هیئت وزیران در جلسه مورخ 8 /4 /1384 بنا به پیشنهاد ستاد هماهنگی آموزشهای فنـی و حرفـه ای و به استنـاد ماده (151) تنفیـذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (53) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوریاسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ، آیین نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه اجرایی ماده (151) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (53) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1384,04,08
ماده 1 ـ ستاد هماهنگی آموزشهای فنی و حرفه ای که در این آیین نامه به اختصار ستاد نامیده می شود، مرجع هماهنگی سیاستگذاریهای بخش آموزش فنی و حرفه ای است.
ماده 2 ـ آموزشهای فنی و حرفه ای عبارتست از آموزشهای رسمی یا غیر رسمی که منجر به ایجـاد یا افزایش مهـارت شغلـی می گـردد و شامل آموزشهای متوسطه فنـی و حرفه ای و کار دانش، کاردانی فنی و حرفه ای و علمی ـ کاربردی، ضمن خدمت و مدیریت حرفه ای تخصصی و سایر آموزشهای فنی و حرفه ای کوتاه مدت می باشد.
ماده 3 ـ اهداف ستاد به شرح زیر است:
1 ـ کمک به تحقق اهداف کمی و کیفی قانون برنامه توسعه از طریق ارتقای سطح مهارتهای شغلی، فنی، حرفه ای و همچنین دانش تخصصی نیروی انسانی شاغل (شاملبخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات).
2 ـ هماهنگی در ارایه آموزشهای فنی و حرفه ای با در نظر گرفتن نکات زیر:
الف ـ تأکید بر بهره برداری مؤثر از امکانات بالقوه و بالفعل کشور.
ب ـ ارتقای منزلت مادی و معنوی آموزشهای فنی و حرفه ای در جامعه.
ج ـ برقراری رابطه منطقی و متناسب بین آموزشهای فنی و حرفه ای و آموزشهای عمومی و عالی.
د ـ تشویق بخش تعاونی و خصوصی به سرمایه گذاری و مشارکت در گسترش آموزشهای فنی و حرفه ای.
هـ ـ تأکید بر ویژگیهای منطقه ای و تخصصی برنامه های آموزش فنی و حرفه ای.
وـ تأکید بر زمینه آموزشهای فنی و حرفه ای متناسب با نیاز های بانوان.
3 ـ ایجاد ارتباط منطقی بین آموزشهای فنی و حرفه ای و نیاز بازار کار در زمینه های مختلف تخصصی با تأکید بر تقویت روحیه کارآفرینی و خود اتکایی نیروی انسانی.
4 ـ افزایش کیفیت و ارتقای کارایی نظام آموزشهای فنی و حرفه ای به منظور تأمین و اصلاح هرم نیروی انسانی.
ماده 4 ـ وظایف ستاد به شرح زیر است:
1 ـ تعیین راهبرد ها و سیاستهای بخش آموزش فنی و حرفه ای در چهارچوب قانون برنامه توسعه کشور و با در نظر گرفتن نتایج حاصل از پژوهش در زمینه مسائل، تنگنا ها، امکانات، قابلیتها و نیاز های کلیه بخشها.
2 ـ متنـاسب سـازی آموزشهـای فنـی و حرفـه ای بـا توجـه بـه وظـایف و امکانـات دستگاههای اجرایی.
3 ـ تعییـن سهـم سرمایه گـذاری دولت و بخش غیـر دولتـی در آموزشهـای فنی و حرفه ای و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش غیر دولتی کشور و مناطق مختلف آن.
4 ـ بررسی و تصویب سیاستهای تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بخش فنی و حرفه ای.
5 ـ بررسی و ارایه راهکار ها و مقرراتی که توسعه، تعمیق و تقویت مشارکت واحد های تولیدی و خدماتی را تسهیل و تسریع نماید.
تبصره ـ جلسات ستاد با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و پیشنهاد ها با حداقل پنج رأی به تصویب می رسد.
ماده 5 ـ دبیرخانه ستاد در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکیل خواهد شد.
ماده 6 ـ وظایف اصلی دبیرخانه ستاد به شرح زیر است:
1 ـ تنظیم دستورجلسات ستاد، صورتجلسات و ابلاغ مصوبات آن به دستگاههای ذی ربط.
2 ـ پیگیری مصوبات ستاد و تهیه اطلاعات بازخوردی.
3 ـ تهیه بانک اطلاعات آموزشهای فنی و حرفه ای و توسعه شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی بین بخشی.
4 ـ سایر امور محول شده مربوط از طرف ستاد.
تبصره ـ دبیرخانـه ستـاد دارای کمیسیـونهای تخصصـی خواهـد بـود که با حضور نمایندگان متولیان دستگاههای ذی ربط و افراد صاحبنظر تشکیل می شود تا پیشنهاد های ارایه شده را بررسی کارشناسی نماید.
ماده 7 ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فقط آن دسته از برنامه های آموزش فنی و حرفه ای را در لایحه بودجه کل کشور منظور خواهد نمود که با سیاستهای مصوب ستاد هماهنگ بوده و مغایرت نداشته باشد.
ماده 8 ـ از تـاریـخ تصـویب این آیین نـامه و بـا تـوجه بـه انحلال شورا هـای عـالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه ای کشور، کارآموزی و آموزشهای علمی کاربردی، کلیه امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری و نیروی انسانی شاغل دبیرخانه شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه ای کشور در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار می گیرد.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد رضا عارف
منبع سایت صلح