بسمه تعالی
“با صلوات بر محمد و آل محمد”
وزارت کشور – وزارت جهاد کشاورزی – وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت کار و امور اجتماعی – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – وزارت نیرو معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور – سازمان حفاظت محیط زیست – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران – سازمان هواشناسی کشور – دفتر امور مناطق محروم کشور
تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور جهت اجرای اختیارات هیأت وزیران در خصوص کاهش آثار ناشی از خشکسالی، هماهنگی دستگاه های اجرایی و مدیریت مقابله با پدیده یاد شده که در جلسه مورخ 7/5/1388 به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه شماره 10919/ت107 هـ مورخ 31/1/1387 اتخاذ شده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می شود:
دستور العمل اجرایی نحوه توزیع اعتبارات مدیریت خشکسالی مرتبط با بخش های کشاورزی و آب و سایر طرح های مرتبط، موضوع دو درصد (2%) بند (59) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور
مصوب 1388,05,07
ماده1– مبلغ نوزده هزار و سیصد و پنجاه و هشت میلیارد (000ر000ر000ر358ر19) ریال اعتبار مربوط به دو درصد (2%) بودجه مدیریت خشکسالی از محل بودجه عمومی دولت، موضوع بند (59) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور بر اساس شاخص های جمعیت، برخورداری آب شرب شهری و روستایی، آسیب پذیری منابع آب، میزان سطح زیر کشت، تعداد بهره برداران بخش کشاورزی، مصرف سالیانه آب کشاورزی و نزولات جوی به شرح زیر اختصاص می یابد:
الف– از هشتاد درصد (80%) سر جمع بودجه مدیریت خشکسالی موضوع ماده (1) این دستورالعمل، به مبلغ پانزده هزار و چهارصد و هشتاد و شش میلیارد و چهارصد میلیون (000ر000ر400ر486ر15) ریال برای اجرای برنامه های مدیریت خشکسالی با در نظر گرفتن شصت و پنج درصد (65%) سهم بخش کشاورزی و سی و پنج درصد (35%) سهم بخش آب، در دو مرحله به نسبت مساوی براساس ستون مربوط در جدول پیوست که به مهر « دفتر هیأت دولت» تایید شده است، در اختیار شورای
برنامه ریزی و توسعه استان ها قرار می گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط و با رعایت اولویت های زیر با هماهنگی وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی در بخش های آب و کشاورزی به مصرف برسد:
1– اولویت در اجرای برنامه های اضطراری مدیریت خشکسالی شامل اقدام های اضطراری تأمین آب (تعویض تجهیزات چاه های قدیمی، حفر و تجهیز چاه های جدید، خطوط انتقال مرتبط، تامین و تجهیز ایستگاه های پمپاژ ، آبرسانی سیار، بهسازی چشمه های تامین آب شرب ، جدا سازی آب شرب از آب فضای سبز شهری، مدیریت مصرف شامل خرید و نصب ابزار آلات کاهنده مصرف آب، راهکارهای صرفه جویی آب، اصلاح الگوی مصرف آب و نظایر آنها) و حفاظت و بهره برداری شامل اصلاح و نوسازی شبکه های فرسوده آب، لایروبی کانال های سنتی و رودخانه ها، ترمیم کانالهای آبیاری و زهکشی، نظارت بر بهره برداری چاهها، نصب کنتورهای هوشمند، تعمیر و نوسازی سدها، بندها و آبگیرها، باروری ابرها و نظایر آنها.
2– تأمین برنامههای مدیریت خشکسالی در بخش آب شامل تأمین آب شرب شهری و روستایی به منظور تکمیل طرح های نیمه تمام دارای ردیف های ملی و استانی و تأمین و عرضه آب کشاورزی به منظور تکمیل سدهای دارای ردیف های ملی و استانی.
تبصره ـ در توزیع اعتبارات ابلاغی، اعتبار آبرسانی مناطق روستایی و عشایری در اولویت قرار میگیرد.
3– اجرای برنامههای اولویتدار در بخش کشاورزی و محیط زیست شامل اجرای روش های نوین آبیاری(تحت فشار و قطره ای)، شبکه آبیاری، اجرای طرح های کوچک تأمین آب، پوشش انهار ، لوله گذاری و کانال های آبیاری مزارع و باغات و آب بندانها و استخرهای ذخیره آب، بهسازی چشمه های تامین آب کشاورزی و احیا و مرمت قنوات، آبخیز داری و آبخوانداری، تجهیز و نوسازی اراضی، حفاظت محیط زیست و بخشودگی سود و کارمزد و جرایم دیر کرد تسهیلات پرداخت شده به کشاورزان و دامداران ناشی از خشکسالی.
4– تأمین برنامه های مدیریت خشکسالی در بخشهای کشاورزی و محیط زیست شامل تأمین آب عشایر و دام، آب و علوفه وحوش مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست.
ب– از بیست درصد (20%) سرجمع بودجه مدیریت خشکسالی به مبلغ سه هزار و هشتصد و هفتاد و یک میلیارد و ششصد میلیون (000ر000ر600ر871ر3) ریال مبلغ یک هزار و هفتصد و هشتاد میلیارد (000ر000ر000ر780ر1) ریال مربوط به اعتبارات مصوب شده در سفرهای استانی اصفهان، کرمان، قزوین ، فارس و سمنان موضوع تصویبنامه های شماره 22837/ت 42396هـ مورخ 6/2/1388، شماره 26590/42429 مورخ 9/2/1388، شماره 43992/42608 مورخ 30/2/1388، شماره 47672/42538مورخ 4/3/1388 و شماره 61520/ت42676 هـ مورخ 20/3/1388، به شرح ستون مربوط در جدول پیوست که به مهر «دفتر هیأت دولت» تایید شده است، اختصاص می یابد.
ماده 2– با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و احتمال تداوم خشکسالی در برخی مناطق کشور در سال های آینده، اولویت تکمیل طرح های نیمه تمام و تسریع در اجرای آن، در مناطق با تنش آبی ناشی از خشکسالی با شرایط زیر انجام می شود:
الف– طرح هایی که دارای ردیف ملی و یا استانی باشند.
ب– طرح های دارای پیشرفت فیزیکی حداقل هفتاد و پنج درصد (75%) که با اختصاص این اعتبار در سال جاری و حداکثر تا پایان سال 1389 به بهره برداری برسند.
ج– امکان تکمیل اجرای اصلی طرح های آبرسانی شامل خط انتقال تکمیل تصفیه خانه یا ایستگاه پمپاژ تکمیل سدها و نظایر آنها و بهره برداری مرحله ای از طرح برای تولید و انتقال بخشی از آب پیش بینی شده، در اهداف طرح وجود داشته باشد.
د– تسریع در تکمیل مخازن ذخیره نیمه تمام، تکمیل خطوط و زون بندی در شبکه و نظایر آن.
هـ- تکمیل مجتمع های آبرسانی نیمه تمام روستایی و عشایری با اولویت مجتمع های آبرسانی ملی و یا استانی شده و طرح هایی که پروژه های زیر مجموعه آنها تا پایان سال جاری و یا سال 1389 به اتمام برسد.
ماده 3– با توجه به برخی مصوبات سفرهای استانی هیأت وزیران برای پرداخت اعتبارات مدیریت خشکسالی از محل بند (59) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور، سهمهای مازاد بر آن اعتبارات در ستاد خشکسالی و سرمازدگی کشور به شرح جدول توزیع استانی پیوست هایی که به مهر «دفتر هیأت دولت » تأیید شده است، تصویب و قابل تخصیص خواهد بود. سهم اعتبار هر استان ملاک تخصیص به هر یک از استان ها خواهد بود.
ماده 4– شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها مجازند:
الف– حداکثر معادل ده درصد (10%) از اعتبار سهم استان مربوط را در سایر طرح ها و زمینه های مرتبط با مدیریت خشکسالی در استان ها هزینه نمایند.
ب– حداکثر معادل ده درصد (10%) از اعتبار سهم استان را به صورت هزینه ای و کمک بلاعوض برای اقدام های اضطراری و جبران خسارات خشکسالی و آموزش هزینه نمایند.
ماده 5– با توجه به بند (21) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور در مورد توسعه بیمه کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی مکلف است در سقف اعتبارات مصوب (000ر000ر700ر5) ریال) به شرح زیر اقدام نماید:
الف– برای هرسال زراعی که اقبال عمومی و اقبال از خرید خدمات بیمه ای وجود دارد، در راستای توسعه بیمه کشاورزی پاسخگویی لازم و اقدام های مناسب را به متقاضیان بیمه کشاورزی فراهم نماید.
ب– با توجه به اهداف کمی و کیفی برای توسعه بیمه کشاورزی (افزایش میزان بیمه شدگان، افزایش افراد تحت پوشش بیمه، بالابردن سقف جبران خسارات وارده و نظایر آنها)، اقدام های مناسب را پیش بینی و گزارش عملکرد خود را از طریق وزارت جهاد کشاورزی ، در اختیار دبیرخانه ستاد خشکسالی و سرمازدگی کشور قرار دهد.
ماده 6– استانداران سراسر کشور مکلفند گزارش نحوه اجرای این تصمیم نامه و پیشرفت فیزیکی طرح های مربوط به هر یک از دستگاه های اجرایی مدیریت خشکسالی را هر سه ماه یکبار پس از بررسی و تأیید در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، به دبیرخانه ستاد خشکسالی و سرمازدگی کشور مستقر در سازمان مدیریت بحران کشور و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور ارسال نمایند. دبیرخانه ستاد نیز پس از بررسی و طرح در کارگروه مربوط، گزارش تجمیعی برای طرح در ستاد خشکسالی و سرمازدگی کشور ارائه می کند.
محمدرضا رحیمی – معاون اول رئیس جمهور
منبع سایت صلح