جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1400/745
شماره پرونده : 1400-66-745 ع
تاریخ نظریه : 1400/08/23
استعلام :
کمیسیون ماده 99 قانون شهرداریها به ساخت و سازهای بدون پروانه و سایر تخلفات ساختمانی واقع شده در خارج از حریم شهرها رسیدگی میکند. یکی از موارد تخلف در روستاها، تبدیل کاربری مسکونی به کاربری تجاری است و با توجه به این که در طرح هادی روستاها کاربری تجاری به صورت شناور است و نقطهای از قبل به عنوان کاربری تجاری مصوب نشده است و نیز با رعایت این نکته که بنیاد مسکن تغییرکاربری را در مورد زمین ساخته نشده اعمال میکند و در مورد سازهها و زمینهای ساخته شده، اصولاً وارد بررسی در خصوص تغییر کاربری نمیشود، آیا کمیسیون موضوع ماده 99 قانون شهرداری میتواند با رعایت و احراز موازین فنی و بهداشتی لازم همانند عرض مناسب معبر، استحکام بنا، نورگیری مناسب، عدم ایجاد گره ترافیکی، عدم ایجاد مزاحمت برای مجاورین، عدم پیش روی به معبر، با اخذ نظریه کارشناسی، ضمن محکومیت متخلف به پرداخت جریمه نقدی، مجوز استفاده تجاری از چنین املاکی را صادر کند؛ یا این که تغییر کاربری در روستاها در هر حال و حتی با وجود احراز تمام شرایط فنی و بهداشتی لازم، خارج از صلاحیت تصمیمگیری کمیسیون ماده 99 قانون شهرداریها است و در هر حال باید حکم به اعاده وضع به حال سابق صادر شود؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
با توجه به موارد صلاحیت مصرح در تبصره 2 ذیل ماده 99 قانون شهرداری، صلاحیت کمیسیون ماده 99 صرفاً در موارد منصوص قانونی است و مستند به اصل عدم صلاحیت، کمیسیون مذکور جز در آن چه در ماده مذکور ذکر شده است صلاحیت اقدام ندارد؛ بنابراین تصمیمگیری در خصوص تغییر کاربری و سایر موارد، از زمره صلاحیتهای این کمیسیون خارج است؛ مگر اینکه شورای برنامهریزی و توسعه استان وفق تبصره یک ماده 4 «آییننامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها» مصوب 1391 در خصوص تغییر کاربری در محدوده روستای مربوطه، مصوبه خاص وضع کرده باشد.