هیئت وزیران در جلسه مورخ 29/6/1383 بنا به پیشنهاد وزارتخانه های صنایع و معادن، نفت و سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور و حفاظت محیط زیست و به استناد بند «ث» تبصره (12) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه اجرایی بند «ث» تبصره (12) قانون بودجه سال 1383 کل کشور
مصوب 1383,06,29
ماده 1ـ شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور) مکلف است تا پایان سال 1383 طبق جدول پیوست (در مقاطع سه ماهه)، تعداد 105 جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) با اولویت شهرهای بزرگ و مسیر راههای اصلی بین شهرهای مذکور، احداث و آماده بهره برداری نماید.
ماده 2ـ وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و شهرداریها موظفند در چارچوب طرحهای توسعه و عمران، در امر تامین زمین مناسب و مجوزهای لازم برای احداث جایگاههای عرضه گاز طبیعی (CNG) در شهرهای مندرج در ماده (1)، حداکثر ظرف یک ماه پس از درخواست سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور اقدام نمایند.
ماده 3ـ وزارتخانـه های نیرو، راه و ترابری، جهـاد کشـاورزی و مسکن و شهرسازی و شرکت ملی گاز ایران موظفند حداکثر ظرف دو ماه پس از درخواست شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور)، حسب مورد نسبت به تامین انشعابات و اتصال به شبکه آب، برق و گاز و ظرف یک ماه برای صدور مجوز استفاده از حریم راهها و گذر از عرض جاده ها و واگذاری زمین مناسب در قبال اخذ وجه در جاده های بین شهری اقدام نمایند.
ماده 4ـ وزارت صنایع و معادن موظف است تا پایان سال 1383، هماهنگ با برنامه های احداث جایگاههای عرضه گاز طبیعی فشرده در شهرهای کشور (جدول موضـوع ماده «1»)، برنامه عرضه خودروهای دو گانه سوز (بنزین ـ گـاز طبیعی) را به گونه ای تنظیم نماید که تعداد 35000 و 100000 دستگاه خودرو به ترتیب عمومی و شخصی دوگانه سوز از طریق شرکتهای خودروسازی در چارچوب قراردادهای منعقد شده عرضه گردد. همچنین این وزارتخانه مکلف است تمهیدات لازم را برای طراحی و ساخت خودرو با موتور پایه گاز سوز (OEM) فراهم نماید.
تبصره ـ خودروهای دوگانه سوز سواری عمومی با استفاده از تسهیلات مواد (8) و (9) این آیین نامه باید حداکثر با قیمت خودروی بنزین سوز مشابه عرضه شوند.
ماده 5 ـ وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) موظف است در سال 1383 با ارایه تسهیلات مناسب، اقدامات لازم را برای استفاده از 2500 دستگاه خودرو گاز سوز جدید در ناوگان حمل ونقل عمومی انجام دهد.
ماده 6 ـ برای توسعه استفاده از گاز طبیعی در حمل ونقل عمومی و در راستای اجرای بند (1) صورتجلسه بیست ویکمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست، از زمان ابلاغ این آیین نامه، کلیه خودروهای سواری خریداری توسط کلیه دستگاههای دولتی (از جمله نیروهای مسلح) در شهرهایی که گاز طبیعی (CNG) عرضه می شود، باید توانایی استفاده از گاز طبیعی را داشته باشند. کمیسیون ماده(2) لایحـه قانونی نحـوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زاید ـ مصوب 1358 ـ هنگام صدور مجوز اعطای نمره به خودروهای دولتی موظف به اجرای حکم اخیر می باشد. دستگاههای دولتی (ازجمله نیروهای مسلح) موظفند نسبت به تبدیل خودروهای موجود به دوگانه سوز اقدام نمایند. از اول آبان ماه 1383 کلیه خودروهای سبک حمل ونقل عمومی درون شهری جدید در شهرهای مذکور باید توانایی استفاده از گاز طبیعی را داشته باشند.
ماده 7 ـ به منظور نوسازی ناوگان از طریق جایگزینی خودروهای دوگانه سوز، شرکت ملی نفت ایران موظف است تا مبلغ بیست میلیون ریال (با احتساب کمک هزینه تبدیل ـ مصوب شورای اقتصاد) به ازای هر خودرو برای جا یگزینی تاکسیهای فرسوده درون شهری، پس از تصویب شورای اقتصاد، پرداخت نماید. وزارت کشور موظف است تا پایان سال 1383 حمل ونقل درون شهری را ساماندهی و متناسب با شئونات انسانی شهروندان تنظیم نماید.
تبصره ـ برای جایگزینی اتوبوسهای فرسوده درون شهری بخش خصوصی با اتوبوسهای گازسوز نیز مبلغ لازم براساس تفاهم وزارت نفت، وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین گردد.
ماده 8 ـ شرکت مـلی نفت ایران موظف است بخشی از هزینـه های تبدیل کارگاهی و کارخانه ای خودروی بنزینی به دوگانه سوز را طبق مصوبه شماره 233251/34 مورخ 13/12/1381 و مصوبه شماره 13953/34 مورخ 28/12/1381 شورای اقتصاد تامین نماید.
ماده 9ـ شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور) موظف است تا پایان سال 1383، امکانات لازم را (تامین تجهیزات یا اعطای کمک) برای تبدیل 35000 دستگاه خودروی بنزینی موجود با اولویت خودروهای عمومی به گاز طبیعی فراهم نماید.
ماده 10ـ موسسـه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، استاندارد اجباری قطعات و تجهیزات گازسوز کردن خودروها، خودروهای گازسوز (CNG) و جایگاههای عرضه گاز طبیعی (CNG) را باکمک وهمکاری شرکت ملی نفت ایران(سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور) تدوین نماید و به تصویب شورای عالی استانداردبرساند. استانداردمزبور پس از تصویب لازم الاجراست. شرکت ملی نفت ایران در سال1383موظف است نسبت به تهیه و نظارت بر رویه های اجرایی و بازرسی استفاده از گاز طبیعی (CNG) اقدام نماید.
ماده 11ـ کلیه خودروهای نو و تبدیل شده به گاز طبیعی اعم از سبک و سنگین، باید دارای معاینه فنی (شامل تجهیزات گازسوز) سالانه اجباری باشند. وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) با همکاری وزارت نفت، شهرداریها و نیروی انتظامی نسبت به حسن اجرای موارد مذکور اقدام نماید.
ماده 12ـ برای تشویق صنایع خودروسازی و صنایع سازنده قطعات خودرو به سمت گاز طبیعی و توسعه جایگاههای عرضه گاز طبیعی فشرده، وزارت بازرگانی مکلف است با هماهنگی وزارت صنایع و معادن، قطعات و مجموعه های وارداتی (CNG) را اعم از خودروها و جایگاههای سوختگیری گاز طبیعی از پرداخت سود بازرگانی با رعایت قوانین و مقررات مربوط معاف نماید.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا عارف
برنامه احداث و بهره برداری از جایگاههای سوختگیری گاز طبیعی CNG در سال 1383
ردیف | شهر ویا مسیرهای بین شهری | پیش بینی بهره برداری در سه ماهه | جمع سال 1383 | |||
اول 83 | دوم83 | سوم83 | چهارم83 | |||
1 | تهران | 7 | 9 | 10 | 9 | 35 |
2 | مشهد | 2 | 2 | 3 | 2 | 9 |
3 | تبریز | 1 | 2 | 2 | 5 | |
4 | اراک | 1 | 2 | 1 | 4 | |
5 | اصفهان | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 |
6 | کاشان | 1 | 1 | 2 | ||
7 | قزوین | 1 | 3 | 4 | ||
8 | زنجان | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 |
9 | رشت | 1 | 1 | 2 | ||
10 | سبزوار | 1 | 1 | |||
11 | سمنان | 1 | 1 | 2 | ||
12 | شاهرود | 1 | 1 | 2 | ||
13 | شیراز | 1 | 1 | 3 | 5 | |
14 | قم | 1 | 1 | 2 | ||
15 | کرج | 2 | 1 | 3 | ||
16 | نجف آباد | 1 | 1 | |||
17 | شهرضا | 1 | 1 | |||
18 | اهواز | 2 | 2 | |||
19 | قم – اراک | 1 | 1 | |||
20 | تهران – قم | 1 | 1 | |||
21 | تهران – کرج | 1 | 1 | |||
22 | قم – کاشان | 1 | 1 | |||
23 | قزوین – رشت | 1 | 1 | |||
24 | تهران – مشهد | 1 | 2 | 3 | ||
25 | قم – اصفهان | 1 | 1 | |||
26 | قزوین – زنجان | 1 | 1 | |||
27 | زنجان – تبریز | 1 | 1 | |||
28 | کرج – قزوین | 1 | 1 | |||
29 | کاشان – اصفهان | 1 | 1 | |||
30 | نوار ساحلی انزلی | 2 | 2 | |||
جمع | 14 | 25 | 29 | 37 | 105 |
* احداث جایگاه در شهر اهواز منوط به تهیه زمین از طرف شهرداری در قالب 105 ایستگاه مذکور خواهد بود.
منبع سایت صلح