هیئت وزیران در جلسه مورخ 18/10/1381 بنا به پیشنهاد شماره 37942 مورخ 2/7/1381 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند «م» تبصره (19) قانون بودجه سال 1381 کل کشور، آییننامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی بند «م» تبصره (19) قانون بودجه سال 1381 کل کشور
مصوب 1381,10,18
1ـ در اجرای این آیین نامه تعاریف برخی از اصطلاحات مندرج در مواد آتی به شرح زیر میباشد:
1ـ1 ـ طرح عمرانی: منظور اعتبار طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ملی است که در پیوست شماره یک قانون بودجه سال 1381 کل کشور تحت عنوان طرحهای ملی مشخص و برای اجرای آنها در سال 1381 اعتبار منظور شده است.
1ـ2 ـ دستگاه اجرایی طرح: منظور وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی هستند که در سال 1381 مجری طرحهای عمرانی میباشند.
1ـ3 ـ صورت وضعیت قطعی: صورت وضعیتی قطعی عبارت است کارکرد پیمانکار در یک دوره مشخص و در طول اجرای پیمان که در چهارچوب مفاد قرارداد فی مابین پیمانکار و کارفرما (دستگاه اجرایی ملی) تنظیم و پس از طی مراحل قانونی مربوط توسط مقامات مجاز دستگاه اجرایی ملی تسجیل و در حدود اعتبار مصوب طرح عمرانی مربوط عهده ذیحساب طرح حواله صادر میشود.
1ـ4 ـ خالص مبلغ صورت وضعیت قطعی: منظور قابل پرداخت به پیمانکار توسط دستگاه اجرایی طرح طبق قرارداد فی مابین پس از کسر کسورات قانونی، سهم پیش پرداختها و علیالحساب، و مصالح تحویلی به پیمانکار و مواردی از این قبیل است.
1ـ5 ـ پیمانکار: عبارت از شخصی است (اعم از حقیقی و حقوقی) که در چهارچوب مقررات قانونی مربوط و مفاد قرارداد منعقد با دستگاه اجرایی عملیات تمام یا قسمتی از طرح عمرانی مربوط را به عهده دارد.
1ـ6 ـ بانک عامل: بانکی است که طبق اعلام وزارت اموراقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) حساب پرداخت طرحهای عمرانی دستگاه اجرایی طرح، در اجرای ماده (76) قانون محاسبات عمومی کشورـ مصوب 1366ـ نزد آن بانک افتتاح شده است.
2ـ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده میشود به منظور تأمین و پرداخت به موقع «خالص مبلغ صورت وضعیت قطعی» پیمانکاران طرحهای عمرانی در سال 1381 حداکثر تا معادل مابهالتفاوت اعتبارات مصوب طرحهای عمرانی و مبلغ پرداختی خزانهداری کل کشور به دستگاههای اجرایی طرحهای عمرانی ملی «گواهی سپرده نزد خزانه» چاپ و منتشر نماید.
3ـ «گواهی سپرده نزد خزانه» اوراق بهادار با نامیاست که توسط وزارت اموراقتصادی و دارایی طبق مقررات ماده (46) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب 1366ـ و آییننامه اجرایی آن انتشار مییابد، میزان، تاریخ انتشار، سررسید و سایر مشخصات اوراق یادشده مشترکاً توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و با امضای وزیر اموراقتصادی و دارایی و رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور صادر و به نمایندگی از طرف دولت پرداخت مبلغ تعیین شده در آن و همچنین سود متعلقه، تعهد و تضمین میگردد.
4ـ وزارت اموراقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) موظف است با اعلام دستگاه اجرایی طرح طبق دستورالعملی که به تصویب وزیر اموراقتصادی و دارایی و رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور میرسد، حداکثر تا معادل تفاوت مبلغ اعتبار مصوب هر طرح عمرانی و مبلغ پرداخت شده توسط خزانه داری کل کشور بابت اجرای طرح مربوط به علاوه کسورات قانونی قابل پرداخت به مراجع ذیصلاح، «گواهی سپرده نزد خزانه» برای تأدیه طلب پیمانکار بابت پرداخت خالص به مبلغ صورت وضعیت قطعی در اختیار دستگاه اجرایی طرح ملی قرار دهد.
5ـ به «گواهی سپرده نزد خزانه» سالانه طبق نرخ تورم که همه ساله توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام میگردد سود تعلق میگیرد. سود مذکور از محل اعتبار طرح عمرانی مربوط توسط دستگاه اجرایی ملی به صورت روزشمار محاسبه و حسب مورد در موقع ارایه آن به دستگاه اجرایی ملی به بانک عامل یا دارنده آن پرداخت میگردد.
6ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دستگاه اجرایی طرح ملی موظفند سود اوراقی را که بابت خالص مبلغ صورت وضعیت قطعی پیمانکاران مربوط بایستی در سال بودجه یا سنوات آتی پرداخت نمایند مقدم به سایر پرداختها در موافقتنامه شرح عملیات طرح موضوع ماده (19) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب 1351 ـ منظور نمایند.
7ـ مجموع وجوه پرداختی بابت تخصیص طرح عمرانی ملی و مبلغ گواهی سپرده نزد خزانه که بابت اعتبار ـ مصوب 1381ـ در اختیار دستگاه اجرایی طرح ملی قرار میگیرد نبایستی از مبلغ اعتبار مصوب طرح عمرانی مربوط در سال 1381 بیشتر باشد.
8ـ بانک عامل موظف است در صورت مراجعه پیمانکار طبق دستورالعملی که توسط وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و پس از کسب نظر از شورای پول و اعتبار ابلاغ میشود. گواهی سپرده نزد خزانه متعلق به پیمانکار را خریداری و وجه آن را به پیمانکار پرداخت نماید، در این صورت بانک عامل در وصول مبلغ صورت وضعیت قطعی از دستگاه اجرایی طرح متناسب با مبلغ گواهی سپرده نزد خزانه، جایگزین پیمانکار خواهد بود.
9ـ خریدار گواهی سپرده نزد خزانه که در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار میگیرد در وصول مبلغ گواهی سپرده یادشده و سود متعلقه در سررسید جایگزین پیمانکار خواهد بود.
10ـ دستگاه اجرایی ملی میتواند در صورت وجود اعتبار و داشتن نقدینگی لازم گواهی سپرده نزد خزانه را قبل از سررسید از دارنده قانونی آن خریداری و بدهی خود را از این بابت به پیمانکار تسویه نماید. دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارت اموراقتصادی و دارایی تنظیم و ابلاغ میگردد.
11ـ دستورالعمل چگونگی معامله «گواهی سپرده نزد خزانه» در بورس اوراق بهادار توسط سازمان کارگزاران تهیه و پس از تأیید شورای بورس قابل اجرا است.
12ـ دستورالعمل حسابداری و نگهداری و ثبت گواهی سپرده نزد خزانه طبق مقررات ماده (128) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب 1366ـ تنظیم و ابلاغ میگردد.
13ـ در اجرای قانون اصلاح مواد (63) و (64) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب 1379ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است «گواهی سپرده نزد خزانه» موضوع این آییننامه را تا پایان تیرماه سال 1382 برای تسویه مطالبات صورت وضعیت قطعی پیمانکار به ترتیب مقرر در این آییننامه در اختیار دستگاههای اجرایی ذی ربط قرار دهد.
14ـ دستورالعمل چگونگی صدور و تحویل اوراق «گواهی سپرده نزد خزانه» به پیمانکار از طریق دستگاه اجرایی ملی توسط وزارت اموراقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ میگردد.
15ـ مسؤولیت حفظ و نگهداری «گواهی سپرده نزد خزانه» به عهده دارنده آن است و دولت و دستگاه اجرایی ملی ذی ربط تعهدی در قبال مفقود شدن و از بین رفتن آنها در مقابل پیمانکار و دارنده و ذینفع قانونی آن ندارد.
16ـ «گواهی سپرده نزد خزانه» جزو داراییهای مالی اشخاص محسوب میشود و دستگاههای اجرایی موظفند آن را به عنوان ضمانتهای معتبر موضوع ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380ـ برای انجام معاملات خود بپذیرند.
معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف
منبع سایت صلح