هیأت وزیران در جلسه مورخ 4 /12 /1381 بنا به پیشنهاد شماره 746 /5 ـ 844 /105 مورخ 29 /4 /1379 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه ـ مصوب 1351 ـ آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران
مصوب 1381,12,04با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1 ـ مقررات مندرج در این آیین نامه منحصر به طرحهای موضوع ماده (2) و اشخاص موضوع ماده (3) می باشد.
ماده 2 ـ مقررات مندرج در این آیین نامه، برای تشخیص صلاحیت پیمانکارانی به کار می رود که برای کار در طرحها و پروژه های زیر گواهینامه دریافت می کنند:
الف ـ تمام یا بخشی از منابع مالی آنها از بودجه عمومی دولت تأمین شده باشد.
ب ـ طرحهایی که تأمین مالی و یا اجرای آنها در داخل یا خارج کشور نیاز به تضمین یا تسهیلات دولتی داشته باشد.
ماده 3 ـ مقررات این آیین نامه منحصر به تشخیص صلاحیت پیمانکاران زیر است:
الف ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی که قصد کار در ایران دارند.
ب ـ اشخاص حقوقی خارجی که قصد کار در ایران دارند.
پ ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی که برای کار در کشورهای خارجی نیاز به تضمین یا تسهیلات دولتی دارند.
ماده 4 ـ اصطلاحات به کار رفته در این آیین نامه به شرح زیر تعریف می شوند:
الف ـ سازمان: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
ب ـ امتیاز صلاحیت: عددی که بیانگر تخصص و تجربه، توان مالی، نتایج ارزشیابیهای دوره ای و تضمین حقوقی در انجام خدمات می باشد که از رابطه (1) بر اساس ماده (9) تعیین می گردد.
پ ـ بدهیهای بلندمدت: وامهای با وثیقه و بدون وثیقه و وامهای دریافتنی از شرکتهای وابسته یا عضو گروه.
ت ـ بدهیهای جاری: وامها و اضافه برداشتیهای بانکی، حصه های جاری، بدهیهای بلندمدت و پرداختنی (حسابها و اسناد پرداختنی تجاری، پرداختنی به مدیران، شرکتهای عضو یا شرکتهای وابسته، مالیات بر درآمد، سود سهام پرداختی و …)
ث ـ توان مالی بلندمدت (PI): رقمی که بیانگر توانایی مالی پیمانکار برای انجام تعهدات و تضمین قراردادهایش می باشد و از رابطه زیر به دست می آید:
بدهیهای بلندمدت ـ داراییهای بلندمدت = توان مالی بلندمدت
ج ـ توان مالی جاری (Pc): رقمی که بیانگر توانایی مالی پیمانکار برای سرمایه گذاری کوتاه مدت در طرحهای در دست اجرا می باشد و از رابطه زیر به دست می آید:
بدهیهای جاری ـ داراییهای جاری = توان مالی جاری
چ ـ پیمانکار: شخص حقیقی یا حقوقی که برای انجام کار، طبق مقررات و شرایط مندرج در این آیین نامه، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کرده باشد.
ح ـ پیمانکار حقوقی: پیمانکاری که پس از ثبت در اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و یا در اداره ثبت اسناد و املاک، با داشتن شرایط لازم، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کرده باشد.
خ ـ پیمانکار حقیقی: فردی که با داشتن شرایط لازم، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کرده باشد.
د ـ دارایی ثابت: سرمایه، اموال، ماشین آلات و تجهیزات، زمین و ساختمان، استهلاک انباشته، سرمایه گذاریهای بلندمدت (در شرکتهای فرعی و وابسته)، دریافتنیهای بلندمدت (حسابها و اسناد دریافتنی و تجاری، دریافتنی از مدیران و شرکتهای وابسته و عضو گروه و سایر دریافتنیها)، سرقفلی، حق اختراع، علایم تجاری و مخارج انتقالی به دوره های آتی.
ذ ـ دارایی های جاری: موجودی نقد، سرمایه گذاری در سهام و اوراق بهادار غیر از سرمایه گذاریهای بلندمدت و دریافتنیها و موجودیهای مواد و کالا.
ر ـ سرمایه شرکت: مجموع آورده نقدی و غیرنقدی شرکاء که با عنوان سرمایه در اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و اداره ثبت اسناد و املاک اظهار و ثبت شده باشد.
ز ـ شرکت ایرانی: هر شرکتی که در ایران ثبت و اقامتگاه آن در ایران باشد شرکت ایرانی محسوب می شود.
ژ ـ شرکت خارجی: شرکتی که اقامتگاه آن در خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و برای اینکه بتواند به وسیله شعبه یا نماینده خود به امور تجاری یا صنعتی در ایران مبادرت نماید باید در مملکت اصلی خود شرکت قانونی شناخته شده و شعبه یا نمایندگی آن در اداره ثبت شرکتها در تهران به ثبت رسیده باشد.
س ـ کارکنان: مستخدمینی که قرارداد کار آنها مشمول بیمه کارکنان (بر اساس قانون کار و قانون تأمین اجتماعی یا استخدام کشوری) باشد و حق بیمه های آنها از سه سال قبل از درخواست گواهینامه پرداخت شده باشد.
ش ـ کارهای انجام شده: کارهای پایان یافته یا در دست اجرا در هر رشته که تحویل موقت و یا صورت وضعیت شده باشد.
ص ـ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری: مدرکی که بر اساس مقررات این آیین نامه و به ازای احراز شرایط لازم از سوی سازمان برای فعالیت پیمانکاری در چارچوب کاربرد این آیین نامه صادر و طی ترتیبات مقرر در این آیین نامه اصلاح و تمدید می گردد.
ض ـ گردش مالی (Pt): مجموع درآمدها و هزینه های پیمانکار در یک سال مالی.
طـ – موضوع شرکت: فعالیتهایی که در اساسنامه شرکت تعیین و انجام خدمات پیمانکاری، منطبق با رشته های درخواستی در آن لحاظ و شرکت بر اساس آن تشکیل شده است.
ماده 5 ـ پیمانکاران موضوع ماده (3) برحسب توان (پایه) به شرح زیر طبقه بندی می شوند:
ماده 5 – پیمانکاران موضوع ماده (3) به شرح زیر طبقه بندی می شوند:
الف – نوع اول: پیمانکاران بخش غیردولتی، پیمانکاران حقیقی یا حقوقی که اکثریت سهام آنها حسب مورد متعلق به اشخاص حقیقی و یا حقوقی ایرانی باشد.
تبصره – شرکتهای مشمول تبصره ذیل ماده (4) قانون محاسبات عمومی که از محل سپرده های مردم نزد بانکها، مؤسسات اعتباری و شرکتهای بیمه تشکیل شده اند از نوع اول می باشند.
ب – نوع دوم: پیمانکاران دولتی و یا عمومی، پیمانکارانی که اکثریت سهام آنها حسب مورد متعلق به دولت، شرکتهای دولتی، شهرداریها، موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی یا دیگر موسسات عمومی و عام المنفعه باشد.
ج – نوع سوم: گروه های مشارکت مدنی و سایر پیمانکارانی که حایز شرایط نوع اول و دوم نباشد.
تبصره – سایر اشخاص حقوق عمومی نظیر دولت، سازمانهای دولتی، شهرداریها، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی، موسسات خیریه و موقوفات از نظر این آیین نامه پیمانکار محسوب نمی شوند.
الف ـ نوع اول: پیمانکاران حقیقی و اشخاص حقوقی بخش خصوصی ایرانی که صد درصد (100 %) سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی باشد.
ب ـ نوع دوم: پیمانکارانی که صد درصد (100 %) مالکیت سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به دولت، شهرداریها، مؤسسات یا نهادها و ارگانهای انقلاب اسلامی یا دیگر مؤسسات عمومی و عام المنفعه باشد.
تبصره ـ شرکتهای دولتی که با اجازه قانون تشکیل می شوند، نوع دوم محسوب می شوند.
پ ـ نوع سوم: گروههای مشارکت و سایر پیمانکارانی که حائز شرایط نوع اول و دوم نباشند، نوع سوم محسوب می شوند.
تبصره 1 ـ شرکتهایی که صد درصد (100 %) سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی نوع اول باشد، نوع اول محسوب می شود.
تبصره 2 ـ سایر اشخاص حقوق عمومی (نظیر دولت، سازمانهای دولتی، شهرداریها، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی، مؤسسات خیریه و موقوفات و …) از نظر این آیین نامه پیمانکار محسوب نمی شوند.
ماده 6 ـ پیمانکاران موضوع ماده (3) برحسب نوع فعالیت (رشته) به شرح زیر طبقه بندی می شوند:
الف ـ رشته ساختمان: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت ساختمانها و ابنیه اعم از چوبی، آجری، سنگی، بتنی و فلزی و نظایر آن.
ب ـ رشته آب: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت سیستمها و تصفیه خانه های آب و فاضلاب، سدها و بندها و تونلهای انحراف آب و مخازن آب و شبکه های آب و فاضلاب، آبرسانی و کانالهای انتقال آب، سازه های دریایی و ساحلی و نظایر آن.
پ ـ رشته حمل و نقل: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت راهها نظیر جاده های اصلی و فرعی، بزرگراهها، راههای ریلی، باند فرودگاه، سیستمهای انتقال هوایی پایه دار، فرودگاهها، تونلها، پلها، راههای زیرزمینی و سیستمهای حمل و نقل (تهیه، نصب، نگهداری و تعمیر تجهیزات) و راهداری و عملیات آسفالتی و نظایر آن.
ت ـ رشته صنعت: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به صنایع، غذایی، نساجی، پوشاک، چرم، چوب، شیشه، سلولزی، استخراج، فرآوری، ذخیره، تبدیل مواد خام و تولید در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، شیمیایی، کانی غیرفلزی، صنایع سنگین، معدنی، صنایع فلزی (آهن و فولاد، فلزی غیرآهنی و فرآورده های فلزی) ساخت کارخانجات ابزارآلات و ماشینها و تجهیزات اندازه گیری و کنترل و تأسیسات صنعتی جانبی، تولید وسایل آزمایشگاهی، دارویی، کارخانجات تولید وسایل حمل و نقل، تجهیزات و نظایر آن.
ث ـ رشته برق: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به تولید، توزیع و انتقال نیرو اعم از نیروگاهها، شبکه های برق و تأسیسات برقی، پستهای توزیع و الکترونیک عام و خاص و نظایر آن.
ج ـ رشته تأسیسات و تجهیزات: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به خطوط انتقال (خطوط آب، نفت و گاز) تأسیسات مکانیکی، هیدرومکانیکی، تأسیسات و امور رفاهی ساختمان، سیستمهای سردکننده و گرم کننده ابنیه، تهیه و نصب تأسیسات و تجهیزات برق، آب، گاز و فاضلاب و انتقال زباله، وسایل انتقال (آسانسور و پله برقی و …)، سیستمهای خبر و هشداردهنده، سیستمهای آشپزخانه، سلف سرویس و رختشویی، پیمانکاری سیستمهای ارتباطی، شبکه های رایانه ای ساختمانها و نظایر آن.
چ ـ رشته کاوشهای زمینی: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به اکتشاف، حفاری، استخراج، حمل و بهره برداری از مواد غیرزنده موجود در پوسته زمین (در خشکی و آب)، کاوشهای غیرمستقیم روش خشکی، حفاریهای آبی، هیدروکربوری و تزریق مواد و دفن زباله، کاوشهای دریایی، حفاری در بستر دریا و ژئوتکنیک، بهره برداری از مواد بستر دریا (به جز هیدروکربورها)، سیستمهای ثابت انتقال مواد در دریا و ایستگاههای آن شامل آب، فاضلاب، هیدروکربورها و دیگر مواد، آماده سازی و ساخت و بهره برداری از معادن روباز (در خشکی) و آماده سازی و ساخت و بهره برداری از معادن زیرزمینی (در خشکی) و نظایر آن.
ح ـ رشته ارتباطات: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به مخابرات صوتی، تصویری و داده ای، ساخت ایستگاههای اصلی انتقال دهنده و توزیع کننده، انواع شبکه های پستی، شبکه های انتقال سیمی، بی سیم، رادیو، تلویزیون و شبکه های ماهواره و نظایر آن.
خ ـ رشته کشاورزی: دربرگیرنده امور پیمانکاری در زمینه جنگل کاری و درخت کاری، آبیاری، بهسازی و اصلاح اراضی، احداث حوضچه ها و استخرهای پرورش و تکثیر ماهی، مالچ پاشی و تثبیت شن روان، عملیات به زراعی، کاشت و برداشت محصولات عمده و استراتژیک، مرتع داری و ایجاد مراتع دست کاشت، کارهای دامپزشکی، ایجاد فضای سبز و نگهداری آن، کارهای دامپروری شامل (مرغ داری، گاوداری، زنبورداری و گوسفندداری)، شیلات و آبزیان و نظایر آن.
د ـ رشته خدمات: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به رفع آلودگی از محیطهای خشکی و آبی (اعم از داخل خشکی و محیط دریایی)، آتش نشانی (شهری، صنعتی، دریایی و جنگلها) و کمک رسانی (در خشکی و دریا و نظایر آن) و امور پیمانکاری مربوط به نظافت شهری و ساختمانها، باغبانی، ترابری و خدمات حمل و نقل (شهری و بین شهری و بین المللی)، خدمات بانکداری، آموزشی، بیمه، تهیه خوراک، نگهبانی و حفاظت، گردشگری، امور بهداشتی و درمانی و خدمات اداری و هنری، مرمت آثار باستانی سندبلاست و حفاظت کاتودیک و نظایر آن.
تبصره ـ تعریف رشته های جدید، تغییر در حوزه تعریف رشته ها و تطبیق زیررشته ها با رشته های اصلی، بر عهده کمیته فنی تشخیص صلاحیت می باشد.
ماده 7 ـ پیمانکاران با توجه به معیارهای صلاحیت در پنج پایه ـ از بزرگ به کوچک از نظر توان و ظرفیت ـ به شرح زیر رتبه بندی می شوند:
الف ـ پیمانکاران پایه یک
ب ـ پیمانکاران پایه دو
پ ـ پیمانکاران پایه سه
ت ـ پیمانکاران پایه چهار
ث ـ پیمانکاران پایه پنج
ماده 8 ـ معیارهای تشخیص صلاحیت پیمانکاران عبارت است از:
الف ـ ارزشیابی
ب ـ تخصص و تجربه
پ ـ توان مالی
ماده 9ـ امتیاز صلاحیت (S) براساس رابطه (1) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (1): S = Ce (0 /3E + 0 /5P)
که در آن:
Ce = ضریب ارزشیابی
E = امتیاز تخصص و تجربه
P = امتیاز توان مالی
ماده 10 ـ ضریب ارزشیابی (Ce) عددی است که بر اساس رویه ها و ضوابط دستورالعمل ارزشیابی تعیین می گردد. در نخستین دوره تشخیص صلاحیت و نیز تا زمانی که دستورالعمل ابلاغ نشده ضریب ارزشیابی برابر یک منظور می شود.
تبصره ـ دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این آیین نامه از سوی سازمان تهیه و ابلاغ می گردد.
ماده 11 ـ امتیاز تخصص و تجربه (E) بر اساس رابطه (2) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (2): E = Ep + Ew + Ec
که در آن:
Ep = امتیاز مدیران و کارکنان
Ew = امتیاز کارهای انجام شده
Ec = امتیاز تداوم فعالیت پیمانکار
ماده 12 ـ امتیاز مدیران و کارکنان (Ep) بر اساس رابطه (3) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (3):
(mi + hi.fi) Ep = £ – n – i = 1
که در آن:
mi = امتیاز تحصیلات
hi = ضریب تجربه برای هیأت مدیره و مدیرعامل 20 و برای کارکنان 10
fi = تجربه سنواتی
n= تعداد کارکنان
الف ـ mi از جدول زیر محاسبه می گردد:
سطح تحصیلات | رشته زمینه | رشته مرتبط | رشته غیرمرتبط |
کارشناسی | 250 | 125 | 80 |
کارشناسی ارشد | 275 | 135 | 90 |
دکتری | 300 | 150 | 100 |
ب ـ fi مدت فعالیت در رشته مربوط، مستند به اسناد بیمه حداکثر 15و n حداکثر 15 می باشد.
پ ـ امتیاز تحصیلات به استناد مدارک آموزشی معتبر تصدیق می گردد. مدارک اشخاص خارجی از سوی نهادهای صاحب صلاحیت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در غیر این صورت از سوی دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان بررسی و تصدیق می گردد.
ت ـ دارا بودن تحصیلات دانشگاهی (حداقل لیسانس) برای واحدهای شخص حقیقی، مدیرعامل و حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره شرکتها الزامی است. امتیاز هر یک از مدیران و کارکنان تنها در یک شرکت لحاظ خواهد شد.
ث ـ فهرست رشته های دانشگاهی به تفکیک زمینه، مرتبط و غیرمرتبط در هر یک از رشته های پیمانکاری در پیوست شماره (2) آمده است. تعیین زمینه و ارتباط دیگر رشته هایی که نام آنها در پیوست (2) نیامده است و یا تغییر در محتوای رشته های دانشگاهی و ایجاد رشته های جدید، بنا به پیشنهاد دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان و تصویب کمیته فنی تشخیص صلاحیت فهرست مذکور اصلاح می گردد.
ج ـ در مورد اعطای صلاحیت به واحدهای پیمانکاری تشخیص صلاحیت شده موجود، برای مدیران فعلی آنان به شرط دارا بودن تجربه مفید و مؤثر، شرط دارا بودن تحصیلات دانشگاهی الزامی نیست. محاسبه امتیاز رابطه (3) با در نظر گرفته mi برای فوق دیپلم و زیردیپلم به ترتیب 200، 150، 100 و hi به ازای هر سال 10 امتیاز محاسبه می گردد.
ماده 13 ـ امتیاز مبالغ کارهای انجام شده (Ew) در 15 سال گذشته بر اساس رابطه (4) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (4):
Pk | Yc (Ys+Yf / 2) | 2/ 1 | n | £ | 03/ 0 | Ew |
K=1 |
که در آن:
n = تعداد پروژه های انجام شده و در دست انجام پیمانکار در 15 سال گذشته در همان رشته.
Pk = هزینه تمام شده یا آخرین صورت وضعیت تأیید شده پروژه k برحسب میلیون ریال.
Yc = سال جاری
Ys = سال آغاز پروژه k
Yf = سال خاتمه پروژه k
تبصره ـ در مورد کارهای بدون مصالح، Pk با ضریب 3 محاسبه می شود.
ماده 14ـ امتیاز تجربه و تداوم فعالیت پیمانکار (Ec) بر اساس دوره تداوم فعالیت پیمانکاری به عنوان نسبتی از مبالغ کارهای انجام شده بر اساس رابطه (5) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (5):
Ec = 0.01.1.Ew
که در آن :
I = که در آن تعداد سالهایی که پیمانکار فعال بوده و سالهای تأسیس مؤید آن باشد (15 > 1)
ماده ۱۵ـ امتیاز توان مالی (P) براساس رابطه (۶) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (۶):
P=0 /5 Pt +1/ 5 Pc +Pi
که در آن:
Pt= گردش مالی بر حسب میلیون ریال
Pc= توان مالی جاری (تفاضل داراییهای جاری و بدهیهای جاری) بر حسب میلیون ریال.
Pi= توان مالی بلندمدت (تفاضل داراییهای بلندمدت و بدهیهای بلندمدت)، بر حسب میلیون ریال.
تبصره ـ گردش مالی، توان مالی جاری و توان مالی بلندمدت به میلیون ریال بر اساس آخرین اظهارنامه مالیاتی تعیین می گردد.
ماده 16 ـ دستورالعمل تشخیص صلاحیت اشخاص حقیقی در امور پیمانکاری بر اساس مبانی و معیارهای این آیین نامه و با توجه به ویژگیهای پیمانکاران حقیقی از سوی سازمان تهیه و ابلاغ می گردد.
ماده 17 ـ کمیته فنی تشخیص صلاحیت متشکل از اعضای زیر خواهد بود:
الف ـ مدیرکل دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان (رییس کمیته).
ب ـ مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی طرحهای سازمان.
پ ـ یک نفر کارشناس مستقل واجد صلاحیتهای فنی و حقوقی، به تشخیص و انتخاب معاون امور فنی سازمان.
ت ـ نماینده انجمن صنفی پیمانکاری ذی ربط.
ث ـ نماینده دستگاه اجرایی ذی ربط.
تصمیمات این کمیته با اکثریت آراﺀ تصویب می شود.
ماده 18 ـ وظایف کمیته فنی تشخیص صلاحیت به شرح زیر می باشد:
الف ـ تصویب جداول و تغییرات آنها، فرمها و رویه های اجرایی آیین نامه حاضر.
ب ـ تصویب شرایط اختصاصی.
پ ـ سایر وظایفی که بر اساس این آیین نامه و آیین نامه اجرایی ارجاع کار به پیمانکاران بر عهده کمیته فنی تشخیص صلاحیت گذاشته شده است.
ماده 19 ـ پیمانکاران موضوع این آیین نامه برای احراز صلاحیت باید واجد شرایط عمومی زیر باشند:
الف ـ نداشتن ممنوعیتهای مقرر در اصول (49) و (141) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ نداشتن ممنوعیت مقرر در قانون راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری – مصوب 1337.
پ ـ نداشتن محرومیت یا محکومیت مؤثر در کارهای پیمانکاری.
ت ـ دارا بودن صلاحیت و امتیازهای لازم بر اساس این آیین نامه.
ث ـ نداشتن ممنوعیت از اعطای صلاحیت به شرح مندرج در ماده (24) و ضوابط ارزشیابی پیمانکاران.
ماده 20 ـ شرایط اختصاصی، تعیین کننده حداقل های مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پیمانکاری است.
شرایط اختصاصی دریافت گواهینامه پیمانکاری برای هر پایه در پیوست شماره (1) ارایه شده است.
تبصره ـ پارامترهای شرایط اختصاصی با توجه به آمار و اطلاعات سالانه طی دستورالعملی که حاوی حداقل های مورد نیاز در پیوست شماره (1) باشد تهیه و ابلاغ می گردد.
ماده 21 ـ پیمانکاران نوع اول در پایه های سه، چهار و پنج، بر اساس مفاد این آیین نامه توسط سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی استانها، به عنوان پیمانکاران استانی و سایر پیمانکاران توسط دفتر امور مشاوران و پیمانکاران تشخیص صلاحیت می شوند.
ماده 22 ـ ظرفیت، تعیین کننده حداکثر تعداد و مبلغ کار مجاز در هر رشته و پایه پیمانکاری می باشد.
ماده 23 ـ پیمانکاران نوع سوم، پیمانکاران موضوع بند (پ) ماده (3) به صورت موردی تشخیص صلاحیت می شوند.
ماده 24 ـ در آبان ماه هر سال فهرست پیمانکاران صلاحیت دار که در آن اطلاعات مربوط به تاریخ صدور گواهینامه، امتیازات، ظرفیت، پایه و رشته کار پیمانکاران درج شده باشد، منتشر می شود.
ماده 25 – در صورتی که مدارک، اسناد و اطلاعات ارایه شده توسط متقاضیان برای تشخیص صلاحیت (به تشخیص مرجع صدور گواهینامه) و یا فرایند ارجاع کار (به تشخیص و گزارش دستگاه اجرایی یا هیئت رسیدگی به شکایات مناقصات) خلاف واقع باشد، اقدامات زیر توسط سازمان اعمال خواهد شد:
الف – تقلیل پایه گواهینامه پیمانکاری
ب – حذف رشته یا رشته های پیمانکاری
پ – تقلیل ظرفیت ارجاع کار (ریالی و تعدادی)
ت – تعلیق یا سلب گواهینامه پیمانکاری از (6) ماه تا (36) ماه
ث – محرومیت مدیران شرکت از (6) ماه تا (36) ماه
تبصره 1 – دستورالعمل اجرای این ماده از جمله نحوه تجدیدنظر در اعمال موارد فوق توسط سازمان ابلاغ و یک یا چند بند از موارد فوق حسب میزان تأثیرگذاری تخلف مربوط اعمال می شود.
تبصره 2 – موارد فوق در صورت تشخیص اجرای نامناسب موضوع پیمان توسط پیمانکار به تشخیص و گزارش دستگاه اجرایی و یا نظارتی نیز برای ارجاع سایر پیمان ها قابل تسری است.
ماده 26 ـ اعتبار گواهینامه های پیمانکاری چهار سال و طبق اصول و مقررات این آیین نامه، با رعایت ضوابط دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران، به هنگام می گردد.
تبصره 1 – تمدید گواهینامه های یاد شده حداکثر به مدت دو سال با تشخیص معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مجاز است.
تبصره 2 – سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است گواهینامه صلاحیت پیمانکاری را پس از انقضای تاریخ اعتبار آن و انجام فرآیند بروزرسانی، در صورت حادث شدن تنزل پایه ناشی از توان مالی به سبب عوامل خارج از اختیار، بر اساس آخرین پایه کسب شده در هر تخصص و رشته به مدت چهارسال تمدید نماید.
ماده 27 ـ سازمان موظف است ظرف مدت یکسال آیین نامه نحوه بکارگیری تشکلهای صنفی، تخصصی در جهت تشخیص صلاحیت و رتبه بندی شرکتهای مرتبط را تهیه و به هیئت وزیران ارایه نماید.
ماده 28 ـ با تصویب این آیین نامه، تصویب نامه شماره 77054 /ت 778 مورخ 24 /8 /1368 و سایر آیین نامه ها و دستورالعملهای مرتبط با آن ملغی می گردد.
ماده 29 (اصلاحی 16/02/1383)ـ شرکتهای تشخیص صلاحیت شده بر اساس آیین نامه ها و دستورالعملهای ملغی شده از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، حداکثر تا پایان سال 1383 فرصت دارند تا وضعیت خود را با شرایط آن تطبیق داده و گواهینامه صلاحیت دریافت نمایند.
معاون اول رئیس جمهور – محمدرضا عارف
منبع سایت صلح