هیأت وزیران در جلسه مورخ 28/1/1381 بنا به پیشنهاد شماره 3687/105 مورخ 20/1/ 1381سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند (الف) تبصره (12) قانون بودجه سال 1381 کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی بند (الف) تبصره (12) قانون بودجه سال 1381 کل کشور
مصوب 1381,01,28با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1ـ میزان کمک بلاعوض، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده بر اساس شرح عملیات موافقت نامههای مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین میشوند.
ماده 2 ـ کار گروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانههای مسکن و شهرسازی ،نفت، نیرو، صنایع و معادن، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران (بدون حق رای در مورد اعطای کمک) برای بررسی توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پروژههای پیشنهادی و اعلام نظر در مورد اعطای کمک بلاعوض با پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده تشکیل میشود.
تبصره ـ برای تأیید هر پیشنهاد در کار گروه، باید میزان اثربخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی و مقدار کاهش شدت انرژی، میزان پرداختها و زمان بندی اجرای پروژه مشخص شده باشد.
ماده 3 ـ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی و چگونگی تصویب پروژهها به شرح زیر است:
الف ـ متقاضیان وام باید پس از تأیید پیشنهاد خود توسط بانک اعتبار دهنده، پروژه را به وزارت نفت و یا نیرو ارائه کنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذیربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی در کار گروه موضوع ماده (2) این آییننامه مطرح کند.
پ ـ کارگروه مزبور پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی، نسبت به بررسی درخواستها اقدام و در صورت تأیید با توجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه، میزان یارانه سود تسهیلات را مشخص میکند.
ت ـ دستگاه اجرایی ذیربط، میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذی نفع و بانک اعتبار دهنده اعلام مینماید.
ماده 4 ـ نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطایی و چگونگی تصویب پروژهها به شرح زیر است:
الف ـ متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی، اقتصادی و مالی، روش و زمان بندی اجرا و نحوه نظارت در زمان بهرهبرداری به وزارت نفت و یا نیرو ارائه میکنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذیربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی، همراه با نظریه کارشناسی، در کارگروه موضوع ماده (2) این آییننامه مطرح کند.
پ ـ درصورت تأییدپیشنهاددرکارگروه،دستگاه اجرایی نسبت به انعقاد قراردادکمک بلاعوض اقدام مینماید.
تبصره 1ـ چنانچه اهداف مندرج در قرارداد تحقق نیابد، کمک بلاعوض و همچنین یارانه سود تسهیلات اعطایی به میزان عدم تحقق، وام محسوب میشود و متقاضی مکلف به تادیه تمامیوجوه استفاده شده و سود تعلق گرفته میباشد.
شرایط و نحوه تأدیه وام مذکور با توجه به نرخ سود تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به بخش صنعت، در قرارداد منعقد شده بین استفاده کننده و دستگاه اجرایی ذی ربط با بانک اعتبار دهنده تعیین میشود.
تبصره 2 ـ بخشی از اعتبار مربوط به طرح خرید و گاز سوز کردن خودروهای جمعی (از ردیف شماره 503531) با توجه به ملاحظات زیست محیطی، بر اساس شرح عملیات موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به صورت کمک بلاعوض هزینه میشود.
تبصره 3ـ اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپهای کم مصرف (به شماره ردیف 40303225) حداکثر تا ده هزار ریال به ازای هر لامپ، به صورت یارانه پرداخت میشود.
لامپهای مزبور باید با تضمین مدت زمان مصرف به مصرف کنندگان ارائه شود.
ماده 5ـ کمک بلاعوض و یارانه مصوب کارگروه در اجرای پروژه پیشنهادی و در قبال اخذ وثیقه معتبر به نفع دستگاه اجرایی ارائه کننده کمک (معادل یارانه یا کمک مزبور) پرداخت خواهد شد.
در صورت تحقق اهداف مندرج در قرارداد و یا اجرای تبصره (1) ماده (4) وثایق اخذ شده آزاد خواهد شد.
ماده 6 ـ دستگاههای اجرایی موظفند یک نسخه از قراردادهای منعقد شده در رابطه با اجرای پروژههای تصویبی در قالب مواد (3) و (4) این آییننامه را به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال کنند.
ماده 7 ـ دستگاههای اجرایی در اجرای طرحهای استانی برقی کردن چاههای آب کشاورزی بر اساس تصمیمات کارگروه برنامهریزی استانها موظفند به ازای هر فقره وام پرداختی به کشاورزان بابت برقی کردن چاهها، حداکثر تا پنجاه درصد هزینه آن را تا سقف سی میلیون ریال به عنوان یارانه از محل بودجه مصوب استانی از طریق بانکهای اعتبار دهنده به کشاورزان پرداخت کنند.
تبصره ـ عملیات اجرایی برقی کردن چاه به انتخاب متقاضی توسط دستگاه اجرایی استانی ذی ربط یا هر پیمانکار دیگری انجام میشود.
ماده 8 ـ به منظور توسعه حمل و نقل عمومیدرون شهرها، ارتقای بهرهوری ناوگان وتشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه، بخشی از اعتبارات طرح و گازسوز کردن اتوبوس و مینی بوس (به شماره ردیف 503531) برای خرید و واگذاری وسیله حمل و نقل عمومیبه بخشهای خصوصی و تعاونی تعلق میگیرد.
وجوه پرداختی به میزان شصت درصد قیمت هر دستگاه به عنوان هزینه قطعی از اعتبار ردیف 503531منظور و بخشهای خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلفند با ارائه خدمات مناسب (کمیو کیفی) و تحت نظارت شرکتهای واحد اتوبوسرانی، کمکهای دریافتی را بتدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در طی دوره زمانی معین مستهلک کنند.
تبصره ـ اسناد مالکیت وسایل واگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده نزد شرکت های واحد اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری میشود.
ماده 9 ـ اعتبار طرح کاهش آلایندههای ناشی از مصرف بنزین و نفت گاز (به شماره ردیف 30902215) صرف اعطای کمک بلاعوض جهت اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای دودزای حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی شهر تهران و کنترل گازهای خروجی از اگزوز و مطالعات و اطلاع رسانی خواهد شد.
تبصره 1ـ مبلغ پرداختی برای تعمیر هر خودروی سواری تا سقف یک میلیون ریال و برای خودروهای سنگین دو میلیون ریال و برای یک بار میباشد.
مبلغ پرداختی برای بهینه سازی با توافق سازمانهای مدیریت و برنامهریزی کشور و حفاظت محیط زیست تعیین خواهد شد.
تبصره 2 ـ جزئیات اجرایی این ماده در متن موافقتنامه مبادله شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور درج میشود.
ماده 10 ـ طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1381کل کشور، غیر انتفاعی به شمار میروند.
ماده 11 ـ دستگاههای اجرایی ذی ربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاور ذی صلاح نسبت به اجرا و نظارت بر طرحهای عمرانی موضوع این آییننامه اقدام کنند.
ماده 12 ـ دستگاههای اجرایی موظفند هر (3) ماه یک بار گزارش عملیات اجرایی طرحهای مربوط را به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارائه کنند.
سازمان یادشده موظف است گزارش پیگیری، نظارت و پیشرفت طرحهای بهینه سازی انرژی را هر سه ماه یک بار به هیأت وزیران ارائه نماید.
محمدرضا عارف ـ معاون اول رییس جمهور
منبع سایت صلح