – طرح مجموعه شهری :
این طرح براساس مصوبه شماره 9860/ت15311هـ مورخ 13/8/1374 هیات وزیران برای شهرهای بزرگ و شهرهای اطراف آنها تهیه می شود.
5 – طرح ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی :
طرحی است که به منظور توسعه هماهنگ و موزون فعالیتهای کشاورزی ، صنعتی و خدماتی از طریق توزیع مناسب جمعیت و استقرار بهینه خدمات در محیطهای روستایی و حمایت از اجرای آن تهیه می شود. محدوده هر یک از این طرحها در طرح ناحیه ای مربوط تعیین می شود.
6 – طرح جامع شهر:
در بند ( 2 ) ماده ( 1 ) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن – مصوب 1353 – تعریف شده است .
7 – طرح هادی شهر:
این طرح طبق تعریف مندرج در بند ( 4 ) ماده ( 1 ) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن – مصوب 1353 – ، عبارت از طرحی است که در آن جهت گسترش آتی شهر و نحوه استفاده از زمینهای شهری برای عملکردهای مختلف به منظور حل مشکلات حاد و فوری شهر و ارایه راه حلهای کوتاه مدت و مناسب برای شهرهایی که دارای طرح جامع نمی باشند، تهیه می شود.
8 – طرح تفصیلی :
در بند ( 3 ) ماده ( 1 ) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن – مصوب 1353 – تعریف شده است و از جمله شامل طرحهای زیر می باشد.
1 – 8 – طرحهای بهسازی ، نوسازی ، بازسازی و مرمت بافتها:
طرحهایی هستند که برای بهسازی ، نوسازی و بازسازی محلات شهر اعم از قدیم ، جدید و یا مساله دار به عنوان طرح تفصیلی بخشی از بافت شهر تهیه می شوند.
2 – 8 – طرح آماده سازی توسعه های جدید در شهرها:
این طرحها شامل مجموعه عملیات لازم برای مهیا نمودن زمین جهت احداث مسکن و تاسیسات لازم مربوط مطابق قانون زمین شهری و آیین نامه های اجرایی آن است و به عنوان طرح تفصیلی توسعه های جدید شهری تهیه می گردد.
9 – طرح هادی روستا:
عبارت از طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی ، تولیدی ، تجاری وکشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.
10 – طرحهای ویژه :
عبارت از طرحهایی است برای بخشهایی از کشور که به علت وجود عوامل طبیعی یا ساخته شده و یا برنامه های جدید توسعه و عمران و تاثیراتی که در منطقه حوزه نفوذ خود خواهند گذاشت واجد ویژگی خاصی بوده و نیاز به تهیه طرح برای توسعه هماهنگ در محدوده حوزه نفوذ عوامل مذکور دارند، تهیه می شود. عنوان و محدوده این طرحها همزمان با تصویب ضرورت تهیه طرح ، حسب مورد به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می رسد.
11 – طرح شهرهای جدید:
عبارتست از طرحهایی که برای ایجاد شهرهای جدید طبق تعریف ماده ( 1 ) تصویب نامه شماره 23240/ت276هـ مورخ 25/6/1371در قالب طرحهای کالبدی ملی و منطقه ای و جامع ناحیه ای ضرورت و مکان ایجاد آنها با سقف جمعیتی و نوع فعالیت معین به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد رسید و متعاقب آن و مانند سایر شهرها بایستی برای آنها طرح جامع و تفصیلی تهیه شود.
12 – طرح شهرکهای مسکونی :
طرحی که برای ایجاد یک مرکز جمعیتی جدید در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها با شرایط و ضوابط مندرج در بند ( الف ) ماده ( 2 ) آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها – مصوب 1355 – تهیه می شود.
13 – طرح سایر شهرکها:
طرحهایی که برای ایجاد شهرک غیرمسکونی با عملکرد خاص نظیر صنعتی ، توریستی ، تفریحی و … طبق مقررات و قوانین مربوط به آنها تهیه می شوند.
ماده 2 – مقررات شهرسازی و معماری :
عبارتست از مجموعه ضوابط و مقررات عمومی شهرسازی و معماری که در سطح کشور یا مناطقی از کشور لازم الرعایه بوده وبه منظور فراهم نمودن موازین طراحی ، اجرایی و قانونی توسعه موزون و هماهنگ کالبدی از مقیاس کلان تا تک بنا تهیه و به تصویب می رسد.
ماده 3 – مراجع مسوول بررسی و تصویب طرحها:
1 – «شورای عالی شهرسازی و معماری ایران » که از این پس در این آیین نامه به طور اختصار « شورای عالی » خوانده خواهد شد، شورایی است به ریاست وزیر مسکن و شهرسازی و عضویت وزرای کشور، کشاورزی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صنایع ، نیرو، جهادسازندگی ، راه و ترابری ، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، رییس سازمان برنامه و بودجه ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و یک نفر از اعضای کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس به عنوان ناظر، که به موجب قانون مصوب 1351 و تغییرات قانونی بعدی تاسیس شده است .
تبصره 1 – از رییس سازمان نظام مهندسی کشور و یا نماینده وی برای شرکت در جلسات شورای عالی ( بدون حق رای ) دعوت به عمل خواهد آمد.
تبصره 2 – در هنگام بررسی طرحهای توسعه شهری ، ناحیه ای و منطقه ای و تغییرات آنها در شورای عالی ، از استانداران یا معاونان عمرانی ایشان و روسای سازمانهای مسکن و شهرسازی استانهای مربوط جهت شرکت در جلسه ( بدون حق رای ) و یا ارسال نظرات ، دعوت به عمل خواهد آمد.
تبصره 3 – در بررسی طرحهای جامع شهری از شهردار مربوط نیز برای شرکت در جلسه شورای عالی در معیت استاندار یا معاون عمرانی وی و همچنین از نماینده شورای شهر مربوط حسب درخواست یا ضرورت ( بدون حق رای ) دعوت به عمل خواهد آمد تا شخصاً در جلسه شرکت نمایند. در صورت عدم امکان شرکت شهردار، معرفی نماینده مجاز نخواهد بود.
2 – « دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران » که از این پس در این آیین نامه به طور اختصار« دبیرخانه شورای عالی » خوانده خواهد شد، عبارتست از واحدی که تحت نظر معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی که مسوولیت دبیری شورای عالی را نیز عهده دار می باشد، وظایف مقرر در ماده ( 4 ) قانون تاسیس شورای عالی را انجام می دهد.
تبصره 1 – شرح وظایف تفصیلی ، تشکیلات و تعداد پستهای سازمانی دبیرخانه های شورای عالی شهرسازی و معماری استانها بنا به پیشنهاد دبیر شورای عالی و تصویب شورای عالی به تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید.
تبصره 2 – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است در تنظیم بودجه جاری سنواتی ، اعتبار مورد نیاز دبیرخانه شورای عالی و دبیرخانه شوراهای استانها را ملحوظ و پیشنهاد نماید. سازمان برنامه و بودجه همکاری و اقدام لازم به عمل خواهد آورد.
3 – «کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران » که در این آیین نامه «کمیته فنی شورای عالی » خوانده خواهد شد، در اجرای تبصره ( 1 ) ماده ( 3 ) و بند ( 1 ) ماده ( 4 ) قانون تاسیس شورای عالی تشکیل می شود. این کمیته متشکل از نمایندگان اعضای شورای عالی خواهد بود که به طور کتبی به دبیرخانه شورای عالی معرفی و برای مدت دو ( 2 ) سال به عضویت کمیته فنی منصوب می شوند. در صورتی که تعداد نمایندگان معرفی شده توسط هر یک از دستگاهها برای عضویت درکمیته فنی بیش از یک نفر باشند، شرکت ثابت یک نفر از آنها در بررسی هر طرح ضروری خواهد بود. دبیری و اداره جلسات کمیته فنی به عهده دبیرخانه شورای عالی است . دبیرکمیته فنی را دبیر شورای عالی منصوب می نماید. دبیرکمیته فنی در جلسات شورای عالی حضور خواهد داشت .
تبصره – در صورت نیاز و بنا به تشخیص دبیر شورای عالی و باتوجه به حجم کار کمیته فنی ، کمیته فنی دیگری به ترتیب مذکور در این بند تشکیل خواهد شد.
4 – برای انجام سایر وظایف و نیل به اهداف شورای عالی ، دبیرخانه شورای عالی «گروههای تخصصی » لازم را در زمینه های مختلف از بین متخصصان مربوط تشکیل خواهد داد.
5 – «شورای شهرسازی و معماری استان » که از این پس در این آیین نامه «شورای استان » نامیده می شود ، به موجب تصویب نامه شماره 3920 مورخ 18/2/1357 هیات وزیران به ریاست استاندار و عضویت رییس سازمان مسکن و شهرسازی ، رییس سازمان برنامه و بودجه ، مدیرکل حفاظت محیط زیست ، رییس سازمان کشاورزی ، مدیرکل میراث فرهنگی ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ، رییس سازمان جهادسازندگی ، مدیرکل صنایع ، مدیرکل راه و ترابری و نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هر استان تشکیل می شود. این شورا در مورد اموری که شرح آن در بندهای آتی خواهد آمد، تصمیم گیری نموده و نتیجه را به شورای عالی گزارش خواهد نمود. معاون عمرانی استاندار در غیاب استاندار ریاست جلسه را به عهده خواهد داشت .
تبصره 1 – بنا به تشخیص رییس شورای استان حسب مورد از رییس شورای اسلامی شهر و شهردار مربوط دعوت به عمل خواهد آمد تا بدون حق رای در جلسات شرکت کنند.
تبصره 2 – از رییس سازمان نظام مهندسی استان جهت شرکت در جلسات شورای استان ( بدون حق رای ) دعوت به عمل خواهد آمد.
6 – «دبیرخانه شورای شهرسازی و معماری استان » که از این پس در این آیین نامه «دبیرخانه شورای استان » نامیده می شود، بخشی از معاونت یا مدیریت شهرسازی و معماری سازمان مسکن و شهرسازی استان است که به عنوان واحد استانی دبیرخانه شورای عالی ، اداره امور بررسی و تصویب طرحها را به عهده دارد و مسوولیت اداره آن با رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان ( که سمت دبیری شورا را به عهده دارد ) خواهد بود. در غیاب وی ، مدیر ( یا معاون ) شهرسازی و معماری سازمان مذکور عهده دار این مسوولیت خواهد بود.
تبصره – دبیر جلساتی که برای بررسی و تصویب طرحهای هادی شهری تشکیل می شود، مدیرکل دفتر فنی استان می باشد و اداره امور دبیرخانه ای شورای استان در مورد بررسی و تصویب این طرحها، به عهده دفتر فنی استانداری خواهد بود.
7 – « کمیته فنی شورای شهرسازی استان » که به اختصار « کمیته فنی استان » نامیده می شود ، کمیته ای متشکل از نمایندگان اعضای شورای استان و نماینده استاندار از دفتر فنی استانداری است که در سطح کارشناسان مجرب به عنوان نمایندگان مدیران کل و روسای سازمانهای عضو به طور کتبی به دبیرخانه شورای استان معرفی و برای مدت دو ( 2 ) سال به عضویت کمیته مذکور تعیین می شوند. نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و شهرستان و استان در صورت تشکیل و شهرداری مربوط نیز حسب مورد در کمیته فنی عضویت خواهند داشت . دبیر کمیته مذکور حسب مورد توسط دبیرخانه شورای استان پیشنهاد و با حکم استاندار منصوب می شود. دبیر کمیته فنی استان در جلسات شورای استان حضور خواهد داشت .
8 – « کمیسیون موضوع ماده ( 5 ) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران »، که در این آیین نامه « کمیسیون طرح تفصیلی » نامیده می شود، در هر استان به ریاست استاندار وعضویت رییس سازمان مسکن و شهرسازی ، مدیرکل میراث فرهنگی و رییس سازمان کشاورزی استان ( که سمت نمایندگی وزارتخانه های متبوع خود را به عهده خواهند داشت ) ، رییس شورای شهرستانی که طرح تفصیلی مربوط به شهر یا نقاط واقع در قلمرو آن شهرستان در دستور کار کمیسیون قرار دارد، شهردار شهری که طرح تفصیلی مربوط به آن در کمیسیون مطرح است ، نماینده مهندس مشاور یا ارگان دیگری که عهده دار تهیه طرح تفصیلی مورد بحث در کمیسیون می باشد، در هر استان ، برای بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات بعدی آن تشکیل می شود.
تبصره 1 – از نماینده سازمان نظام مهندسی استان جهت شرکت در جلسات کمیسیونهای ماده ( 5 ) تهران و استانها ( بدون حق رای ) دعوت به عمل خواهد آمد.
تبصره 2 – محل دبیرخانه این کمیسیون در سازمان مسکن و شهرسازی استان و امور دبیرخانه ای آن زیر نظر معاون یا مدیرشهرسازی سازمان مسکن و شهرسازی استان که دبیری کمیسیون را به عهده دارد، انجام می شود.
تبصره 3 – ترکیب « کمیسیون طرح تفصیلی شهر تهران » به موجب اصلا حیه مورخ 25/9/1365 مجلس شورای اسلامی از نمایندگان وزرای مسکن و شهرسازی ، کشور، نیرو، کشاورزی ( در حد معاونت مربوط ) ، سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست و شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او و رییس شورای شهر تهران تشکیل می شود. محل دبیرخانه کمیسیون فوق الذکر در شهرداری تهران و دبیر آن شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او خواهد بود.
تبصره 4 – تا تشکیل شورای اسلامی شهرستان ، رییس شورای اسلامی شهر مربوط عضو کمیسیون خواهدبود.
تبصره 5 – از رییس سازمان نظام مهندسی استان ، مدیرعامل آب و فاضلاب استان و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ومدیرکل دفتر فنی استانداری مربوط برای شرکت درجلسات کمیسیون ، بدون حق رای دعوت به عمل خواهد آمد. از سایر روسای سازمانهای ذی ربط حسب مورد به تشخیص رییس کمیسیون یا کمیسیون دعوت به عمل خواهد آمد.
9 – « کمیسیون موضوع ماده ( 13 ) آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تاسیسات درخارج از محدوده قانونی و حریم شهرها » که به طور اختصار « کمیسیون ماده ( 13 ) » نامیده می شود، عبارتست از کمیسیونی به ریاست استاندار و متشکل از معاون عمرانی استاندارکه در غیاب استاندار قایم مقام او خواهد بود، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان که دبیری کمیسیون را نیز به عهده خواهد داشت ، رییس سازمان کشاورزی استان ، مدیرکل دفتر فنی استانداری ، رییس سازمان برنامه و بودجه استان ، مدیرکل راه و ترابری استان و رییس سازمان جهادسازندگی استان که به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای مربوط به احداث ساختمان و تاسیسات و سایر وظایف مقرر در آیین نامه مذکور در مراکز هر استان تشکیل می شود. به موجب این تصویب نامه ، مدیرکل حفاظت محیط زیست و رییس بنیاد مسکن استان نیز عضو کمیسیون خواهند بود. در استان تهران به جای رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان ، نماینده حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی و به جای رییس دفتر مهندسی استان ، نماینده حوزه معاونت عمرانی وزارت کشور عضویت کمیسیون را خواهند داشت .
تبصره – در استانهایی که به موجب سایر قوانین شوراهای هماهنگی و نظارت بر توسعه وجود داشته یا بعداً ایجاد شود،دبیران شوراهای مذکور نیز عضویت کمیسیون را خواهند داشت .
فصل دوم – نحوه بررسی و تصویب طرحها و مقررات شهرسازی و معماری
ماده 4 – طرحهای کالبدی ملی و منطقه ای پس از بررسی در کمیته فنی شورای عالی ، به تصویب شورای عالی می رسند. در هنگام بررسی این طرحها در کمیته فنی شورای عالی ، در صورت لزوم از کارشناسان و متخصصان و نمایندگان سایر سازمانهای ذی ربط نیز دعوت به عمل خواهد آمد.
ماده 5 – طرحهای ناحیه ای ، مجموعه های شهری و طرحهای جامع شهری به ترتیب زیر مورد بررسی و تصویب قرار می گیرند:
1 – بررسی در شورای استان و گزارش تصمیمات اتخاذ شده به دبیرخانه شورای عالی
2 – بررسی کارشناسی در کمیته فنی شورای عالی
3 – ارایه گزارش بررسی طرح در شورای استان و نظریه کمیته فنی شورای عالی به شورای عالی برای تصویب نهایی .
تبصره 1 – طرحهای جامع شهرهای زیر دویست هزار ( 000/200 ) نفر که مرکز استان نباشند و همچنین طرحهای ناحیه ای با جمعیت کمتر از چهارصد هزار ( 000/400 ) نفر که فاقد شهر مرکز استان و شهر با بیش از دویست هزار ( 000/200 ) نفر جمعیت باشند، از شمول نحوه بررسی فوق مستثنا می باشند و به صورت زیر مورد بررسی و تصویب قرار خواهند گرفت :
1 – بررسی در کمیته فنی استان با حضور نماینده دبیرخانه شورای عالی و نمایندگان سایر اعضای شورای عالی که بنا به ضرورت و تشخیص ایشان در جلسات بررسی فنی طرح در استان شرکت خواهند نمود.
2 – بررسی و تصویب در شورای استان با حضور نماینده دبیرخانه شورای عالی
3 – ارایه گزارش شورای استان به شورای عالی برای رای گیری و تصویب نهایی طرح .
تبصره 2 – برای تشخیص موارد موضوع تبصره ( 1 ) این ماده ، جمعیت آخرین سرشماری عمومی کشور ملاک عمل خواهد بود.
ماده 6 – نحوه بررسی و تصویب طرحهای ویژه ای که ضرورت تهیه آنها در چهارچوب وظایف قانونی به تصویب شورای عالی می رسد، توسط شورای عالی مذکور تعیین خواهد شد.
ماده 7 – طرحهای هادی شهری و همچنین طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی پس از بررسی در کمیته فنی استان به تصویب شورای استان خواهند رسید. حضور نمایندگان وزارت کشور در بررسی و تصویب طرحهای هادی شهری و تغییرات آنها در کمیته های فنی و شورای استان الزامی است .
تبصره 1 – تغییرات بعدی طرحهای هادی شهری در کمیته فنی استان بررسی و تصویب خواهند شد. تغییرات مذکور در صورتی که در اساس طرحهای هادی موثر باشد، به تصویب شورای استان خواهد رسید. تعریف تغییرات اساسی طرحهای هادی شهری به طور مشترک توسط وزارتخانه های کشور و مسکن و شهرسازی تهیه و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
تبصره 2 – طرحهای هادی روستایی طبق روشهای مندرج در مقررات قانونی مربوط بررسی و تصویب می شوند.
ماده 8 – طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات بعدی آنها پس از بررسی در « کمیته کار » به موجب ماده ( 5 ) قانون تاسیس شورای عالی در کمیسیونهای طرح تفصیلی بررسی و تصویب می شوند. طرحهای تفصیلی و تغییرات بعدی آنها در صورتی که با طرحهای جامع شهری مغایرت اساسی داشته باشند، پس از بررسی و تصویب در شورای استان جهت رای گیری و تصویب نهایی به شورای عالی ارایه خواهند شد. مغایرتهای اساسی طرحهای تفصیلی با طرح جامع شهر براساس مصوبات شورای عالی تعیین می شوند.
ماده 9 – « طرحهای بهسازی ، نوسازی ، بازسازی و مرمت بافتهای شهری » به عنوان قسمتی از طرحهای تفصیلی شهرها و « طرحهای آماده سازی » به عنوان طرح تفصیلی توسعه های جدید شهرها و « طراحیهای شهری » به تصویب کمیسیون طرح تفصیلی مربوط خواهند رسید. طرحهای فوق الذکر که واجد ارزش خاص تاریخی یا طراحی شهری باشند بنا به تشخیص دبیرشورای عالی ، قبل از تصویب درکمیسیون طرح تفصیلی مربوط در « گروه تخصصی طراحی و بهسازی بافتهای شهری » مورد بررسی قرار خواهند گرفت . آن دسته از طرحهای فوق که با اساس طرح جامع شهر مغایرت داشته باشند، باید به ترتیب مندرج در ماده ( 8 ) به تایید نهایی شورای عالی برسند.
ماده 10 – « تصویب مکانیابی ، عملکرد و سقف جمعیتی شهرهای جدید » براساس طرحهای کالبدی ملی – منطقه ای و طرحهای جامع ناحیه ای پس از بررسی در کمیته فنی به عهده شورای عالی می باشد. بررسی و تصویب طرحهای جامع و تفصیلی و طراحی شهری آنها پس از طرح در « گروه تخصصی شهرهای جدید »، مانند بررسی و تصویب سایر طرحهای جامع و تفصیلی شهرها خواهد بود.
تبصره – در کمیسیونهای ماده ( 5 ) استانها، در هنگام بررسی طرحهای تفصیلی شهرهای جدید و تغییرات بعدی آنها، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید مربوط به جای شهردار خواهد بود.
ماده 11 – « طرحهای شهرکهای مسکونی » به ترتیب زیر مورد بررسی و تصویب قرار می گیرند:
1 – بررسی و تصویب در شورای استان
2 – ارایه گزارش شورای استان به شورای عالی برای رای گیری و تصویب نهایی
3 – تغییرات اساسی بعدی شهرکهای موضوع این ماده بنا به پیشنهاد سازمان مسکن و شهرسازی استان به تصویب شورای استان خواهد رسید.
ماده 12 – طرحهای مربوط به مکانیابی و اصول کلی طراحی سایر شهرکها در مواردی که محل پیشنهادی آنها در طرحهای ناحیه ای و منطقه ای تعیین و به تصویب شورای عالی نرسیده باشد، پس از تصویب در شورای استان به تصویب شورای عالی خواهند رسید. نقشه های اجرایی این شهرکها از نظر رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ( به جز شهرکهای صنعتی که طبق مقررات خود به تصویب مراجع ذی ربط خواهند رسید ) به تایید سازمان مسکن و شهرسازی استان می رسد.
ماده 13 – مقررات شهرسازی و معماری پس از بررسی در گروه تخصصی ذی ربط ( شهرسازی یا معماری ) به تصویب شورای عالی خواهند رسید. شورای عالی مواردی را که لازم تشخیص دهد، برای تصویب هیات وزیران و یا سایرمراجع قانونی پیشنهاد خواهد نمود.
فصل سوم :نحوه تشکیل شورای استان و بررسی و تصویب طرحها در شورای مذکور و کمیته فنی آن
ماده 14 – وظایف شورای استان به شرح زیر تعیین می شود:
1 – بررسی و تصویب مقدماتی طرحهای جامع شهری و ناحیه ای موضوع تبصره ( 1 ) ماده ( 5 ) و ارسال گزارش و مصوبه طرحهای مذکور برای رای گیری و تصویب نهایی در شورای عالی
2 – بررسی و اظهارنظر در مورد سایر طرحهای جامع شهری و ناحیه ای ، و طرحهای مجموعه های شهری و ارسال گزارش این بررسی جهت تصویب نهایی در شورای عالی
3 – بررسی و تصویب « طرحهای هادی شهری » و « طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی » در سطح استان ( طرحهای ساماندهی سکونتگاههای روستایی نیز که در اجرای برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور تهیه می شود، به تصویب شورای استان می رسد. در جلسات بررسی این طرحها از رییس دستگاه تهیه کننده طرح نیز دعوت به عمل خواهد آمد. )
4 – بررسی و تصویب مغایرتهای اساسی طرحهای تفصیلی و تغییرات بعدی آن با طرحهای جامع مصوب و گزارش آن به شورای عالی برای رای گیری و تصویب نهایی
5 – بررسی و تصویب یا اتخاذ تصمیم یا اعلام نظر مشورتی نسبت به اموری که از طرف شورای عالی یا دبیرخانه آن به عهده شورای استان محول می شود.
6 – ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای موثر در اجرای طرحهای جامع شهرها و برنامه های مصوب توسعه و عمران ناحیه ای در طرحهای جامع مذکور و همچنین ارایه پیشنهادات لازم به کمیته برنامه ریزی استان برای تامین و تخصیص اعتبارات در چهارچوب طرحهای مصوب و رفع موانع اداری ، مالی و اجرایی آنها براساس گزارش و پیشنهاد دبیرخانه شورای استان.
7 – بررسی و تصویب پیشنهادات کمیسیون ماده ( 13 ) استان در خصوص انجام اصلاحات و تغییرات در طرحهای ناحیه ای و منطقه ای .
تبصره 1 – چنانچه تغییرات پیشنهادی با اهداف اصلی طرحهای مذکور مغایرت اساسی داشته باشد، موارد با ذکر دلایل توجیهی جهت تصویب نهایی به شورای عالی ارجاع خواهد شد.
تبصره 2 – دستورالعمل موارد مغایر با اساس طرحهای مذکور حداکثر ظرف سه ( 3 ) ماه توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و پس از تصویب شورای عالی جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.
ماده 15 – جلسات شورای شهر سازی استان بر اساس دعوت دبیرخانه شورا و با اعلام حداقل پانزده ( 15 ) روز قبل برگزار می گردد. خلا صه گزارش طرحها نیز حداقل ده ( 10 ) روز قبل از تشکیل جلسه به اعضای شورای شهرسازی استان تحویل خواهد شد.
تبصره – محتوای خلاصه گزارش و نحوه تنظیم مصوبات طرح طبق نمونه ای خواهد بود که توسط دبیرخانه شورای عالی با کسب نظر اعضای شورای عالی تهیه و ابلاغ می شود.
ماده 16 – جلسات شورای شهرسازی استان با شرکت حداقل شش ( 6 ) عضو اصلی موضوع بند ( 5 ) ماده ( 3 ) با حضور رییس و دبیر رسمیت خواهد یافت و تصمیمات و مصوبات آن نیز با شش ( 6 ) رای موافق معتبر خواهد بود. صورتجلسات شورای استان باید به امضای اعضای اصلی برسد.
تبصره – حسب نیاز و بنا به تشخیص رییس شورای استان و با هماهنگی قبلی با دبیرخانه شورای استان ، می توان از نمایندگان سایر دستگاهها و یا کارشناسان آزاد برای مشاوره و اظهارنظر دعوت به عمل آورد. افرادی که بدین ترتیب در جلسه شرکت می کنند، در رای گیری مشارکت نخواهند داشت .
ماده 17 – مدت بررسی و اظهارنظر نسبت به هر طرح در شورای استان حداکثر یک ماه پس از تحویل مدارک توسط دستگاه تهیه کننده طرح می باشد.
تبصره – در صورتی که شورای استان انجام تغییرات و اصلاحاتی را پیشنهاد نماید، مهلت انجام آن را نیز تعیین خواهد نمود. در این صورت مهلت تعیین شده به مدت بررسی اضافه می شود، ولی به هر حال بررسی طرح در استان جمعاً نباید از دو ( 2 ) ماه تجاوز نماید. تغییرات مذکور به دبیرخانه شورای عالی گزارش خواهد شد. چنانچه به عللی بررسی طرح در استان بیش از مدت پیش بینی شده در این ماده به طول انجامد، دلایل این تاخیر باید به دبیرخانه شورای عالی گزارش شود.
ماده 18 – دبیرخانه شورای استان ، قبل از ارایه طرحها به شورای استان ، نظر کمیته فنی شورای مذکور را اخذ و به شورای استان گزارش خواهد داد.
ماده 19 – نحوه تشکیل و اداره جلسات و جمع بندی و ارایه نظرات کمیته فنی شورای استان نیز مانند موارد مشابه در مورد کمیته فنی شورای عالی می باشد.
ماده 20 – به منظور جلب مشارکت بیشتر مردم و نهادهای محلی ، دبیرخانه شورای استان موظف است در حین تهیه و پس از تکمیل مطالعات طرحهای جامع شهری و ناحیه ای حسب مورد ، نظرات مردم و شورای شهر و شهرداری و یا فرمانداران و شوراهای شهرستان مربوط را اخذ و مورد بررسی کارشناسی قرار دهد. دستور العمل نحوه انجام نظر خواهیهای موضوع این بند ظرف مدت سه ( 3 ) ماه از تصویب این آیین نامه توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده 21 – دبیرخانه شورای استان موظف است در مقاطع مختلف نتیجه مطالعات در دست انجام طرحهای جامع شهری و ناحیه ای و مجموعه های شهری را هر سه ماه یک بار از طریق تهیه کنندگان طرحهای مذکور در شورای استان به آگاهی اعضا رسانده و هماهنگی لازم را در زمینه تبادل اطلاعات و برنامه ها و کسب نظر در روند تهیه طرح فراهم نماید و پس از تصویب طرحهای مذکور نیز با نظارت دقیق بر اجرای آنها، برنامه پیشرفت اجرایی کار را در مقاطع شش ( 6 ) ماهه به شورای استان گزارش و برای رفع مشکلات اجرایی چاره جویی نموده و یک نسخه از گزارش مذکور و تصمیمات اتخاذ شده را به دبیرخانه شورای عالی ارسال نماید.
تبصره – برای شرکت در جلسات شورای استان که به منظور استماع گزارش مربوط به پیشرفت مطالعات یا مشکلات اجرای طرحهای جامع شهری تشکیل می شود، از نماینده شورای شهر و شهردار مربوط نیز دعوت به عمل خواهد آمد.
ماده 22 – بررسی و اظهارنظر نسبت به کاربری ، تفکیک زمین و احداث هر گونه ساختمان و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم ( محدوده استحفاظی ) شهرها به استثنای اراضی داخل محدوده روستاها به منظور تطبیق با طرح جامع ناحیه ای مربوط به کمیسیون ماده ( 13 ) استان محول می شود. دبیرخانه کمیسیون موظف است پس از تکمیل مدارک و اخذ استعلامهای لازم ، موضوع را در کمیسیون مذکور مطرح و اعلام نظر نماید.
ماده 23 – احداث هر نوع ساختمان و تاسیسات در اراضی موضوع آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده و حریم شهرها، بدون رعایت طرحهای ناحیه ای و ضوابط و مقررات مربوط ممنوع است . در مواردی که طرح ناحیه ای تهیه نشده باشد و یا در دست تهیه نباشد، کمیسیون ماده ( 13 ) تقاضاهایی را که پس از انجام بررسیهای کارشناسی از طریق دبیرخانه کمیسیون مذکور ( سازمان مسکن و شهرسازی استان ) در کمیسیون مطرح می شود، با لحاظ ضوابط و مقررات عمومی مصوب شورای عالی و آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده و حریم شهرها مورد بررسی و تصویب قرار خواهد داد. کلیه وظایف کمیسیون ماده ( 13 ) در ارتباط با بررسی و تصویب شهرکهای مسکونی و تغییرات بعدی آن به شورای استان محول می گردد.
تبصره – اراضی داخل شهرکها اعم از مسکونی یا صنعتی که به تصویب مراجع قانونی ذی ربط رسیده باشند و همچنین مناطق و حریمهای ویژه ای که به موجب قوانین موضوعه تعیین شده اند، تابع ضوابط و مقررات قانونی مربوط خواهند بود.
ماده 24 – کمیسیون ماده ( 13 ) در مواردی که طرح ناحیه ای قابل اجرا نبوده یا اجرای آن ایجاد اشکال نماید و یا به هر دلیل اصلاح طرحهای مذکور را ضروری بداند، تغییرات مورد نظر را جهت بررسی و تصویب شورای استان به دبیرخانه شورای استان پیشنهاد می نماید.
ماده 25 – چنانچه در شورای استان اختلاف نظر در مورد برخی پیشنهادات طرح وجود داشته باشد، نظرات مختلف اعضا عیناً در متن صورتجلسه درج و جهت اتخاذ تصمیم نهایی به شورای عالی گزارش خواهد شد.
ماده 26 – اصلاحات مورد نظر شورای استان باید قبلاً در گزارشها و نقشه ها و ضوابط و مقررات طرحها اعمال شده و صورتجلسات بررسی طرحها در شورای استان بدون قید و شرط باشد. اعمال اصلاحات موضوع این ماده باید در مورد آن دسته از مصوبات شورای استان که در شورای عالی مطرح خواهد شد، به طور کتبی توسط سازمان مسکن و شهرسازی استان گواهی شده و همراه مدارک تبصره زیر به دبیرخانه شورای عالی ارسال شود.
تبصره – در مواردی که اصلاحات یپشنهادی استان با نظر کارشناسی تهیه کنندگان طرح مغایرت داشته باشد، موضوع به صورت جداگانه همراه با مدارک مربوط به دبیرخانه شورای عالی ارایه خواهد شد.
ماده 27 – در صورتجلسات شورای استان که پس از بررسی و اظهارنظر نسبت به طرحهای جامع شهری و ناحیه ای و یا قسمتهایی از آنها تنظیم می شود باید:
1 – کلیه نقشه ها و جدولها و اوراق و گزارشهایی که استناد به آنها در موقع اجرا لازم می آید، تصریح شده باشد.
2 – کلیه صفحات صورتجلسات و نقشه ها و اوراق و جدولهای پیوست مصوبه به امضای حداقل شش ( 6 ) نفر از اعضای حاضر در جلسه شورای استان رسیده باشد.
3 – صورتجلسات و نقشه ها و جدولهای فوق به مهر و امضای دبیرخانه شورا رسیده و نتیجه بررسی طرح در دفترهای ویژه ثبت شود.
ماده 28 – بعد از بررسی و تصویب هر طرح جامع در شورای استان و کامل شدن صورتجلسات لازم مبنی بر تایید طرح یا اظهارنظر درباره آنها ، مراتب همراه با گزارش گردش کار و یک نسخه از صورتجلسات مربوط و حداقل دو نسخه از اصل طرح و نقشه ها و مدارک مربوط که به امضای دبیر و مهر دبیرخانه شورای استان رسیده باشد، حداکثر ظرف بیست ( 20 ) روز برای طی مراحل بعدی به دبیرخانه شورای عالی ارسال خواهد شد. نقشه ها و مدارکی که به موجب این ماده باید حسب مورد به امضای دبیر و مهر دبیرخانه شورای استان برسد، در مورد طرحهای جامع شهری عبارتند از:
1 – نقشه های وضع موجود
2 – سه سند طرح جامع شهر شامل :
1 – 2 – نقشه کاربریهای مصوب
2 – 2 محدوده های طرح
3 -2 – ضوابط و مقررات اجرایی طرح .
نقشه ها و مدارک طرح جامع ناحیه ای که باید به تایید دبیرخانه شورای استان برسد عبارتند از :
1 – نقشه های وضع موجود
2 – چهار سند طرح جامع شهرستان شامل :
1 – 2- نقشه منطقه بندی و نقشه کاربری اراضی
2 – 2 – ضوابط نحوه استفاده از اراضی
3 – 2 – سطح بندی خدماتی و مراکز جمعیتی
4 – 2 – تعیین اولویت استقرار عملکردها و خدمات .
ماده 29 – یک نسخه از صورتجلسات و نقشه ها و اوراق مصوب موضوع ماده فوق به عنوان سند بررسی طرح در استان در دبیرخانه شورای استان نگهداری خواهد شد. از تاریخ تصویب این آیین نامه ، اوراق و گزارشها و نقشه هایی که ترتیب فوق الذکر در مورد آنها اعمال نشده باشد، برای طی مراحل بعدی پذیرفته نخواهد شد.
ماده 30 – آن دسته از مصوبات و تصمیمات شورای استان که نیاز به تصویب نهایی در شورای عالی نداشته باشد، بلافاصله توسط دبیر شورا به مراجع مربوط اعلام و رونوشت آن برای اعضای شورا ارسال خواهد شد و مدارک طرح متعاقباً پس از حداکثر دو ( 2 ) ماه با امضای رییس شورای استان به ادارات و سازمانهای مسئول ابلاغ خواهد شد.
فصل چهارم :نحوه تشکیل کمیته فنی و گروههای تخصصی شورای عالی و بررسی و تصویب در آنها
ماده 31 – کمیته فنی شورای عالی :
1 – جلسات کمیته فنی شورای عالی با حضور حداقل شش ( 6 ) نفر از اعضا و دبیر آن رسمیت می یابد.
2 – تعداد جلسات مورد نیاز برای بررسی و اظهارنظر در مورد هر یک از طرحها به تشخیص دبیرخانه شورای عالی با هماهنگی کمیته فنی تعیین وگزارش گردش کار و نظر شورای استان توسط دبیرخانه مذکور به کمیته فنی شورای عالی ارایه خواهد شد تا طبق برنامه کار وزمان تعیین شده ، نتیجه بررسی را اعلام نماید.
3 – برنامه کار کمیته فنی شورای عالی متناسب با تعداد طرحهای آماده برای بررسی در کمیته مذکور توسط دبیرخانه شورای عالی در دوره های شش ماهه تهیه و به صورت تقویم زمانی تشکیل جلسات به اعضای کمیته فنی شورای عالی اعلام خواهد شد. شرکت اعضا در جلساتی که بر اساس این برنامه تشکیل می شود ضروری است . جلسات فوق العاده و خارج از این برنامه با هماهنگی قبلی اعضای کمیته فنی تشکیل خواهد شد. غیبت اعضا بیش از چهار ( 4 ) جلسه متوالی یا هشت ( 8 ) جلسه متناوب در جلسات پیش بینی شده در هر برنامه شش ماهه ، به سازمان یا وزارتخانه مربوط گزارش خواهد شد. در صورت تکرار غیبت غیر موجه ، از دستگاههای مربوط درخواست خواهد شد تا نماینده جدید معرفی نمایند.
4 – دبیرخانه شورای عالی موظف است مدارک لازم را برای بررسی موضوعاتی که در کمیته فنی مطرح خواهند شد، حداقل یک هفته قبل در اختیار اعضا قرار دهد.
5 – اعضای کمیته فنی شورای عالی می توانند در صورت نیاز و با هماهنگی قبلی دبیرخانه شورای عالی حداکثر دو ( 2 ) نفر را بدون داشتن حق رای و به منظور مشورت همراه خود به جلسه بیاورند. کارشناسان همراه تنها در صورت در خواست عضو مربوط و با استفاده از وقت ایشان اجازه اظهارنظر خواهند داشت .
6 – در هر یک از جلسات کمیته فنی ، نتیجه بررسیهای آن جلسه بر اساس نظر اکثریت اعضای حاضر در جلسه با ذکر نظرات موردی و دلایل مربوط در متن صورتجلسه توسط دبیر تنظیم و به امضای اعضای حاضر در جلسه رسیده و عیناً به شورای عالی ارایه خواهد گردید. فرم صورتجلسه موضوع این بند توسط دبیرخانه و با هماهنگی اعضای کمیته فنی شورای عالی طراحی و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
ماده 32 – گروههای تخصصی موضوع بند ( 4 ) ماده ( 3 ) :
1 – هر یک از گروههای تخصصی موارد خاص مرتبط با حدود فعالیت خود را در زمان تعیین شده مورد بررسی قرار داده و اعلام نظر خواهند نمود.
2 – انجام امور دبیرخانه ای گروههای فوق الذکر به عهده دبیرخانه شورای عالی خواهد بود. دبیر گروهها را دبیر شورای عالی تعیین می کند.
3 – جلسات گروه ها با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت خواهند یافت . برنامه زمانی تشکیل جلسات ، نحوه جمعبندی نظرات و زمانبندی انجام امور محول شده توسط دبیرخانه شورای عالی تدوین و حسب مورد به گروه مربوط ابلاغ خواهد گردید.
4 – دبیرخانه شورای عالی پس از اعلام نظر گروه ها به دبیرخانه مذکور ، حسب مورد و ضرورت ، موضوع را در دستور کار شورای عالی قرار خواهد داد.
5 – شرح خدمات تفصیلی و روشهای کارگروههای فوق الذکر، ظرف سه ( 3 ) ماه از تشکیل هر یک از آنها، توسط دبیرخانه شورای عالی و با هماهنگی و تایید هر یک از گروههای تخصصی تهیه و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
ماده 33 – حق حضور در جلسات کمیته فنی و گروههای تخصصی با رعایت مقررات ودستورالعمل های مربوط از محل اعتباری که به همین منظور در قالب موافقتنامه های مالی طرحهای توسعه شهری ، ناحیه ای و منطقه ای وزارت مسکن و شهرسازی یا به طور جداگانه و در بودجه دبیرخانه شورای عالی پیش بینی و با سازمان برنامه و بودجه مبادله خواهد شد، قابل پرداخت خواهد بود.
فصل پنجم : نحوه تشکیل جلسات شورای عالی و چگونگی بررسی و تصویب طرحها در آن
ماده 34 – جلسات شورای عالی طبق برنامه ها و دستور کارهای از پیش تعیین شده ، با دعوت دبیرخانه شورای عالی در محل دفتر وزیر مسکن و شهرسازی و حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل خواهد شد.
تبصره – تقویم زمانی تشکیل جلسات در اولین جلسه تشکیل شده در اول هر فصل از سال به اعضای شورای عالی داده خواهد شد و دعوتنامه های مربوط که حاوی دستور جلسات شورای عالی است ، حداقل ده ( 10 ) روز قبل از تشکیل هر جلسه به همراه یک نسخه خلاصه گزارش طرح برای اعضا ارسال خواهد شد.
ماده 35 – در صورتی که امکان حضور وزیر مربوط یا روسای سازمانهای عضو در شورای عالی میسر نباشد، طبق تبصره ( 3 ) ماده ( 3 ) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، یکی از معاونان ذی ربط خود را جهت شرکت در جلسات شورای عالی به طور کتبی به دبیرخانه معرفی خواهند نمود. معاون مربوط موظف است شخصاً در جلسات شورای عالی شرکت نماید. در مواردی که بنا به ضرورت یکی از مسئولان یا کارشناسان ذی ربط همراه ایشان در جلسه شورای عالی شرکت نماید، اعلام نظر وزارتخانه مربوط صرفاً از طریق معاون مربوط پذیرفته خواهد شد. در صورت عدم امکان شرکت وزیر یا معاون وی ، حضور مدیر یا کارشناس ایشان در جلسه با هماهنگی قبلی دبیرخانه شورای عالی صرفاً جهت اطلاع از مباحث جلسه امکان پذیر خواهد بود.
ماده 36 – جلسات شورا با حضور اکثریت اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با حداقل شش ( 6 ) رای موافق معتبر خواهد بود.
ماده 37 – در صورتی که هر یک از معاونان وزیر عضو بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلی بیش از سه جلسه متوالی غیبت داشته باشند، مراتب توسط رییس شورای عالی به وزیر مربوط اعلام و شرکت فعال و منظم نماینده مذکور در جلسات از ایشان درخواست خواهد شد.
ماده 38 – برای بررسی و تصویب نهایی طرحهای کالبدی منطقه ای ، طرحهای ناحیه ای ، طرحهای مجموعه های شهری و طرحهای جامع پس از تصویب مقدماتی و تایید طرح در شورای استان ، گزارش گردش کار و شرح مصوبه شورای مذکور و اظهارنظر کمیته فنی شورای عالی به همراه چکیده مطالعات و تصمیمات طرح که می باید به تصویب برسد با ذکر نکاتی از پیشنهادات طرح که هماهنگی و اتخاذ تصمیم نسبت به آن احتمالاً در شورای استان به نتیجه نرسیده و تصمیم گیری در مورد آن به شورای عالی احاله شده است ، به شورای عالی گزارش شده و رای گیری به عمل خواهد آمد و در صورت کسب شش ( 6 ) رای موافق به تصویب نهایی خواهد رسید.
تبصره 1 – طرحهای موضوع تبصره ( 1 ) ماده ( 5 ) و مغایرتهای اساسی طرحهای تفصیلی و تغییرات بعدی آنها موضوع ماده ( 8 ) این آیین نامه بدون طرح در کمیته فنی شورای عالی صرفاً با ارایه گزارش گردش کار در استان ، مورد رای گیری قرار خواهد گرفت .
تبصره 2 – نحوه ارایه گزارش طرحهای موضوع این ماده توسط دستگاه تهیه کننده طرح و سایرین به شورای عالی و همچنین نمونه چکیده مطالعات ، توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و پس از تصویب شورای عالی به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
ماده 39 در مواردی که شورای عالی انجام تغییرات و اصلاحاتی را لازم بداند، موضوعات مورد نظر به صورت مشخص و روشن در صورتجلسه درج و مدت زمان لازم برای انجام اصلاحات مذکور تعیین می شود. دبیرخانه شورای عالی مسئول اعمال اصلاحات و تغییرات مورد نظر شورای عالی می باشد. در مواردی که شورای عالی طرح مجدد آن را در صورتجلسه اعلام نموده باشد، مورد دوباره در شورای عالی مطرح خواهد شد.
ماده 40 – چنانچه اکثریت آرای لازم برای تصویب نهایی طرح حاصل نشود، طرح مذکور یا آن بخش از مطالعات طرح که مورد تصویب قرار نگرفته است ، همراه با دلایل مخالفت که توسط اعضای مخالف در جلسه مربوط اعلام و در صورتجلسه درج خواهد شد، برای بررسی بیشتر و تجدید نظرهای لازم و قرار گرفتن مجدد در دستور کار شورای عالی به دبیر خانه شورای عالی برگشت داده خواهد شد.
ماده 41 – در مواردی که موضوع مطرح شده در شورای عالی به تصویب نرسد ( به جز طرحهای ماده فوق ) و موضوعاً رد شود، طرح مجدد موضوع در شورای عالی موکول به پیشنهاد کتبی و ارایه دلایل توجیهی لازم توسط یکی از دستگاههای عضو و قبول شورای عالی خواهد بود.
ماده 42 – در اجرای بند ( 5 ) ماده ( 4 ) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، تصمیمات شورای عالی و مراتب تصویب طرح بلافاصله توسط دبیر شورای عالی به مراجع مربوط اعلام شده و رونوشت آن برای اعضای شورای عالی و همچنین جهت درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ارسال خواهد شد. متعاقباً مدارک طرح پس از حداکثر دو ( 2 ) ماه با امضای رییس شورای عالی حسب مورد به وزارتخانه ها و سازمانهای مسئول ابلاغ خواهد شد. ابلاغ طرحهای جامع شهری از طریق استاندار و رییس شورای شهرسازی استان به شهرداریهای مربوط ( به استثنای شهرداری تهران ) صورت خواهد گرفت . تصمیمات و مصوبات شورای عالی در مورد پیشنهادات مربوط به مغایرتهای اساسی طرحهای جامع با رعایت این بند توسط دبیر شورای عالی ابلاغ خواهد شد. در صورت لزوم ، راهنماییهای لازم برای اجرای مصوبات از طریق دبیرخانه شورای عالی به عمل خواهد آمد و یا دستورالعملهای لازم صادر خواهد گردید. در صورتی که شهرداریها و سازمانهای ذی ربط ابهامی در کیفیت اجرای این طرح ها و مصوبات داشته باشند، مراتب به استناد تبصره ماده ( 7 ) قانون تاسیس شورای عالی به منظور تعیین تکلیف و رفع ابهام در شورای عالی مطرح خواهد شد. مصوبات شورای عالی از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا خواهد بود.
فصل ششم : نحوه تشکیل کمیسیون طرحهای تفصیلی و گردش کار بررسی و تصویب طرحها
ماده 43 – جلسات کمیسیونهای طرح تفصیلی با حضور رییس ، دبیر و دو ( 2 ) نفر دیگر از اعضا رسمیت خواهد یافت و تصمیمات و مصوبات آن با چهار ( 4 ) رای موافق مناط اعتبار خواهد بود.
تبصره 1 – در صورت عدم حضور استاندار، معاون عمرانی استاندار ریاست جلسه را به عهده خواهد داشت .
تبصره 2 – جلسات کمیسیون طرحهای تفصیلی طبق نظر استاندار در استانداری و یا در سازمان مسکن و شهرسازی استان تشکیل می شود.
ماده 44 – طرحهای تفصیلی و تغییرات بعدی آنها که حوزه عمل آنها صرفاً در داخل محدوده طرح جامع مصوب شهر می باشد، باید طوری تهیه و تصویب شوند که با اهداف اصلی و عمده و اساس ضوابط مقرر در طرح جامع تناقضی نداشته باشند و در صورتی که مفاد طرحهای مذکور با اهداف و رهنمودهای عمده طرح جامع که در مصوبات شورای عالی تعیین شده است ، تناقض داشته باشد پس از تصویب شورای استان و تایید شورای عالی اعتبار خواهد داشت .
ماده 45 – دبیرخانه کمیسیون طرح تفصیلی و شورای استان موظف است یک نسخه از مصوبات کمیسیون مذکور را با ذکر مواردی که بر اساس مصوبات شورای عالی با اساس طرح جامع مغایر باشد، در اولین فرصت در شورای استان مطرح نموده و صورتجلسه مربوط را حداکثر ظرف پانزده ( 15 ) روز از تاریخ تصویب به دبیرخانه شورای عالی ارسال نماید. دبیرخانه شورای عالی موظف است ظرف پانزده ( 15 ) روز از تاریخ وصول صورتجلسات فوق الذکر نظر خود را در صورت عدم مغایرت اساسی مصوبات مذکور با طرح جامع شهر به دبیر خانه مذکور اعلام و در صورت تشخیص مغایر بودن مصوبات مذکور با اساس طرح جامع شهر ، آن راخارج از نوبت نسبت به سایر طرحها در دستور کار شورای عالی قرار دهد. بدیهی است هر گونه اقدام اجرایی در خصوص مصوباتی که مغایرت اساسی تشخیص داده می شوند قبل از تصویب شورای استان و تایید نهایی شورای عالی مجاز نخواهد بود.
ماده 46 – دبیرخانه کمیسیون طرحهای تفصیلی موظف است قبل از بررسی طرحهای تفصیلی و تغییرات آن در کمیسیون ، علاوه بر انجام بررسیهای کارشناسی و تخصصی از طریق « کمیته کار» به عضویت نمایندگان دستگاههای عضو کمیسیون ودو ( 2 ) نفر از کارشناسان ذی صلاح به انتخاب کمیسیون ، نظر تهیه کنندگان طرح را نیز در مورد پیشنهاد تغییرات طرحهای مذکور به طور کتبی اخذ و به جلسه ارایه نماید.
ماده 47 – پیشنهاد تغییر در طرح تفصیلی باید دارای توجیه کافی باشد و همراه با گزارش کارشناسی دبیرخانه کمیسیون که حاوی مشکلات موجود در اجرای طرح اصلی و راه حل جایگزین خواهد بود، توسط دبیر کمیسیون و پس از طرح در کمیته کار جهت بررسی و تصویب به کمیسیون ارایه شود.
ماده 48 – در صورت تصویب تغییرات پیشنهادی ، نقشه جدید تفصیلی عیناً با همان مشخصات ترسیمی نقشه اصلی توسط دبیرخانه کمیسیون تهیه و جایگزین نقشه قبلی شده و یک نسخه از آن برای اجرا به شهرداری ارسال خواهد شد.
ماده 49 – در بررسی تغییرات طرح تفصیلی باید کلیه ضوابط و معیارهای فنی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته باشد. برای اثبات کفایت بررسیها باید موارد زیر به جلسه توضیح داده شود:
1 – احراز ضرورت تغییر در طرح
2 – پیشنهاد زمین مناسب برای جایگزین از حیث مساحت و محل وقوع در هماهنگی با طرح جامع ، چنانچه تغییر مربوط به کاربریهای عمومی باشد.
3 – رعایت حقوق مکتسب اشخاص
4 – نحوه تامین خدمات و تاسیسات زیر بنایی شهری و امکان اصلاح و جابجایی شبکه های موجود.
ماده 50 – تغییر در نقشه های طرحهای تفصیلی خارج از بررسیهای کارشناسی از نظر رعایت مقررات قانونی و اصول فنی بویژه در مورد زمینهایی که حق استفاده مجاز از آنها قبلاً تثبیت شده است یا برای آن بر اساس طرح تفصیلی پروانه ساختمانی صادر گردیده ، یا بر اساس کاربری مصوب در آن احداث بنا شده باشد، به هیچ وجه مجاز نیست .
ماده 51 – تصمیمات کمیسیون ماده ( 5 ) به جز مواردی که به موجب ماده ( 45 ) مغایر با اساس طرح جامع شهر تشخیص داده شود، بلافاصله توسط دبیر کمیسیون به مراجع مربوط اعلام شده و رونوشت آن برای اعضا ارسال خواهد شد و مصوبات و نقشه ها و مدارک مربوط متعاقباً حداکثر ظرف یک ماه با امضای رییس کمیسیون به سازمانها و ارگانهای مجری طرح ابلاغ خواهد شد.
تبصره – کلیه صفحات صورتجلسات و نقشه ها و اوراق و جدولهای پیوست مصوبات کمیسیون باید به امضای حداقل چهار ( 4 ) نفر از اعضای حاضر در جلسه کمیسیون طرح تفصیلی رسیده باشد.
ماده 52 – دستور العمل نحوه ارایه طرحهای توسعه و عمران موضوع این آیین نامه در مراجع بررسی و تصویب طرحهای مذکور و همچنین کلیه فرمهای کنترلی لازم در اجرای این آیین نامه توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 53 – هیات وزیران در اجرای اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی انجام هر گونه اصلاحیه در این آیین نامه و همچنین بررسی و تصویب سایر ضوابط و آیین نامه های مربوط به تهیه ، بررسی ، تصویب ، اجرا و نظارت بر اجرای کلیه طرحهای توسعه و عمران موضوع این آیین نامه را که باید به تصویب هیات وزیران برسد، به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران واگذار می نماید. در اجرای این ماده هر گونه پیشنهاد به طور مشترک توسط وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور تهیه و جهت تصویب به شورای عالی ارایه خواهد شد.
ماده 54 – آیین نامه نحوه تهیه طرحهای توسعه و عمران موضوع این آیین نامه و چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای آنها حداکثر ظرف شش ( 6 ) ماه به طور مشترک توسط وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و به تصویب شورای عالی خواهد رسید.
ماده 55 – کلیه روشها و مقررات و آیین نامه های مغایر با مفاد این آیین نامه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه ملغی است .
حسن حبیبی-معاون اول رییس جمهور
منبع سایت صلح