هیئت وزیران در جلسه مورخ 17/8/1383 بنا به پیشنهاد شماره 44638/100 مورخ 23/12/1382 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد تبصره (3) ماده واحده قانون تأسیس شرکت دولتی پست بانک ـ مصوب 1374ـ آییننامه معاملات شرکت دولتی پست بانک را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه معاملات شرکت دولتی پست بانک
مصوب 1383,08,17
ماده 1 ـ معاملات شرکت دولتی پست بانک (که در این اساسنامه به اختصار « پست بانک » نامیده میشود) اعم از خرید، فروش و اجاره، پیمانکاری و اجرت کار و غیره (به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی میشود و موارد مندرج در ماده 4 این آییننامه) باید حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام شود.
تبصره 1 ـ مقررات این آییننامه، معاملات یا پرداختهایی را که مشمول عملیات بانکی و معاملات ناشی از تسهیلات اعطایی پست بانک باشد شامل نخواهد شد. معاملات یاد شده طبق مقررات ابلاغی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.
تبصره 2 ـ انجام امور و جبران هزینههایی که در اثر حوادث ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ناشی از جنگ، آتشسوزی، زلزله، سیل، بازسازی اماکن تخریب شده و نظایر آن میباشد از شمول این آییننامه مستثنی بوده و بنابه پیشنهاد واحد آسیبدیده با کسب مجوز ازهیأت مدیره پست بانک اقدام خواهد شد.
ماده 2 ـ کلیه معاملات مندرج در ماده (1) این آییننامه از نظر کمیت (مبلغ) به شرح زیر به سه طبقه تقسیم میشود:
1ـ معاملات جزئی عبارتستازخرید وفروش وانجام هزینههای لازم تامبلغ ده میلیون (000/000/10) ریال.
2ـ معاملات متوسط عبارتست از خرید و فروش و انجام هزینههای لازم از ده میلیون و یک (001/000/10) ریال تا یکصد (000/000/100) میلیون ریال .
3ـ معاملات عمده عبارتست از خرید و فروش و انجام هزینههای لازم از مبلغ یکصد میلیون و یک (001/000/100) ریال به بالا.
ماده 3 ـ کلیه معاملات پست بانک حسب مورد از طریق استعلام بهاء مناقصه، مزایده و حراج متناسب با نوع و کمیت معامله به شرح زیر انجام میگردد.
1ـ در مورد معاملات جزئی ، مأمور خرید میتواند به فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا کار مورد نیاز، معامله را با رعایت صرفه و صلاح پست بانک انجام دهد. مأمور خرید باید ذیل صورتحساب خرید کالا و یا خدمات و سند هزینه را با قید نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ و ذکر اینکه معامله با کمترین بهای ممکن انجام شده است امضا نموده و موارد به تائید مسئول دایره خرید یا واحد خدمتی او یا معاون هر یک از آنان در غیاب مسئول مربوط رسیده باشد.
2ـ در مورد معاملات متوسط مأمور خرید پس از کسب دستور کتبی باید از فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج که عده آنها کمتر از سه نفر نباشد (مگر در مواردی که عده فروشندگان یا انجام دهندگان کار در محل کمتر باشد) روی برگ جداگانه استعلام بهای کتبی بهعمل آورد، به این ترتیب که مأمور خرید نوع کالا یا خدمات مورد نیاز مشخصات و میزان آن را به طور کامل در برگ استعلام بها تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده خدمات حداقل بهای پیشنهادی با توجه به کیفیت و مرغوبیت یکسان کالا و خدمات را با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در آن تصریح و با ذکر اینکه استعلام بها توسط او بهعمل آمده و قید تاریخ ذیل برگ مزبور را امضا خواهد نمود و در صورتی که فروشندگان مورد مراجعه حاضر به همکاری و ارائه استعلام بهای کتبی نباشند مأمور خرید میتواند با اخذ اطلاعات مربوط به استعلام بهای کتبی و درج نام و نشانی و مشخصات کامل فروشنده مربوطه با قید استعلام شفاهی در برگ مربوطه استعلام و امضا به اداره تدارکات تحویل نماید. معامله پس از تائید مسئول اداره تدارکات یا معاون او در غیاب مسئول و با تأئید مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی و به کمترین بهای پیشنهادی انجام خواهد گردید.
3ـ در مورد معاملات عمـده با پیشنهـاد اداره تـدارکات، موافقت کمیسیون معاملات و تصویب هیئت مدیره پست بانک از طریق مناقصه محدود، عمومی و یا مزایده حسب مورد انجام خواهد شد.
تبصره 1 ـ امور مربوط به خرید کالا از منابع خارج از کشور با رعایت قوانین ارزی و مقررات صادرات و واردات انجام خواهد شد.
تبصره 2 ـ به منظور ایجاد تسهیلات لازم در امر تدارکاتی شعب خارج از مرکز،هیئت مدیره میتواند در مورد معاملات جزئی و متوسط اختیارات لازم را به سرپرستان مناطق یا عندالزوم رؤسای شعب تفویض نماید.
تبصره 3 ـ در مواردی که فروشنده کالا یا انجام دهنده خدمت کمتر از سه نفر در محل باشد مأمور خرید مراتب را در برگ استعلام بهاء قید و امضا نماید.
تبصره 4 ـ در صورتی که حداقل بهای ذکر شده در استعلام بهاء به تشخیص مأمور خرید و تائید مسئول اداره تدارکات عادلانه باشد معامله با پیشنهاد دهنده حداقل بهاء انجام خواهد شد.
تبصره 5 ـ تقسیم و تجزیه مبلغ معامله مربوط به یک کالا و یا یک خدمت و انجام آن در دفعات به منظور استفاده از حد نصاب کمتر به نحوی که مثلا معامله عمده به معامله متوسط یا معامله متوسط به معامله جزئی تبدیل گردد به هیچ وجه مجاز نمیباشد.
ماده 4 ـ معاملاتی که از شمول مناقصه و مزایده مستثنی است به شرح زیر میباشد:
1 ـ در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و شرکتهائی که بیش از پنجاه درصد (50%) سهام آنها متعلق به یکی از اشخاص فوق باشد.
2 ـ خرید اموال منقول و غیرمنقول و خدماتی از جمله خدمات هنری که به تشخیص مدیرعامل و تصویب هیأت مدیره منحصر به فرد باشد.
3 ـ اجاره، استیجاره و یا معاوضه اموال که بر طبق نظر کمیسیون معاملات لزوم اجرای آن براساس قیمت کارشناسی رسمی دادگستری تایید گردیده باشد.
4 ـ خرید کالاهای انحصاری و کالاهائی که از طریق مراجع ذیصلاح برای آنها نرخ تعیین شده باشد.
5 ـ خرید کالاها و خدمات مورد مصرف روزانه که در محل از طرف دستگاههای ذی ربط دولتی یا شهرداری ها برای آنها نرخ معینی در نظر گرفته شده باشد.
6ـ کرایه حمل و نقل هوائی، دریائی، زمینی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
7 ـ خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوازم و تجهیزات اعم از خودرو، لوازم ماشینآلات و همچنین ادوات و ابزار و وسایل کار پرسنل و یا لوازم خاص آزمایشگاه و بیمارستان که لزوم آن به تائید کمیسیون معاملات رسیده باشد.
8 ـ در مورد خرید اموالی که به تشخیص مدیرعامل و تصویب مجمع عمومی به صرفه و صلاح پست بانک باشد.
9ـ در مورد خدمات حقوقی که به تشخیص مدیر عامل و تصویب هیئت مدیره به صرفه و صلاح پست بانک باشد.
10ـ در مورد خرید خدمات هنری، خدمات کارشناسی، خدمات مشاورهای، مطالعاتی و پژوهشی و تهیه و طراحی نرمافزارهای مورد نیاز به تشخیص هیئت مدیره پست بانک.
11ـ انجام تعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی.
ماده 5 ـ به منظور رسیدگی و اظهار نظر و اتخاذ تصمیم در مورد معاملات پست بانک کمیسیون معاملات تشکیل میگردد. ترکیب اعضای کمیسیون معاملات به شرح زیر است:
1ـ مدیر عامل یا نماینده وی
2ـ ذیحساب
3ـ مدیرکل تدارکات
4ـ مدیر کل حقوقی
5ـ یک نفر به انتخاب هیئت مدیره
ماده 6 ـ کمیسیون معاملات به ریاست مدیر عامل پست بانک یا نماینده وی تشکیل میشود. جلسات کمیسیون به تصمیم رییس کمیسیون و با تقاضای اداره کل تدارکات منعقد و مسئولیت ابلاغ ساعات و ایام کار کمیسیون پس از هماهنگی با ایشان به عهده مدیر کل تدارکات میباشد. جلسات کمیسیون معاملات با حضور کلیه اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
تبصره 1 ـ در مواردی که معامله مربوط به امر تخصصی باشد یک نفر صاحب نظر متخصص به انتخاب رییس کمیسیون برای اظهارنظر به کمیسیون دعوت میشود.
تبصره 2 ـ اعضای کمیسیون معاملات مسئول بررسی جمیع جهات معامله با توجه به پیشنهادات ارائه شده با رعایت صرفه و صلاح پست بانک و مفاد آئیننامه معاملات بوده و میبایستی تصمیمات خود را به صورت صریح و روشن اتخاذ نمایند.
تبصره 3 ـ چنانچه امور مربوط به احداث و نگاهداری ساختمانها در واحد مستقلی متمرکز باشد پیشنهادات مرتبط به معاملات اینگونه امور مستقیماً و با حضور رییس یا معاون واحد ساختمانی پست بانک در کمیسیون معاملات مطرح و اتخاذ تصمیم میگردد.
ماده 7 ـ در مورد معاملات جزئی و متوسط، نازلترین قیمت ممکن به شرح مندرج در ماده (3) این آییننامه تعیین و معامله انجام میگیرد. در مورد معاملات عمده از طریق انتشار آگهی مناقصه (مناقصه عمومی) یا ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود) انجام میشود.
ماده 8 ـ مناقصه عمومی از طریق انتشار آگهی انجام میگیرد و آگهی باید از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله به تشخیص پست بانک در یکی از جراید کثیرالانتشار و یک روزنامه محلی درج و اگر روزنامه محلی منتشر نشود در روزنامه شهرستان یا استان مربوط یا تهران درج گردد.
ماده 9 ـ در انجام مناقصه عمومی رعایت نکات زیر لازم است:
1 ـ ذکر کلیه مشخصات و شرایط مورد معامله.
2ـ ذکر ترتیب فروش اسناد مناقصه و روش تعیین برنده مناقصه.
3 ـ مدت قبول پیشنهادها که در داخل کشور از تاریخ اولین نوبت انتشار کمتر از ده روز و در مورد آگهیهای خارج از کشور کمتر از شصت روز نباشد.
4 ـ میزان سپرده شرکت در مناقصه که حداقل سه درصد (3%) کل برآورد میباشد.
5 ـ تعیین میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن.
6 ـ حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص حائز حداقل و ابلاغ به برنده مناقصه ضرورت دارد.
7 ـ تعیین روز، ساعت و محل قرائت پیشنهادها و همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان آنها در کمیسیون.
8 ـ محل توزیع نقشهها و برگ شرایط موضوع مناقصه و مشخصات آن در صورت لزوم.
9 ـ قید این نکته که پست بانک در رد و یا قبول هر یک از پیشنهادها مختار است.
10 ـ مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب حمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلا یا بعضاً تأخیر نماید.
11 ـ پیشنهادها باید با مبلغ مشخص یا براساس درصد کسر یا اضافه نسبت به واحد بهای اعلام شده در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شود.
تبصره 1 ـ میزان پیش پرداخت در صورتیکه به تشخیص پست بانک پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد با پیشنهاد کمیسیون معاملات و تصویب هیأت مدیره در قبال ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط (غیر از بانک مورد معامله) قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره 2 ـ در صورت عدم امکان اخذ ضمانت نامه بانکی، اخذ سایر تضمینهای معتبر با موافقت کمیسیون معاملات و تنفیذ مدیر عامل با رعایت صرفه و صلاح پست بانک بلامانع میباشد.
ماده 10 ـ مناقصه محدود از طریق ارسال دعوت نامه برای اشخاص صلاحیت دار که نام آنها حداقل در یکی از فهرستهای واجدین صلاحیت پست بانک و یا سایر مؤسسات و دستگاههای دولتی درج شده باشد انجام میشود. کمیسیون معاملات بسته به مورد فهرست یکی از مؤسسات دولتی را انتخاب و اشخاص ذیصلاح را دعوت مینماید.
تبصره 1 ـ دعوت نامه شرکت در مناقصه محدود باید برای کلیه اشخاصی که طبق ماده (10) این آییننامه تعیین شدهاند ارسال گردد. مگر آنکه در فهـرست واجـدین صـلاحیت میـزان معینی برای معاملاتی که در زمان واحد به یک شخص میتوان واگذار نمود پیشبینی شده باشد که در این صورت از کسانی که معاملات واگذاری به آنها از حد نصاب مذکور تجاوز کرده باشد دعوت به عمل نخواهد آمد.
تبصره 2 ـ مقررات مربوط به مناقصه عمومی چنانچه با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد در مناقصه محدود لازم الرعایه است.
ماده 11 ـ در صورتیکه در مدت مقرر پیشنهادی نرسیده باشد پست بانک میتواند مناقصه را تجدید و یا موضوع را برای بررسی و ارائه پیشنهاد لازم به کمیسیون معاملات بفرستد.
ماده 12 ـ در صورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون معاملات پیشنهادهای رسیده را اعم از اینکه یک یا بیشتر باشد باز و رسیدگی و به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود:
در صورتی که به نظر کمیسیون معاملات کمترین بهای پیشنهادی (یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد) عادلانه باشد، کمیسیون معاملات پیشنهاد دهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود. در غیراین صورت کمیسیون میتواند اظهارنظر کند که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بهاء شود و نتیجه آن در کمیسیون مطرح شده و در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام بهاء کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد، کمیسیون پیشنهاد دهنده حداقل بها در استعلام را برنده اعلام میکند مگر اینکه تفاوت این دو بها کمتر از پنج درصد باشد که در این صورت اگر پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه حاضر باشد به حداقل بهای به دست آمده در استعلام معامله را انجام دهد بهعنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام برابر یا بیشتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بهاء کسی داوطلب انجام معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از 3 نفر باشد کمیسیون میتواند پیشنهاد دهنده حداقل مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام و در غیر آن تصمیم به تجدید یا ترک مناقصه بگیرد.
تبصره ـ تعیین پیشنهاد دهنده حداقل با توجه به شرایط و مرغوبیت موضوع مناقصه به عمل خواهد آمد.
ماده 13 ـ در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار باشد هرگاه در شرایط مناقصه اختیار تفکیک مورد معامله برای پست بانک پیش بینی نشده باشد کمیسیون معاملات میتواند شخصی را که بهای پیشنهادی او در مجموع با توجه شرایط و مرغوبیت کالا کمتر است برنده مناقصه اعلام کند.
ماده 14 ـ با اعلام برنده مناقصه توسط کمیسیون معاملات اداره تدارکات (کارپردازی یا اداره ساختمان) پس از تنفیذهیئت مدیره میبایست نتیجه را در اسرع وقت به برنده ابلاغ نماید تا برای انجام معامله مراجعه کند، در صورت عدم تنفیذ هیئت مدیره مناقصه تجدید خواهد شد.
ماده 15 ـ پس از اعلام برنده مناقصه، سپرده برنده مناقصه و شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاد دهندگان مسترد خواهد شد. سپرده برنده مناقصه و شخص دوم بلافاصله پس از امضای قرارداد و اخذ سپرده تضمین حسن انجام معامله از طرف شخص اول به وسیله پست بانک مسترد خواهد شد.
ماده 16 ـ در صورتیکه برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف (10) روز به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده وی به نفع پست بانک ضبط میشود و مراتب به شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار دارد ابلاغ میگردد. اگر او نیز ظرف مدت مذکور نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده او هم به نفع پست بانک ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد.
تبصره 1 ـ نتیجه مناقصه به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قراردارد به شرطی ابلاغ میشود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد و در غیر اینصورت رجوع به او ممنوع است.
تبصره 2 ـ مدت 10 روز مقرر در این ماده در موردی که طرف معامله در خارج از کشور اقامت داشته باشد ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط بر اینکه در آگهی مناقصه ذکر شده باشد.
تبصره 3 ـ در صورتی که حائز حداقل بهاء بیش از یک نفر باشد و نسبت به انجام معامله با یکی از آنها در مهلتی که کمیسیون تعیین خواهد کرد بین آنها توافق حاصل نشود حق تقدم با برندهای خواهد بود که در محل انجام کار سکونت دارد. در صورتی که سایرین نیز واجد شرایط باشند کمیسیون برنده مناقصه را از طریق قرعه تعیین خواهد کرد.
تبصره 4 ـ پیشنهادات فاقد امضاء، مشروط ، مخدوش و بدون سپرده، پذیرفته نشده و مردود میباشد.
ماده 17 ـ در مورد معاملات جزئی با موافقت اداره تدارکات، مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهاء با رعایت صرفه و صلاح پست بانک معامله را انجام و سند مربوط را با تعهد اینکه معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضاء کند.
ماده 18 ـ در مورد معاملات متوسط پس از تائید کمیسیون معاملات از طریق مزایده حضوری (حراج) توسط اداره تدارکات به شرح زیر اقدام خواهد شد.
1 ـ اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار و در صورت ضرورت به طریق دیگر به اطلاع عموم برسد.
2ـ مورد معامله قبلا توسط کارشناس (ارزیاب) یا نماینده منتخب مدیرعامل پست بانک ارزیابی و حراج از بهای تعیین شده شروع و به خریداری که بالاترین بهاء را پیشنهاد نماید واگذار شود و چنانچه کالا به حداقل قیمت ارزیابی شده هم به فروش نرسد حداکثر با تخفیف ده درصد (10%) از قیمت ارزیابی آن را به فروش رسانند و چنانچه با این قیمت هم داوطلبی پیدا نشود کالا مجدداً ارزیابی و حراج تکرار خواهد شد.
ماده 19 ـ در مورد معاملات عمده، واحد تدارکاتی پس از تائید کمیسیون معاملات پست بانک با استفاده از انتشار آگهی مزایده در روزنامه کثیرالانتشار اقدام نماید، ضمناً شرایطی که طبق این آئیننامه برای آگهی مناقصه پیش بینی شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود.
ماده 20 ـ در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص کمیسیون معاملات میسر و یا به مصلحت نباشد میتوان معامله را به طریق دیگری انجام داد. در این صورت کمیسیون مذکور با رعایت صرفه و صلاح پست بانک نحوه انجام اینگونه معاملات را در هر مورد یا به طور کلی به ترتیب توسط هیئت مدیره و یا مجمع عمومی برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود.
ماده 21 ـ در معاملاتی که از طریق قرارداد انجام میگیرند نکات زیر در قرارداد مربوط قید و رعایت میشود:
1ـ نام و مشخصات کامل طرفین قرارداد.
2ـ نوع و مقدار مورد معامله و مشخصات کامل آنها.
3ـ مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله.
4ـ ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه و مزایده در انجام تعهدات جزئاً و کلاً تأخیر نماید.
5ـ الزام تحویل کالا بر طبق نمونه، در صورتیکه تهیه نمونه لازم باشد در این صورت باید نمونه کالا با مهر طرفین معامله ممهور و نزد پست بانک نگهداری شود.
6ـ تصریح برنده مناقصه مبنی بر اینکه از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع کامل دارد.
7ـ اختیار پست بانک نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در مدت قرارداد تا میزان سی درصد (30%) مقدار مندرج در قرارداد.
8ـ بهای موردمعامله و ترتیب پرداختآن ودرمواردی که انجام کاربراساس واحد بها احتساب و پرداخت خواهد شد.
9ـ مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده باشد.
10ـ تعیین تضمین حسن انجام معامله به میزان حداقل پنج درصد (5%) کل مبلغ مورد پیمان و نحوه وصول اقساط آن در امور ساختمانی و باربری و ترتیب استرداد آن براساس شرایط مناقصه.
11ـ مدت بین تحویل موقت و تحویل قطعی در قراردادهای مربوط به ساختمان و نظایر آن براساس شرایط مناقصه.
12ـ سایر تعهداتی که در شرایط مناقصه ذکر شده است و همچنین شرایط دیگری که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد، مشروط براینکه متضمن امتیازاتی علاوه بر آنچه در شرایط مناقصه ذکر شده برای فروشنده نباشد.
ماده 22 ـ در کلیه معاملات رعایت موارد مندرج در آئیننامه الزامی است مگر در مواردی که امکان تهیه کالا براساس مفاد آییننامه میسر نباشد و خرید به اندازه رفع نیاز و به صورت اضطراری انجام میگیرد.
تبصره 1 ـ تشخیص موارد اضطراری خرید در معاملات حداکثر تا سقف ده میلیون (10/000/000) ریال به عهده مسئول واحد تدارکات و در معاملات بیش از مبلغ یاد شده با پیشنهاد واحد تدارکات و تأیید کمیسیون معاملات و تصویب هیئت مدیره خواهد بود.
تبصره 2 ـ گزارش خرید و تحویل کالا باید بر حسب مورد توسط مأمور خرید یا مسئول واحد تدارکاتی تنظیم و گواهی شده و صورتمجلس خرید و تحویل کالا و تایید مسؤول انبار ضمیمه اسناد باشد.
فصل ششم ـ تحویل کالا یا انجام خدمت
ماده 23 ـ تحویل موضوع معامله در معاملات جزیی و متوسط و عمده به وسیله و مسؤولیت انباردار یا تحویل گیرنده خدمت یا کالا و مسئول اداره تدارکات یا نماینده وی صورت میگیرد.
تبصره 1 ـ تحویل موضوع معامله در معاملات متوسط و عمده با تنظیم صورتمجلس باید انجام شود پس از اینکه مسلم شد کالا یا خدمت دارای تمام مشخصات لازم میباشد مراتب و مقدار آن در صورتمجلس تحویل، ذکر و از طرف مسئولان مربوط با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ باید امضا شود. در مورد معاملات جزئی گواهی تطبیق مشخصات و مقدار کالا یا انجام خدمت به عهده انباردار یا تحویل گیرنده خدمت میباشد.
تبصره 2 ـ در مواردی که تشخیص مشخصات موضوع معامله احتیاج به بصیرت و تخصص داشته باشد یک نفر از طرف کمیسیون معاملات که در امر فوق خبره باشد انتخاب تا با همراهی تحویل گیرنده در امر تحویل شرکت نماید.
تبصره 3 ـ برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار برسد و در دفتر واردات انبار ثبت و شماره ثبت دفتر انبار روی قبض ذکر گردد.
تبصره 4 ـ در مواردی که کالا طبق نمونه خریداری میشود و یا بر طبق کاتالوگ یا پیشنهاد مورد قبول خریداری میشود باید مشخصات کالای خریداری شده بر حسب مورد با نمونه مزبور و کاتالوگ و یا پیشنهاد مورد قبول و سیاهه مربوط تطبیق و با تنظیم و صورتمجلس نسبت به تحویلگرفتن کالا اقدام شود.
ماده 24 ـ پرداخت بهای کلیه معاملات باید براساس صورتحساب و رسید تحویل یا تائید انجام خدمت و مجوز انجام معامله باشد.
تبصره ـ در مورد خرید از مؤسسات دولتی، وابسته به دولت و نهادهای انقلابی چنانچه تحویل فوری کالا عملی نباشد میتوان بهای کالا را نقداً پرداخت نمود.
ماده 25 ـ پرداخت بهای معاملات به وسیله چک انجام میشود و یا به حساب جاری ذی نفع معامله منظور میگردد.
تبصره ـ معاملات تا سقف جزیی را نقداً نیز میتوان از محل تنخواه گردان پرداخت نمود.
ماده 26 ـ در معاملاتی که در شهرستانها و خارج از کشور صورت میگیرد اداره ذی ربط پست بانک با رعایت مقررات این آئیننامه اختیار دستور لازم به رییس شعبه مستقل و یا سرپرست شعب خواهد داد.
ماده 27 ـ هیئت مدیره پست بانک میتواند اجناس و اثاثیه فرسوده و همچنین اجناس و اثاثیهای که زائد تشخیص میدهد و فروش آن را نیز مقتضی نمیداند به دولت و مؤسسات وابسته به دولت و بنگاههای خیریه عمومی بلاعوض تحویل دهد.
ماده 28 ـ مدیر عامل یاهیئت مدیره پست بانک مجاز است قسمتی از اختیارات کمیسیون معاملات مندرج در این آئیننامه را به هیأتی مرکب از پنج نفر از افراد ذی صلاح در مراکز استانها به جز استان تهران و در شهرستانها منحصراً شهرستان کرج متشکل از نماینده عضو هیئت مدیره ناظر بر امور تدارکات (ترجیحاً سرپرست منطقه و یا رییس شعبه مرکزی)، نماینده مدیر عامل، نمایندگان و یا ترجیحاً رؤسا و یا مسئولان حسابداری، تدارکات و حقوقی پست بانک در استان مربوط واگذار نماید. کمیسیون مزبور علاوه بر داشتن اختیارات مالی در حد معاملات جزئی ومتوسط ، درمورد معاملات عمده نیز پس از اخذ موافقت هیئتمدیره و یا مدیرعامل با توجه به مورد بدون سقف و محدودیت و با رعایت مقررات اقدام خواهد نمود. تصمیمات این هیئت با اکثریت سه رأی معتبر خواهد بود.
ماده 29 ـ پرداخت هزینههای مصرف برق، آب و آبونمان تلفن و هزینه سوخت دستگاه حرارت مرکزی و تهویه مطبوع به نرخ رسمی و نیز عوارض شهرداری و وجوهی که طبق قوانین و مقررات مربوط باید پرداخت شود و یا تأخیر در پرداخت موجب عدم استفاده از تسهیلات یا جریمه میشود مشمول این آییننامه نمیباشد.
ماده 30 ـ اتخاذ تصمیم در مورد اموال غیرمنقولی که در نتیجه عدم بازپرداخت به موقع تسهیلات یا اعتبار اعطائی یا عدم اجرای سایر تعهدات قانونی و قراردادی مشتری، بهمنظور استیفای مطالبات به تملک پست بانک در میآید باهیأت مدیره پست بانک خواهد بود.
ماده 31 ـ مواردی که در این آییننامه پیشبینی نگردیده اند، براساس قوانین و مقررات ناظر به معاملات بانکها اقدام خواهد شد.
معاون اول رییسجمهور – محمد رضا عارف
منبع سایت صلح