رأی وحدترویه درخصوص برقراری احکام همطرازی طبق دستورالعمل
اجرایی ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان
دولت مصوب سال 1370
تاریخ: 9/6/1382
شماره دادنامه: 215
کلاسه پرونده: 82/198
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای پرویز رییس شعبه پنجم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آرا صادره از شعب 5 و 8 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
مقدمه: الف ـ 1ـ شعبه چهاردهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 80/937 و … موضوع شکایت آقای علی عسگری و … به طرفیت 1ـ سازمان جنگلها و مراتع کشور 2ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی() بخواسته، برقراری احکام همطرازی طبق دستورالعمل اجرایی ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب سال 1370 از طریق سازمان جنگلها و مراتع کشور از تاریخ استحقاق در مورد یازده دوره از فارغالتحصیلان مدرسه عالی منابع طبیعی و بهرهمندشدن از مزایای آن در دوران بازنشستگی به شرح دادنامه شماره 737 و … مورخ 8/3/1381 چنین رأی صادر نموده است، به صراحت ماده 8 قانون موصوف مصوب سال 1370 و دستورالعمل اجرایی ماده 8 قانون فوقالذکر موضوع ماده 16 آییننامه اجرایی این قانون مدارک همطرازی از لحاظ استخدامی صرفاً در مورد آن دسته از مستخدمینی حاکم است که در مشاغل آموزشی، مطالعاتی و تحقیقاتی دستگاههای مشمول قانون فعالیت مینمایند. مفاد پاسخ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور()دلالت بر تأیید و اجرای آرا صادره از شعب دیوان بوده النهایه عدم اجراء آن در مورد بعضی از کارکنان سازمان جنگلها را منوط به رعایت ماده 8 قانون مارالذکر و بخشنامههای صادره سازمان مدیریت و برنامهریزی()دانسته است. که در این ارتباط نیز از جانب سازمان جنگلها و مراتع کشور ایراد و اعتراضی به عمل نیاورده و به نظرمیرسد مشمول ضوابط مربوطه بودهاند که در مورخه 30/11/1378 پستهای سازمانی و واحدهای آنها از نظر استحقاق مجدداً مورد تأیید واقع شده و بخشنامه مورخ 27/9/1378 سازمان مدیریت و برنامهریزی() نیز صرفاً در مقام تعریف و تعیین ضوابط تشخیص واحدهای مطالعاتی بوده و نه تنها بخشنامه استنادی که در سال 1378 صادر شده قانوناً نمیتواند بر آرا قطعیت یافته تا سال 1377 دیوان عدالت اداری تسری داده شود و ناقض ضوابط قبلی گردد، اساساً دلیل و مستندی مبنی بر اینکه ادارات و واحدهای استانی را از شمول واحدهای تحقیقاتی و مطالعاتی و آموزشی خارج نموده باشند ارائه نگردیده و سازمان مدیریت و برنامهریزی() نیز ضمن سلب عدم اجرای احکام صادره از طرف خود رسماً اعلام داشته حسب هماهنگی های به عملآمده با سازمان جنگلها و مراتع کشور شاکیان توانند جهت تحقق خواستههای خود رأساً به سازمان جنگلها و مراتع کشور مراجعه نمایند و در اجرای ماده 8 قانون صدرالذکر اجازه صدور احکام به سازمان تفویض شده که با صدور احکام تعدادی از شکات و لغو احکام صادره موازین قانونی رعایت نگردیده زیرا لغو حق مکتسبه نیاز به مجوز قانونی داشته و هیچ یک از مکاتبات سازمان مدیریت و برنامهریزی ()دستوری بر لغو احکام نداشته است فلذا استناد به آن جایگاه قانونی ندارد… با عنایت به وصف الزامی بودن آرا دیوان و مدارک و مستندات قانونی در فوق استحقاق شکات به برقراری احکام همطرازی طبق دستورالعمل اجرایی ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از تاریخ مورد نظر موجه تشخیص حکم به ورود شکایت صادر میگردد. 2ـ شعبه هشتم تجدیدنظر در رسیدگی به پرونده کلاسه ت 8/81/ 672و. موضوع تقاضای تجدیدنظر سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور() نسبت به دادنامه شماره 734 الی 744 مورخ 8/3/1381 شعبه چهاردهم دیوان به شرح دادنامه شماره 164 الی 167 مورخ 7/2/1382 چنین رأی صادره نموده است، نظر به اینکه از طرف تجدیدنظر خواه نسبت به دادنامه تجدیدنظر خواسته اعتراض موجه و مؤثری به عمل نیامده و با بررسی سوابق امر بر کیفیت رسیدگی و اعمال مقررات نیز ایراد و اشکالی که فسخ دادنامه بدوی را ایجاب نماید مشهود نیست بنابراین با رد تجدیدنظرخواهی دادنامه بدوی عیناً تأیید واستوار میگردد.ب ـ1ـ شعبه دوازدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 80/1878 موضوع شکایت آقای سیدمصطفی موسوی جهرمی به طرفیت سازمان جنگلها و مراتع کشور ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور() به خواسته، برقراری احکام همطرازی طبق دستورالعمل اجرایی ماده 8 قانون هماهنگ از تاریخ استحقاق به شرح دادنامه شماره 940 مورخ 13/6/1381 چنین رأی صادره نموده است، نظر به اینکه اساس خواسته شاکی بهرهمندی از مزایای همطرازی با عنایت به گذراندن دوره تکمیلی دانشکده منابع طبیعی میباشد و با توجه به اینکه شاکی قبل از سال 1378 چه از نظر استحقاق و چه از نظر پست سازمانی مشمول ضوابط مربوطه بوده و براساس مفاد ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت کلیه مدارک استخدامی و سوابق علمی به شرح نامه مورخ 30/11/1378 مجدداً مورد تأیید قرار گرفته و سازمان خوانده با توجه به آرا قطعی دیوان عدالت اداری مکلف به رعایت مفاد رأی و اجراء آرا موردنظر بوده و سازمان جنگلها نیز پس از تفویض اختیار مستقیم سازمان امور اداری و استخدامی پس از تطبیق نسبت به صدور احکام همطرازی اقدام و از سال 1373 تا سال 1378احکام همطرازی صادر و افزایش سال 1378 نیز در تاریخ 19/4/1378 برای کلیه مشمولین بر همین اساس صادر که متضمن حقوق مکتسبه شاکی میباشد و سازمان خوانده نمیتوانسته طی بخشنامهای آثار حقوقی آرا قطعی دیوان عدالت اداری را نادیده بگیرد و مصوبه 4651/ت مورخ 1/2/1379 هیأت وزیران درخصوص پرداخت مابهالتفاوت نشاندهنده استحقاق شاکی میباشد. علیهذا با عنایت به مراتب فوق دعوی شاکی وارد تشخیص و حکم به الزامات ادارات خوانده به پذیرش دعوی شاکی و صدوراحکام همطرازی جهت مشارالیه صادر میگردد. 2ـ شعبه پنجم تجدیدنظر در رسیدگی به پرونده کلاسه ت 5/81/1124 موضوع تقاضای تجدیدنظر سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور() در دادنامه شماره 940 مورخ 13/6/1381 شعبه دوازدهم دیوان به شرح دادنامه شماره 285 مورخ 12/3/1382 چنین رأی صادر نموده است، هرچند هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در آرا وحدت رویه شماره 337ـ338 مورخ 16/1/1379 تشخیص ارزش تحصیلی فارغالتحصیلان 11 دوره مدرسه عالی منابع طبیعی گرگان را از وظایف شورای ارزشیابی وزارت علوم و آموزش و تحقیقات و فناوری دانسته و حسب اعلام سازمان تجدیدنظر خواه در دورههای آموزشی مورد نظر واجد شرایط ارزشیابی تحصیلی تشخیص داده نشدهاند و توضیح دادهاند سازمان امور اداری و استخدامی و شورای امور اداری و استخدامی کشور نیز دورههای مذکور را از حیث شرایط احراز مشاغل واجد ارزش استخدامی اعلام ننمودهاند و بدینترتیب شاکی از امتیاز استخدامی مقرر در ماده 8 قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 بهرهمند نخواهد شد و اضافه مینمایند برابر ماده 16 آییننامه اجرایی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت اساس برقراری همطرازی موضوع ماده 8 قانون مذکور و امتیازات راجع به آن دستورالعملی است که با پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور که به تصویب شورای حقوق و دستمزد رسیده خواهد بود. با توجه به مراتب مرقوم و اختیار سازمان در صدور دستورالعملهای اجرایی که اصلاح یا تکمیل آن نیز خارج از حدود اختیار نخواهد بود، اولاً چون سازمان جنگلها و مراتع کشور در اجرای مفاد مواد 112 قانون استخدامی کشور مکلف به اجرای دستورالعملهای صادره از این سازمان بوده لذا ایرادی به اقدامات اجرایی آن وارد نبوده، ثانیاً علاوه بر مراتب مرقوم نظر به اینکه بر طبق تبصره 2 و 3 الحاقی به ماده 16 آییننامه اجرایی ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت تعیین واحدهای مطالعاتی دستگاهها و مشاغل آموزشی و مطالعاتی و تحقیقاتی نیز بر عهده سازمان امور اداری و استخدامی کشور محول گردیده و برابر بند 1 و 2 ماده 104 قانون استخدام کشوری دادن دستورات لازم در باب نحوه اجرای مقررات و قوانین استخدامی و مراقبت در حسن اجرای قوانین در وزارتخانهها از جمله وظایف سازمان امور اداری و استخدامی کشور است و نظر به اینکه ماده 16 آییننامه اجرایی قانون و دستورالعملهای اجرایی آن و تشخیص واحدهای مطالعاتی و مشاغل مربوط و ماهیت و وظایف پستهای ثابت سازمانی به منظور اجرای ماده 8 قانون نظام هماهنگ را منوط به پیشنهاد دستگاههای ذیربط و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور دانسته بنابراین تجدیدنظر خوانده با فرض دارا بودن مدرک تحصیلی معادل فوقلیسانس به اعتبار اجرای آرا صادره از شعب دیوان عدالت اداری راجع به آن دسته از کارکنان منابع طبیعی که دورههای مدرسه عالی منابع طبیعی گرگان را گذرانیدهاند سلب اختیار قانونی سازمان مدیریت و برنامهریزی() را در اعمال اختیارات قانونی فوق نخواهد کرد. بنا به مراتب و با توجه به محل خدمت شاکی و شمول دستورالعمل مورخ 18/12/1378 سازمان امور اداری و استخدامی موضوع رأی وحدت رویه شماره 312 مورخ 30/10/1381 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در رابطه با پستهای تحقیقاتی ایجاد شده در شهرستانها و مراکز استان با وارد دانستن اعتراض سازمان تجدیدنظر خواه دادنامه شماره 940 مورخ 13/6/1380 صادره از شعبه 12 دیوان عدالت اداری را فسخ و رأی به رد شکایت تجدیدنظر خوانده (شاکی) صادر مینماید. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلام والمسلمین درینجفآبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
حکم مقرر در ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب شهریور ماه 1370مفید جواز برخورداری مستخدمان رسمی دارای مدرک تحصیلی دکتری و فوق لیسانس و مدارک همتراز از حقوق و فوقالعاده شغل ماهانه حداقل 80% مجموع حقوق و فوقالعاده شغل کارکنان مشابه مشمول قانون اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به شرط اشتغال بکار در مراکز و یا واحدهای آموزشی، مطالعاتی و تحقیقاتی دستگاههای مشمول قانون مذکور است. نظر به اینکه طبق ماده 16 آییننامه اجرایی قانون فوقالذکر و تبصرههای آن تعیین مراکز و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و واحدهای مطالعاتی و مشاغل آموزشی، مطالعاتی و تحقیقاتی براساس ضوابط طرح طبقه بندی مشاغل حسب مورد به عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور (سازمان مدیریت و برنامهریزی) () محول شده و تحقق و اجتماع شرایط مقرر در قانون و آییننامه و دستورالعمل اجرایی مربوط در مورد شاکیان پروندههای فوقالذکر به تأیید مراجع ذیصلاح مذکور نرسیده است بنابراین دادنامه شماره 285 مورخ 12/3/1382 در پرونده کلاسه ت5/81/1124 شعبه پنجم تجدیدنظر دیوان مبنی بر رد شکایت شاکی صحیح و موافق اصول و موازین قانونی تشخیص داده میشود. این رأی به استناد قسمت آخر ماده 20 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع ذیربط در موارد مشابه لازمالاتباع است.
منبع سایت صلح