هیأت وزیران در جلسه مورخ 1379/3/18 بنا به پیشنهاد شماره ب/31/810. مورخ 1379/3/10 وزارت کشور (ستاد خشکسالی) و به استناد قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی – مصوب 1379 آییننامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی
مصوب 1379,03,18با اصلاحات و الحاقات بعدی
1– به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود معادل سه در هزار مجموع درآمد عمومی و اختصاصی سال 1379 کل کشور را از سر جمع اعتبارات جاری و عمرانی و ردیفهای عمومی دستگاههای مربوط، مندرج در قانون بودجه سال 1379 کل کشور کسر نموده و در ردیف اعتباری 503461 تحت عنوان پیشگیری و جبران خسارات ناشی از خشکسالی و سایر حوادث غیر مترقبه منظور نماید.
تبصره – کاهش ارقام اعلام شده مربوط به هر دستگاه توسط سازمان برنامه و بودجه به منزله اصلاحیه موافقتنامه مربوط تلقی میگردد.
2 – کلیه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلفند از محل صرفه جویی در هزینههای عملیات جاری و هزینه های سرمایه ای خود معادل سه در هزار بودجه مصوب مربوط (بر مبنای ارقام منظور شده در قسمت ششم قانون بودجه سال 1379 کل کشور) را به حساب خاصی که به همین منظور در خزانه افتتاح میگردد واریز و با اعلام وصول آن توسط خزانه به هزینه قطعی منظور نمایند.
تبصره 1 (منسوخه 04/10/1379)– به وزرا و معاونین رییس جمهور اجازه داده میشود حسب مورد سهم شرکتهایی را که ریاست مجمع عمومی آنها را به عهده دارند و یا وابسته به شرکتهای تابعه آنها میباشند ، و به لحاظ زیان ده بودن و یا سایر شرایط خاص آنها قادر به پرداخت سه در هزار مذکور نیستند حداکثر ظرف یکماه از تاریخ تصویب این آیین نامه از محل افزایش سهم سایر شرکتهای زیر مجموعه خود تأمین نمایند و مراتب را به سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل) اعلام نمایند.
تبصره 2 (منسوخه 04/10/1379)– در مواردی که شرکت یا شرکتی دارای وضعیت خاصی میباشد و نمی توان سه در هزار موضوع قانون را از آنها وصول کرد بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه تمام یا قسمتی از آن از آنها دریافت نخواهد شد و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز اقدام لازم را به عمل میآورد.
تبصره (اصلاحی 04/10/1379)– شرکتها ، بانکها و مؤسسات مشمول این ماده مکلفند سهمیه تعیین شده به شرح فوق را حداکثر در دو قسط سه ماهه و کلا تا پایان آبان ماه 1379 به حساب خزانه واریز نمایند و در صورت عدم واریز آن در مهلت های مقرر خزانه داری کل مجاز است راسا سه در هزار مذکور را در مورد کلیه شرکتهایی که اسامی آنها در قانون بودجه کل کشور درج شده است و همچنین سایر شرکتهای دولتی و بانکها با رعایت جزﺀ (2) بند (ب) قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی از حسابهای تمرکز وجوه آنها برداشت و به حساب مربوط منظور نماید.
وجوه موضوع مواد (1) ، (2) و (3) این آییننامه مندرج در جدول شماره (1) پیوست به شرح زیر توزیع میگردد:
الف – حداکثر مبلغ 19/55 میلیارد ریال (معادل پنج درصد) از اعتبار ردیف 503461 و درآمد واریزی به حساب خاص
موضوع بند (ب) قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی به پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه به منظور جبران خسارات ناشی از سایر حوادث غیر مترقبه بین استانهای خسارت دیده توزیع میگردد تا با تصویب ستاد حوادث غیر مترقبه استان به پروژهیهای حوادث غیر مترقبه اختصاص یابد.
ب – حداکثر مبلغ ششصد میلیارد (000/000/000/600) ریال (معادل 54/4 درصد) از مجموع اعتبار ردیف 503461 و همچنین درآمد واریزی به حساب خاص موضوع بند (ب) قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی به پیشنهاد وزارت کشور و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه توزیع استانی شده و در دو مرحله (حداکثر تا پایان آبان ماه 1379) به استان مربوط ابلاغ میگردد.
اعتبار هر استان بنا به پیشنهاد استاندار یا دستگاههای اجرایی توسط کمیته ایی متشکل از معاون امور عمرانی استانداری، مدیران کل و رؤسای سازمانهای استان به ریاست استاندار توزیع میگردد.
ج – حداکثر مبلغ سیصد میلیارد (000/000/000/300) ریال (معادل 27/2 درصد) از اعتبار ردیف 503461 و درآمد واریزی به حساب خاص موضوع بند (ب) قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی طبق جدول توزیع استانی شماره (2) پیوست این آییننامه به منظور جبران خسارات وارد شده به کشاورزان، دامداران، آبزی پروران و عشایر اختصاص مییابد تا از طریق مبادله موافقتنامه بین صندوق کمک به خسارت دیدگان و سازمان برنامه و بودجه برابر دستورالعملی که توسط نمایندگان وزارتخانههای کشور، کشاورزی ، جهاد سازندگی، نیرو و سازمان برنامه و بودجه و بانک کشاورزی تهیه خواهد شد به مصرف برسد.
این اعتبار میتواند با مشارکت خسارت دیدگان به منظور پیشگیری از خشکسالی جهت اجرای پروژههای مقابله و پیشگیری از خشکسالی از قبیل احداث سدهای کوچک خاکی، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، مرمت قنوات ، آبخیزداری ، آبخوان داری ، منابع طبیعی، آب شرب دام و غیره هزینه شود.
د – حداکثر باقیمانده اعتبار (معادل 13/4 درصد) ردیف 503461 و درآمد واریزی به حساب خاص موضوع بند (ب) قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی بنا به پیشنهاد وزارت کشور و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه پس از مبادله موافقتنامه یا موافقتنامههای لازم حسب مورد صرف اجرای پروژههای خشکسالی گردد.
تبصره 1 – صد در صد (100%) اعتبارات موضوع این آییننامه از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر قوانین و مقررات عمومی دولت مستثنی بوده و طبق قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی میباشند – مصوب 1364/11/19 – قابل مصرف خواهد بود.
تبصره 2 – به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود چنانچه به هر دلیل اعتبارات تخصیص داده شده یا تسهیلات ابلاغ شده به هر یک از دستگاهها در پایان سه ماهه سوم سال 1379 جذب نگردد به پیشنهاد وزارت کشور نسبت به جابجایی آن برای سایر دستگاهها و نقاط آسیب دیده کشور اقدام نماید.
ماده 2 – مبلغ یکهزار میلیارد (000/000/000/000/1) ریال از تسهیلات ردیف (1) و (2) ذیل بند (الف) قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی به شرح جدول شماره (3) پیوست این آییننامه از طریق بانک کشاورزی به کشاورزان، دامداران، آبزی پروران و عشایر خسارت دیده به عنوان تسهیلات جدید پرداخت میگردد.
صددرصد (100%)تسهیلات موضوع این ماده در اختیار کشاورزان، دامداران، آبزی پروران و عشایر خسارت دیده از خشکسالی قرار میگیرد.
تبصره – سهم تسهیلات بانکی موضوع ردیفهای (1) و (2) ذیل بند (الف) قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی در هر شهرستان به میزان خسارات وارد شده توسط ستاد خشکسالی استان تعیین و ابلاغ میگردد.
ماده 3 – مبلغ پانصد میلیارد (000/000/000/500) ریال تسهیلات مربوط به پیشگیری از خسارات ناشی از خشکسالی طبق جدول شماره (4) پیوست این آییننامه توسط بانک کشاورزی بین استانهای آسیب دیده به منظور پیشگیری از خسارات خشکسالی اختصاص یافته و توزیع میگردد.
این تسهیلات به منظور اجرای پروژههای احداث سدهای کوچک خاکی، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، حفر چاه، مرمت قنوات ، آبخیزداری، آبخوان داری، منابع طبیعی، آب شرب دام و غیره به مصرف میرسد.
ماده 4 ـ کمیته ای متشکل از نمایندگان تام الاختیار سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، وزارت کشاورزی، وزارت جهاد سازندگی، وزارت نیرو و وزارت کشور ضوابط لازم به منظور تعیین سهم هر استان از تسهیلات قابل استمهال
موضوع تبصره (2 ) قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی را تعیین مینماید.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر یک از بانکهای عامل را بر اساس ارقام تعیین شده به ترتیب فوق ابلاغ مینماید. بانکهای عامل در هر استان موظفند نسبت به استمهال تسهیلات با هماهنگی استانداری و سازمانهای جهاد سازندگی ، کشاورزی و آب منطقه ای استان اقدام نمایند.
ماده 5 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هزینه مربوط به کارمزد تمدید اقساط اصلی و هزینه های سود اقساط تمدید شده را تا تاریخ سر رسید دو سال بعد حداکثر تا پایان مرداد ماه 1379 به سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده تا سازمان نسبت به پیش بینی اعتبار معادل مبلغ اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لوایح بودجه سالهای 1380 و 1381 در ردیف خاص اقدام نماید.
ماده 6 – تشخیص مشمولان تبصره (6) قانون یاد شده با سازمان آب منطقه ای استان میباشد.
معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی
اعتبارات و تسهیلات موضوع قانون جبران خسارات و پیشگیری از خشکسالی مصوب 1379/2/20 مجلس شورای اسلامی
(جدول شماره یک) (مبالغ به میلیارد ریال)
ردیف | شرح | سقف اعتبارات و تسهیلات | -توضیحات |
1 | سه در هزار بودجه عمومی کشور در سال 1379 | 4/383 | توزیع به شرح ردیف های (الف) ، (ب) ، (ج) ،(د) ذیل ماده یک آیین نامه |
2 | سه در هزار بودجه شرکتهای دولتی و بانکها و شرکتهای وابسته به دولت | 3/720 | توزیع به شرح ردیف های (الف) ، (ب) ، (ج) ،(د) ذیل ماده یک آیین نامه |
3 | تسهیلات بانکی | 1000 | توزیع به شرح جدول (شماره سه) پیوست آیین نامه |
4 | تسهیلات بانکی ویژه پیشگیری از خشکسالی | 500 | توزیع به شرح جدول (شماره چهار) پیوست آیین نامه |
جمع کل | 7/2603 میلیارد ریال |
فهرست توزیع اعتبارات از محل کمکهای بلاعوض به خسارت دیدگان ناشی از خشکسالی (بخش مردمی) موضوع قانون جبران خسارات و پیشگیری از خشکسالی مصوب 1379/2/20 مجلس شورای اسلامی
(جدول شماره دو) (مبالغ به میلیون ریال)
ردیف | استان | مبلغ | -توضیحات |
1 | آذربایجان شرقی | 400/8 | |
2 | آذربایجان غربی | 000/9 | |
3 | اردبیل | 400/5 | |
4 | اصفهان | 900/15 | |
5 | ایلام | 000/6 | |
6 | بوشهر | 000/9 | |
7 | تهران | 100/8 | |
8 | چهارمحال بختیاری | 000/3 | |
9 | خراسان | 500/34 | |
10 | خوزستان | 000/21 | |
11 | زنجان | 800/4 | |
12 | سمنان | 500/7 | |
13 | سیستان و بلوچستان | 500/22 | |
14 | فارس | 500/31 | |
15 | قزوین | 900/3 | |
16 | قم | 500/4 | |
17 | کردستان | 800/4 | |
18 | کرمان | 000/18 | |
19 | کرمانشاه | 200/10 | |
20 | کهکیلویه و بویر احمد | 200/7 | |
21 | گلستان | 000/9 | |
22 | گیلان | 600/3 | |
23 | لرستان | 300/6 | |
24 | مازندران | 400/5 | |
25 | مرکزی | 400/11 | |
26 | هرمزگان | 000/12 | |
27 | همدان | 100/5 | |
28 | یزد | 000/12 |
……….جمع…………………………………..000/300 میلیون ریال
فهرست توزیع تسهیلات بانکی به خسارت دیدگان ناشی از خشکسالی (بخش مردمی) موضوع قانون جبران خسارات و پیشگیری از خشکسالی مصوب 1379/2/20 مجلس شورای اسلامی
(جدول شماره سه) (مبالغ به میلیون ریال)
ردیف | استان | مبلغ | -توضیحات |
1 | آذربایجان شرقی | 000/28 | |
2 | آذربایجان غربی | 000/30 | |
3 | اردبیل | 000/18 | |
4 | اصفهان | 000/53 | |
5 | ایلام | 000/20 | |
6 | بوشهر | 000/30 | |
7 | تهران | 000/27 | |
8 | چهارمحال بختیاری | 000/10 | |
9 | خراسان | 000/115 | |
10 | خوزستان | 000/70 | |
11 | زنجان | 000/16 | |
12 | سمنان | 000/25 | |
13 | سیستان و بلوچستان | 000/75 | |
14 | فارس | 000/105 | |
15 | قزوین | 000/13 | |
16 | قم | 000/15 | |
17 | کردستان | 000/16 | |
18 | کرمان | 000/60 | |
19 | کرمانشاه | 000/34 | |
20 | کهکیلویه و بویر احمد | 000/24 | |
21 | گلستان | 000/30 | |
22 | گیلان | 000/12 | |
23 | لرستان | 000/21 | |
24 | مازندران | 000/18 | |
25 | مرکزی | 000/38 | |
26 | هرمزگان | 000/40 | |
27 | همدان | 000/17 | |
28 | یزد | 000/40 |
………..جمع…………………………………000/000/1 میلیون ریال
فهرست توزیع تسهیلات بانکی در بخش پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از خشکسالی موضوع قانون جبران خسارات و پیشگیری از خشکسالی مصوب 1379/2/20 مجلس شورای اسلامی
(جدول شماره چهار) (مبالغ به میلیون ریال)
ردیف | استان | مبلغ | -توضیحات |
1 | آذربایجان شرقی | 000/14 | |
2 | آذربایجان غربی | 000/15 | |
3 | اردبیل | 000/9 | |
4 | اصفهان | 500/26 | |
5 | ایلام | 000/10 | |
6 | بوشهر | 000/15 | |
7 | تهران | 500/13 | |
8 | چهارمحال بختیاری | 000/5 | |
9 | خراسان | 500/57 | |
10 | خوزستان | 000/35 | |
11 | زنجان | 000/8 | |
12 | سمنان | 500/12 | |
13 | سیستان و بلوچستان | 500/37 | |
14 | فارس | 500/52 | |
15 | قزوین | 500/6 | |
16 | قم | 500/7 | |
17 | کردستان | 000/8 | |
18 | کرمان | 000/30 | |
19 | کرمانشاه | 000/17 | |
20 | کهکیلویه و بویر احمد | 000/12 | |
21 | گلستان | 000/15 | |
22 | گیلان | 000/6 | |
23 | لرستان | 500/10 | |
24 | مازندران | 000/9 | |
25 | مرکزی | 000/19 | |
26 | هرمزگان | 000/20 | |
27 | همدان | 500/8 | |
28 | یزد | 000/20 |
……….جمع………………………………….000/500 میلیون ریال
منبع سایت صلح