هیأت وزیران در جلسه مورخ 26/1/1380 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارتتعاون و سازمان ملی جوانان و به استناد بند«ی» تبصره(3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور آییننامه اجرایی تبصره را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی تبصره (3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور
مصوب 1380,01,26با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1ـ تسهیلات اعتباری موضوع این آییننامه در سال 1380 به شرح جداول پیوست از طریق بانکهای تجاری و تخصصی که توسط بانک مرکزیجمهوری اسلامی ایران تعیین میگردند و در این آییننامه به اختصار بانکهای عامل نامیده میشوند، اعطا میشود.
تبصره – در سال 1380 بانکها، میتواند تا معادل بیست و پنج درصد از افزایش درمانده تسهیلات بخش غیر دولتی، پس از کسر بیست و پنج درصدیادداشت و تسهیلات از محل سپردههای قرض الحسنه برای رفع احتیاجات ضروری به شرح جدول زیر تعیین میشود.
-بخش اقتصادی | سهم (درصد) |
کشاورزی | 0/25 |
صنعت و معدن | 5/33 |
مسکن | 0/20 |
ساختمان | 0/9 |
صادرات | 0/8 |
بازرگانی داخلی، خدمات و متفرقه | 5/4 |
جمع | 100 |
ماده 2 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ تصویب این آییننامه حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به تعیین و ابلاغ سهمتسهیلات تکلیفی هر یک از بانکهای عامل بر حسب استان یا دستگاه اجرایی اقدام نماید.
تبصره 1 – بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از ابلاغ سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مراتب رابرای اجرا به کلیه واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ نمایند.
تبصره 2 – سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب این آییننامه، فهرست طرحهای دولتی را کهمشمول تضمین دولت میباشند، تعیین و تضمین لازم را در مورد آنها به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نماید.
تبصره 3 – مناطق توسعه نیافته در سال 1380 توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با همکاری دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری تعیین و بهبانک مرکزی جمهوری اسلامی و دستگاههای اجرایی ذیربط ابلاغ خواهد شد.
تبصره 4 – تغییر در مانده چهارهزار و هشتصد میلیارد (4.800.000.000.000) ریال موضوع این آییننامه بر اساس مبلغ اصل تسهیلات و قبل ازاضافه شدن سود و کارمزد متعلق حساب میشود.
تبصره 5 – بانکهای عامل موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را بدون تعلل و در اسرع وقت صرفاً با رعایت مفاد این آییننامه به تدریج حداکثر تادی ما سال 1380 به طور کامل به طرحهای مصوب اختصاص دهند.
ماده 3 – بازپرداخت تمام یا قسمتی از تسهیلات بانکی به شرح جداول موضوعه این آییننامه حسب مورد توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشوربه نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد میگردد.
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلاتاعتباری موضوع این آییننامه را که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام میگردد، در لوایح بودجه سالهای بعد پیشبینی و منظور نماید،تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت شود. تضمین دولت نافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی و تایید توجیه اقتصادی طرحها نبوده(به استثنای طرحهای خود اشتغالی و طرحهای عمرانی ملی مصوب) و استفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به موقع مانده مطالبات بانکها از محل تسهیلات تکلیفی میباشند. بانکهای عامل موظفند برای حفظ حقوق خود، اقدامات قانونی و نظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح بهعمل آورند.
تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول موضوع این آییننامه با تضمین و تعهد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور توسط بانکهای عامل پرداختمیگردد و در مواردی که اعطای تسهیلات به شرکتها و دستگاههای دولتی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تضمین و تعهد نگردد، در اینصورت اعطای تسهیلات به این قبیل شرکتها و دستگاههای دولتی غیر تکلیفی بوده و صرفاً بر اساس دریافت تأمینهای کافی و لازم توسط بانک عاملامکانپذیر خواهد بود. پرداخت تسهیلات سرمایهای به هر یک از شرکتهای دولتی منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده وامهای قبلی همان شرکتاست.
ماده 4 – ارقام مندرج در جداول این آییننامه با توافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تا پایان آذرماه 1380حداکثر تا ده درصد (10%) از محل کاهش سایر اقلام جداول مذکور حداکثر برای یک بار قابل افزایش میباشد، مشروط بر این که سهم بخش غیر دولتیاز هفتاد درصد(70%) کاهش نیابد و در سقف مانده تسهیلات تکلیفی تغییری حاصل نگردد.
تبصره 1 – پنجاه درصد از سهم بخش غیر دولتی به استثنای مسکن ایثارگران به بخش تعاونی اختصاص مییابد و حسب مورد وزارت تعاون یا وزارتجهاد کشاورزی و ادارات کل تابعه آنها موظفند با رعایت سهم مذکور نسبت به معرفی طرحهای تشکلهای تعاونی به مراجع ذیربط برای بررسی، تاییدو اعطای تسهیلات حداکثر تا پایان شهریور ماه 1380 اقدام نمایند.
تبصره 2 – در صورت عدم معرفی طرحهای سرمایهگذاری متقاضیان بخش تعاونی توسط وزارت تعاون به بانکهای عامل(در ارتباط با سهمیه ملی) و نیزعدم تصویب طرحهای پیشنهادی بخش تعاونی توسط شورای برنامهریزی و توسعه استان (در ارتباط به سهمیه استانی) در مهلت زمانی موضوعتبصره(1) این ماده سهمیه مذکور به طرحهای پیشنهادی بخش غیر دولتی اختصاص مییابد.
فصل دوم – تسهیلات اعطایی به بخش دولتی:
تسهیلات اعطایی به بخش دولتی شامل سرمایه در گردش و سرمایهگذاری به شرح زیر میباشد:
بخش اول : سرمایه در گردش بخش دولتی
ماده 5 – بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز دستگاههای دولتی برای خرید محصولات اساسی کشاورزی و دامی، تهیه و تدارکنهادههای کشاورزی و تنظیم بازار به شرح قسمت(ج) جدول شماره(1) (خدمات و تنظیم بازار) و جدول شماره (3) پیوست این آییننامه را به صورتتسهیلات کوتاه مدت و بر اساس جدول گردش نقدینگی تایید شده توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، تأمین و اعطا نمایند.
ماده 6 – چنانچه دستگاههای اجرایی ذیربط به دلیل ضرر و زیان خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی در سالهای گذشته به بانک عامل ماندهبدهکاری داشته باشند، تأمین و پرداخت اعتبار تصویبی مندرج در ماده (5) این آییننامه توسط بانکهای عامل صرفاً منوط به بازپرداخت اقساطتسهیلات قبلی سررسید شده دستگاههای بدهکار به بانکهای عامل میباشد و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است در خصوص پوششو بازپرداخت بدهیهای مذکور به بانکهای عامل اقدامات لازم را به عمل آورد تا امکان اعطای تسهیلات مجدد به دستگاههای مذکور توسط بانکهایعامل فراهم گردد.
ماده 7 – اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانکهای عامل به دستگاهها و شرکتهای دولتی صرفاً بر اساس مبالغ مندرج در قسمت ششم و مفاد بند«ج»تبصره(2) موضوع این آییننامه که به صورت موردی برحسب طرح و بر اساس سقف تسهیلات تکلیفی تضمینی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزیکشور تضمین و تعهد میگردد، تأمین و پرداخت نمایند.
بخش دوم – سرمایه گذاری بخش دولتی:
ماده 8– بانک های عامل موظفند تسهیلات اعتباری را بابت طرح های سرماه گذاری شرکت های دولتی به شرح جدول شماره (2) موضوع این آیین نامه که به صورت موردی بر حسب طرح و بر اساس سقف تسهیلات تکلیفی تضمینی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تضمین و تعهد می گردد، تأمین و پرداخت نمایند.
تبصره 1 – با توجه به ملاحظات مندرج در بند«ج» تبصره (2) قانون بودجه سال 1380 کل کشور پرداخت هرگونه تسهیلات به دستگاهها و شرکتهایدولتی خواه به صورت تسهیلات جاری یا تسهیلات سرمایهای منوط به بازپرداخت اقساط سررسید تسهیلات قبیل آنها خواهد بود.
تبصره 2 – مهلت زمانی تصویب و انعقاد قرارداد مربوط به طرحهای سرمایه گذاری بخش دولتی بینبانکهای عامل و شرکتهای دولتی موضوع جدولشماره (2) این آییننامه پایان اسفندماه 1380 خواهد بود.
فصل سوم – تسهیلات اعطایی به بخش غیر دولتی
تسهیلات اعطایی به بخش غیر دولتی شامل سرمایه در گردش و سرمایهگذاری به شرح زیر خواهد بود:
بخش اول – سرمایه در گردش بخش غیر دولتی:
ماده 9 – بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز اشخاص حقیقی حقوقی بخش غیر دولتی از تسهیلات اعتباری تخصیصی به شرح جدولشماره (6) پیوست این آییننامه را حسب مورد با معرفی دستگاه ذیربط در اختیار معرفی شدگان مربوط که در زمینههای تهیه و تدارک و توزیع نهادههاو عوامل تولید بخشهای کشاورزی و صنایع وابسته و تهیه و توزیع کالاها و مایحتاج ضروری کارکنان دولت، نیروهای مسلح، عشایر و سایر اقشارمردم، همچنین تهیه و تدارک مواد لازم برای قالیبافان تحت پوشش وزارتخانههای جهاد کشاورزی و تعاون، شرکت سهامی فرش ایران، سازمان صنایعدستی و سایر مؤسسات حمایتی فرش فعالیت دارند و همچنین سرمایه در گردش سایر موارد صنعتی و صنوف تولیدی، تأمین و در اختیار متقاضی قراردهند.
ماده 10 – توزیع اعتبارات ماده (9) این آییننامه و سهم هر یک از دستگاههای اجرایی ذی ربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستمبانکی و نیز اعتبارات موضوع تبصره(4) قانون بودجه سال 1376 کل کشور بر اساس دستورالعمل جداگانهای است که به صورت مشترک توسط سازمانمدیریت و برنامهریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آییننامه ابلاغ خواهد شد.
بخش دوم – سرمایهگذاری بخش غیر دولتی:4
ماده 11 – بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرحهای سرمایهگذاری در بخش غیر دولتی به شرح جدول شماره(7) موضوع این آییننامهو تسهیلات موضوع ماده (22) این آییننامه را در سطح ملی و استانی با اولویت پرداخت به طرحهای مصوب نیمه تمام فعال سالهای گذشته که ازمنابع اعتباری تبصرههای قوانین بودجه سنواتی استفاده نمودهاند و طرحهایی با اشتغالزایی بیشتر در چارچوب ضوابط این آییننامه اعطا نمایند.
تبصره -1 شورای برنامهریزی و توسعه استان و بانکهای عامل موظفند بررسی و تصویب طرحها را با در نظر گرفتن حجم عملیات، مدت زمان اجرا،کل هزینههای سرمایهای و جاری و سایر شاخصهای مؤثر مورد توجه قرار دهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح مطابق برنامه زمان بندی پیشبینیشده حاصل شود.
تبصره 2 – تشخیص ملی یا استانی بودن طرحهای معرفی شده به بانکهای عامل با رعایت ضوابط این آییننامه به عهده دستگاه اجرایی ذیربط خواهدبود.
ماده 12 – طرحهای نیمه تمام از نظر این آییننامه عبارتند از:
الف – طرحهایی که با استفاده از منابع اعتبار بانکهای عامل در قالب تبصرههای سنواتی سال گذشته ایجاد شده است، لیکن تاکنون به عللی که خارجاز تعلل و قصور مجری طرح بوده است راه اندازی نشده و به بهرهبرداری نرسیدهاند. علیهذا توجیهات مالی، اقتصادی و فنی این قبیل طرحهای نیمه تمامبرای استفاده از تسهیلات تکمیلی باید ضرورتاً قبلاً به تایید بانک عامل رسیده باشد.تشخیص تطبیق طرحهای پیشنهادی با تعریف موضوع این بند درطرحهای استانی به عهده شورای برنامه ریزی و توسعه استان و در مورد طرحهای ملی به عهده دستگاه اجرایی است.
تبصره ـ بخشهایی که مدت اجرای طرحهای آنها کمتر از یک سال میباشد( از قبیل طرحهای آب و خاک، آبخیزداری، منابع طبیعی، مسکن، حمل ونقل و تولید فیلم و….) طرح نیمه تمام نداشته باشند، در اولویت میباشند و مجازند پس از ابلاغ این آییننامه نسبت به معرفی طرح جدید در قالبضوابط و جداول این آییننامه اقدام نمایند.
ب – طرح هایی که قبلاً از تسهیلات بانکی استفاده ننمودهاند لیکن از پیشرفت فیزیکی بیش از شصت درصد برخوردارند در صورت دارا بودن توجیهفنی، اقتصادی و مالی از نظر بانک میتوانند از منابع اعتباری موضوع این آییننامه تسهیلات جهت تکمیل و بهرهبرداری دریافت نمایند.
ماده 13 – سهم آورده متقاضی در خصوص طرحهای سرمایهگذاری غیر دولتی در مورد طرحهای مربوط به صنایع روستایی، مدارس غیر انتفاعی، خوداشتغالی، آبخیزداری، جنگل و مرتع، زراعت و باغداری، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی، طرحهای امور دامپزشکی، تکثیر و پرورش ماهی ومیگو به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری طرح و حداقل هفت درصد(7%) و در مورد طرحهای پژوهشی و فرهنگی، خدمات فنیو مهندسی و آزمایشگاهی (به استثنای آزمایشگاههای تشخیص طبی) و طرحهای تعاونی جوانان حداقل ده درصد(10%) مجموع سرمایه ثابت وسرمایه در گردش تعیین میشود و طرحهای مربوط به آب و خاک، آبیاری و زهکشی و حوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی وطرحهای بهداشتی و درمانی در مناطق توسعه نیافته از سهم آورده مجری طرح معاف میباشند و سهم آورده متقاضی برای بقیه طرحها سی و پنج درصد(35%) خواهد بود.
ماده 14 – تعاونیهایی که هفتاد درصد (70%) از اعضای آنان را ایثارگران شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا، فارغ التحصیلاندانشگاهها و مراکز آموزش عالی، زنان، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و مراکز آموزش عالی، زنان، مددجویان تحت پوششکمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، عشایر و یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور و یا ترکیبی از آنان تشکیل میدهد حسب مورد باتایید وزارت تعاون یا وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای ذیربط، از پرداخت تمام سهم آورده معاف میباشند.
ماده 15 – دستگاه تایید کننده توجیه فنی و اقتصادی طرحهای ملی- فرهنگی، علمی، آموزشی و خود اشتغالی حسب مورد سازمان صدا و سیمایجمهوری اسلامی ایران، وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش وکار و امور اجتماعی میباشند.
ماده 16 – بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب اعم از ملی و استانی را بر اساس شرایط مندرج در این آییننامه و متناسب با پیشرفتاجرای طرح در هر مرحله هم زمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شده در اختیار مجریان طرحها قرار دهند. با احتساب طول مدت اجرایطرح، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری برای طرحهای تولیدی، طرحهای آب و خاک، باغبانی، آبخیزداری و منابع طبیعی،احداثساختمان سینما، مدارس غیرانتفاعی و بیمارستانها حداکثر ده سال و برای سایر طرحها حداکثر هفت سال از زمان اولین پرداخت تسهیلات خواهد بود.تاریخ شروع بازپرداخت پس از تاریخ پیشبینی شده برای بهرهبرداری طرح که در ابتدا مشخص میگردد، تعیین میشود.
ماده 17 – ضوابط مربوط به وثیقه یا تضمین طرحهای ملی و استانی سرمایهگذاری بخش غیر دولتی به شرح زیر خواهد بود:
الف – سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به نیابت از طرف دولت مکلف است مانده مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل، ناشی از اعطایتسهیلات اعتباری به طرحهای مصوب موضوع این آییننامه را در لوایح بودجه سالهای بعد منظور و از طریق بانک مرکزی به بانکهای عامل پرداختنماید.
ب – کلیه مستحدثات، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آییننامه در وثیقه بانک عامل اعطا کننده تسهیلات قرارمیگیرد و چنانچه بر اساس ضوابط موجود بانکهای عامل، توثیق زمین محل اجرای طرح امکانپذیر نباشد، بانکهای عامل علاوه بر توثیقمستحدثات و اموال و داراییهای پیشبینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب میشوند، میتوانند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیقزمین از متقاضی سفته نیز دریافت نمایند. در مورد طرحهای زیربنایی آب و خاک، آبخیزداری و منابع طبیعی و بخش فرهنگ، مجتمعهای خدماتی بینراهی تضمین تسهیلات اعطایی تنها از طریق دریافت سفته از متقاضی انجام خواهد شد. همچنین قبول رهن اراضی موضوع مواد(31) و (32) آییننامهاجرائی لایحه قانون لایحه قانون اصلاح قانون واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1359 – بر اساس اجاره نامه ویا سند این اراضی توسط بانکها قابل توثیق است. در این موارد کل طرح اعم از زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفتهمیشود.
ماده 18 – کلیه دستگاههای اجرایی موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این آییننامه سیاستهای خود در زمینه تأمین یارانه سود و کارمزدتسهیلات اعطایی به متقاضیان بخشهای خصوصی و تعاونی شامل اولویت بخشها و زیربخشهای مورد نظر و میزان یارانه سود و کارمزد مربوط درحوزه وظایفشان را تعیین و به نحو مقتضی به اطلاع عموم برسانند.
دستگاههای مذکور در سال 1380 میتوانند بر اساس مفاد موافقتنامه متبادله و با تایید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور استانها حسب مورد صرفاًاز یکی از منابع اعتباری خود به شرح زیر برای تأمین یارانه سود و کارمزد تسهیلات استفاده نمایند:
الف – اعتبارات منظور در برنامه «کمکهای فنی و اعتباری» با رعایت مفاد بند «الف» تبصره(11) قانون بودجه سال 1380 کل کشور و آییننامه اجراییآن برای تأمین حداکثر (40) درصد از سود و کارمزد متعلقه به تسهیلات اعطایی به طرحهای بخش غیر دولتی در حوزه وظایفشان.
ب – حداکثر (10) درصد از اعتبارات طرحهای عمرانی سال 1380 خود با رعایت مفاد بند«ط» تبصره (3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور و آییننامه اجرایی آن برای تأمین حداکثر(40) درصد سود کارمزد تسهیلات اعطایی به بخش تعاونی و خصوصی.
تبصره – در صورت عدم تأمین رایانه سود و کارمزد توسط دستگاههای اجرایی (ملی و استانی) معرفی کننده طرح، سود و کارمزد متعلق به تسهیلاتبخش غیر دولتی موضوع این آییننامه بر اساس نرخهای مصوب شورای پول و اعتبار به طور کامل از متقاضیان استفاده از این تسهیلات دریافت خواهدشد.
ماده 19 – کلیه دستگاههای اجرایی موضوع این آییننامه که به معرفی طرحها به بانکهای عامل میپردازند، موظفند حداکثر تا پایان مرداد 1380فهرست طرحهای نیمه تمام خود را که واجد شرایط مندرج در ماده (12) این آیین نامه میباشند، به بانکهای عامل معرفی نمایند. چنانچه مجموعسقف تسهیلات هر بخش نسبت به مبلغ تسهیلات مورد نیاز طرحهای نیمه تمام همان بخش مازاد داشته باشد، دستگاههای اجرایی مرتبط با بخشمیتوانند با رعایت مفاد بند«ی» تبصره (3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور نسبت به معرفی طرحهای جدید با اولویت طرحهای ویژه اشتغال برایجوانان به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اقدام نمایند.
دستگاههای اجرایی طرحهای متقاضیان را به همراه گزارش توجیه اقتصادی( به استثنای طرحهای خود اشتغالی) مطابق سهمهای مندرج در جداول اینآیین نامه با تعیین میزان یارانه سود و کارمزد مربوط و منابع تأمین آن به بانکهای عامل معرفی خواهند نمود بانکهای عامل موظفند در مورد طرحهای
موضوع بند«الف» ماده (12) این آییننامه حداکثر ظرف مدت بیست روز و در مورد طرحهای که در بانکهای عامل فاقد سابقه میباشند حداکثر ظرفمدت شصت روز مراتب را (با توجه به حوزه وظایف و اختیارات خود) به دستگاه اجرایی ذیربط اعلام و حداکثر یک هفته پس از اعلام و تکمیلمدارک نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیان طرح اقدام نمایند.
تبصره 1 – تایید مجدد دستگاههای اجرایی ذیربط صرفاً به لحاظ پوشش تفاوت سود و کارمزد مورد تعهد دولت خواهد بود.
تبصره 2 – در صورتی که طرحهای متقاضی تسهیلات دارای شرایط مساوی باشد اولویت در اعطای تسهیلات با طرحی است که واجد اشتغالزاییبیشتری باشد یا محل اجرای آن در مناطق توسعه نیافته باشد.
ماده 20 – منظور اعمال نظارت و ارزیابی عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دستگاهای اجرایی و بانکهای عامل در ارتباط با تسهیلاتموضوع این آیین نامه به طرحهای سرمایهگذاری بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی و سایر موارد مندرج در جداول پیوست این آییننامه، مراجعمذکور موظف به اجرای موارد مشروحه زیر میباشند:
1ـ بانکهای عامل موظفند هر سه ماه یک بار گزارش تسهیلات اعطایی این آییننامه را به تفکیک موارد مصرف به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانارایه نمایند.
2ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس گزارش دریافتی از بانکهای عامل( موضوع بند 1) هر سه ماه یکبار گزارشهای لازم رابه تفکیک قید شده در گزارش بانکهای عامل به کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ارایه نماید.
3ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اطلاعات گزارشهای دریافتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در صورت لزوم به دستگاههایاجرایی ارایه مینماید.
4ـ بانکهای عامل موظفند گزارشهای مربوط به طرحهای سرمایهگذاری بخشهای تعاونی و خصوصی (ملی و استانی) موضوع این آییننامه را با ذکرتعداد نیروی انسانی مورد نیاز آنها حسب مورد به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور استان مربوط ارایهنمایند. سازمانهای یاد شده در صورت لزوم اطلاعات دریافتی را به دستگاههای اجرایی دیگر ارایه مینمایند.
5 – بانکهای عامل موظفند در پایان هر ماه مشخصات طرحهای سرمایهگذاری را که قرارداد آنها با متقاضیان منعقد شده است، بر اساس چارچوبی کهتوسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد به سازمان مذکور ارایه نمایند.
6ـ دستگاههای اجرایی ذیربط در مورد تسهیلات ملی این آییننامه موظفند آمار و اطلاعات طرحهای مورد نظر خود(اعم از طرحهای موضوعبند(الف) ماده (12) این آییننامه و طرحهای جدید) را همزمان با معرفی آنها به بانکهای عامل بر اساس چارچوبی که سازمان مدیریت و برنامه ریزیکشور تعیین و ابلاغ خواهد کرد به سازمان مذکور ارسال نمایند.
ماده 21 – مهلت معرفی طرحهای سرمایه گذاری متقاضی استفاده از تسهیلات ملی این آییننامه به بانکهای عامل، پایان بهمنماه 1380 و مهلت عقدقرارداد بین متقاضیان و بانکهای عامل پایان مرداد ماه 1381 میباشد.
ماده 22 – سهم هر استان بر اساس مفاد بند(ج) تبصره (3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد.
ماده 23 – گردش کار اعطای تسهیلات استانی به شرح زیر خواهد بود:
1ـ شورای برنامه و توسعه ستان سهم هر شهرستان را از تسهیلات استانی بر اساس شاخصهای مندرج در بند«ج» تبصره(3) قانون بودجه سال 1380کل کشور تعیین میکند. همچنین سهم بخش تعاونی و مناطق توسعه نیافته توسط شورای برنامهریزی و توسعه استان تعیین میشود.
تبصره – در تعیین سهم بخش تعاونی اجرای مفاد تبصره (1) و (2) ذیل ماده (4) این آییننامه برای شورای برنامهریزی و توسعه استان الزامی است.
2ـ هر یک از مجریان طرحها اعم از طرحهای جدید یا نیمه تمام، تقاضای خود را برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع تبصره(3) قانون بودجه بهدستگاه اجرایی ذیربط اعلام مینماید. دستگاه اجرایی طرحهای تعاونی(به استثنای طرحهای تعاونیهای روستایی) اداره کل تعاون استان میباشد و دربررسی و تصویب طرحهای تعاونی هماهنگیهای لازم با دستگاههای اجرایی تخصصی مربوط در استان صورت میگیرد.
3ـ دستگاههای اجرایی و ادارات کل تعاون موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آییننامه طرحهای مورد نظر را با رعایت اولویتهای مربوط ازجمله اولویت طرحهای نیمه تمام و طرحهای با اشتغالزایی بیشتر انتخاب و به سازمان مدیریت و برنامهریزی استان(دبیرخانه اجرایی تبصره) ارسالنمایند.
4ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست طرحهای نیمه تمام را که از تسهیلات اعتباری تبصرههایتکلیفی سنواتی استفاده نمودهاند به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارسال دارند.
5ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان موظف است با رعایت الزامات قانونی و سیاستهای منطقهای مورد نظر شورای برنامهریزی و توسعه استان،طرحهای موضوع فهرستهای دریافتی از بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی تخصصی و ادارات کل تعاون را در جلسات گروه کارشناسی شورایبرنامهریزی و توسعه استان متشکل از نمایندگان استانداری، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان(دبیر)، دستگاه اجرایی ذی ربط(حسب مورد)، بانکعامل(حسب مورد)، اداره کل تعاون، اداره کل کار و امور اجتماعی و نماینده دفتر مناطق محروم مستقر در استان( در مورد طرحهای مناطق توسعهنیافته با حق رای) و نماینده سازمان ملی جوانان (در مورد طرحهای تشکلهای جوانان با حق رای) مطرح نموده و طرحهای موجه را به بانک عاملارسال دارد.
6ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر تا پانزده روز نتیجه بررسیهای خود را در مورد طرحهای ارسالی همراه با تعیین میزان سهم آورده مجری و تسهیلاتاعتباری مورد نیاز به تفکیک سرمایهگذاری ثابت و سرمایه در گردش به دبیرخانه شورای برنامهریزی و توسعه استان ارسال نمایند.
7ـ شورای برنامهریزی و توسعه استان موظف است حداکثر ظرف پانزده روز با حضور نماینده سازمان ملی جوانان طرحهای تایید شده توسط بانکهایعامل را بدون تغییر در اعتبار پیشنهاد شده توسط بانکهای مذکور تصویب یا رد و نتیجه را به بانکهای عامل اعلام نماید.
تبصره – بانکهای عامل موظفند حسب مورد تغییرات مورد نظر شورای برنامه ریزی و توسعه استان در خصوص مبانی طرحها( از قبیل ظرفیت، نوعتولید) را بررسی و نتیجه را حداکثر ظرف مدت ده روز مجدداً برای تصویب طرحها به شورای برنامهریزی و توسعه استان اعلام نمایند.
8ـ اعطای تسهیلات به طرحهای خود اشتغالی تا سقف هفت میلیون (000/000/7) ریال با معرفی اداره کل کار و امور اجتماعی استان و طرحهای آبو خاک، آبیاری تحت فشار، آبخیزداری و منابع طبیعی و اصلاح مراتع، امور عشایر و بهسازی و بهداشتی کردن کارگاههای قالیبافی با معرفی سازمانجهاد کشاورزی و اداره کل تعاون استان(حسب مورد) توسط بانک عامل صورت خواهد گرفت.
تبصره – مبلغ هشتاد میلیارد(000/000/000/80) ریال از تسهیلات خود اشتغالی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بیستمیلیارد (000/000/000/20) ریال به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی اختصاص مییابد تا با معرفی دستگاههای مربوط توسط بانکهایعامل در اختیار مددجویان واجد شرایط قرار گیرد. توزیع استانی تسهیلات مذکور توسط کمیته امداد امداد خمینی(ره) سازمان بهزیستی انجام و توسطسازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به استانها ابلاغ میشود.
9 – به منظور جلوگیری از تداخل وظایف و رعایت الزامات قانونی، کلیه دستگاههای اجرایی محلی، ادارات کل تعاون و نهادها و سازمانهای حمایتی کهبر اساس اختیارات قانونی خود متقاضیان را برای بهرهگیری از تسهیلات خود اشتغالی موضوع این آییننامه به بانکهای عامل معرفی مینمایند،موظفند همزمان با معرفی طرحها و متقاضیان به بانکهای عامل مشخصات طرحها و افراد استفاده کننده از این تسهیلات را به سازمان مدیریت وبرنامهریزی استانها (دبیرخانه اجرایی تبصره) اعلام نمایند.
10 – رعایت مفاد جزء (3) بند (ج) تبصره (38) قانون بودجه سال 1380 کل کشور در ارتباط با اولویت افراد بازخرید شده موضوع تبصره مذکور دراستفاده از تسهیلات موضوع این آییننامه و همچنین رعایت احکام مندرج در ماده (57) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیجمهوری اسلامی ایران مبنی بر اولویت ایثارگران در تمامی برنامههای اشتغالزایی و اعطای امتیازات و تسهیلات از سوی تمامی مراجع ذیربط دراعطای تسهیلات موضوع این آییننامه الزامی است.
ماده 24 زمان تصویب طرح در شورای برنامهریزی و توسعه استان تا پایان سال 1380 و زمان عقد قرارداد تا پایان مرداد ماده سال 1381 است.
تبصره ـ زمان تصویب طرح در شورای برنامهریزی و توسعه استان درخصوص اعتبار اختصاص یافته از محل اعتبار ردیف متمرکز در اختیار رییس جمهور به استان سمنان، تا پایان آبان ماه سال 1381 میباشد. همچنین زمان تصویب طرح در شورای برنامه ریزی و توسعه استان درخصوص اعتبار اختصاص یافته از محل مذکور به استان ایلام، تا پانزدهم اسفند ماه 1381 و زمان عقد قرارداد تا پایان بهمن ماه سال 1381میباشد.
ماده 25 – تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و وارد کنندگان دان مرغ با معرفی وزارت جهاد کشاورزی و تسهیلات مربوط به کارخانجات فرآوری چای با معرفی کمیته موضوع مصوبه شماره 1614/34 مورخ10/12/1378شورای اقتصاد توسط بانکهای عامل پرداخت خواهد شد.
تبصره – در صورتی که تعاونیها و اتحادیههای تخصصی موضوع فعالیتهای ماده (25) این آییننامه تأمین بخشی از نهادههای مورد نیاز را به عهدهگیرند قسمتی از تسهیلات موضوع این ماده متناسب با حجم تعهدات آنها با شرایط مربوط به اعطای تسهیلات به بخش دولتی با معرفی دستگاههایموضوع ماده (25) این آییننامه توسط بانکهای عامل به آنها پرداخت خواهد شد.
تبصره 2 ـ دوره مصرف و بازپرداخت اعتبارات سرمایه در گردش مزارع مرغ تخم گذار، اجداد و مادر مدت یکسال پس از عقد قرارداد تعیین میگردد.
تبصره 3 ـ نرخ سود و کارمزد تسهیلات بانکی تشکلهای مرغداری مانند تعاونیها و اتحادیههای تولیدی که فقط برای مصرف خود اقدام به واردات نهادههای طیور میکنند، نرخ بخش کشاورزی میباشد. نرخ سود و کارمزد سایر واردکنندگان بر اساس نرخ بخش خدمات محاسبه خواهد شد.
ماده 26 – نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی به اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند«د» تبصره (28) قانون بودجهسال 1380 کل کشور مطابق دستورالعمل اجرایی تبصره (28) قانون بودجه سال 1377 کل کشور که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوروزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده است، میباشد.
ماده 27 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف موضوع تبصره(3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور موظف است:
1ـ در جهت تسهیل امر ازدواج ایثارگران، دانشجویان، مددجویان، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر اقشار بااستفاده از منابع اعتباری قرضالحسنه بانکها و بر اساس دستورالعمل جداگانهای مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت که حداکثر تا پایان اردیبهشت ماهسال 1380 با هماهنگی وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی جوانان تهیه خواهد نمود نسبت بهاعطای وام قرض الحسنه مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق از طریق بانکهای عامل اقدام نماید.
2ـ در اجرای بند «ب» ماده (181) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، از محل منابع قرض الحسنه و درصورت عدم تکافو تسهیلات بانکی مورد نیاز با معرفی وزارت کشور تسهیلات اعتباری در اختیار مالکان واحدهای مسکونی، تجاری، صنعتی، معدنی،کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه در شهر و روستا قرار خواهد گرفت. خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوازم خانگی و همچنینماشینآلاتی که ممر معاش آنها بوده و در اثر حوادث غیرمترقبه دچار خسارت گردیدهاند، به تشخیص وزارت کشور میتوانند از تسهیلات اعتباریموصوف استفاده نمایند. مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده مطالبات معوق سالهای قبل نظامبانکی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تأمین و پرداخت خواهد شد.
تبصره – وزارت کشور میتواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به دستگاههای اجرایی ذیربط واگذار نماید.
3ـ بانکهای عامل، با استفاده از منابع قرض الحسنه تسهیلات مورد نیاز صندوقهای قرض الحسنه رفاه دانشجویان وابسته به وزارتخانههای علوم،تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دانشگاههای کشور را حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1380 تأمین و به آنان ابلاغمینمایند.
4ـ به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاههای دانشجویی و طلاب مدارس علوم دینی بر اساس دستورالعمل جداگانهای که حداکثر تا پایاناردیبهشت ماه سال 1380 به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و در آن سهم وزارتخانههای علوم،تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و سایر دستگاههای اجرایی ذی نفع مشخص خواهد شد، بانکهای عاملنسبت به تأمین تسهیلات بانکی مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق اقدام خواهند نمود.
5ـ در اجرای ماده (8) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت، به ایثارگران و کارگران، تسهیلات مورد نیاز جهت خرید سهام کارخانجات وشرکتهای دولتی با رعایت مواد(2) و (12) قانون مزبور در اختیار شرکت سرمایهگذاری شاهد و شرکتهای تعاونی یا سهامی ایثارگران، رزمندگان وبسیجیان قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور دستوالعملهای لازم را به طور جداگانه تا پایاناردیبهشت ماه سال 1380 تهیه و به بانکهای عامل ابلاغ مینمایند.
6ـ در اجرای بند«ح» تبصره(3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور، تسهیلات لازم از منابع سیستم بانکی و با معرفی دستگاههای ذی ربط برای تأمینمسکن بیست هزار نفر از آزادگان، خانواده معظم شهدا و جانبازان(25%) به بالا تأمین خواهد شد. اعتبار لازم برای پرداخت تفاوت سود و کارمزدتسهیلات این بند از محل اعتبار بند«الف» تبصره (45) قانون بودجه سال 1380 تأمین میشود.
تبصره – سقف تسهیلات موضوع این بند، شرایط، نوع میزان حمایتها مطابق بند«الف» تبصره (45) خواهد بود.
ماده 28 – در اجرای بند«و» تبصره (3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور، در جهت رفع حوایج ضروری کارکنان بازنشسته کشوری و لشگری به نسبت(2) و(1) مبلغ دویست و چهل میلیارد(000/000/000/240) ریال تسهیلات اختصاص مییابد. پنجاه درصد(50%) از مبلغ مذکور توسط صندوقهایبازنشستگی کشوری و لشکری و پنجاه درصد بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی تأمین میشود.
1(اصلاحی 10/05/1380)ـ پنجاه درصد(50%) سهم تعیین شده توسط صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری از طریق بانک عامل با کارمزد دوازده درصد(12%) تأمین و برایمدت سه سال در اختیار بازنشستگان کشوری لشکری قرار میگیرد.
2ـ پنجاه درصد سهم سیستم بانکی به میزان یکصد و بیست میلیارد (000/000/000/120) ریال برای مدت سه سال و با حداقل نرخ بخش خدماتتأمین و اعطا میشود، به طوری که دوازده درصد(12%) از کارمزد تسهیلات توسط بازنشسته و مابقی تا نرخ کارمزد بخش خدمات به عنوان تفاوتکارمزد مورد تعهد دولت منظور و توسط دولت پرداخت خواهد شد.
3ـ دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده به صورت مشترک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت وبرنامهریزی کشور حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه 1380 تهیه و ابلاغ میشود.
ماده 29 – تسهیلات موضوع بند(15) و (16) جدول شماره (6) موضوع این آییننامه به متقاضیان معرفی شده از سوی شرکت ملی گاز ایران وشرکتهای آب و فاضلاب به ازای هر واحد مسکونی به ترتیب یک میلیون(000/000/1) ریال و پانصد هزار (000/500) ریال با دوره بازپرداختدوساله بر اساس توزیع استانی موضوع جدول شماره(8) این آییننامه توسط بانکهای عامل اعطا میشود.
ماده 30 – در اجرای بند«ھ» تبصره (3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور مبلغ یکصد میلیارد(000/000/000/100) ریال از تسهیلات موضوع اینآییننامه به منظور سرمایهگذاری در جهت ایجاد اشتغال مولد فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاهها با اولویت ایثارگران فارغ التحصیلان شامل رزمندگان،آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا و جلوگیری از فرار مغزها، اختصاص مییابد.
تبصره 1 – کمیتهای متشکل از دفتر فناوری ریاست جمهوری(دبیرخانه کمیته)، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، سازمان ملی جوانان،وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاههای اجرایی ذیربط (حسب مورد) تشکیل و نسبت به بررسیو پذیرش طرحها اقدام خواهد کرد.
تبصره 2 – دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده شامل شرایط دانشجویان ممتاز، میزان وام، نوع پروژهها و…. به صورتمشترک توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، سازمان ملی جوانان، وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزشپزشکی و دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه 1380 تهیه و ابلاغ میشود.
تبصره 3 – یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی این ماده صرفاً از طریق راه کارهای پیشبینی شده در ماده(18) این آییننامه امکانپذیر میباشد.
ماده 31 – دفتر امور مناطق محروم کشور- ریاست جمهور مسئولیت نظارت بر سهم مناطق توسعه نیافته از تسهیلات تبصره (3) را بر عهده دارد،بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی ذیربط در مورد سهم مناطق توسعه نیافته با دفتر یاد شده همکاری مینمایند.
معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی
جدول شماره (1) خلاصه تغییر در مانده تسهیلات تبصره 3 قانون بودجه سال 1380
تغییر در مانده | موضوع تسهیلات | ||||||
جمع | سرمایه ای | جاری (در گردش) | |||||
دولتی | غیر دولتی | دولتی | غیر دولتی | دولتی | غیر دولتی | ||
96 | 52 | 126 | 5 | 30- | 47 | تسهیلات با اهداف اجتماعی و فرهنگی | الف |
0 | 47 | 0 | 0 | 0 | 47 | قرض الحسنه ازدواج | 1 |
159- | 0 | 0 | 0 | 150- | 0 | صندوق رفاه دانشجویی | 2 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | تأمین کالاهای اساسی | 3 |
0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | واگذاری سهام به ایثارگران | 4 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | الگوی مصرف مسکن | 5 |
120 | 0 | 0 | 0 | 120 | 0 | رفع حوائج بازنشستگان | 6 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | مسکن استیجاری | 7 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | چاپ کتب درسی | 8 |
126 | 0 | 126 | 0 | 0 | 0 | تکمیل خوابگاههای دانشجویی | 9 |
0 | 2116 | 0 | 2116 | 0 | 0 | تسهیلات با اهداف اشتغالزایی | ب |
0 | 2016 | 0 | 2016 | 0 | 0 | استانی | 1 |
0 | (500) | 0 | (500) | 0 | 0 | اعتبار متمرکز(در اختیار رئی جمهور) | 1-1 |
0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | ملی(موضوع بندها- تبصره3) | 2 |
5/1 | 88 | 0 | 88 | 5/1 | 0 | تسهیلات با اهداف ارائه خدمات تنظیم بازار | ج |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | اتحادیه و شرکتهای تعاونی مصرف، مسکن ،آموزش و پرورش | 1 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | کالا رسانی به مردم و نیروهای مسلح(سازمان اتکا) | 2 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | اتحادیه مصرف کارکنان دولت و کارگران | 3 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | تعاونیهای مصرف و مسکن کارکنان هیئتهای علمی | 4 |
0 | 88 | 0 | 88 | 0 | 0 | اجرای مفاد بند«د» تبصره 28 قانون بودجه سال 80 | 5 |
5/1 | 0 | 0 | 0 | 5/1 | 0 | شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران | 6 |
5/1342 | 1104 | 5/1342 | 1104 | 0 | 0 | تسهیلات با اهداف تولیدی و زیربنایی | د |
5/1342 | 0 | 5/1342 | 0 | 0 | 0 | طرحهای زیربنایی دولتی | 1 |
0 | 280 | 0 | 280 | 0 | 0 | حوادث غیر مترقبه | 2 |
0 | 156 | 0 | 156 | 0 | 0 | توسعه فضاها و فعالیتهای آموزشی و فرهنگی | 3 |
0 | 593 | 0 | 593 | 0 | 0 | طرحهای تولیدی و خدماتی حائز اهمیت و ارتقاء کیفیت | 4 |
0 | 75 | 0 | 75 | 0 | 0 | طرحهای زیربنایی حائز اهمیت و ارتقاء کیفیت | 5 |
1440 | 3360 | 5/1468 | 3313 | 5/28- | 47 | جمع |
جدول شماره(2) فهرست شرکتهای دولتی استفاده کننده از تسهیلات بانکی و بازپرداخت آن در قانون بودجه سال 1380
تسهیلات تکلیفی تضمینی (تغییر درمانده) | بازپرداخت | سقف مجاز تسهیلات * | –عنوان شرکت | ردیف بودجه ای | شماره |
500.000 | 500.000 | سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران | 200100 | 1 | |
9.000 | 1.031.9 | 9.000 | شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سپید رود | 201000 | 2 |
5.000 | 32.250 | شرکت سهامی کشت و صنعت دامپروری مغان | 202500 | 3 | |
6.500 | شرکت سهامی کشت و صنعت شهید بهشتی | 202600 | 4 | ||
– | 1.000 | شرکت سهامی کشت و صنعت شهید رجایی | 202700 | 5 | |
1.900 | 1.000 | شرکت سهامی کشت و صنعت جیرفت | 203000 | 6 | |
– | 2.000.000 | شرکت سهامی خاص توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن | 203700 | 7 | |
3.700.000 | 3.700.000 | شرکت پشتیبانی امور دام کشور | 203900 | 8 | |
30.000 | 27.000 | 34.000 | شرکت سهامی مجتمع گوشت فارس | 205500 | 9 |
20.900 | 22.400 | شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران | 208000 | 10 | |
31.581.4 | – | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای تهران | 210000 | 11 | |
9.173.8 | – | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای فارس | 210500 | 12 | |
12.758.1. | – | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای اصفهان | 211000 | 13 | |
7.493.6 | – | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای خراسان | 211500 | 14 | |
6.293.7 | – | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای غرب | 212500 | 15 | |
13.112.7 | – | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای کرمان | 213000 | 16 | |
33.410.8 | – | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای سیستان و بلوچستان | 213500 | 17 | |
7.933.7 | – | شرکت سهامی سازمان آب منطقه ای هرمزگان | 214000 | 18 | |
44.977.6 | – | شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان | 214500 | 19 | |
5.642.4 | – | شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی | 216000 | 20 | |
176.360.0 | – | شرکت سهامی آب و فاضلاب کشور | 216500 | 21 | |
10.740.4 | – | شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان | 218500 | 22 | |
27.482.8 | – | شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران و گلستان | 219000 | 23 | |
54.316.6 | – | شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان شرقی و اردبیل | 219500 | 24 | |
189.328.1 | – | شرکت سهامی آب منطقه ای یزد | 219600 | 25 | |
490.000 | 366.000 | 930.000 | شرکت سهامی توسعه منایع آب و نیروی ایران | 219800 | 26 |
– | 975.000 | شرکت ملی نفت ایران | 220000 | 27 | |
15.000 | 140.000 | شرکن ملی گاز ایران | 220500 | 28 | |
340.000 | 3.082.000 | 3.702.345 | شرکت سهامی تولید و انتقال نیروی برق ایران (توانیر) | 221000 | 29 |
– | 79.248 | شرکت سهامی برق منطقه ای فارس | 222000 | 30 | |
5.000 | 9.606 | شرکت سهامی برق منطقه ای غرب | 224000 | 31 | |
– | 18.950 | شرکت سهامی برق منطقه ای سیستان و بلوچستان | 225000 | 32 | |
478.133.6 | 200.000 | شرکت ملی فولاد ایران | 230000 | 33 | |
120.000 | 700.000 | شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان | 230110 | 34 | |
63.769.8 | 100.000 | شرکت سهامی فولاد خوزستان | 230430 | 35 | |
170.000 | 300.000 | شرکت سهامی فولاد مبارکه | 230460 | 36 | |
50.000 | 50.000 | 700.000 | شرکت سهامی صنایع مس ایران | 230500 | 37 |
20.000 | 51.000 | شرکت سهامی آلومینیوم ایران | 231000 | 38 | |
30.000 | 2.000 | 70.000 | شرکت سهامی کل معادن ایران | 231500 | 39 |
– | 700.000 | شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران | 232000 | 40 | |
– | 14.000 | شرکت سهامی پتروشیمی اصفهان | 233600 | 41 | |
100.000 | 35.000 | 150.000 | شرکت سهامی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران | 234500 | 42 |
44.000 | 45.000 | شرکت سهامی چرخشگر | 234530 | 43 | |
– | 74.595 | شرکت سهامی صنایع آذر آب | 234620 | 44 | |
– | 71.500 | شرکت سهامی هپکو | 234660 | 45 | |
5.000 | 5.000 | شرکت سهامی تکنو تار | 234700 | 46 | |
10.000 | 10.000 | شرکت سهامی آهنگری تراکتورسازی ایران | 234720 | 47 | |
10.079.7 | 30.000 | شرکت سهامی ریخته گری تراکتورسازی ایران | 234730 | 48 | |
19.501.9 | 25.000 | شرکت سهامی موتور سازان تراکتور سازی ایران | 234740 | 49 | |
5.000 | 5.000 | شرکت سهامی نیر پارس | 234760 | 50 | |
– | 40.000 | شرکت سهامی کشتی سازی اروندان | 234820 | 51 | |
3.109.4 | 5.244 | شرکت سهامی بازرگانی تراکتور سازی | 234860 | 52 | |
1.600 | 20.000 | شرکت سهامی کمباین سازی ایران | 234870 | 53 | |
25.000 | 25.000 | شرکت سهامی صنعتی دریایی ایران | 234900 | 54 | |
5.000 | 10.000 | شرکت سهامی گسترش خدمات فنی | 234910 | 55 | |
50.000 | 50.000 | شرکت سهامی دخانیات ایران | 237000 | 56 | |
30.683.6 | 70.000 | شرکت سهامی ماشین سازی اراک | 246000 | 57 | |
– | 20.000 | شرکت سهامی ماشین سازی تبریز | 246500 | 58 | |
2.000 | 2.000 | شرکت سهامی ماشین سازی پارس | 247000 | 59 | |
1.208.3 | 2.500 | شرکت سهامی تولید ادوات کشاورزی اراک | 249500 | 60 | |
110.029.5 | 245.000 | شرکت سهامی تراکتو.ر سازی ایران | 251000 | 61 | |
– | 200.000 | شرکت سهامی صنایع الکترونیک | 254000 | 62 | |
– | 150.000 | شرکت سهامی صنایعهواپیمایی ایران (صها) | 254500 | 63 | |
– | 65.546 | شرکت سهامی پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها) | 255000 | 64 | |
100.000 | 79.500 | 250.000 | شرکت سهامی هلیکوپتر سازی ایران (سها) | 255100 | 65 |
– | 3.00 | شرکت سهامی نکاچوب | 256000 | 66 | |
2.000 | 4.000 | شرکت سهامی تولیدی و تجهیزات ایمنی راهها | 256500 | 67 | |
40.146.9 | 60.000 | شرکت سهامی واگن پارس | 257400 | 68 | |
5.500.000 | 5.500.000 | شرکت سهامی غله کشور | 261000 | 69 | |
80.000 | 80.000 | شرکت سهامی چای کشور | 262000 | 70 | |
37.000 | 37.000 | شرکت سهامی فرش ایران | 262500 | 71 | |
60.000 | – | شرکت سهامی سازمان صنایع دستی ایران | 263000 | 72 | |
– | 5.000 | شرکت سهامی صنایع ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی ایران | 263450 | 73 | |
1.650.000 | 1.650.000 | شرکت سهامی خدمات حمایتی کشاورزی | 263500 | 74 | |
520.000 | 520.000 | شرکت سهامی سازمان تعاون مصرف شهر و روستا | 265000 | 75 | |
1.800.000 | 1.800.000 | شرکت گسترش خدمات بازرگانی | 265500 | 76 | |
400 | – | سازمان حسابرسی | 267500 | 77 | |
50.000 | 60.000 | سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | 268500 | 78 | |
5.000 | 5.000 | شرکت سهامی هواپیمایی خدمات ویژه | 273500 | 79 | |
450 | 2.000 | شرکت سهامی مزرعه نمونه ارتش ایران | 273600 | 80 | |
104.118.6 | 100.000 | شرکت سهامی راهآهن جمهوری اسلامی ایران | 280500 | 81 | |
– | 100.000 | شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران | 281000 | 82 | |
2.200 | – | شرکت سهامی خاص هتلداری ایران | 281100 | 83 | |
– | 124.000 | شرکت هواپیمایی ایران ایر تو | 281200 | 84 | |
24.000 | 60.000 | شرکت خدمات هوایی کشور-آسمان | 281500 | 85 | |
1.900 | – | سازمان توسعه راههای ایران | 282000 | 86 | |
200 | – | سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران | 282500 | 87 | |
589.000 | – | شرکت مخابرات ایران | 283000 | 88 | |
25.000 | 13.020.6 | 42.500 | شرکت سهامی عمران شهرهای جدید | 285100** | 89 |
(6000) | 2.400 | 7.000 | شرکت سهامی عمران شهر جدید هشتگرد | 285110 | 90 |
(3000) | 1.200 | 3.000 | شرکت سهامی عمران شهر جدید پرند | 285120 | 91 |
– | 5.000 | شرکت سهامی عمران شهر جدید پردیس | 285130 | 92 | |
(1000) | 1.200 | 2.500 | شرکت سهامی عمران شهر جدید اندیشه | 285140 | 93 |
(1000) | – | 1.000 | شرکت سهامی عمران شهر جدید عالی شهر | 285160 | 94 |
(4000) | – | 4.500 | شرکت سهامی عمران شهر جدید گل بهار | 285180 | 95 |
(3000) | 1.350 | 3.000 | شرکت سهامی عمران شهر جدید سهند | 285190 | 96 |
(3000) | 4.351 | 5.000 | شرکت سهامی عمران شهر جدید بهارستان | 285200 | 97 |
(2000) | 1.719.6 | 5.000 | شرکت سهامی عمران شهر جدید صدرا | 285210 | 98 |
(1000) | 200 | 1.000 | شرکت سهامی عمران شهر جدید بینالود | 285220 | 99 |
(1000) | 600 | 3.000 | شرکت سهامی عمران شهر جدید فولاد شهر | 285300 | 100 |
– | 2.500 | شرکت سهامی عمران شهر جدید مجلسی | 285400 | 101 | |
15.000 | – | 790.000 | سازمان ملی زمین و مسکن | 286500 | 102 |
30.000 | – | 100.000 | شرکت عمران و بهسازی شهری | 286650 | 103 |
– | 20.000 | گروه ملی صنعتی فولاد ایران | 287000 | 104 | |
2.000 | – | شرکت سهامی صنعت گوشت تهران | 290710 | 105 | |
50.000 | 50.000 | شرکت سهامی تولید و بسته بندی گوشت زیاران | 290720 | 106 | |
1.000 | 8.000 | شرکت سهامی پیستون سازی نیروی محرکه | 290760 | 107 | |
3.000 | 7.000 | شرکت سهامی خدمات صنعتی تراکتورسازی ایران | 290800 | 108 | |
– | 1.000 | شرکت سهامی بازرسی کیفیت و استاندارد ایران | 290920 | 109 | |
– | 2.500 | شرکت سهامی پرس ایران | 290950 | 110 | |
124.412 | – | شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام | 291110 | 111 | |
88.666 | – | شرکت سهامی پتروشیمی خراسان | 291130 | 112 | |
399.708 | – | شرکت سهامی پتروشیمی تبریز | 191140 | 113 | |
3.041.7 | 4.500 | شرکت مهندسی و قطعات ماشی آلات راهسازی ایران | 291210 | 114 | |
3.620 | 3.000 | شرکت سهامی تولید پمپهای بزرگ آبی | 291220 | 115 | |
– | 1.500 | طراحی مهندسی و بازرگانی ماشین سازی (ادکو) | 291330 | 116 | |
– | 15.000 | شرکت سهامی ریخته گری ماشین سازی تبریز | 291360 | 117 | |
14.000 | 20.000 | شرکت ماشینهای الکتریکی سنگین جوین | 291370 | 118 | |
– | 20.000 | شرکت دیزل سنگین ایران | 291380 | 119 | |
5.000 | 5.000 | شرکت گسترش انفورماتیک ایران | 291390 | 120 | |
– | 4.000 | شرکت سهامی نصب صنایع آذرآب | 291420 | 121 | |
– | 287.8 | شرکت سهامی گسترش شیرسازی | 291430 | 122 | |
– | 100.000 | شرکت سهامی احداث صنعت | 291490 | 123 | |
2.835 | 3.500 | شرکت سهامی فولاد اسفراین | 291500 | 124 | |
– | 10.000 | شرکت سهامی صنایع آموزشی | 291540 | 125 | |
13.000 | 15.000 | شرکت سهامی تجهیزات مدارس ایران | 291570 | 126 | |
150.000 | 150.000 | مرکز تهیه و توزیع کالا | 291640 | 127 | |
10.000 | 297.5 | 20.000 | شرکت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک | 293210 | 128 |
113.500 | – | – | سقف شناور(در اختیار رییس جمهور) | 129 | |
1.342.500 | 21.048.090.3 | 28.112.971.8 | جمع |
*تسهیلات این ستون به استثنای آن قسمت که در ستون آخر تعیین شده است و سایر مواردی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی شور تعیین می کند، تکلیفی تضمینی نیست و صرفاً سقف مجاز تسهیلات قابل اعطاء به شرکتهای دولتی است که به استناد بند«ج» تبصره 3 قانون بودجه سال 1380 تعیین شده است.
** جمع ارقام داخل پرانتز ستون تسهیلات تکلیفی تضمینی ذیل ردیف 89 معادل رقم مربوط به این ردیف می باشد.
جدول شماره (3) : تسهیلات بانکی کوتاه مدت (یک ساله ) برای تأمین کالاهای اساسی توسط دستگاههای مباشر دولت و شرکتهای دولتی در سال 1380
ارقام :میلیارد ریال
شماره | ردیف بودجه ای | -عنوان دستگاه اجرایی / شرکت | سقف مجاز تسهیلات | بازپرداخت | تغییر در مانده |
1 | 200100 | سازمان مرکزی تعاون روستایی | 500 | 500 | 0 |
2 | 203900 | شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور | 3700 | 3700 | 0 |
3 | 261000 | شرکت سامی غله کشور | 5500 | 5500 | 0 |
4 | 262000 | شرکت سهامی چای کشور | 80 | 80 | 0 |
5 | 262500 | شرکت سهامی فرش ایران | 37 | 37 | 0 |
6 | 263500 | شرکت سهامی خدمات حمایتی کشاورزی | 1650 | 1650 | 0 |
7 | 265000 | شرکت سهامی سازمان تعاون مصرف شهر و روستا | 520 | 520 | 0 |
8 | 265500 | سازمان گسترش خدمات بازرگانی | 1800 | 1800 | 0 |
9 | 208000 | 4/22 | 9/20 | 5/1 | |
جمع کل | 4/13809 | 9/13807 | 5/1 |
* ارقام فوق سقف تسهیلات مجاز است و سیستم بانکی موظف است در قالب جدول گردشی نقدینگی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ می شود نسبت به اعطای تسهیلات اقدام نماید.
جدول شماره(4) : سایر تسهیلات جاری بخش دولتی
ارقام :میلیارد ریال
شماره | دستگاه اجرایی/شرکت | موضوع تسهیلات | سقف مجاز تسهیلات پرداختی | بازپرداخت | تغییر درمانده |
1 | وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه پیام نور | صندوق های رفاه دانشجویی | 0 | 150 | 150- |
2 | سازمانهای بازنشستگی کشوری و لشگری | رفع حوائج بازنشستگان | 120 | 0 | 120 |
3 | سازمان اتکا | سازمان اتکا | 50 | 50 | 0 |
4 | وزارت مسکن و شهرسازی | مسکن استیجاری | 100 | 100 | 0 |
جمع |
جدول شماره (5) : سایر تسهیلات سرمایه گذاری بخش دولتی
ارقام: میلیارد ریال
شماره | دستگاه اجرایی /شرکت | موضوع تسهیلات | سقف مجاز تسهیلات پرداختی | بازپرداخت | تغییر درمانده |
1 | دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی | خوابگاههای دانشچویی | 126 | – | 126 |
جمع | 126 | – | 126 |
جدول شماره(6) : تسهیلات برای امور جاری بخش غیر دولتی
ارقام : میلیارد ریال
شماره | موضوع تسهیلات | تسهیلت پرداختی | بازپرداخت | تغییر درمانده |
1 | اتحادیه و شرکتهای تعاونی مصرف و مسکن کارکنان آموزش و پرورش | 120 | 120 | 0 |
2 | سرمایه در گردش بخش کشاورزی (تبصره 4 قوانین بودجه سال 76 و قبل از آن ) شامل اعطای تسهیلات به باغداران زیتون) | 1600 | 1600 | 0 |
3 | اتحادیه تعاونیهای مرزنشینان | 11 | 11 | 0 |
4 | اتحادیه مرکزی تعاونیهای عشایری | 30 | 30 | 0 |
5 | اتحادیه مصرف کارکنان دولت | 25 | 25 | 0 |
6 | اتحادیه مرکزی تعونیهای مصرف کاگران (امکان) | 15 | 15 | 0 |
7 | قرض الحسنه ازدواج | 400 | 353 | 47 |
8 | تعاونیهای مصرف و مسکن اعضای هیئتهای علمی | 8 | 8 | 0 |
9 | خودکفایی در تأمین گوشت قرمز و پودر ماهی * | 737 | 737 | 0 |
10 | چاپ کتب درسی (شرکت افست و چاپ و نشر) | 75 | 75 | 0 |
11 | سرمایه در گردش واحدهای صنعتی موضوع مصوبه شماره 41955/ت 20153 مورخ 14/10/1377 هیئت وزیران | 150 | 150 | 0 |
12 | سرمایه در گردش واحدهای مرغدای و واردکنندگان دان مرغ | 1000 | 1000 | 0 |
13 | سرمایه در گردش تولید کنندگان پنبه و واحدهای نساجی (صندوق پنبه ایران) | 250 | 250 | 0 |
14 | سرمایه در گردش کارخانجات فرآوری چای | 300 | 3000 | 0 |
15 | لوله کشی گاز داخل منازل | 100 | 50 | 50 |
16 | لوله کشی فاضلاب داخل منازل | 50 | 25 | 25 |
17 | تأمین نقدینگی کارخانه های روغن کشی زیتون برای خرید زیتون از زیتون کاران | 200 | 200 | 0 |
جمع | 5071 | 4949 | 122 |
* نحوه اعطای تسهیلات خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی (موضوع تبصره 28 قانون بودجه سال 1380) تابع دستورالعمل ابلاغی سال 1377 خواهد بود.
جدول شماره(7) : تسهیلات مربوط به طرحهای تولیدی ، خدماتی و فرهنگی حائز اولویت و ارتقا کیفیت بخش غیر دولتی(ملی)
ارقام : میلیارد ریال
ردیف | -عنوان دستگاه اجرایی | تغییر درمانده | ملاحظات |
1 | وزارت صنایع و معادن | 358 | شامل پنجاه میلیارد تسهیلات مورد نیاز تصویب نامه شماره 41955/ت 20153ھ مورخ 14/10/1377 آزمایشگاههای همکار صنایع و بیست میلیارد ریال برای متقاضیان احداث و تجهیز آزمایشگاههای کنترل کیفی روغن زیتون در جوار واحدهای روغم کشی با معرفی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران |
2 | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | 58 | |
3 | وزارت جهاد کشاورزی | 117 | حداقل سی میلیارد به شبکه های آبیاری و زهکشی ، سیزده میلیارد ریال به جلوگیری از آلودگی آب تهران در حوزه های سد لتیان و کرج و ده میلیارد ریال به طرحهای جنگل و مرتع اختصاص دارد |
4 | وزارت نیرو | 100 | شبکه های آبیاری و زهکشی و طرح های زود بازده |
5 | وزارت آموزش و پرورش | 80 | ایجاد مدارس غیر انتفاعی |
6 | حوزه های هنری سازمان تبلیغات اسلامی | 18 | مجموعه فرهنگی و هنری سینما آزادی |
7 | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | 18 | تعمیر و ساخت واحدهای درمانی و بهداشتی |
جمع | 749 |
به استثنای ردیف 6 ، 50% از تسهیلات فوق برای طرحهای تعاونی که تا پایان شهریور ماه توسط وزارت تعاون به بانک های عامل معرفی می شود اختصاص خواهد یافت.
جدول شماره (8) – توزیع استانی تسهیلات موضوع بند ل تبصره 3 قانون بودجه سال 1380 برای لوله کشی گاز فاضلاب داخل منازل در استانها
ارقام میلیون ریال
ردیف | نام استان | سهمیه از تسهیلات لوله کشی گاز | سهمیه از تسهیلات لوله کشی فاضلاب |
1 | آذربایجان شرقی | 9.000 | 2.882 |
2 | آذربایجان غربی | 6.500 | 2.460 |
3 | اردبیل | 3.000 | 384 |
4 | اصفهان | 5.000 | 5.765 |
5 | ایلام | – | – |
6 | بوشهر | – | 769 |
7 | تهران بزرگ | 5.000 | 7.789 |
8 | توابع تهران | 6.000 | |
9 | چهار محال بختیاری | 4.000 | 1.230 |
10 | خراسان | 9.000 | *7302 |
11 | خوزستان | 500 | **4035 |
12 | زنجان | 1.000 | – |
13 | سمنان | 1.500 | 192 |
14 | سیستان و بلوچستان | – | 1.537 |
15 | فارس | 7.000 | ***2306 |
16 | قزوین | 800 | 192 |
17 | قم | 500 | 1.153 |
18 | کردستان | 4.000 | 1.537 |
19 | کرمان | 4.000 | – |
20 | کرمانشاه | 5.000 | 3.459 |
21 | کهگیلویه و بویر احمد | 700 | – |
22 | گلستان | 500 | – |
23 | گیلان | 6.500 | 1.922 |
24 | لرستان | 6.500 | 1.537 |
25 | مازندران | 8.000 | – |
26 | مرکزی | 1.000 | 1.922 |
27 | هرمزگان | – | 384 |
28 | همدان | 2.000 | 769 |
29 | یزد | 3.000 | 384 |
جمع | 100.000 | 50.000 |
*5765 میلیون ریال مربوط به شرکت آب و فاضلاب مشهد
**1729 میلیون ریال مربوط به شرکت آب و فاضلاب اهواز
***1922 میلیون ریال مربوط به شرکت آب و فاضلاب شیراز
منبع سایت صلح