آیین نامه گسترش مشارکتهای مردمی درمدارس مصوب جلسه 706 تاریخ 19 /3 /1383
مقدمه -شورای عالی آموزش وپرورش به منظور ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی وپرورشی مدارس و استفاده بهینه از کمک ها و مشارکت های مردمی و در اجرای سیاست مدرسه محوری وبه استنادقانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش با موارد ذیل موافقت می نماید :
ماده 1-مدارس دولتی واجد شرایط می توانند به پیشنهاد انجمن اولیاء ومربیان مدرسه وتأیید شورای آموزش وپرورش شهرستان /منطقه زیرنظر هیات امناء اداره شوند.
تبصره – استانداردها وشرایط مورد نیاز این مدارس ونحوه ارزیابی عملکردوادامه فعالیت آنهاتوسط وزارت آموزش وپرورش تعیین وابلاغ می شود.
ماده 2-اعضای هیأت امنای این مدارس عبارتنداز:
2– یکی از معاونان مدرسه به انتخاب مدیر
3– دو نفر ازکارکنان آموزشی وپرورشی مدرسه به انتخاب شورای معلمان
5– دونفر از اولیای دانش آموزان عضوانجمن اولیاومربیان به انتخاب انجمن
6– یک نفر از صاحب نظران آموزشی وفرهنگی ( ترجیحاً از استادان دانشگاه یا مدرسان مراکزتربیت معلم)
7– یک نفرازخیرین ویامعتمدان محل
8– دونفرازمدیران وصاحب نظران مراکزوموسسات تولیدی وخدماتی
تبصره 1– در هنرستان های فنی وحرفه ای وکاردانش افراد مذکور متناسب بارشته وفعالیت هنرستان ازبین صاحبان حرف ومشاغل مرتبط انتخاب می شوند.
تبصره 2– رییس هیأت امناء ازبین اعضاء وبارأی اکثریت برای مدت 2 سال انتخاب می شود.
تبصره 3– افراد مندرج در بندهای 6 و 7و8 به پیشنهاد وتایید سایر اعضای هیات امنا انتخاب می شوند.
تبصره 4– دستورالعمل نحوه تشکیل،چگونگی تصمیم گیری ،پیگیری مصوبات ،آیین نامه داخلی وهمچنین شرح وظایف دبیرهیأت امناء توسط وزارت آموزش وپرورش تهیه وپس ازتصویب کمیسیون معین شورای عالی آموزش وپرورش ابلاغ می شودو مراتب به اطلاع شورای عالی می رسد.
تبصره 5– احکام اعضای هیات امناء توسط رییس آموزش وپرورش منطقه برای مدت دوسال صادر می شودوتمدید آن نیز بلامانع است.
ماده 3-وظایف واختیارات هیات امناء:
1-بررسی وتصویب برنامه وبودجه سالانه مدرسه درچارچوب قوانین ومقررات موضوعه به پیشنهادمدیرمدرسه (ازقبیل فعالیت های مربوط به بهبود کیفیت برنامه های رسمی مدرسه، فعالیت های آموزشی و تربیتی فوق برنامه و مکمل،برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای کارکنان ،امور رفاهی وبهداشتی کارکنان و دانش آموزان مدرسه ، خدمات راهنمایی ومشاوره به اولیاء و دانش آموزان ،تجهیز ،تعمیر ونگهداری مدرسه )
2– نظارت براجرای مصوبات هیأت امناء وارزیابی عملکرد سالانه مدرسه
3-تصمیم گیری درمورد به کارگیری منابع انسانی مازاد برنیروی های رسمی مدرسه از محل منابع مدرسه بارعایت قوانین وضوابط مربوط
4-همکاری وتعامل با شورای آموزش وپرورش شهرستان / منطقه جهت جلب وجذب بیشتر مشارکتهای مردمی
5-پیش بینی وتامین منابع مورد نیاز مدرسه
6-انجام وظایفی که وزارت آموزش وپرورش براساس اختیارات قانونی خود به هیات امنای مدرسه یامدارس واگذار می کند.
تبصره – برنامه های آموزشی وپرورشی مصوب مدرسه درآغازسال تحصیلی به اطلاع اولیاء دانش آموزان، اداره و شورای آموزش وپرورش شهرستان ومنطقه مربوط برسد.
ماده 4-برای انتصاب مدیراین نوع مدارس ،سه نفر از افراد واجد شرایط مندرج در مصوبه شرایط احراز مدیریت مدارس( مصوب جلسه 691 شورای عالی مورخ 11 /6 /82) توسط کمیته ای مرکب از نماینده رییس آموزش وپرورش منطقه،نماینده معلمان ورییس هیات امنا به اداره آموزش وپرورش محل پیشنهاد و یک نفر از آنها توسط رییس اداره انتخاب ومنصوب می شود.
ماده 5-مدیرمدرسه علاوه برشرح وظایف مصوب خود،مسئول اجرای مصوبات هیأت امناءمی باشند.
ماده 6(اصلاحی 16/08/1385)-تخصیص نیروی انسانی این مدارس براساس ضوابط اداره آموزش وپرورش با تأکید بر حفظ کیفیت در سایر مدارس منطقه انجام می شود.
ماده7(اصلاحی 16/08/1385)-منابع مالی این مدارس با استناد به ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش دراستانها،شهرستانها و مناطق کشورواصلاحیه مصوب 11 /6 /83 مجلس شورای اسلامی عبارتنداز:
1(اصلاحی 16/08/1385)– اعتبارات دولت که به صورت سرانه دانش آموزی پرداخت می شود.
2(اصلاحی 16/08/1385)– کمک های مردمی داوطلبانه وخارج از فصل ثبت نام دانش آموزان
3(اصلاحی 16/08/1385)– سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه دراختیارمدرسه قرار می گیرد.
4(اصلاحی 16/08/1385)– وجوه حاصل ازارائه خدمات آموزشی وپرورشی فوق برنامه اضافه بربرنامه های آموزشی و پرورشی مدرسه
ماده 8-برگزاری هرگونه آزمون ورودی وتعیین شرط معدل برای گزینش و ثبت نام دانش آموزان درمدارس مشمول این آیین نامه مجاز نیست.
تبصره – در مواردی که ظرفیت مدارس باتعداد متقاضیان متناسب نباشداداره آموزش وپرورش شهرستان/ منطقه ضمن تلاش برای گسترش مدارس واجدشرایط، محدوده جغرافیایی ثبت نام دانش آموزان را تعیین می کند .
ماده 9(منسوخه 16/08/1385)-میزان مشارکت های مردمی به ازای هر دانش آموز متناسب با خدمات آموزشی و پرورشی مدرسه و با رعایت ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه توسط هیأت امناء تعیین می شود. تصمیم هیات امنا در این زمینه به اطلاع اداره و شورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه خواهد رسید.
تبصره 1– کلیه وجوه دریافتی پس از واریز به حساب مدرسه و براساس ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه به مصرف خواهد رسید. میزان حق التدریس، حق الزحمه و اعطای پاداش به کارکنان این گونه مدارس به پیشنهاد مدیر و تصویب هیأت امنا تعیین می شود.
ماده 10-عملکرد هیات امنای مدارس، توسط شورای آموزش وپرورش شهرستان/منطقه ارزیابی می شود.چنانچه نتایج این ارزیابی برای شورای آموزش وپرورش شهرستان/منطقه رضایت بخش نباشد،شورای مذکورمی تواند نسبت به انحلال هیات امنا اقدام کند در این صورت وظایف هیات امنا تا پایان سال تحصیلی به شورای مدرسه واگذار می شود.تشکیل هیات امنای جدیدبرای سال تحصیلی بعد بارعایت مفاد این آیین نامه صورت می گیرد
ماده 11(اصلاحی 16/08/1385)– پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش موظف است گزارش تحلیلی اجرای این آیین نامه را حداکثر تا پایان مردادماه 86 جهت اتخاذ تصمیم قطعی به شورای عالی آموزش وپرورش ارائه خواهد کرد.
ماده 12-باتصویب این آیین نامه ،در مدارس دارای هیأت امناء ،کلیه مصوبات مغایر باآن(به ویژه درشرح وظایف شورای مدرسه وانجمن اولیاء ومریبان مدرسه) لغو و مفاد این آیین نامه جایگزین آن خواهدشد.
منبع سایت صلح