هیئـت وزیـران در جلسـه مورخ 8 /4 /1384 بنـا بـه پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (106) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه اجرایی بند (الف) ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه اجرایی بند ( الف ) ماده (106) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ
ماده 1ـ در ایـن آییـن نامـه واژه های اختصـاری زیر در معـانی مشروح مربـوط به کارمی روند:
الف ـ وجوه اداره شده : اعتباراتی که طی قراردادهای منعقد شده در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیـرد تـا با تلفیـق اعتبـار شبـکه بانـکی و منابـع حاصـل از مشارکت تولیدکنندگان و بهره برداران کشاورزی، به منظور افزایش حجم اعتبارات و بر اساس ضوابط این آیین نامه و با نظارت دستگاه اجرایی ذی ربط برای سرمایه گذاری در جهت اجرای طرح های مربوط به بند ( الف) ماده (106) قانون برنامه سوم توسعه به صورت تسهیلات و در چهارچوب قراردادهای منعقد شده در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی قرار دهد.
ب ـ اعتبارات : بخشی از اعتبارات عمرانی طرح های فصول آب و کشاورزی که در جهت اجـرای طرح هـای یـاد شده در متـن مـاده (106) به طور سالیانـه در چهـارچـوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، توسط دستگاههای اجرایی ذی ربط در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد.
ج ـ دستگاه واگذارنده اعتبار: عبارت است از هر یک از دستگاههای اجرایی ( وزارت نیرو « سازمان مدیریت منابع آب ایران» ، شرکت های آب منطقه ای، سازمان آب و برق خوزستان، وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای اجرایی وابسته ملی و استانی ) که با عقد قرارداد با بانک کشاورزی اعتبارات لازم را در اختیار بانک قرار می دهد.
د ـ دستگاه مجری : دستگاههای موضوع بند (ج) و یا اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که از طرف دستگاه واگذارنده اعتبار به بانک معرفی می شوند.
هـ ـ کارگروههای مشترک : کارگروههای مرکب از نمایندگان دستگاه واگذارنده اعتبار حسب مورد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک کشاورزی که در سطح ملی و استانی تشکیل خواهد شد.
کارگروههای مشترک حسب مورد در دستگاههای واگذارنده اعتبار تشکیل می شود. (بانک کشاورزی به عنوان ناظر شرکت می کند.)
ماده 2ـ واگذارنده اعتبار موظف است به طور سالیانه و در چهارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقده شده در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد.
ماده 3ـ تأمین اعتبار طرح های موضوع این آیین نامه به صورت سی درصد ( 30 %) آورده تولیدکنندگان و بهره برداران کشاورزی و واگذار کننده اعتبار و هفتاد درصد (70 %) بقیه از منابع بانک کشاورزی (به استثنای تسهیلات تکلیفی) انجام می گیرد.
تبصره ـ حداقل آورده تولیـدکنندگان و بهره بـرداران کشاورزی ده درصد (10 %) وجوه موضوع این ماده خواهد بود. در موارد استثنا بنا به تشخیص کارگروههای مشترک ، این نسبت می تواند کمتر از ده درصد (10 %) نیز باشد.
ماده 4ـ واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک کشاورزی که شامل بررسی و ارزیابی طرح ها، بر آورد میزان سرمایه گذاری لازم، ارزیابی وثایق و تضمین ها، تنظیم و انعقاد قرادادها، تعیین طول مدت اجرای طرح، چگونگی باز پرداخت اصل و سود وجوه اداره شده و تسهیلات اعطایی، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات و وصول می باشد، حداکثر یک و نیم درصد (5 /1 %) از وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقد شده به عنوان کارمزد سهم وجوه اداره شده در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد.
ماده 5 ـ اهم وظایف کارگروههای مشترک به شرح زیر می باشد:
الف ـ بررسی و تصویب طرح های ارجاعی از طرف بانک.
ب ـ بررسی و موافقت با تضمین و تأمین وثایق مورد نظر بانک از محل وجوه اداره شده در مواردی که اعطای تسهیلات موضوع این آیین نامه به متقاضیانی که از نظر ارایه وثایق با اشکال مواجه باشند.
ج ـ بررسی شرایط اجرای هر طرح و امکانات متقاضیان و میزان درآمد آنان از اجرای طرح و در صورت ضرورت موافقت با بخشودگی قسمتی از سود و یا قسمتی از اصل و سود وجوه اداره شده به عنوان کمک بلاعوض.
تبصره : در صورت لزوم سهمی از اعتبارات ملی برای تفویض اختیار به کارگروههای مشترک استانی توسط کارگروه مشترک ملی تعیین می شود.
ماده 6 ـ شناسایی و تعیین مشخصات کلیه طرح های قابل اجرا موضوع این آیین نامه بر عهده واگذارنده اعتبار و دستگاه مجری می باشد. واگذارنده اعتبار و دستگاه مجری ، طرح های یاد شده و کلیه اطلاعات مربوط را به صورت کتبی برای انجام اقدام های بعدی به بانک کشاورزی معرفی و ارایه می کند.
ماده 7ـ مسؤولیت عملیات اجرایی پروژه های مصوب تا خاتمه عملیات در هر مورد بر عهده دستگاه مجری یا سایر اشخاص حقیقی و یا حقوقی اعم از بخش خصوصی یا تعاونی به تشخیص واگذارنده اعتبار خواهد بود. واگذارنده اعتبار به همراه معرفی طرح، نسبت به معرفی سازمان یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به عنوان مجری طرح نیز اقدام می کند، مجری طرح مکلف است کلیه همکاریهای لازم را با بانک در مورد ارایه اطلاعات مورد نیاز بانک به عمل آورد.
ماده 8 ـ بانک کشاورزی موظف است گزارش توجیهی طرح هایی را که پس از بررسی های انجام شده موجه تشخیص می دهد، همچنین دلایل نداشتن توجیه طرح هایی را که موجه تشخیص نداده است برای کارگروههای مشترک ارسال دارد. از تاریخ وصول طرح ، ظرف شصت روز برای طرح های مرتبط با وزارت نیرو ، سازمانهای آب منطقه ای ، سازمـان آب و برق خوزستـان و طـی سی روز بـرای سایـر طـرح هـای مرتبـط با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان، بانک موظف به پاسخگویی است.
ماده 9ـ مانده وجوه اداره شده نزد بانک جزء سپرده اعتباری محسوب شده و سود سپرده کوتاه مدت نسبت به آن تعلق خواهد گرفت. در این حالت بانک سود مذکور را باید به سقف اعتبار واگذارنده اضافه نماید و هر سه ماه مبلغ آن را به واگذارنده اعتبار اعلام کند.
ماده 10ـ بانک کشاورزی موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرح های معرفی شده را در قالب فرمهای مورد توافق هر سه ماه یکبار به دستگاه واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه نماید.
ماده 11ـ تنظیم روابط بانک با متقاضی بر اساس مقررات و آیین نامه های اعتباری بانک و مفاد این آیین نامه و قراداد منعقد شده بین واگذارنده اعتبار و بانک می باشد. طول مدت قرارداد شامل دوره اجرا و بازپرداخت حداکثر ده سال است.
تبصره ـ در صورت لزوم برای تسریع در امر بهره برداری از طرح ها و بازیافت سرمایه گذاری انجام شده، دستگاه مجری مجاز است طرح را در قطعات کوچکتری که مستقلاً قابل بهره برداری باشند تهیه و پیشنهاد نماید، به گونه ای که عملیات هر بخش موضوع یک مصوبه مستقل قرار گیرد تا به مجرد آماده بهره برداری شدن هر بخش، قرارداد فروش اقساطی سهم الشرکه بانک با متقاضیان مربوط منعقد شود.
ماده 12ـ وجوه تخصیص یافته برای اجرای طرح های موضوع این آیین نامه توسط دستگاه واگذارنده به حساب مخصوص واگذارنده که نزد بانک کشاورزی (در مرکز شعبه مرکزی و در استان ها شعبه مرکز استان ها) افتتاح خواهد شد، تودیع و با اعلام وصول توسط بانک ، مبالغ مذکور توسط ذیحساب به حساب قطعی منظور خواهد شد.
ماده 13ـ بانک موظف است هر سال مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط ناشی از سهم واگذارنده اعتبار ( تبصره (76) قانون برنامه دوم و بند ( الف) ماده (106) قانون برنامه سوم ) را در حساب جداگانه ای نگهداری و گزارش مالی این حساب را هر سه ماه یکبار به دستگاههای واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نماید. دستگاه واگذارنده اعتبار این منابع را به وجوه اداره شده اختصاص خواهد داد.
ماده 14ـ سود مورد انتظار بانک برای پرداخت تسهیلات بانکی ، نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای بخش ها و فعالیت ها خواهد بود.
ماده 15ـ بانک و واگذارنده اعتبار موظف هستند حساب های مربوط به اجرای طرح های موضوع این آیین نامه را به صورتی نگهداری کنند که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطایی به طرح ها و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف شده قابل تحصیل باشند.
ماده 16ـ واگذارنده اعتبار موظف است عملکرد وجوه اداره شده را با توجه به اهداف تعیین شده در موافقتنامه ذی ربط هر شش ماه یکبار در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار دهد.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد رضا عارف
منبع سایت صلح