هیأت وزیران در جلسه مورخ 15/8/1381 بنا به پیشنهاد شماره 34/3/1/22021 مورخ 7/7/1380وزارت کشور و به استناد تبصره (38) قانون بودجه اصلاحی سال 1343 کل کشور آییننامه استخدامی کارکنان شهرداریهای کشور را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه استخدامی کارکنان شهرداریهای کشور
مصوب 1381,08,15با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1ـ کلیه شهرداریهای سراسر کشور و سازمانهای وابسته مشمول مقررات این آییننامه هستند.
تبصره ـ سازمانهای وابسته به شهرداری که به استناد مواد (84) و (111) قانون شهرداری ـ مصوب 1334ـ تشکیل شده یا میشوند و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و بیش از پنجاهدرصد (50%) سرمایه آنها توسط شهرداری تأمین شده باشد در صورتی که در اساسنامه آنها آییننامه استخدامی خاصی پیش بینی نشده باشد مشمول مقررات این آییننامه هستند.
ماده 2ـ مستخدمان شهرداریها از نظر استخدامی به چهار دسته به شرح زیر تقسیم میشوند:
الف ـ مستخدم ثابت که به موجب حکم رسمی در یکی از گروههای جدول حقوق موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب 1370ـ و اصلاحات بعدی آن برای تصدی یکی از پستهای سازمانی بر اساس آییننامه استخدامی شهرداری استخدام شده باشد.
ب ـ مستخدم رسمی که بر اساس قانون استخدام کشوری ـ مصوب 1345ـ و اصلاحات بعدی آن در شهرداری استخدام شده است.
پ ـ مستخدم موقت که به موجب قرارداد برای مدت معین و کار مشخص به استخدام شهرداری درمیآید.
مقررات استخدامی این قبیل مستخدمان و تغییرات بعدی آن توسط وزارت کشور تهیه و با موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجرا خواهد شد.
ت ـ کارگران شهرداری که مشمول قانون کار مصوب 1369 و اصلاحات بعدی آن هستند.
تبصره ـ مشاغل کارگری در شهرداری بنا به پیشنهاد هر یک از شهرداریها و تأیید وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مشخص میشوند .
ماده 3 ـ مستخدمان رسمی در صورت درخواست و مستخدمان ثابت موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (2) این آییننامه مشمول مقررات این آییننامه هستند.
ماده 4 ـ سازمان تفصیلی و ایجاد یا حذف پستهای سازمانی در کلیه شهرداریها با رعایت تبصره ماده (112) قانون استخدام کشوری مشمول ماده (54) قانون شهرداری و اصلاحیه آن است.
ماده 5 ـ در مورد استخدام اتباع بیگانه در شهرداری بر اساس قوانین و مقررات مربوط به وزارتخانهها و مؤسسات دولتی عمل خواهد شد.
ماده 6 ـ به منظور نظارت بر حسن اجرای این آییننامه شورای اداری و استخدامی شهرداری ـ که در این آییننامه شورا نامیده میشود ـ در هر یک از استانهای کشور و همچنین در شهرهای با جمعیت بیش از پانصد هزار نفر تشکیل میگردد.
ماده 7 ـ اعضای شورای شهرهای با جمعیت بیش از پانصد هزار نفر به شرح زیر تعیین میشوند:
الف ـ شهردار و در غیاب او معاون مالی و اداری شهرداری (رییس شورا).
ب ـ نماینده وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور).
پ ـ دو نفر از مدیران یا کارشناسان خبره و مطلع به انتخاب شهردار .
ت ـ مدیر کل امور شهرداریهای وزارت کشور.
ماده 8 ـ شورای هر استان که بر حسن اجرای این آییننامه در شهرهای زیر پانصد هزار نفر آن استان نظارت میکند از افراد زیر تشکیل میشود:
الف ـ معاون عمرانی استانداری (رییس شورا).
ب ـ شهردار شهر مرکز استان .
پ ـ مدیرکل دفتر امور شهری و روستایی استانداری.
ت ـ یک نفر از کارشناسان خبره و ذیصلاح در امور استخدامی شهرداریها به پیشنهاد رییس شورا و تأیید استاندار.
ث ـ شهردار شهری که مسایل مربوط به شهرداری مورد تصدی وی در شورا مطرح میشود.
تبصره ـ دبیرخانه شورا در دفتر امور شهری و روستایی استانداری مستقر میشود.
ماده 9 ـ شوراها علاوه بر وظایف مقرر در این آییننامه به عنوان کارگروه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل
موضوع ماده (21) آییننامه اجرایی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ موضوع تصویبنامه
شماره 57350/ت 473هـ مورخ 8/11/1370ـ در شهرداریها وظیفه نظارت بر حسن اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و رسیدگی به اعتراضات استخدامی مستخدمان ثابت شهرداری را نیز بر عهده دارد.
تبصره ـ جلسات شورا با حضور حداقل سه چهارم اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات با حداقل سه رأی مثبت دارای اعتبار است.
ماده 10 ـ حقالجلسه اعضای شورا به ازای هر جلسه یک چهلم حقوق و مزایای شهردار مربوط تعیین میشود که از محل اعتبارات شهرداری ذی ربط قابل پرداخت است.
ماده 11 ـ داوطلبان استخدام در شهرداری باید دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ تابعیت جمهوری اسلامیایران.
ب ـ حداقل هجده و حداکثر سی و پنج سال تمام سن در ورود.
پ ـ انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دایم.
ت ـ اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی آن.
ث ـ تدین وعاملیت به احکام اسلام یا پیروی یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ج ـ عدم اعتیاد به مواد مخدر.
چ ـ داشتن دیپلم کامل متوسطه.
ح ـ عدم محکومیت به محرومیت از حقوق اجتماعی.
خ ـ داشتن توانایی جسمی برای انجام کاری که داوطلب استخدام آن است.
د ـ عدم تجاهر به فسق و داشتن شایستگی اخلاقی لازم و حسن سابقه.
تبصره 1 ـ شهرداری میتواند برای پستهای بلاتصدی سازمانی در مشاغل تخصصی با تصویب شورا داوطلبان را تا سن چهل سالگی استخدام نماید.
تبصره 2 ـ فهرست مشاغل تخصصی توسط وزارت کشور تهیه و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در شهرداریها اجرا خواهد شد.
تبصره 3 ـ برای تصدی بعضی از پستهای سازمانی، شهرداری میتواند با تصویب شورا داوطلبان استخدام را با داشتن گواهینامه پایان دوره راهنمایی تحصیلی استخدام نماید.
تبصره 4 ـ کسانی که مجدداً به استخدام شهرداری در میآیند مشمول محدودیت حداکثر سن موضوع بند (ب) این ماده نخواهند بود مشروط بر اینکه سن آنها پس از کسر مدت خدمت در شهرداری از حداکثر سن مقرر تجاور ننماید.
تبصره 5 ـ شهرداری میتواند با انعقاد قراردادهای خاص از خدمات مشاورهای افراد متخصص یا مهندسان مشاور با پیشنهاد شهردار و موافقت شورا استفاده نموده و حقالزحمه مناسبی به این افراد پرداخت نماید، ولی در خصوص انعقاد قرارداد با مهندسان مشاور خارجی علاوه بر موافقت شورا، مراتب باید به تأیید وزیر کشور نیز برسد.
ماده 12 ـ استخدام برای تصدی پستهای سازمانی از طریق امتحان یا مسابقه به عمل میآید.
تبصره ـ برگزاری امتحان و مسابقه در شهرداریها به موجب آییننامهای خواهد بود که توسط وزارت کشور تهیه و به تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور خواهد رسید.
ماده 13 ـ شهرداریها مکلفند در صورت داشتن اعتبار لازم در بودجه مصوب، نیروی انسانی مورد نیاز خود را برای تصدی پستهای سازمانی از بین داوطلبان واجد شرایط پس از اخذ مجوز استخدام از مراجع ذی صلا ح و موافقت وزارت کشور تأمین نمایند.
ماده 14 ـ افرادی که در تاریخ ابلاغ این آییننامه به صورت غیر ثابت در استخدام شهرداریها و سازمانهای وابسته هستند و در مشاغل کارمندی انجام وظیفه مینمایند، در صورت وجود پست بلاتصدی و داشتن شرایط احراز شغل مورد نظر و حداقل سه سال سابقه خدمت متوالی، در صورتی که خدمت آنها ادامه داشته باشد با تصویب شورا از شرط مسابقه موضوع این ماده معاف هستند.
ماده 15 ـ شهردارانی که بعد از تاریخ 22/11/1357 به سمت شهردار منصوب شده باشند و خدمت آنها خاتمه یافته باشد با رعایت ماده (11) این آییننامه و دارا بودن شرایط زیر از شرط امتحان و مسابقه معاف هستند و می توانند در یکی از شهرداریهای کشور استخدام شوند.
الف ـ خدمت آنها به علت استعفا یا اتمام دوره قانونی خدمت (چهار سال) خاتمه یافته باشد.
ب ـ حداقل دو سال سابقه خدمت متوالی یا چهار سال سابقه خدمت متناوب در سمت شهردار داشته باشند.
پ ـ در صورت تعلیق از خدمت طبق مقررات قانونی، دارای حکم قطعی برائت از مراجع ذیصلاح باشند.
ت ـ حداکثر تا مدت یک سال از تاریخ خاتمه خدمت در خواست استخدام خود را با رعایت سایر بندهای این ماده به یکی از شهرداریهای کشور یا سازمانهای وابسته تسلیم نمایند.
تبصره 1ـ این گونه افراد در صورت رعایت بندهای (الف)، (ب) و (پ) این ماده و موافقت هسته گزینش از خدمت دوره آزمایشی موضوع ماده (18) این آییننامه معاف هستند.
تبصره 2 ـ شهردارانی که بر اساس ماده (73) قانون تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 از کار برکنار شده اند میتوانند، طی مدت یک سال با تأیید شورا برای یکی از پستهای بلاتصدی به استخدام شهرداری مربوط یا سایر شهرداریهای کشور در آیند.
تبصره 3 ـ شهردارانی که قبلا خاتمه خدمت یافته اند و از خاتمه خدمت آنها بیش از یک سال میگذرد میتوانند با رعایت سایر بندهای این ماده تا مدت یک سال از تاریخ تصویب این آییننامه درخواست استخدام خود را به آخرین شهرداری مربوط یا شهرداریهای کشور تسلیم نمایند.
تبصره 4 ـ در صورت عدم وجود پست سازمانی مناسب در شهرداریها، وزارت کشور میتواند به پیشنهاد شهرداری متقاضی استخدام، با موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به ایجاد پست با نام مطابق با مدرک تحصیلی متقاضی تحت یکی از عناوین کارشناس، کاردان وکمککارشناس اقدام نماید.
ماده 16 ـ شهرداریها مکلفند کارگران مورد نیاز خود را که در تشکیلات مصوب به عنوان کارگر ثابت شناخته شدهاند در صورت داشتن اعتبار لازم در بودجه مصوب برای تصدی پستهای سازمانی، پس از اخذ مجوز استخدام و موافقت از وزارت کشور و تأیید کمیته طبقهبندی مشاغل کارگری استان با رعایت مقررات قانون کار از بین داوطلبان واجد شرایط استخدام نمایند.
ماده 17 ـ جانبازانی که در تاریخ ابلاغ این آیین نامه به صورت غیر ثابت برای مشاغل کارمندی در استخدام شهرداری یا سازمانهای وابسته باشند با رعایت قانون تسهیلات استخدامی، اجتماعی جانبازان مصوب 1374 و با تصویب شورا از شرط امتحان و مسابقه معاف هستند .
ماده 18 ـ داوطلبان استخدام که در امتحان یا مسابقه ورودی پذیرفته شده اند یک دوره آزمایشیرا طی مینمایند که مدت آن حداقل شش ماه و حداکثر دو سال است، هر گاه وضع خدمت و رفتار آنها در دوره خدمت آزمایشی رضایت بخش باشد حکم قطعی استخدام آنها پس از تأیید هسته گزینش ذیربط به عنوان مستخدم ثابت صادرشود و مدت خدمت آزمایشی جزﺀ سابقه خدمت آنها محسوب میشود.
تبصره 1 ـ در صورت عدم اعلام نظر هسته گزینش ظرف مدت تعیین شده حکم استخدام قطعی مستخدمان آزمایشی صادر میشود.
تبصره 2 ـ افراد مشمول این ماده در طی دوره خدمت آزمایشی در حکم مستخدم ثابت محسوب و از حقوق، فوق العاده شغل و سایر مزایای پست مورد تصدی در گروه ورودی برخوردار میشوند.
تبصره 3ـ به خدمت افرادی که حداکثر تا پایان دوره آزمایشی صالح برای ابقا در پست مورد نظر تشخیص داده نشوند خاتمه داده میشود. به این قبیل افراد حقوق و مزایای ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده و کسور بازنشستگی کسر شده پرداخت میشود.
ماده 19 ـ هر گاه مستخدمان رسمی و ثابت شهرداری و سازمانهای وابسته از خدمت در شهرداری یا سازمانهای وابسته استعفا نمایند، استخدام مجدد آنها با موافقت شورا و رعایت سایر مقررات این آییننامه پس از اعلام نظر هسته گزینش امکان پذیر است و این گونه مستخدمان از طی دوره آزمایشی معاف هستند.
ماده 20 ـ صدور احکام استخدامی مستخدمان ثابت شهرداریها (به جز شهرداری تهران) در بدو ورود به خدمت از لحاظ انطباق با مقررات این آییننامه موکول به تأیید وزارت کشور است.
ماده 21 ـ شهرداری موظف است سالانه شایستگی و استعداد مستخدمان رسمی ثابت خود را بر اساس ضوابط ارزشیابی کارکنان دولت مورد بررسی قرار داده و نتیجه را در پرونده استخدامی آنها منعکس نماید.
این سنجش طوری صورت میگیرد که موجب ارشاد و معرف استحقاق مستخدم برای احراز گروه و پستهای بالاتر یا لزوم گذراندن دوره کارآموزی جدید باشد.
ماده 22 ـ حقوق مبنای مستخدمان ثابت و رسمی شهرداریهای سراسر کشور و سازمانهای وابسته برابر عدد مبنای حقوق مستخدمان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و اصلاحات بعدی آن با اعمال ضرایب ریالی مصوب سالانه تعیین میشود.
ماده 23 ـ تخصیص مشاغل مستخدمان مشمول این آییننامه به گروههای ورودی بر مبنای جدول تخصیص مشاغل مستخدمان مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و اصلاحات بعدی آن است.
تبصره 1 ـ تغییرات و اصلاحات در گروههای موضوع این ماده و تخصیص گروه ورودی به مستخدمانی که مشاغل آنها از پیچیدگی و حساسیت برخوردار و مستلزم دارا بودن مهارتهای خاص و فوقالعاده است به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به اجرا در میآید.
تبصره 2 ـ انتصاب مستخدمان شهرداری و سازمانهای وابسته در غیر رسته مربوط مستخدم ممنوع است ولی در صورت نیاز و داشتن شرایط احراز شغل پیشنهادی میتوان با رضایت مستخدم و موافقت شورا او را در رسته دیگر منصوب نمود.
ماده 24ـ حقوق مستخدمان در هر سال با در نظر گرفتن خدمت قابل قبول آنها در سال قبل به شرح زیر تعیین میشود:
(ضریب افزایش سنواتی +1) حقوق سال قبل = حقوق هر سال
ماده 25 ـ سوابق خدمت کارگران شهرداری به لحاظ تجربی برای تصدی مشاغل کارمندی قابل احتساب نیست. ولی در صورت ارایه مدارک مستند موضوع ماده (14) طرح طبقه بندی مشاغل و اصلاحات بعدی آن سوابق خدمت آنها پس از تأیید شورا از لحاظ تجربه و احراز مشاغل کارمندی قابل احتساب است.
تبصره ـ کارگرانی که موفق به اخذ مدرک تحصیلی بالاتر شوند هنگام استخدام کارمندی سوابق خدمت مشابه یا مرتبط آنها در شهرداری از لحاظ تعیین گروه بر اساس آخرین مدرک تحصیلی و با تأیید شورا قابل احتساب است.
ماده 26 ـ شهرداری میتواند به مستخدمان مشمول این آییننامه که خدمت آنها رضایتبخش باشد و مستخدمانی که خدمات برجسته انجام داده باشند به شرط دارا بودن شایستگی براساس ماده (21) این آییننامه، علاوه بر فوقالعاده شغل گروه مربوط، افزایش فوقالعاده شغل به میزان حداکثر بیست درصد عدد مبنای گروه مربوط را بپردازد ولی به هر حال فوق العاده شغل یادشده نباید از یکصدوپنجاه درصد (150%) حقوق مبنای مستخدم تجاوز نماید .
تبصره ـ میزان افزایش فوقالعاده شغل موضوع این ماده و مصادیق خدمات برجسته به پیشنهاد شهردار و تأیید شورا تعیین میشود.
ماده 27 ـ کسانی که به خدمت ثابت شهرداری پذیرفته میشوند در اولین طبقه گروه مربوط قرار میگیرند و چنانچه دارای سابقه خدمت دولتی یا خدمت در شهرداری یا سازمانهای وابسته باشند به ازای هر سال خدمت، از ضریب افزایش سنواتی به میزان سه درصد (3%) برخوردار میشوند و مدت خدمت وظیفه عمومی آنها نیز جزﺀ سابقه خدمت شان محسوب میشود.
ماده 28 ـ جدول و نحوه ارتقای گروه مستخدمان با در نظر گرفتن ارزش کار، میزان مسؤولیتها، اهمیت وظایف، سوابق تجربی، تحصیلات و ارزشیابی شاغلان تعیین میشود.
تبصره 1 ـ حقوق مستخدمانی که ارتقای گروه مییابند بر اساس عدد مبنا در گروه جدید به اضافه مجموع افزایشهای سنواتی در گروه قبل تعیین میشود.
تبصره 2 ـ ارتقای گروه مستخدمانی که سقف رشته شغلی مورد تصدی آنها اجازه استفاده از گروه تعیین شده جهت مدرک تحصیلی آنها را نمیدهد منوط به انتصاب آنها به مشاغل دیگر است.
ماده 29 ـ شهرداری میتواند در صورت وجود شرایط زیر مستخدم را به گروههای بالاتر ارتقا دهد:
الف ـ در گروه جدید پست سازمانی بلاتصدی وجود داشته باشد یا بر اساس طرح طبقهبندی مشاغل به سبب احراز شرایط تحصیلی یا تجربی مقرر در طرح، در طبقه شغلی که در گروه بالاتر است قرار گیرد.
ب ـ مستخدم در خدمات گذشته خود ابراز لیاقت و کاردانی نموده باشد.
تبصره ـ حقوق و امتیازات مربوط به ایثارگران مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در مورد مستخدمان ایثارگر شهرداری نیز اعمال میشود.
ماده 30 ـ شهرداری میتواند با تصویب شورا به مستخدمان خود یک الی دو گروه تشویقی موضوع مفاد تبصره (4) ماده (3) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و اصلاحات بعدی آن علا وه بر گروه استحقاقی آنها اعطا نماید.
ماده 31 ـ مستخدمانی که به لحاظ تغییر شغل در گروه پایین تر از گروه استحقاقی خود قرار میگیرند مابهالتفاوت حقوق مبنای گروه قبلی با گروه جدید به اضافه مجموع افزایشهای سنواتی قبلی را دریافت مینمایند و هر گونه افزایشهای بعدی در حقوق مبنای این مستخدمان در گروه جدید و افزایش ناشی از ارتقای گروه بعدی تا استهلاک کامل از مابهالتفاوت یادشده کسر میشود.
ماده 32 ـ وزارت کشور موظف است بر اساس اهمیت وظایف، مسؤولیتها، شرایط احراز، مدرک تحصیلی، تجربه و سایر شرایط مؤثر، کلیه مشاغل شهرداریها و سازمانهای وابسته را طبقه بندی و ارزیابی نماید و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به یکی از گروههای جدول حقوق و ضوابط پرداخت فوقالعاده شغل تخصیص دهد.
هر نوع اصلاح در طرح طبقهبندی مشاغل بنا به پیشنهاد وزارت کشور و پس از موافقت سازمان یادشده قابل اجرا است.
تبصره ـ تعیین حقوق فعلی مستخدمان شهرداری مشمول این آیین نامه بر اساس آییننامهای که از طرف وزارت کشور تنظیم و به تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور میرسد به عمل میآید ولی در هیچ مورد با اجرای این تبصره از حقوق مستخدم در حین تطبیق، رقمی کسر نمیشود.
ماده 33 ـ مادام که طرح طبقه بندی مشاغل و ضوابط تغییر گروه و جدول فوقالعاده شغل مستخدمان ثابت و رسمی شهرداریها توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب مراجع مربوط نرسیده است، طرح طبقهبندی مشاغل و جداول فوق العاده شغل و تغییر گروه مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت و اصلاحات بعدی آن در مورد مستخدمان رسمی و ثابت شهرداریها قابل اجرا است.
ماده 34 ـ انتصاب مستخدمان به پستهای سازمانی که شرایط احراز آن را طبق شرح شغل مربوط ندارند ممنوع است.
تبصره 1 ـ چنانچه برای تصدی یکی از پستهای سازمانی یا معاونت در شهرداریهایی که دارای یک معاون هستند مستخدم واجد شرایط در شهرداریها نباشد، شهرداری میتواند از وجود مستخدمان واجد شرایط احراز طرح طبقه بندی مشاغل از سایر وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و سایر شهرداریها و سازمانهای وابسته به عنوان مأمور استفاده نماید.
تبصره 2 ـ شهرداری میتواند با رعایت مقررات این آییننامه در شهرداریهایی که دارای یک معاون است فردی را که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی عمران و شهرسازی است از طریق امتحان یا مسابقه پس از طرح موضوع در شورا و طی مراحل گزینش در پست معاون شهردار به استخدام ثابت شهرداری در آورد.
تبصره 3 ـ در صورت استفاده شهرداری از مستخدمان وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و سایر شهرداریها و سازمانهای وابسته به عنوان مأمور و انتصاب آنها به یکی از پستهای ثابت سازمانی (با تصویب شورا) براساس آییننامه مأموریت مستخدمان مشمول قانون استخدام کشوری و اصلاحات بعدی آن و سایر مقررات مربوط عمل میشود.
تبصره 4ـ در اجرای مفاد ماده (79) قانون شهرداری ذیحساب دوم شهرداری یا قائممقام او از بین مستخدمان ثابت و رسمی واجد شرایط شهرداری انتخاب و بنا به پیشنهاد شهردار و تأیید شورا منصوب میشود.
ماده 35 ـ مستخدمان ثابت و رسمی شهرداری و سازمانهای وابسته بر اساس پست مورد تصدی از فوقالعاده شغل مربوط بر مبنای طرح طبقه بندی مشاغل و جدول فوقالعاده شغل برخوردار میشوند.
تبصره 1 ـ فوقالعاده شغل مستخدمانی که تصدی مشاغل مدیریت و سرپرستی موضوع تبصره (1) ماده (4) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت را بر عهده دارند علاوه بر فوقالعاده شغل موضوع این ماده و اصلاحات بعدی آن بر اساس پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قابل افزایش است.
تبصره 2ـ فوق العاده شغل مستخدمانی که تصدی مشاغل تحقیقی و تخصصی شهرداریها موضوع تبصره (2) ماده (4) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت را بر عهده دارند علا وه بر فوق العاده شغل گروه مربوط و اصلاحات بعدی آن بر اساس پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور قابل افزایش است.
تبصره 3 ـ عناوین مشاغل مدیریت و سرپرستی با توجه به تشکیلا ت مصوب به پیشنهاد شهرداری مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور از طریق همترازی تعیین میشود.
تبصره 4 ـ شهرداری میتواند سالانه به کارکنانی که در افزایش درآمدهای کوششی و وصول آنها مازاد بر بودجه مصوب سعی و تلاش نمودهاند با تشخیص شهردار فوقالعادهای تحت عنوان حق وصول برای یک بار در سال به میزان یک درصد مازاد درآمد کوششی که وصول شده برای کارکنان ذیربط پرداخت نماید مشروط بر اینکه حداکثر از دو برابر حقوق و فوق العاده شغل ماهانه مستخدم در یک سال تجاوز ننماید.
ماده 36 ـ هرگونه مصوبه، دستورالعمل، بخشنامه، آییننامه، مقررات و سایر تسهیلات که برای کارکنان مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تصویب یا در نظر گرفته شده یاشود در مورد کارکنان شهرداریهای سراسر کشور و سازمانهای وابسته که مشمول تبصره ماده (1) این آییننامه هستند با تأمین اعتبار لازم در بودجه شهرداریها به اجرا در میآید.
ماده 37 ـ شهرداری میتواند علاوه بر عیدی و پاداش سالا نه در صورت وجود اعتبار به هر یک از مستخدمان معادل یک ماه حقوق و فوقالعاده شغل در پایان هر سال به عنوان حق تلاش به تناسب مدتی که مستخدم در آن سال تصدی پستی را بر عهده داشته است پرداخت نماید.
ماده 38 ـ جدول یا ضوابط پرداخت فوق العاده جذب و کارانه کارکنان شهرداری بر اساس مقررات و مصوبات مورد عمل مستخدمان رسمی مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و اصلاحات بعدی آن به علاوه بیست تعیین و برقرار میشود.
تبصره ـ فوقالعاده جذب مدیران و سرپرستان و کارشناسان شهرداری بر مبنای ارقام فوقالعادههای مستخدمان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت براساس همترازی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام پذیرفته به مرحله اجرا در میآید.
ماده 39 ـ وزارت کشور مکلف است در اجرای ماده (62) قانون شهرداری و به منظور بالا بردن سطح معلومات فنی و تخصصی کارکنان مورد نیاز شهرداریها زمینههای آموزش پیش از خدمت و ضمن خدمت داوطلبان استخدام و شاغلان را به طرق مقتضی و عنداللزوم با ایجاد مراکز آموزشی فراهم آورد.
تبصره 1ـ مادام که وزارت کشور در اجرای این ماده زمینه آموزش مستخدمان شهرداریها را به طرق مقتضی فراهم ننموده است استانداریها و شهرداریهای سراسر کشور میتوانند با هماهنگی وزارت کشور زمینه آموزشهای لازم را در محل فراهم نمایند.
تبصره 2 ـ ضوابط اعطای امتیاز شرکت در دورههای آموزشی اعم از کوتاه مدت و بلند مدت همانند ضوابط آموزشی کارکنان مشمول قانون استخدام کشوری تعیین میشود.
ماده 40 ـ مستخدمان شهرداری سالی یک ماه به تناسب مدت خدمت حق استفاده از مرخصی با حقوق و فوقالعادههای مربوط را دارند.
ماده 41 ـ مستخدمان شهرداری در صورت ابتلا به بیماریهایی که مانع از انجام خدمت باشند از مرخصی استعلاجی استفاده مینمایند.
تبصره ـ جز در مورد بیماریهای صعبالعلاج حداکثر استفاده از مرخصی استعلاجی چهارماه در سال است.
ماده 42 ـ مستخدم میتواند با موافقت شهرداری از مرخصی بدون حقوق استفاده کند، محفوظ ماندن پست سازمانی مستخدم رسمی و ثابت در مدتی که از مرخصی بدون حقوق بیش از سه ماه در هرسال استفاده مینماید الزامی نیست، در صورتی که پس از پایان دوران مرخصی پست سازمانی مناسب برای ارجاع به مستخدم یادشده موجود نباشد وی به حال آماده به خدمت در میآید.
تبصره 1ـ حداکثر مدتی که مستخدم شهرداری در طول خدمت خود میتواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند سه سال است ولی برای ادامه تحصیلات عالی تخصصی در رشته مورد نیاز شهرداری این مرخصی با تصویب شورا حداکثر تا دو سال دیگر قابل تمدید است.
تبصره 2 ـ مستخدمانی که در حال مرخصی بدون حقوق هستند میتوانند کماکان از مزایای بیمه عمر طبق ضوابط استفاده نماید.
تبصره 3 ـ مدت مرخصی بدون حقوق جزﺀ سابقه خدمت مستخدم محسوب نمی شود.
ماده 43ـ استفاده از مرخصیهای موضوع مواد (27) و (28) و (29) و تبصرههای مربوط براساس آییننامه مورد عمل درباره مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری انجام میشود.
ماده 44ـ شهرداری موظف است به طرق مقتضی در تأمین بهداشت و درمان مستخدمان خود و ایجاد تسهیلات رفاهی برای کارکنان وایجاد محیط مناسب کار و کمک به امور تعاونی در زمینههای مصرف، مسکن ، قرضالحسنه و نظایر آن که بر اساس مقررات رفاهی سازمانهای دولتی و وابسته به دولت نظیر قانون نحوه ایجاد تسهیلات رفاهی برای کارکنان دولت ـ مصوب 1367ـ تهیه و به تصویب میرسد اقدام و مساعی لازم را به عمل آورد.
ماده 45ـ چنانچه مستخدم فوت شود و مرخصی استحقاقی ذخیره شده داشته باشد حقوق و فوق العاده شغل و فوقالعادههای مستمر او بابت مرخصیهای ذخیره شده به وراث قانونی وی پرداخت میشود.
ماده 46 ـ مستخدمان ثابت شهرداری تهران از نظر بازنشستگی تابع صندوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمان شهرداری موضوع ماده (58) اصلا حی قانون شهرداری مصوب 1345 هستند.
ماده 47 ـ مستخدمان ثابت و رسمی شهرداریها ـ به جز شهرداری تهران از نظر بازنشستگی تابع صندوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمان شهرداریها در سازمان بازنشستگی کشوری هستند و از نظر بازنشستگی و کسور پرداخت شده تابع مقررات بازنشستگی و وظیفه مشمولان قانون استخدام کشوری و اصلاحات بعدی آن هستند.
ماده 48 ـ شهرداری مکلف است از تاریخ تطبیق وضع مستخدمان خود با این آییننامه هر ماه مطابق مقررات قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت کسورات قانونی بازنشستگی مستخدم را کسر نموده و پس از افزودن سهم شهرداری با توجه به قوانین یادشده مجموع آن را به صندوق بازنشستگی و وظیفه مربوط پرداخت نماید.
تبصره 1 ـ وجوه حاصل اعم از سهم مستخدم و شهرداری به حساب مخصوص در یکی از بانکهای دولتی که از طرف سازمان بازنشستگی معرفی میشود واریز میگردد.
تبصره 2 ـ کسور بازنشستگی مستخدمان آماده به خدمت بر مبنای تمام حقوق گروه و افزایشهای سنواتی احتساب و از حقوق ماهانه آنان کسر میشود.
ماده 49 ـ شهرداری مکلف است اولین حقوق ماهانه کسانی که دوره آزمایشی را گذرانده و به استخدام قطعی شهرداری پذیرفته میشوند و هر نوع تفاوت یک ماهه حقوق حاصل از افزایش سنواتی و ارتقای گروه مستخدمان را به حساب صندوق بازنشستگی واریز نماید.
ماده 50 ـ مستخدمان شهرداری میتوانند با داشتن شرایط زیر تقاضای بازنشستگی نمایند و شهرداری مخیر به قبول آن است :
الف ـ داشتن شصت (60) سال سن.
ب ـ داشتن بیست و پنج (25) سال سابقه خدمت و پنجاه (50) سال سن.
تبصره 1 ـ هر گاه مستخدمان مشمول این آییننامه قبل از رسیدن به سن بازنشستگی یا بعد از آن فوت شوند از تاریخ فوت، بازنشسته محسوب و تمامی حقوق بازنشستگی و اصلاحات بعدی آن به وراث قانونی آنها پرداخت میشود.
تبصره 2ـ مستخدمان شهرداری در هر حال مشمول قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی در دستگاههای دولتی ـ مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن و قوانین مربوط به اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه هستند .
ماده 51 ـ شهرداری موظف است قبل از تاریخ بازنشستگی در صورت استحقاق مستخدم و بنا به درخواست او حداکثر چهار ماه مرخصی با استفاده از حقوق و فوقالعاده شغل و سایر مزایای مربوط به وی اعطا نماید و در هر حال تاریخ پایان این مرخصی باید طوری تعیین شود که سن مستخدم از شصت و پنج (65) سال تمام تجاوز ننماید.
ماده 52 ـ حقوق بازنشستگی و وظیفه از کارافتادگی و وظیفه وراث مستخدمان شهرداری عبارت است از معدل تمامی حقوق و مزایای دریافتی آنها که ملا ک کسور بازنشستگی است در دو سال آخر خدمت مشروط بر آنکه حقوق بازنشستگی آنها از بالاترین حقوق بازنشستگی مقرر در قوانین و مقررات مربوط تجاوز ننماید.
ماده 53 ـ شهرداری میتواند مستخدمان رسمی و ثابت خود را که دارای سی سال سابقه خدمت با هر قدر سن باشند بازنشسته نماید.
ماده 54 ـ شهرداری مکلف است کلیه مستخدمانی که شصت و پنج سال تمام سن دارند را بازنشسته نماید.
ماده 55 ـ سوابق خدمت تمام وقت مستخدمان ثابت در شهرداریها و سازمانهای وابسته ، وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسسات عمومی غیردولتی و سمت شهردار در صورت انتقال کسور یا حق بیمه برابر مقررات قانونی یا تقبل پرداخت آن به صندوق بازنشستگی ذیربط بر اساس مقررات مربوط از نظر افزایش سنواتی و بازنشستگی جزﺀ سنوات خدمت آنها محسوب میشود.
تبصره 1 ـ مأخذ پرداخت کسور برای سوابق خدمت در شهرداریها و سازمانهای وابسته که کسور یا حق بیمه آن منتقل یا پرداخت نشده است مطابق مقررات قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین و سهم شهرداری با توجه به ماده (48) این آییننامه پرداخت میشود.
تبصره 2ـ مأخذ پرداخت کسور برای سوابق خدمت خارج از شهرداریها و سازمانهای وابسته که کسور یا حق بیمه آن انتقال نیافته است بر مبنای بیست و یک درصد (21%) اولین حقوق و فوقالعاده شغل و سایر مزایای مشمول کسور بازنشستگی مستخدم ثابت در شهرداری و اصلاحات بعدی آن تعیین میشود که توسط مستخدم پرداخت خواهد شد.
تبصره 3ـ چنانچه مستخدمان سازمانهای وابسته به شهرداریها که به استناد اساسنامه آن سازمان مشمول این آییننامه نیستند بر اساس مقررات مربوط به استخدام شهرداریها در آیند سوابق خدمت تمام وقت آنها مشمول این ماده است.
ماده 56 ـ کسور متعلق در اجرای تبصرههای (1) و (2) و (3) ماده (55) این آییننامه از طرف شهرداری به طور یکجا و از طرف مستخدم در یکصد و بیست قسط ماهانه به صندوق بازنشستگی پرداخت میشود مشروط بر اینکه در مورد مستخدمان شاغل مجموع پرداختی مستخدم بابت بدهی کسور بازنشستگی سنوات خدمت گذشته و کسور بازنشستگی جاری از یک چهارم مجموع حقوق و فوق العاده شغل و در مورد بازنشستگان و وظیفه بگیران از یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه تجاوز نکند، در صورتی که از این مقدار تجاوز کند به همین میزان به تعداد اقساط ماهانه او اضافه میشود.
ماده 57 ـ سابقه خدمت مستخدمان مشمول ماده (55) این آییننامه از نظر بازنشستگی و وظیفه در صورتی جزﺀ خدمت رسمی آنها محسوب میشود که به موجب احکام صادر شده به صورت تمام وقت یا با دریافت حقوق از شهرداریها وسازمانهای وابسته یا یکی از وزارتخانهها و مؤسسات دولتی بوده باشد.
تبصره ـ سوابق خدمت کسانی که در تاریخ تصویب این آییننامه به عنوان کارمند ثابت با مقررات استخدامی تطبیق شده اند از لحاظ افزایش سنواتی و بازنشستگی قابل احتساب است مشروط بر اینکه سوابق یادشده منطبق با لیستهای حقوق و مدارکی که مبین انجام خدمت آنها در مشاغل اداری شهرداری است به تأیید شورا رسیده باشد.
ماده 58 ـ مدت خدمت وظیفه مستخدمان ثابت جزﺀ سابقه آنان محسوب میشود مشروط بر اینکه مستخدم کسور بازنشستگی سهم خود را طبق تبصرههای (1) و (2) و (3) ماده (55) حسب مورد و ماده (56) این آییننامه پرداخت نمایند که در این صورت شهرداری نیز موظف به پرداخت سهم خود حسب مورد در مدت مقرر است.
ماده 59 ـ مستخدمان رسمی مشمول ماده (144) قانون استخدام کشوری در صورت تمایل میتوانند به استناد تبصره (3) ماده یادشده مشمول این آییننامه شوند و شهرداری موظف است درخواست آنها را به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال نماید تا سازمان بازنشستگی کشوری نسبت به واریز کسور مربوط به صندوق بازنشستگی شهرداری اقدام نماید.
ماده 60 ـ در صورتی که مستخدمان شهرداری به علل غیر ناشی از کار، از کارافتاده شناخته شوند بر اساس مقررات قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و اصلاحات بعدی آن حقوق وظیفه از کارافتادگی دریافت مینمایند و در صورتی که سنوات پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم از پانزده (15) سال کمتر باشد پانزده سال تمام محسوب میشود.
ماده 61 ـ در صورتی که مستخدم ثابت در حین انجام وظیفه به علت حادثه ناشی از کار، ازکارافتاده شود بدون رعایت سنوات پرداخت کسور بازنشستگی، تمام حقوق، فوقالعاده شغل، تفاوت تطبیق وسایر مزایای مشمول کسورات بازنشستگی مستخدم در زمان از کارافتادگی در مورد او برقرار میشود مشروط بر آن که از حداکثر حقوق بازنشستگی مقرر در این آییننامه تجاوز ننماید.
تبصره 1 ـ هرگاه مستخدم موضوع این ماده به علت همان حادثه فوت شود حقوق وظیفه از کارافتادگی او به عنوان حقوق وظیفه به وراث قانونی وی پرداخت میشود.
تبصره 2ـ اعاده به خدمت مستخدمان از کارافتاده در صورتی که بهبودی حاصل نمایند و توانایی اشتغال یافته باشند قبل از رسیدن به سن شصت سالگی بلامانع است و تشخیص آن بر عهده شورا است.
ماده 62 ـ در صورتی که مستخدم بازنشسته یا از کار افتاده، فوت شود حقوق وظیفه وراث قانونی او برقرار میشود.
ماده 63 ـ وراث قانونی در این آییننامه عبارتند از:
تبصره ـ در صورتی که متوفی دارای چند زوجه باشد این سهم به تساوی بین آنها تقسیم میشود.
ب ـ زوج، در صورتی که علیل، از کارافتاده و تحت تکفل زوجه متوفی خود بوده باشد.
پ ـ فرزندان ذکور متوفی تا پایان بیست سالگی و در صورت ادامه تحصیل در یکی از دانشگاهها یا مؤسسات آموزش عالی رسمی کشور تا پایان بیست و پنج سالگی.
ت ـ فرزندان اناث تا زمان اختیار شوهر.
ث ـ فرزندان علیل یا ناقص العضو مستخدم متوفی که از کارافتاده باشند مادام العمر.
ج ـ والدین مستخدم متوفی مشروط بر اینکه تحت تکفل متوفی بوده و پدر حداقل شصت سال و مادر حداقل پنجاه و پنج سال داشته یا ازکارافتاده باشند.
چ ـ نوادگانی که پدرشان فوت شده و در کفالت مستخدم متوفی بوده اند با دارا بودن شرایط بندهای (پ) و (ث) این ماده .
ح ـ دختران متوفی که مطلقه شده اند.
ماده 64 ـ مجموع حقوق وظیفه بازماندگان معادل تمام حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه از کارافتادگی مستخدم متوفی است که به تساوی بین بازماندگان واجد شرایط تقسیم میشود در صورت قطع سهم هر یک از بازماندگان سهم قطع شده به تساوی به سهم سایر بازماندگان افزوده خواهد شد، هر گاه بازمانده واجد شرایط مستخدم متوفی منحصر به فرد باشد کل حقوق وظیفه به وی پرداخت میشود.
ماده 65 ـ در صورتی که مستخدم قبل از برقراری حقوق بازنشستگی یا وظیفه از کارافتادگی موضوع ماده (52)این آییننامه فوت شود، حقوق وظیفه بازماندگان او بر مبنای تمام حقوق بازنشستگی استحقاقی مستخدم متوفی به ترتیب مقرر در ماده (64) این آییننامه برقرار میشود، در این مورد سنوات پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم در صورتی که از پانزده سال کمتر باشد پانزده سال تمام منظور میشود.
ماده 66 ـ حقوق وظیفه وراث شهدا و سایر ایثارگران عبارت است از حقوق وظیفه مقرر در قوانین و مقررات مربوط با اصلاحات بعدی.
ماده 67 ـ هر گاه سنوات پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم متوفی یا از کار افتاده کمتر از دو سال باشد متوسط حقوق مدتی که کسور بازنشستگی را پرداخت کرده است ملاک محاسبه قرار میگیرد.
ماده 68 ـ ازکارافتادگی در این آییننامه عبارت است از عدم توانایی کامل و دایمی مستخدم به انجام کار.
ماده 69 ـ تشخیص از کارافتادگی و سبب آن و تشخیص این که فوت مستخدم به علت حادثه ناشی از کار یا در حین انجام وظیفه بوده است و نیز تشخیص موارد مندرج در مواد (49) و (50) حسب مورد بر عهده هیأت مدیره صندوق بازنشستگی شهرداری تهران یا سازمان بازنشستگی کشوری است در صورت اختلاف نظر، در مورد شهرداری تهران نظر شورای تهران و در مورد سایر شهرداریها نظر سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور لازم الا جرا است.
ماده 70 ـ در صورتی که مستخدم متوفی از بابت پرداخت کسور بازنشستگی سنوات خدمت احتساب شده قبلی یا خدمت وظیفه عمومی بدهکار باشد، شهرداری و بازماندگان او از پرداخت بقیه اقساط مربوط معاف هستند.
ماده 71 ـ در صورت دریافت هر گونه وجهی از وجوه عمومی کشور در قبال خدمت مستمر، اخذ حقوق وظیفه ممنوع است.
ماده 72 ـ دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی برای ایام خدمت همچنین دریافت بیش از یک حقوق وظیفه یا یک حقوق وظیفه توأم با یک حقوق بازنشستگی از صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق مؤسسات دولتی، شهرداریها و سازمانهای وابسته ، انجمنهای بهداری و سازمانهایی که جنبه محلی دارند و هزینههای آنها از درآمدهای خاص محلی تأمین میشود ممنوع است، مستخدمانی که مستحق دریافت بیش از یک حقوق وظیفه یا یک حقوق وظیفه و حقوق بازنشستگی باشند در استفاده از هر یک از آنها مخیر هستند.
تبصره ـ استفاده از حقوق وظیفه پدر و مادر توأماً با رعایت مقررات مربوط مجاز است.
ماده 73ـ شهرداری میتواند در صورت رضایت مستخدم اعم از ثابت یا رسمی تابع قانون استخدام کشوری درصدی از حقوق ماهانه او را به میزان مقرر در قانون تشکیل حساب پس انداز کارکنان دولت مصوب 1376و اصلاحات بعدی آن کسر و پس از افزودن معادل آن بابت سهم شهرداری مجموع آن را در حساب خاصی به نام سپرده مستخدم شهرداری نزد یکی از بانکهای کشور نگهداری نماید و پس از بازنشسته شدن، از کارافتادگی یا فوت، مجموع سپرده مستخدم و سهم شهرداری را به علاوه سود حاصل شده به طور یکجا به مستخدم یا وراث قانونی او بپردازد.
ماده 74 ـ هرگاه مستخدمی که طبق این آییننامه از حقوق بازنشستگی استفاده میکند به موجب حکم دادگاه صالح اصالتاً یا تبعاً به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شود تا زمانی که از حقوق اجتماعی محروم است شخصاً از دریافت حقوق بازنشستگی محروم خواهد بود ولی در صورتی که محکومیت مربوط به دوره خدمت وی باشد با عائله او مانند وراث قانونی بازنشستگان متوفی رفتار میشود و اگر جرم و محکومیت مربوط به دوره بازنشستگی باشد در مدت حیات مستخدم تمام حقوق بازنشستگی به عائله او به ترتیب مقرر در ماده (64) این آییننامه پرداخت میشود.
ماده 75 ـ هرگاه مستخدمی که طبق این آییننامه مستحق دریافت حقوق بازنشستگی شناخته شده است به موجب حکم قطعی دادگاه صالح از حقوق اجتماعی وبه تبع آن از دریافت حقوق بازنشستگی محروم شود و بعداً در اثر اعاده دادرسی از اتهام منتسبه برائت حاصل نماید مابه التفاوت حقوق بازنشستگی استحقاقی خود و وجوهی که طبق ماده (74) این آییننامه در مدت محرومیت دریافت شده است به او پرداخت میشود.
ماده 76 ـ هرگاه مستخدمی که طبق این آییننامه از حقوق بازنشستگی یا وظیفه استفاده میکند در مدت یک سال حقوق بازنشستگی یا وظیفه خود را مطالبه نکند عائله او در صورتی که طبق شرایط ماده (64) این آییننامه مشمول دریافت حقوق وظیفه باشند حق دارند موقتاً حقوق وظیفه مقرر خود را تقاضا و دریافت کنند اگر بعداً معلوم شود مستخدم یادشده فوت شده، حقوق وظیفه موقت از تاریخ فوت به طور دایم برقرار میشود و در صورتی که معلوم شود در حال حیات است وضع حقوق او به حالت اول بر میگردد.
تبصره ـ منظور از عائله در این آییننامه افرادی هستند که با رعایت شرایط مقرر در ماده (63) این آییننامه از حقوق وظیفه استفاده مینمایند.
ماده 77 ـ توقیف حقوق بازنشستگی یا وظیفه در قبال مطالبات دولت یا اشخاص حقیقی و حقوقی با حکم قطعی دادگاه صالح فقط تا میزان یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه جایز است.
ماده 78 ـ ترک تابعیت کشور جمهوری اسلامیایران موجب قطع حقوق بازنشستگی و وظیفه خواهد شد.
ماده 79 ـ در صورتی که خدمت مستخدم در شهرداری قطع شود و مقررات محل خدمت جدید مستخدم به او اجازه دهد بنا به درخواست او، صندوق بازنشستگی مکلف است کسور بازنشستگی مربوط به او را اعم از سهم شهرداری و سهم مستخدم به صندوق مربوط به محل خدمت جدید انتقال دهد.
ماده 80 ـ هرگاه خدمت مستخدم در شهرداری قطع و از شمول این مقررات خارج شود وجوهی که بابت کسور بازنشستگی پرداخت کرده است به او مسترد میشود.
ماده 81 ـ صندوق بازنشستگی ـ موضوع ماده (46) این آییننامه ـ موظف است هر سه سال یک بار وضع مالی صندوق را از نظر تطبیق کسور بازنشستگی با توجه به تعهدات صندوق در مورد حقوق بازنشستگی و وظیفه بر اساس محاسبات فنی مورد بررسی دهد و نتیجه را به شهرداری تهران اعلام نماید تا در صورتی که صندوق با کمبود اعتبار مواجه باشد شهرداری نسبت به تأمین آن اقدام نماید.
ماده 82 ـ در صورتی که ضریب ریالی حقوق موضوع ماده (22) این آییننامه تغییر نماید به نسبت این تغییر حقوق مستخدمان بازنشسته و وظیفه بگیر همانند مستخدمان بازنشسته و وظیفه بگیر مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت افزایش مییابد.
ماده 83 ـ انواع مجازاتها و ترتیب رسیدگی به تخلفات و تقصیرات اداری مستخدمان شهرداری همان است که در مورد مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت اعمال میشود و در این مورد شهردار تهران دارای همان اختیاراتی است که در مقررات یادشده به رییس مؤسسه مستقل دولتی تفویض شده است و این اختیارات در سایر شهرداریها با پیشنهاد شهرداری و تأیید شورای اعمال میشود.
تبصره 1 ـ رسیدگی به تخلفات کارگران شهرداری و سازمانهای وابسته بر اساس آییننامهای خواهد بود که توسط وزارت کشور تهیه و پس از تأیید وزارت کار و امور اجتماعی اعمال خواهد شد.
تبصره 2 ـ حداکثر مدت ارائه اعتراضات درخصوص مسائل استخدامی موضوع ماده (9) این آییننامه به دبیرخانه شورا یک ماه است و شورای یادشده موظف است حداکثر طی مدت دو ماه نسبت به موضوع رسیدگی و پاسخ لازم را از طریق دبیرخانه شورا به ذی نفع ابلاغ نماید.
ماده 84 ـ مستخدمان شهرداری میتوانند از خدمت شهرداری استعفا کنند مشروط بر این که تصمیم خود را دو ماه قبل از استعفا از طریق واحد متبوع به اطلاع شهرداری برسانند مادام که موافقت شهرداری با استعفای مستخدم به او ابلاغ نشده است او در قبال وظایفی که عهده دار است مسؤول شناخته میشود.
تبصره 1 ـ وجوهی که مستخدم مستعفی بابت کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی پرداخت کرده است به او مسترد میشود.
تبصره 2ـ مستخدمی که به منظور شرکت در انتخابات شوراهای اسلامیاز سمت خود در شهرداری استعفا می دهد میتواند در صورت عدم انتخاب پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات حداکثر طی مدت دو ماه به شهرداری یا سازمان وابسته ذی ربط مراجعه نماید و اشتغال مجدد او منعی ندارد در صورتی که پست سازمانی برای ارجاع به افراد یادشده موجود نباشد به حال آماده به خدمت در میآیند.
ماده 85 ـ در صورتی که مستخدم دو ماه بدون اطلاع و عذر موجه در محل خدمت خود حاضر نشود از تاریخ ترک خدمت به خدمت وی خاتمه داده میشود.
تبصره 1 ـ اگر مستخدم موضوع این ماده شرایط بازنشسته شدن را طبق مقررات مربوط دارا باشد بازنشسته خواهد شد.
تبصره 2 ـ هر مستخدم مشمول این ماده مدعی شود به عللی که خارج از حدود قدرت و اختیارات او بوده نتوانسته است درمحل خدمت حاضر شود یا عدم حضورش را اطلاع دهد و ادعای او مورد قبول شهرداری قرار نگیرد میتواند شکایت خود را به ضمیمه مدارک مورد استناد به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان مربوط تسلیم نماید در صورتی کهرأیصادر شده حاکی از موجه بودن عذرمشارالیه باشد به خدمت اعاده و مدت غیبت او موجه محسوب خواهد شد.
تبصره 3 ـ ایام غیبت غیر موجه مستخدم از لحاظ تجربه، ارتقای گروه، بازنشستگی و حقوق وظیفه قابل احتساب نیست.
ماده 86 ـ در صورتی که پست سازمانی مستخدم حذف شود و پست دیگری متناسب با شرایط او برای ارجاع به وی موجود نباشد مطابق قانون استخدام کشوری مستخدم آماده به خدمت میشود.
ماده 87 ـ حقوق دوران آمادگی به خدمت به ترتیب زیر تعیین میشود:
الف ـ از ماه اول تا آخر ماه ششم برابر آخرین حقوق.
ب ـ از ماه هفتم تا پایان ماه دوازدهم نصف آخرین حقوق.
تبصره ـ دوران آمادگی به خدمت با پرداخت کسور بازنشستگی به مأخذ تمام حقوق جزﺀ سابقه خدمت مستخدم محسوب میشود.
ماده 88 ـ در صورتی که در طول دوران آمادگی به خدمت پست مناسبی برای ارجاع به مستخدم موجود نباشد یا انتقال وی به سایر شهرداریها میسر نشود با او مطابق ماده (74) قانون استخدام کشوری و تبصرههای اصلاحی آن رفتار میشود.
تبصره ـ شهرداریها مکلفند یک نسخه حکم آمادگی به خدمت مستخدمان ثابت و رسمی خود را به وزارت کشور ارسال نمایند.وزارت کشور نیز مکلف است هر شش ماه یک بار فهرستی از مستخدمان یادشده را به کلیه شهرداریها و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال کند.
ماده 89 ـ شهرداری مکلف است مستخدمی را که طبق قانون معلق شده است در صورت برائت، از تاریخ قطعی شدن رأی دادگاه به خدمت ابقا و کلیه حقوق دوران تعلیق را به مأخذ آخرین حقوق زمان اشتغال به او بپردازد و در صورتی که پست سازمانی برای او خالی نباشد مستخدم آماده به خدمت محسوب میشود.
ماده 90 ـ مستخدمان ثابت شهرداری که برای نمایندگی مجلس یا احراز سمت شهردار انتخاب یا به مقامات موضوع ماده (3) قانون استخدام کشوری منصوب میشوند تا پایان تصدی مقامات یادشده از شهرداری هیچ گونه حقوق یا مزایایی دریافت نخواهند کرد ولی این مدت جزﺀ سابقه خدمت آنها محسوب میشود مشروط بر اینکه کسور بازنشستگی سهم خود را به مأخذ آخرین حقوق و مزایای دریافتی به صندوق بازنشستگی مربوط بپردازند.
تبصره ـ شهرداری مکلف است مستخدمان یادشده را پس از بازگشت به خدمت در پستی که واجد شرایط احراز آن باشند منصوب کند ولی در صورتی که پست سازمان بلاتصدی برای ارجاع موجود نباشد آماده به خدمت محسوب میشوند.
ماده 91 ـ مستخدمان موضوع مواد (143)و (144) قانون استخدام کشوری شاغل در شهرداری از لحاظ پرداخت حقوق و مزایا تابع مقررات این آییننامه هستند.
ماده 92 ـ انتقال و مأموریت مستخدمان ثابت و رسمی شهرداری و سازمانهای وابسته به سایر دستگاهها و بالعکس با درخواست کتبی مستخدم و موافقت دستگاههای یادشده مجاز است.
تبصره 1 ـ کسور بازنشستگی یا حق بیمه سهم مستخدمان موضوع این ماده در مورد مستخدمان شهرداری تهران به صندوق بازنشستگی شهرداری تهران و در مورد کارکنان سایر شهرداریهای کشور به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل میشود و کلیه سوابق خدمت آنها که بابت آن کسور بازنشستگی یا حق بیمه پرداخت شده است از هر لحاظ جزﺀ خدمت این کارکنان محسوب و با آن دسته از کارکنان که بابت سنوات خدمت آنها کسور بازنشستگی یا حق بیمه پرداخت نشده باشد طبق مقررات پیشبینی شده در قانون استخدام کشوری ،قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی مربوط رفتار میشود .
تبصره 2 ـ انتقال کارگران شهرداریها و سازمانهای وابسته به سایر شهرداریها و سازمانهای وابسته با توافق طرفین (مبدأ و مقصد) بلامانع است و حق سنوات این کارگران باید توسط شهرداری یا سازمان وابسته مبدأ به حساب شهرداری یا سازمان وابسته مقصد واریز شود که در این صورت سوابق خدمت قبلی کارگر در محل اشتغال جدید قابل احتساب است.
ماده 93 ـ انتقال و مأموریت مستخدمان شهرداری بر اساس مقررات و آییننامههای مورد عمل مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت انجام میشود.
ماده 94 ـ مستخدم مکلف است در حدود قوانین و مقررات، احکام و دستورات رؤسای مافوق خود را درحدود وظایف و اختیارات خود اجرا نماید، اگر مستخدم دستور مقام بالاتر خود را بر خلا ف قوانین و مقررات تشخیص دهد مکلف است به صورت کتبی مغایرت دستور را به مافوق اطلاع دهد، در صورتی که بعد از این اطلاع مقام بالاتر به صورت کتبی بر اجرای دستور خود تأکید کرد مستخدم مکلف به اجرای دستور صادر شده خواهد بود.
ماده 95 ـ شهرداری نمی تواند مشمولان این آییننامه را جز در موارد مصرح از پست سازمانی خود بر کنار کند، مگر این که با تأیید شورای بلافاصله او را به پست سازمانی دیگر منصوب نماید.
ماده 96 ـ وزارت کشور مکلف است دستورالعملهای لازم برای اجرای این آییننامه را که چگونگی تهیه و تصویب آن پیشبینی نشده است تنظیم نماید و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به اجرا درآورده مادام که این آییننامهها و دستورالعملها تهیه نشده آییننامهها و دستورالعملهای فعلی مورد عمل شهرداریها و سازمانهای وابسته نافذ هستند.
ماده 97 ـ وزارت کشور مسؤول نظارت بر حسن اجرای این آییننامه است.
ماده 98 ـ در مواردی که این آییننامه مسکوت است بر اساس قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت عمل میشود.
ماده 99 ـ تصویبنامه شماره 17570/ت157 مورخ 2/3/1368 و سایر مقررات مغایر با این آییننامه لغو میشوند.
محمدرضا عارف ـ معاون اول رییس جمهور
منبع سایت صلح