آیین نامه شماره 19345/ت24880هـ مورخ 27 /4 /1380 راجع به قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 27/4/1380 بنا به پیشنهاد شماره 31/3/1/18762 مورخ 16/4/1380 وزارت کشور و بانک کشاورزی و به استناد تبصره (9) ماده واحده قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی ـ مصوب 1380ـ, آییننامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح ذیل تصویب نمود:
آییننامه اجرایی قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی
مصوب 1380,04,27با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مکلف است پنج درصد از مجموع اعتبارات عمرانی ملی به استثنای طرحهای فصول کشاورزی و آب مندرج در قانون بودجه سال 1380 کل کشور را کسر و در ردیف اعتباری (503461) تحت عنوان پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات منظور نماید.
تبصره 1ـ طرحهایی که درآمد و هزینه ای بوده و در قانون بودجه سال 1380 برای آنها حکم خاص وجود دارد, از شمول این ماده مستثنا هستند.
تبصره 2ـ کاهش ارقام اعلام شده مربوط به هر دستگاه توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به عنوان اصلاحیه موافقتنامه مربوط تلقی میگردد.
ماده 2ـ کلیه شرکتهای دولتی غیر زیانده (شرکتهایی که در قسمت ششم قانون بودجه سال 1380برای آنها ضرر و زیان پیش بینی نشده است ), بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از جمله شرکتها و مؤسساتی که شمول حکم بر آنها مستلزم ذکر نام میباشد و شرکتهایی که شمول حکم بر آنها مستلزم تصریح ذکر نام است, موضوع بند (و) تبصره (2) قانون بودجه سال 1380 کل کشور, معادل هفت در هزار درآمدهای عملیات جاری خود ( مندرج در قسمت ششم قانون بودجه سال 1380 کل کشور) را به حساب درآمدعمومی ردیف (598100) واریز نمایند تا معادل آن به سقف اعتبار ردیف (503461) مذکور اضافه شود.
تبصره 1ـ شرکتها, بانکها و مؤسسات مشمول این ماده مکلفند سهمیه تعیین شده به شرح فوق را حداکثر تا پانزده شهریور 1380 به حساب خزانه واریز نمایند و در صورت عدم واریز در مهلت مقرر, خزانه داری کل یا رؤسای مجامع عمومی یا شورای عالی مکلفند حسب مورد, هفت در هزار مذکور را در مورد کلیه شرکتهایی که اسامی آنها در قانون بودجه کل کشور درج شده است از حسابهای تمرکز وجوه آنها برداشت نموده و به حساب مربوطمنظور و یا نسبت به پیگیری و اخذ واریز وجوه مزبور و اعلام نتیجه به خزانه داری کل اقدام نمایند.
تبصره 2ـ قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی ـ مصوب 1379ـ در مورد شرکتها و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و شرکتهایی که شمول حکم بر آنها مستلزم تصریح ذکر نام است, نیز لازم الاجرا میباشد.
ماده 3ـ بانک مرکزی ایران مکلف است حداکثر تا پایان مرداد 1380 مبلغ دو هزار و یکصد و شصت و پنج میلیارد (000/000/000/165/2) ریال از محل منابع پرداخت نشده بندهای (4) و (5) ماده واحده قانون اصلاح قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال 1379 کل کشور را به حساب عمومی ردیف ( 589200) واریز نماید تا معادل آن به سقف اعتبار ردیف (503461) مذکور اضافه شود.
ماده 4ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است تا تاریخ 15/6/1380 نسبت به تهیه گزارش عملکرد بندهای (1), (2) و (3) ماده واحده قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی و میزان قطعی سهم بند (3) اقدام نموده و برای اتخاذ تصمیم به هیأت وزیران تقدیم نماید.
ماده 5ـ وجوه مواد (1),(2) و (3) این آییننامه به شرح ذیل توزیع میگردد:
الف ـ مبلغ دو هزار میلیارد (000/000/000/2000) ریال از محل درآمد واریزی از محل مواد (1),(2) و (3) توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا برای افزایش سرمایه بانک مزبور مصرف شود. بانک کشاورزی موظف است مبلغ چهار هزار میلیارد (000/000/000/4000) ریال به صورت تسهیلات سرمایه گذاری به میزان پنجاه درصد برای اجرای طرحهای پیشگیری از قبیل احداث و بهسازی نهرهای آبیاری, انجام مجموعه عملیات آب و خاک داخل مزارع و باغات, تجهیز و نوسازی اراضی و اجرای روشهای مدرن آبیاری, طرحهای کوچک تأمین آب, مرمت قنوات, حفر چاه و تجهیز آن, آبخیزداری, تغذیه مصنوعی, مرتع داری, دام و طیور, آبزی پروری,تأمین بذر و نهال اصلاح شده, کشت گلخانه ای و نیز به میزان پنجاه درصد برای تأمین سرمایه در گردش به خسارت دیدگان ناشی از خشکسالی در کلیه مناطق کشور توزیع و پرداخت نماید.
ستاد خشکسالی کشور مجاز است حسب ضرورت و با توجه به مقتضیات مناطق, نسبتهای فوق را به شرح جدول شماره (1) و (2) پیوست حداکثر به میزان بیست درصد جابجا نماید.
فهرست توزیع استانی تسهیلات فوق به نسبت هفتاد درصد در مرحله اول به شرح جدول شماره پیوست توزیع میگردد و سی درصد باقیمانده بر اساس شاخصهای تعیین شده در مرحله دوم توسط وزارت کشور توزیع خواهد شد.
تبصره 1ـ سهم هر یک از شهرستانهای خسارت دیده از تسهیلات فوق را ستاد خشکسالی استان به ریاست استاندار تعیین مینماید.
تبصره 2ـ توزیع تسهیلات سرمایه گذاری فوق در استان باید تحت نظر ستاد خشکسالی استان شامل نمایندگان استانداری, سازمان مدیریت و برنامهریزی, سازمان جهاد کشاورزی, آب منطقه ای و بانک کشاورزی صورت گیرد.
تبصره 3ـ مانده تسهیلات این سقف در سالهای بعد قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره 4(اصلاحی 16/05/1381)ـ سود و کارمزد این تسهیلات به استثناﺀ تسهیلات واگذاری به کشاورزان حسب مورد, برابر حداقل مصوبات شورای پول و اعتبار تعیین میگردد.
تبصره 5ـ بانک کشاورزی موظف است عملکرد تسهیلات پرداختی این قانون را هر سه ماه یک بار به ستاد خشکسالی کشور گزارش نماید.
ب ـ مبلغ یکصد میلیارد (100.000.000.000) ریال بابت افزایش سرمایه صندوق بیمه محصولات کشاورزی به منظور توسعه نظام بیمه محصولات کشاورزی و دامی در برابر خشکسالی اختصاص می یابد تا با تصویب ستاد خشکسالی کشور نسبت به بیمه نمودن کلیه محصولات بخش کشاورزی (با اولویت محصولات استراتژیک) در سطح کشور در مقابل خشکسالی در چارچوب برنامه مشخص اقدام نماید.
تبصره ـ صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف است عملکرد بند فوق الذکر را هرسه ماه یک بار به ستاد خشکسالی کشور گزارش نماید.
پ ـ مبلغ پانصد میلیارد (500.000.000.000) ریال از محل اعتبار ردیفهای مواد (1), (2) و (3) این آییننامه به منظور جبران خسارات وارد شده به کشاورزان, دامداران, آبزی پروران و عشایر اختصاصمی یابد تا از طریق مبادله موافقتنامه بین صندوق کمک به خسارت دیدگان و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بر اساس دستور العمل بند (ج)آییننامه اجرایی قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی, موضوع تصویبنامه شماره 9708/ت 22995هـ مورخ 23/3/1379 هیأت وزیران به مصرف برسد. این اعتبار به نسبت هفتاد درصد در مرحله اول طبق جدول توزیع استانی شماره (2) پیوست این آییننامه و سی درصد باقیمانده بر اساس شاخصهای تعیین شده در مرحله دوم توسطوزارت کشور توزیع خواهد شد. این اعتبار می تواند با مشارکت خسارت دیدگان به منظور اجرای پروژههای پیشگیری و مقابله با خشکسالی از قبیل احداث سدهای کوچک خاکی, استخرهای ذخیره آب کشاورزی, احداث و بهسازی نهرهای آبیاری, اجرای مجموعه عملیات آب و خاک داخل باغات مانند تجهیز و نوسازی اراضی و اجرای روشهای نوین آبیاری, حفر و تجهیز چاه و مرمت قنوات,آبخیزداری, تغذیه مصنوعی, منابع طبیعی, آب شرب دام به مصرف برسد. صندوق کمک به خسارت دیدگان موظف است گزارش عملکرد این اعتبار را هر سه ماه یک بار به ستاد خشکسالی کشور گزارش نماید.
ت ـ مبلغ یکهزار میلیارد (1000.000.000.000) ریال از محل اعتبار مواد (1), (2) و (3) این آییننامه به نسبت هفتاد درصد در مرحله اول به شرح جدول شماره (3) پیوست, بین استانهای آسیب دیده توزیع میگردد و سی درصد باقیمانده در مرحله دوم بر اساس شاخصهای تعیین شده توسط وزارت کشور و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بین استانهای آسیب دیده توزیع خواهد شد.
اعتبار هر استان به پیشنهاد استاندار یا دستگاههای اجرایی توسط کارگروهی به ریاست معاون امور عمرانی استانداری و عضویت سازمان مدیریت و برنامهریزی, جهاد کشاورزی, سازمان حفاظت محیط زیست, سازمان آب منطقه ای, شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی جهت اجرای پروژههای مقابله و پیشگیری از خشکسالی از قبیل خرید تانکر, طرحهای کوچک تأمین آب, استخرهای ذخیره
آب کشاورزی, بهسازی نهرهای آبیاری, اجرای شیوههای نوین آبیاری, مرمت قنوات, حفر و تجهیز چاه, تأمین آب اضطراری شهری و روستایی, آبخیز داری, تغذیه مصنوعی, منابع طبیعی, اجرای پروژههای مرتبط با محیط زیست, دام و طیور اختصاص می یابد.
تبصره 1(اصلاحی 16/05/1381)ـ ستاد خشکسالی استان مجاز است حداکثر تا پنجاه درصد از سود و کارمزد قسمتی از مطالبات بانکها از دامداران, عشایر و آبزی پروران خسارت دیده را که تمدید میشود و به مقتضای شرایط منطقه که واجد شرایط می داند, از محل اعتبار سهم استان تأمین و پرداخت نماید.
تبصره 2(اصلاحی 16/05/1381)ـ ستاد خشکسالی استان مجاز است حداکثر تا پنجاه درصد سود قسمتی از تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی را از محل اعتبار بند (الف) ماده (5) به دامداران و آبزی پروران خسارت دیده به مقتضای شرایط منطقه که واجد شرایط می داند از محلاعتبار سهم استان تأمین و پرداخت نماید.
سقف کمکهای موضوع تبصرههای (1) و (2) فوق الذکر حداکثر معادل ده درصدجمع اعتبارات خشکسالی سهم هر استان خواهد بود. در مورد سایر بانکها در صورتپرداخت صد در صد سود تسهیلات بانکها مکلف به تمدید اصل مطالبات خود هستند.
ماده 6ـ اعتبارات موضوع این آییننامه صد درصد تخصیص یافته تلقی میگردد و حداکثر تا پایان شهریور 1380 در اختیار دستگاههای اجرایی ذیربط قرار می گیرد.
ماده 7(اصلاحی 16/05/1381)ـ اعتبار موضوع بند (الف) ماده (5) به هزینه قطعی منظور شده و مابقی اعتبارات موضوع این آییننامه که از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنا است و بر اساس( قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستندـ مصوب 1364ـ) قابل مصرف میباشد.
ماده 8ـ سیستم بانکی مکلف است در مناطق خسارت دیده برابر مقررات نسبت به تمدید مطالبات سررسید شده اقدام نماید.
ماده 9ـ ستاد خشکسالی استانها موظفند نسبت به ارائه گزارش عملکرد این قانون هر سه ماه یک بار به ستاد خشکسالی کشور (وزارت کشور) اقدام نمایند.
ماده 10ـ مبلغ چهارصدمیلیارد (400.000.000.000) ریال از ردیف مواد (1),(2) و (3) این آییننامه برای اجرای طرحهای پیشگیری ازخشکسالی از قبیل تأمین ضرر و زیان خرید دام و خرید داروهایدامی, تأمین اضطراری آب آشامیدنی شهری و روستایی,جبران کسری درآمد شرکتهای آب منطقهای در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد تا با نظر ستاد خشکسالی کشور توزیع و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور, پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرایی به مصرف برسد.
ماده 11ـ وزارت کشور به عنوان مسؤول ستاد خشکسالی کشور موظف است هر چهار ماه یک بار گزارش پیشرفت فعالیتهای انجام شده را به هیأت وزیران اعلام نماید.
حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور
فهرست توزیع تسهیلات موضوع بند 1 ماده دو آئین نامه اجرائی قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات
-جدول شماره (1) (ارقام به میلیون ریال)
ردیف | استان | مبلغ |
1 | آذربایجان شرقی | 110.900 |
2 | آذربایجان غربی | 115.600 |
3 | اردبیل | 54.900 |
4 | اصفهان | 84.000 |
5 | ایلام | 32.200 |
6 | بوشهر | 112.2000 |
7 | تهران | 72.000 |
8 | چهارمحال بختیاری | 72.200 |
9 | خراسان | 289.800 |
10 | خوزستان | 168.000 |
11 | زنجان | 71.700 |
12 | سمنان | 33.600 |
13 | سیستان و بلوچستان | 248.100 |
14 | فارس | 284.800 |
15 | قزوین | 35.300 |
16 | قم | 28.000 |
17 | کردستان | 109.200 |
18 | کرمان | 252.000 |
19 | کرمانشاه | 80.300 |
20 | کهگیلویه و بویر احمد | 68.600 |
21 | گلستان | 79.200 |
22 | گیلان | 36100 |
23 | لرستان | 33.600 |
24 | مازندران | 87.100 |
25 | مرکزی | 28.000 |
26 | هرمزگان | 140.000 |
27 | همدان | 30.800 |
28 | یزد | 42.000 |
جمع | 2.800.000 |
فهرست توزیع کمکهای بلاعوض موضوع بند 3 ذیل ماده دو آئین نامه اجرائی قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات (معادل 70% کل اعتبار)
-جدول شماره (2) (ارقام به میلیون ریال )
ردیف | استان | مبلغ |
1 | آذربایجان شرقی | 13.900 |
2 | آذربایجان غربی | 14.400 |
3 | اردبیل | 6.900 |
4 | اصفهان | 10.55 |
5 | ایلام | 4.000 |
6 | بوشهر | 14.000 |
7 | تهران | 9.000 |
8 | چهارمحال بختیاری | 9.000 |
9 | خراسان | 36.200 |
10 | خوزستان | 21.000 |
11 | زنجان | 9.000 |
12 | سمنان | 4.200 |
13 | سیستان و بلوچستان | 31.000 |
14 | فارس | 35.600 |
15 | قزوین | 4.400 |
16 | قم | 3.500 |
17 | کردستان | 13.600 |
18 | کرمان | 31.500 |
19 | کرمانشاه | 10.000 |
20 | کهگیلویه و بویر احمد | 8.600 |
21 | گلستان | 9.900 |
22 | گیلان | 4.500 |
23 | لرستان | 4.200 |
24 | مازندران | 10.900 |
25 | مرکزی | 3.500 |
26 | هرمزگان | 17.500 |
27 | همدان | 3.900 |
28 | یزد | 5.300 |
جمع | 350.000 |
فهرست توزیع اعتبارات خشکسال موضوع بند 4 ذیل ماده دو آئین نامه اجرائی قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارت (معادل 7% کل اعتبار)
-جدول شماره (3) (ارقام به میلیون ریال)
ردیف | استان | مبلغ |
1 | آذربایجان شرقی | 27.700 |
2 | آذربایجان غربی | 28.900 |
3 | اردبیل | 13.700 |
4 | اصفهان | 21.000 |
5 | ایلام | 8.100 |
6 | بوشهر | 28.000 |
7 | تهران | 18.000 |
8 | چهارمحال بختیاری | 18.100 |
9 | خراسان | 72.400 |
10 | خوزستان | 42.000 |
11 | زنجان | 17.900 |
12 | سمنان | 8.400 |
13 | سیستان و بلوچستان | 62.000 |
14 | فارس | 71.200 |
15 | قزوین | 8.800 |
16 | قم | 7.000 |
17 | کردستان | 27.300 |
18 | کرمان | 63.000 |
19 | کرمانشاه | 20.100 |
20 | کهگیلویه و بویر احمد | 17.200 |
21 | گلستان | 19.800 |
22 | گیلان | 9.000 |
23 | لرستان | 8.400 |
24 | مازندران | 21.800 |
25 | مرکزی | 7.000 |
26 | هرمزگان | 35.000 |
27 | همدان | 7.700 |
28 | یزد | 10.500 |
700.000 |
منبع سایت صلح