ز بررسی موارد فوق میتوان به نتیجه ای بزرگی رسید که با یک باز تعریف از سیستم سنتی به مدیریت نوین، چگونه میتوان با هزینه کمتر به رضایتمندی بیشتر دو طرف تعاملات در روابط روزمره دست یافت.
اینک سوال مهم این استکه اگر نتیجه حُسن مدیریت منجر به نظارت دقیق تر ارائه خدمات میگردد و علاوه بر بازدارندگی چشمگیر، بنحو خودکار افراد خاطی را از صحنه رقابت مثبت حذف میکند، چرا طعم شیرین این تعامل را به عرصه های دیگر نظام اداری گسترش ندهیم؟! زیرا چندین دهه است که از اصلاحات در نظام اداری سخن گفته میشود، که از جمله ضروریترین کارهاست وکمتر شهروندی است که از آن ناراضی نباشد.
بدون تردید یکی از ریشه های نارضایتی مردم، نوع رفتار قیّم مابانه در ادارات و سازمانهای دولتی است که اگر بلحاظ مواجهه با تساهل و تسامحی، سخن به اعتراض بگشایند با تابلوی بالا سرِ مأمور دولت مبنی بر اینکه توهین به پرسنل دولتی مجازات دارد، دعوت به سکوت میشوند. حتی در برخی ادارهجات، شرایط به گونه ای شده که قبل از مراجعه هر شهروند، چنین التزامی بوجود آمده که با توسل به واسطه و بعضاً دلّال و نتیجتاً تحمیل هزینه هایی، به خدماتی که جزو وظایف پرسنل دولت است، دست یابند.
سوال مهمتر دیگر این استکه؛ آیا اینک زمان آن نرسیده که از طریق سیستماتیک ارائه خدمات عمومی بگونه ای شود که توان ارزیابی عملکرد هر مأمور دولت و نظارت بر آن هموار شود و اگر بناست که ارباب رجوع از تکریم برخوردار شود چرا بجای ایجاد ساز وکارهای لازم صرفاً به پند و اندرز اکتفا میشود.
بدیهی است نتیجه سر و سامان دادن به چنین وضعیتی، این خواهد بود که هر مسئولی نتواند وظایف شغلی و اداری را بصورت سلیقهای ارائه دهد و مانع شفافیت عملکرد خود گردد.
در پایان با توجه باینکه آی دی ذیل پلی جهت گفتگو بین مخاطبین ما بوجود آورده، بنابراین صمیمانه نظرهای ارزشمند همراهان را پذیرا هستیم و از مشارکت شما در این پانل مجازی استقبال میکنیم.