هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳ /۶ /۱۳۷۹ بنابه پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران – موضوع نامه شماره ۱۳۹۵ /۴۴-۶۵۹ /۱۰۵ مورخ .۲۴ /۵ /۱۳۷۹ و به استناد جز ۱-۲ بند (ل) تبصره (۲۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آییننامه اجرایی جزء یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی جز 1-2 بند (ل) تبصره (29) قانون بودجه سال 1379 کل کشور
مصوب 1379,06,13
ماده ۱ – تعاریف :
الف – طرحهای دولتی : کلیه طرحهای عمرانی و پروژههایی که اعتبار آنها از محل منابع داخلی شرکتهای دولتی تأمین و پرداخت میشود، طرحهای دولتی تلقی میشوند.
ب – تسهیلات مالی خارجی: تمامی معاملاتی که به صورت فاینانس، بیع متقابل و انواع روشهای آن انجام میشود و یا هر نوع معامله دیگری که منبع ارزی آن به صورت اعتبارات ارزی از خارج از کشور تأمین میشود، تسهیلات مالی خارجی خواهد بود.
ماده ۲ – انجام هر گونه معامله و انعقاد هر گونه قرارداد خارجی بیش از یک میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۱) دلار با استفاده از تسهیلات مالی خارجی که اعتبار آن از محل اعتبارات طرحهای دولتی تأمین میشود، تنها از طریق مناقصه محدود یا بینالمللی (با درج آگهی مناقصه در روزنامه های کثیر الانتشار) و با رعایت مفاد جز (۳) بند (ج) ماده (۸۵) قانون برنامه سوم توسعه (جز ۱-۲ بند (ل) تبصره (۲۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۹) و این آییننامه مجاز خواهد بود.
ماده ۳ ـ به منظور تحقق اهداف پیش بینی شده در مواد یاد شده و در جهت کنترل و بازرسی کمی و کیفی و کنترل قیمت تمامی عملیات طرح از آغاز تا بهره برداری، وزیر یا بالاترین مقام اجرایی ذیربط مکلف است، به ترتیب زیر اقدام نماید.
الف – انتخاب مشاور یا مشاوران صنعتی و بازرس یا بازرسان فنی تایید صلاحیت شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مؤسسات استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و انعقاد قرارداد لازم با آنها.
تبصره – شرح خدمات قرارداد منعقد شده با مشاوران و بازرسان موضوع بند (الف)، حداقل در برگیرنده اقدامات زیر توسط آنان خواهد بود.
۱ – بررسی و تایید برنامه زمان بندی اجرای طرح.
۲ – بررسی، تعیین و یا تایید مشخصات فنی ماشین آلات و تجهیزات و فرآیند تولید متناسب با عملکرد و ظرفیت مورد انتظار طرح.
۳ – بررسی، تعیین و یا تایید صلاحیت های فنی فروشندگان یا سازندگان ماشین آلات و تجهیزات و دانش فنی و یا تکنولوژی مربوط.
۴ – بررسی و اعلام نظر در مورد قیمتهای اعلام شده از سوی سازندگان یا فروشندگان تجهیزات در مقایسه با سوابق قیمتها در موارد مشابه.
۵ – بازرسی کیفی و کمی حین ساخت و پیش از حمل ماشین آلات و تجهیزات برای اطمینان از انطباق ویژگیهای فنی و عملکردی آنها با مشخصات تعیین شده مورد انتظار.
۶ – نظارت بر عملیات ساختمانی و تأسیساتی از لحاظ کمی، کیفی و قیمت.
۷ – نظارت بر پیشرفت عملیات مختلف طرح برای حصول اطمینان از هماهنگی در پیشرفت کارها در انطباق با برنامه زمان بندی مصوب.
۸ – نظارت بر نصب و راه اندازی برای اطمینان از به بهره برداری رسیدن به موقع در حد عملکرد و یا ظرفیت مورد انتظار طرح.
۹ – تعیین نوع و میزان ضمانتهای حسن انجام کار لازم فراتر از آنچه در قوانین و مقررات جاری حاکم بر طرحها و پروژههای عمرانی کشور تعیین شده است.
ب – دریافت تضمین لازم از مشاوران و بازرسان مربوط برای انجام مطلوب مسئولیتهایی که عهدهدار شده اند، حداقل به میزان و مقادیر تعیین شده در قوانین و مقررات جاری حاکم بر طرح ها و پروژههای عمرانی کشور.
ج – دریافت تضمین های لازم از فروشندگان ماشین آلات و تجهیزات و پیمانکاران برای اطمینان از انطباق ویژگیهای فنی و عملکردی آنها با مشخصات تعیین شده، حداقل به میزان و مقادیر تعیین شده در قوانین و مقررات جاری حاکم بر طرح ها و پروژههای عمرانی کشور.
د – نظارت بر حسن انجام کار بازرسان و مشاوران تایید صلاحیت شده و دریافت گزارشهای نظارتی حسب مورد به عهده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواهد بود.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور
منبع سایت صلح